Toon posts:

koeler probleem met shuttle ai61 mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-shuttle ai61 mobo, slot a, amd-751 chip
-amd athlon 700 mhz
-noname slot a koeler
-noname pc-133 128mb -> mobo heeft 100 mhz nodig, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
-nvidia tnt2 m64 32mb agp videokaart
-diverse floppy's/hd's geprobeerd, waarvan ik zeker weet dat ze werken.
-235 watt voeding, maar was volgens verkoper ruim voldoende

mijn probleem is dat ik deze combinatie (kaal dus) met geen mogelijkheid aan de praat krijg. bios reset is zinloos. alle stekkertjes van de kast zitten er goed op, en de kast doet het prima met een ander mobo.

wat wel vaag is: zodra ik het stekkertje van de koeler (en dus niets anders, zelfs de cpu niet) aansluit, begint deze meteen te draaien als ik de atx stekker aansluit. dit zou dus betekenen dat, als de pc normaal zou werken, de koeler nooit uit zou staan. ook niet als de pc wel uit staat. dit heb ik nog nooit bij een pc gezien.

ik weet dat jullie mijn eerste probleem (hij-doet-het-niet) ook niet kunnen oplossen, maar wie weet hoe het tweede überhaupt kan? wie kent dit mobo met hetzelfde probleem?

site fabrikant, google, search leverde allemaal niets zinnigs op.

edit: net even een koeler van een oude p2 (weet de naam van het p2 slot even niet) geprobeerd, en zelfde probleem

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 22:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je al eens de hangen en opstartproblemen FAQ bekeken?

Athlons kunnen gevoelig zijn mbt voeding, maar het aantal W zegt niet alles- ik heb een Duron 1200 stabiel op een 145W, terwijl dat op een andere 250W niet lukte. Toch zou ik daar allereerst naar kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
alle faq's al helemaal doorgelezen, maar ik vind met name dat 2e probleem zo weird

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Sja, ik zou het eerst bij die voeding zoeken (gewoon een andere proberen). Mocht dat het niet zijn, dan is de 2de verdachte het geheugen. Noname is niet echt je van het.

Sja, met die koeler, dat kan ook gewoon door die voeding komen als die te zwak is...

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 25-01-2003 23:08 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 25 January 2003 @ 23:07:
Sja, ik zou het eerst bij die voeding zoeken (gewoon een andere proberen). Mocht dat het niet zijn, dan is de 2de verdachte het geheugen. Noname is niet echt je van het.
ok dan
Sja, met die koeler, dat kan ook gewoon door die voeding komen als die te zwak is...
nee, ik sluit dus ALLEEN de koeler aan op het mobo, voor de rest helemaal niets. als ik dan de atx stekker erin steek begint de koeler te lopen. dat zou betekenen dat de koeler alleen uit kan door de voeding uit te schakelen, maar zo zet je normaal gezien een pc niet uit. de power on stekker van de kast naar het mobo doet namelijk helemaal niets.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 23:10:
[...]

nee, ik sluit dus ALLEEN de koeler aan op het mobo, voor de rest helemaal niets. als ik dan de atx stekker erin steek begint de koeler te lopen. dat zou betekenen dat de koeler alleen uit kan door de voeding uit te schakelen, maar zo zet je normaal gezien een pc niet uit. de power on stekker van de kast naar het mobo doet namelijk helemaal niets.
Hmmm... Mobo heeft in bios nog de optie Power On after power failure aanstaan oid.

4sec de aan/uit knop ingedrukt houden. Werkt die knop anders wel? Als je 4sec met een schroevendraaier die 2 pinnen verbind?

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 25 januari 2003 @ 23:14:
[...]

Hmmm... Mobo heeft in bios nog de optie Power On after power failure aanstaan oid.

4sec de aan/uit knop ingedrukt houden. Werkt die knop anders wel? Als je 4sec met een schroevendraaier die 2 pinnen verbind?
knop werkt, want kast werkt prima met een ander mobo. ga ff die 4 sec proberen.

edit: nee, maakt niets uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 23:19 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als het mogelijk is, ruil dan even je bordje om voor een nieuwe, dan heb je in elk geval het probleem uitgesloten dat ie gewoon stuk is.
Dat scheelt je al een hoop werk, en dat van die koeler lijkt me niet echt een normaal verschijnsel. Ik heb het in elk geval nog nooit gezien.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 25 January 2003 @ 23:30:
Als het mogelijk is, ruil dan even je bordje om voor een nieuwe, dan heb je in elk geval het probleem uitgesloten dat ie gewoon stuk is.
ik heb hem op de beurs in eindhoven gehaald vanmorgen, misschien ga ik morgen nog even langs, anders stuur ik hem wel op.
Dat scheelt je al een hoop werk, en dat van die koeler lijkt me niet echt een normaal verschijnsel. Ik heb het in elk geval nog nooit gezien.
gelukkig, ik dacht al dat ik gek werd.

