2 talen tegelijk leren, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 05:58

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik wist niet of deze hier hoorde of in stuffis generalis (dus als de mods zo vriendelijk zouden zijn om hem te moven als nodig...)

Op school leer ik dus C programmeren en kan hier al aardig mee uit de voeten (basis natuurlijk).
Sinds vorige week ben ik echter ook gestart met een cursus java te volgen en ik ben ook van plan hier mee door te gaan. Eventueel koop ik een goed boek erover (nog iemand aanraders?)

Ik vroeg me nu af of het slim is, om door te gaan met de cursus java, aangezien dit welleens verwarring kan geven tss de 2 talen. Ik heb wel redelijk aanleg voor programmeren en snap ook vlug nieuwe dingen. :)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Hmm als je bij maar niet verschillende technieken toe gaat passeN! :D
Dat wilt zeggen niet OOP en functioneel programmeren door elkaar gaat doen! Dat geeft dan echt verwarring!
Ben nu zelf ook met java bezig (op de UT) en we gaan als het goed is volgend jaar aan C beginnen...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het is zelfs een aanrader om meerdere talen tegelijk te leren als je het mij vraagt. Je zult overeenkomsten en verschillen zien, een goede keuze kunnen maken tussen OOP en andere technieken en je leert snel(ler) de gedachtegang achter het programmeren (waarom iets meestal op manier A wordt aangepakt, en niet op manier B ).

Just my $0.02 or $0.07 after taxes

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
RobIII schreef op 26 januari 2003 @ 00:02:
Het is zelfs een aanrader om meerdere talen tegelijk te leren als je het mij vraagt. Je zult overeenkomsten en verschillen zien, een goede keuze kunnen maken tussen OOP en andere technieken en je leert snel(ler) de gedachtegang achter het programmeren (waarom iets meestal op manier A wordt aangepakt, en niet op manier B ).

Just my $0.02 or $0.07 after taxes
Wat bedoelen jullie met die OOP & andere technieken? :?

Blog (Linux-related)

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Jensd schreef op 25 January 2003 @ 23:53:
Ik wist niet of deze hier hoorde of in stuffis generalis (dus als de mods zo vriendelijk zouden zijn om hem te moven als nodig...)

Op school leer ik dus C programmeren en kan hier al aardig mee uit de voeten (basis natuurlijk).
Sinds vorige week ben ik echter ook gestart met een cursus java te volgen en ik ben ook van plan hier mee door te gaan. Eventueel koop ik een goed boek erover (nog iemand aanraders?)

Ik vroeg me nu af of het slim is, om door te gaan met de cursus java, aangezien dit welleens verwarring kan geven tss de 2 talen. Ik heb wel redelijk aanleg voor programmeren en snap ook vlug nieuwe dingen. :)
Lijkt me toch zo'n probleem om 2 talen te leren. Bedoel je weet zelf wat je kunt en je zegt de logica al redelijk te snappen. In dat geval heb je de moeiljkste stap al gehad als je het mij vraagt. Tevens ga je uiteindelijk toch de taal die je het beste past gebruiken.

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Grappig, 3 maanden terug heb ik ook een blok C++ gehad en zit nu ook aan de Java ;) . Boek dat ik besteld heb is van Morelli, R. 2003 Object Oriented Problem Solving, Java, Java 2nd ed. Prentice Hall ISBN 0-13-033370-0.

Ik heb geen idee of het een goed boek is, duur issie in ieder geval wel. Ik heb het boek waarschijnlijk met een week.

-

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 23:57:
Dat wilt zeggen niet OOP en functioneel programmeren door elkaar gaat doen! Dat geeft dan echt verwarring!

C is geen functionele taal, da's weer heel wat anders ;)
Jensd schreef op 26 januari 2003 @ 00:05:

Wat bedoelen jullie met die OOP & andere technieken? :?
OOP = Object Oriented Programming, wat dat is kom je vanzelf wel achter als je met de java cursus verder gaat :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Enige shit, met verschillende talen door elkaar leren en/of uitoefenen zijn sommige regeltjes.
Ik doe voornamelijk Progress & Delphi, bij progress eindig je een regel met een . bij delphi met een ;
Daat gaat dus nogal 's mis met het overschakelen. Maar in principe is programmeren (mijn mening) een bepaalde manier van 'zeer methodisch (methodiek ?)' denken. Of de code die je intikt nu c, delphi, java, of voor mijn part basic is maakt niet zoveel uit opzich (natuurlijk wel de manier hoe je sommige dingen wel moet implementeren volgens een bepaalde taal).

