Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IR Receiver] Verkeerd onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Sja na aanleiding van een vorig topic @ cme heb ik samen met mijn buurjongen besloten een IR receiver te knutselen... dus ik vandaag in haarlem naar de electroboer.. en wie staat daar, jawel :) onze medetweaker oeloe. ik kom daar aan met mn lijstje en volgend schema

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/schaltplan.gif

Lijstje:
• Female SubD plug (9pins)
• Diode (D1) 1N4148
• Resistor (R1) 4,7 kOhm
• IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
• Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
• Capacitor C1 10 µF, 16 V
• Capacitor C2 100 nF

Nu hang ik mijn knutselwerk dus aan mijn compie, en het eerste wat ik opmerk is dat winLIRC geen receiver vind, na enig configgen wel B) MAAR! ik krijg het niet voor elkaar 1 van de 6 remotes uit het hele huis kenbaar te maken aan mijn schatje :'( wat ik dus heel jammer vind.

Ik zit nu echter met een mogelijkheid van falen. en dat is het volgende. C2 is volgens mij niet het goede onderdeel zie pic.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/tim2.jpg
C2 is volgens de schema's het zwarte busje naast de receiver in dit plaatje
Nu heeft oeloe mij echter het volgende gegeven i.p.v. dat busje

code:
1
2
3
 ________
||______||
|        |

Het is een betrekkelijk klein zilveren bruggetje en er staat 100 op, wat volgens mij overeen komt met Capacitor C2 100 nF

Mijn buurjongen en ik hebben exact het zelfde probleem met exact dezelfde setup.
HOEEE kan dan. heeft oeloe het verkeerde onderdeel gegeven? of is er iets anders aan de hand (search is gebruikt, nix gevonden... ook over het component niet)

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Wat hij jullie heeft gegeven is een KPDU/MKT-achtige condensator (een gewone condensator zonder polariteit), jullie hebben dus een elektrolytische condensator nodig (die heeft dus een polariteit). :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tentacle1 op 25-01-2003 22:39 ]

System specs

• SmauG
sorry beetje overheated.. was nogal pissed... oeloe kan er natuurlijk nix aan doen... misschien zitten ik en buur er wel naast :P we zullen binnen nu en 5 min zien

[ Voor 80% gewijzigd door SmauG op 25-01-2003 23:02 ]

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Maar let op, wat hij heeft gegeven is dus een 100nF en da's in het fototje dat kleine bruine condensatortje van rechts (en dat condensatortje van jou is dus hetzelfde ding alleen een andere vorm). Die C1 is dus de elko die je nodig hebt, en C2 is dus dat zilveren dingetje..

Ik heb je misschien op het verkeerde spoor gezet ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Tentacle1 op 25-01-2003 22:37 ]

System specs

• SmauG
ehm
dus welk onderdeel is nu fout? IC1 heb ik wel goed gekregen, dat geelbruine drolletje... maar ic2 klopt niet volgens mij

Verwijderd

Heb je niet nog ergens een kapot apparaat liggen? 99% kans dat je daar wel even de juiste condensator uit kunt trekken..

Ik zou overigens niet te snel oordelen, en al helemaal niet meteen gaan flamen.. flamen doe je pas als je zeker weet dat de ander het verkloot heeft :) (en dan nog niet op GoT overigens)

//edit even te lang over zitten typen, heb nog even zitten zoeken.

Is dat fototje trouwens het apparaat zoals je 'm nu hebt?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 22:40 ]

• SmauG
ik ben nu bezig met het afsolderen van een oud mobo.... results later

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ik kan nou niet duidelijk uit je verhaal krijgen of je dus zo'n elko hebt. In ieder geval, dat condensatortje met een + erbij is dus de elko en daarbij maakt het uit hoe je die aansluit. Die ene zonder een + is dus dat zilveren condensatortje wat je hebt, waarbij polariteit niet uitmaakt.

Heb je geen foto van je soldeerwerk zodat we ff kunnen kijken of je misschien niet iets verkeerd hebt gedaan?

System specs

Verwijderd

idd, ik ga er nog steeds van uit dat Oeloe je het juiste gegeven heeft en dat er gewoon iets niet goed zit, nofi.. :)

• SmauG
ik heb duidelijk die elco niet.

• m-m
  • Niet online

m-m

SmauG schreef op 25 January 2003 @ 22:32:
Nou oeloe wat kan ik zeggen.... :/ je zegt me zelf terwijl je me recht in mn ogen aankijkt dat jij er 2 werkend hebt geknutselt.. EN JA DIT IS EEN FLAME... om als zaandammer helemaal naar haarlem te komen om mn spul te halen zodat ik lekker door winamp kan zappen... geef je me verdorie het verkeerde... niet te geloven wat ontzettend naar! ik verwacht dat ik voor totaly nop next week die elco's bij je op kan halen???

Ik wil je toch echt even vriendelijk verzoeken rustig aan te doen. ALS hij een foutje heeft gemaakt, is dat menselijk.

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

hmmm een bruin rolletje, heeft hij je geen tantaal elko gegeven, die zien er ook zo uit en hebben ook een polariteit.