Verwijderd

Topicstarter
er is me nog iets opgevallen: als ik een toetsenbord aansluit en dan de voeding, gaan de ledjes van het toetsenbord heel even aan, en dan weer uit. ik begin nou toch het idee te krijgen dat "power on after failure" toch aan staat. is alleen de vraag waarom ik geen piepjes hoor, en de pc niet verder opstart. hoe los ik dit nou op? de reeds gegeven manieren heb ik natuurlijk al geprobeerd.

edit: ik ben er inmiddels via newsgroups achter dat het ai61 moederbord van shuttle bij veel meer mensen onverklaarbare problemen geeft, dus ik stuur hem nu gewoon op. ik laat wel weten hoe het afloopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou, dat bedrijf had volstrekt geen zin om ernaar te kijken of een nieuwe te sturen. ik moest het mobo maar gewoon opsturen, dan gooien zij dat ding in de shredder, en maken ze mijn geld over. als ik een nieuwe wil hebben moet ik maar weer naar een computerbeurs komen. wat je service noemt. (mycom, here i come...)

het gaat dus om "pc select" in hazerswoude.

ps: toch bedankt iedereen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Volgende keer maar ergens een ECS EliteGroup bordje halen? Die zijn namelijk ook best goedkoop, en imho al een hele verbetering t.o.v. Shuttle.

Ik heb op mijn werk ook wel eens pc's met Shuttle bordjes en die dingen geven de meest vage problemen. Zelfs de meegeleverde CD in zo'n &@^*#@ plakkerig plastik zakje staat vol met software fouten.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
na, die athlon is misschien toch wel iets te langzaam. morgen ff een celeron 1,3 ghz met een kaal (ik stik hier van de pci kaarten) asus mobo halen bij de mycom ofzo. heb ik iig geen gezeik mee.

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

ik weet dat het schoppen van je eigen topic ongewenst is, maar ik wou toch even zeggen dat ik mijn geld heb teruggehad van pc select. heeft ongeveer 2 weken geduurd, vond ik toch het vermelden waard.

voor wie ge:interersseerd is in wat ik in de plaats heb gekocht: asus p4b: i845, 400 mhz, pc133 sdram + een cellie 1,7(128) box

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 15:15:
*schop*

ik weet dat het schoppen van je eigen topic ongewenst is, maar ik wou toch even zeggen dat ik mijn geld heb teruggehad van pc select. heeft ongeveer 2 weken geduurd, vond ik toch het vermelden waard.

voor wie ge:interersseerd is in wat ik in de plaats heb gekocht: asus p4b: i845, 400 mhz, pc133 sdram + een cellie 1,7(128) box
Ik wil niks zeggen hoor, maar een Celly 1,7Ghz kopen is op zich al niet verstandig (jezus, wat zijn die traag...maar ok, wel goede upgrademogelijkheden). Maar ik kan echt niet begrijpen dat je er dan ook nog SDR-sdram achter zet. Ik geloof nooit dat dat systeem sneller kan zijn dan een (goed geconfigde) P3 1Ghz. Ondanks de grote overkill aan Mhz'en van je celly denk ik dat zelfs die ouwe Athlon Slot A nog niet eens zoveel langzamer was geweest dan die celly!

Ik wil niks zeggen maar een goed Athlon mobo + een beetje Athlon XP cpu had hetzelfde gekost en ver beter gepresteerd, ook met sdr-sdram (ook omdat die Celly behoorlijk geheugenbandbreedte hongerig is en nu dus word uitgehongerd door je sdr-sdram, een Athlon heeft daar minder last van).

Tot mijn spijt zie ik dat dat mobo ook geen ander geheugen dan SDR ondersteund, dus een P4 kopen is ook zonde omdat die ook hopeloos genekt zal zijn door je sdr-ram.

Serieus : had een Athlon XP of een Celly Tualatin (op basis van de P3) gekocht. Dat was een stuk sneller geweest voor het zelfde geld, en had in het geval van een Athlon XP met DDR geheugen nog betere upgrademogelijkheden gehad ook!

Waarom tik ik dit eigenlijk, gedane zaken nemen toch geen keer :P.

Ach, ik wou het even kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
deze pc is puur voor surfen en office, en ik had nog sdram liggen. dan is dit de goedkoopste oplossing. voor spellen of zware progs heb ik andere pc's

edit: bovendien ligt er een tnt2 in.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 20:25 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 20:22:
deze pc is puur voor surfen en office, en ik had nog sdram liggen. dan is dit de goedkoopste oplossing. voor spellen of zware progs heb ik andere pc's

edit: bovendien ligt er een tnt2 in.
Ik durf te wedden dat een K7S5A + Duron goedkoper is (en nog sneller ook). En daar valt nog iets aan up te graden.

Dit de goedkoopste oplossing? Dan wil ik wel graag weten waar je zo cheap Asus mobo's vandaan haalt :).

Verwijderd

Topicstarter
bij mycom, op showmodellen kun je daar nogal afdingen :-D

celeron heb ik de normale prijs voor betaald, en het mobo heb ik 80 euro voor neergelegd.

ecs dingetje was iets goedkoper geweest, maar daar had een maat van me nare ervaringen mee (veel hardware conflicten, erg instabiel). bedenk ik me trouwens net, toen niet aan gedacht, maarja. maar in feite heb je wel gelijk.

maar deze pc hoeft de eerste vijf jaar zowiezo niet te worden ge-upgrade, en daarna zien we wel weer.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 00:15 ]

Pagina: 1