Het meest leuke vind ik dat ik dingen die je in het dagelijks leven tegenkom, in bepaalde constructies van je favo taal gaat zien. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 00:17 ]

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
edit:
Srry, er is blijkbaar iets mis gegaan :(

[ Voor 94% gewijzigd door DSK op 26-01-2003 00:24 ]

Blog (Linux-related)

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
moet kunnen - je zult hier en daar de overeenkomsten zien wat ineens wil zeggen dat je het ook niet meer hoeft te leren. C en Java vullen elkaar goed aan alhoewel de overeenkomsten maar weining zullen zijn (behalve dan loops, function, en werken met variablen).. als je java en C kent wordt C++ ook geen probleem en VB nog minder.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 00:15:
Enige shit, met verschillende talen door elkaar leren en/of uitoefenen zijn sommige regeltjes.
Ik doe voornamelijk Progress & Delphi, bij progress eindig je een regel met een . bij delphi met een ;
Daat gaat dus nogal 's mis met het overschakelen. Maar in principe is programmeren (mijn mening) een bepaalde manier van 'zeer methodisch (methodiek ?)' denken. Of de code die je intikt nu c, delphi, java, of voor mijn part basic is maakt niet zoveel uit opzich (natuurlijk wel de manier hoe je sommige dingen wel moet implementeren volgens een bepaalde taal).

Het meest leuke vind ik dat ik dingen die je in het dagelijks leven tegenkom, in bepaalde constructies van je favo taal gaat zien. 8)7
Mja, dat probleem heb ik dan gelukkig niet (in beide statements afsluiten met ;) :)

Het enige waar ik een beetje schrik voor heb, is dat ik bijvoorbeeld bij een examen mis met de println (Java) of printf (C) (om maar een voorbeeld te noemen)

Al bij al lijkt het wel mee te vallen (zeker na de reacties zo een beetje gelezen te hebben ;))

Nog iemand een goed boek voor Java?

Blog (Linux-related)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

http://www.mindview.net/Books

woei. Ik zie zelfs dat er een c# boek van hem is :D

[ Voor 93% gewijzigd door Alarmnummer op 26-01-2003 00:34 ]

Verwijderd

Just Java 2, fifth edition van Peter van der Linden hebben wij nu op school! Staat veel in, maar niet echt geschikt als je nog met OOP gaat beginnen! Anders dus wel! :D
Dat gedoe van wat C is wist ik niet! :S Heb alleen gehoord dat je er veel meer mee kunt, maar dat java minder gecompilceerd sommige dingen kan... * ik weet dat dit nogal een rape is *

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 26 januari 2003 @ 00:32:
http://www.mindview.net/Books

woei. Ik zie zelfs dat er een c# boek van hem is :D
ThX voor de link, maar ik zoek eigenlijk een echt boek (kbedoel ééntje dat je kunt vastnemen en in bladeren enzo :z)

Liefst in het NL dan ook, want ik kan wel beetje engels, maar om daarin een programmeertaal te leren :|

deze online cursus gebruik ik overigens :http://www.ster.be/java/

[ Voor 8% gewijzigd door DSK op 26-01-2003 00:40 ]

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Jensd schreef op 26 January 2003 @ 00:39:
[...]

ThX voor de link, maar ik zoek eigenlijk een echt boek (kbedoel ééntje dat je kunt vastnemen en in bladeren enzo :z)

Liefst in het NL dan ook, want ik kan wel beetje engels, maar om daarin een programmeertaal te leren :|

Als ik eerlijk ben is dat niet zo slim! Je kunt het beter meteen in het engels leren. Daar heb je later veel meer aan, als je tenminste echt iets mee wilt gaan doen! :) Ook zijn alle API's (uitgebreide classe documentatie van sun) in het engels, dus bij java kun je het zeker beter in het engels leren. Dan ken je ook meteen alle namen e.d.
Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar een goed boek!

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 00:44:
[...]

Als ik eerlijk ben is dat niet zo slim! Je kunt het beter meteen in het engels leren. Daar heb je later veel meer aan, als je tenminste echt iets mee wilt gaan doen! :) Ook zijn alle API's (uitgebreide classe documentatie van sun) in het engels, dus bij java kun je het zeker beter in het engels leren. Dan ken je ook meteen alle namen e.d.
Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar een goed boek!
Engels zie ik echt niet zitten, maar ik denk nu wel van eerst die online NL cursus te doorlopen, veel oefenen en dan misschien even rondkijken voor een engels boek (hoofdzakelijk als naslag dan).

Ik de cursus gebruiken ze de engelse en nerderlandstalige benamingen (voor zover die er zijn) door elkaar om je vertrouwd te doen raken met beide :D

Blog (Linux-related)

Verwijderd

hehe, vind online cursussen niet zo leuk! Krijg er altijd snel genoeg van, je leest en leest en uiteindelijk heb je het gevoel nog niks geleerd te hebben! :S
Als die benamingen door elkaar worden gebruikt is aan de ene kant wel handig, maar het werkt het ook zeer verwarrend.
Ik zou zeggen begin er gewoon aan en je leert het van zelf!

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 00:56:
hehe, vind online cursussen niet zo leuk! Krijg er altijd snel genoeg van, je leest en leest en uiteindelijk heb je het gevoel nog niks geleerd te hebben! :S
Als die benamingen door elkaar worden gebruikt is aan de ene kant wel handig, maar het werkt het ook zeer verwarrend.
Ik zou zeggen begin er gewoon aan en je leert het van zelf!
Tot nu toe vind ik het een goede cursus... eerst wordt alles uitgelegd, en dan heb je voorbeeldprogramma's, met op het einde van iedere les een soort opdracht (waarmee je jezelf dus kunt evalueren).

Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat je alleen maar leest... Ik leer het altijd door te lezen en tegelijkertijd neiuwe dingen uit te proberen.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Jensd schreef op 26 januari 2003 @ 00:39:
[...]

Ik kan je alleen zeggen (wat engels/nederlands betreft) dat maar een klein gedeelte v/d boeken over programmeren wordt vertaald.
Dus probeer toch gewoon engelse boeken te lezen, die zijn er het eerst en het meest.
Alleen de meest populaire boeken worden vertaald (vanwege de vrij kleine (in verhouding dan) afzetmarkt in NL).

Het sterft in NL wel natuulijk van de slechte vertalingen en niet altijd even waardevolle (zgn cursussen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 03:21 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

ik denk dat het makkelijker is om 2 talen tegelijk te leren dan om je eerst 1 taal helemaal eigen te maken en dan met een andere te beginnen, omdat je dan veel meer moeite krijgt met omschakelen van dingen die je gewend bent geraakt :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
.oisyn: C is geen functionele taal, da's weer heel wat anders ;)
Ik denk dat hij procedureel programmeren bedoelde te zeggen ;) . Procedures en functies, procedureel programmeren en functioneel programmeren: duidelijk is de naamgeving ook niet bepaald :o .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

een leuk en goed boek om java mee te leren:

Computing Concepts with Java 2 Essentials (Second Edition) van Cay Horstmann
uitgeverij: John Wiley $ Sons, Inc.
ISBN: 0471346098

Het is in het engels, maar leert je echt vanaf het begin alles over java. Met goede index, voorbeelden en opdrachten.

Wil je een nederlandstalig boek:
Java 2 Het complete Handboek van Aaron Walsh, Justin Couch en Daniel H. Steinberg.
Uitgeverij: IDG Books Worldwide
ISBN: 9039516057
bijbehorende engelse voorbeeldcode site: www.javabible.com

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Dit is imho het best Nederlandstalige boek wat er is (wat betreft Java ;) ):

Nog gratis ook. Waarom voor iets slechts betalen als je iets beters gratis kan krijgen? :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• AaroN
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Arie Kanarie schreef op 26 januari 2003 @ 00:07:
Grappig, 3 maanden terug heb ik ook een blok C++ gehad en zit nu ook aan de Java ;) . Boek dat ik besteld heb is van Morelli, R. 2003 Object Oriented Problem Solving, Java, Java 2nd ed. Prentice Hall ISBN 0-13-033370-0.

Ik heb geen idee of het een goed boek is, duur issie in ieder geval wel. Ik heb het boek waarschijnlijk met een week.
Dat boek heb ik ook, is best een aardig boek, gaat niet diep in op OOP, maar vooral op de syntax etc. Staat ook in hoe je moet werken met applets.

JayGTeam (213177)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
mbravenboer schreef op 26 January 2003 @ 22:18:

Nog gratis ook. Waarom voor iets slechts betalen als je iets beters gratis kan krijgen? :+ .
Hé bedankt, deze lijkt me IMHO ook een geod boek :)

Blog (Linux-related)

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
mbravenboer schreef op 26 januari 2003 @ 22:18:

Je bedoelt dat word document van 187 kantjes? of de titel die onderaan staat?

Ik heb zelf ook het java 2 handboek en moet zeggen dat hier ook veel nuttige praktij kvoorbeelden in staan. :)

Leeg

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
reskobon schreef op 27 januari 2003 @ 09:41:
Je bedoelt dat word document van 187 kantjes? of de titel die onderaan staat?

Ik heb zelf ook het java 2 handboek en moet zeggen dat hier ook veel nuttige praktij kvoorbeelden in staan. :)
mbravenboer bedoelde het Word dictaat ;)
Pagina: 1