Is het niet zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:WllqWVas7iIC:www.ee.ryerson.ca:8080/~jkoch/prototype/cap_tantalum_closeup.jpg

waarbij die streep de + kant aangeeft..

[ Voor 46% gewijzigd door Tentacle1 op 25-01-2003 22:57 ]

System specs

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SmauG schreef op 25 January 2003 @ 22:32:
Nou oeloe wat kan ik zeggen.... :/ je zegt me zelf terwijl je me recht in mn ogen aankijkt dat jij er 2 werkend hebt geknutselt.. EN JA DIT IS EEN FLAME... om als zaandammer helemaal naar haarlem te komen om mn spul te halen zodat ik lekker door winamp kan zappen... geef je me verdorie het verkeerde... niet te geloven wat ontzettend naar! ik verwacht dat ik voor totaly nop next week die elco's bij je op kan halen???
Display Zaanstad, Oostzijde nummer honderdnogwat. :)
Voor dat soort kleine dingetjes moet je het niet ver weg zoeken.

offtopic:
Familie van Sacha Stelder?

Verwijderd

SmauG schreef op 25 januari 2003 @ 22:18:

Lijstje:
• Diode (D1) 1N4148
• Resistor (R1) 4,7 kOhm
• Capacitor C2 100 nF

Ik zit nu echter met een mogelijkheid van falen. en dat is het volgende. C2 is volgens mij niet het goede onderdeel zie pic.
[afbeelding]

code:
1
2
3
 ________
||______||
|        |

Het is een betrekkelijk klein zilveren bruggetje en er staat 100 op, wat volgens mij overeen komt met Capacitor C2 100 nF
Ik snap het probleem niet, je zegt "C2 is volgens de schema's het zwarte busje naast de receiver in dit plaatje"

C2 is helemaal niet het zwarte busje, C2 is een 100n condensatortje.
En dat is inderdaad een zilverkleurig rechthoeking dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 00:18 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Volgens mij zie ik op die elco op de foto toch echt 10 µF staan, en volgens mij is dit C1 :? ...

[ Voor 7% gewijzigd door Res-q op 25-01-2003 23:01 ]

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Weet je zeker dat je die elko niet verkeerd hebt aangesloten?

• SmauG
ik heb dus ipv het zilveren busje een 100nf elco aangesloten, still nix...

ik gah nu op zoek naar een 10uF

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Lees ff de boel door:

Het zilveren dingetje is dus die 100nF condensator C2 (niet polair)
Die elko of tantaal (wat ik dus denk vanwege het bruine gedoe) is dus die 10µF condensator C1 (wel polair, dus sluit en wel goed aan!)

Meer is er niet aan... ik ben echt benieuwd naar een pic of scan, want ik krijg het vermoeden dat ier iets niet goed zit ;)

System specs

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zich is er nog geen ramp gebeurd hoor.
Het feit dat je na enig configgen toch een IR-ontvanger ziet, heeft te maken met een wat slechter signaal, omdat je voedingslijn wat minder goed ontstoord is.
C1 is het zwarte tonnetje wat je rechts op de foto naast de TSOP zit zitten, C2 is het gele "weerstandje" wat recht onder de TSOP en de 78L05 zit.
C1 mag ook groter zijn: als je nog eentje van 22µF of 100µF hebt liggen, kan je die ook gebruiken. Let er even op dat ie meer kan hebben dan de 12V die je erop wilt zetten.
Dat kan eventueel ook een tantaal-elkootje zijn, maar die zijn een stukkie duurder dan een gewone "natte" elko.
Basiskennis elektronica, dus relax en niet gelijk hoog van de toren blazen SVP. :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
1 . De waarde van C2 is totaal onbelangrijk hij dient alleen om wat hf storing te filteren en om tegen te gaan dat de 7805 gaat oscilleren. In tegenstelling tot wat hier geroepen word is dit GEEN elco maar een ceramische/ folie condensator. (Het gebruikte symbool is btw voor een batterij en niet voor een condensator, de oplettende kijker ziet ook dat er bij C2 geen + staat itt C1 wat WEL een elco is)

2. Kijk eens na wat je schrijft want er klopt geen hol van ...
[afbeelding]

Lijstje:
• Diode (D1) 1N4148
• Resistor (R1) 4,7 kOhm
• Capacitor C2 100 nF

[afbeelding]
C2 is hier een ceramische condensator (die bruine klodder onder IC1 )en dus precies wat in het schema staat

Nee dat is C1

code:
1
2
3
 ________
||______||
|        |

Bingo...... Hier had al een lichtje kunnen gaan branden.
Dus je hebt waarschijnlijk zelf C1 en C2 verwisseld .... en dan zou het idd best wel eens kunnen dat het niet werkt. De ELCO is C1 de CERCO is C2

en mocht het dan nog niet werken mag ik je aanbevelen ff te searchen want er zijn meerdere problemen geweest met deze simpele schakeling

Onderandere het feit dat de voeding uit de compoort gehaald wordt, en sommige poorten kunnen niet genoeg stroom leveren om het hele zaakje te voeden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 26-01-2003 00:12 ]

Repareren doe je zo.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52
ik heb dit schema thuis ook liggen, waarbij C2 (C2 in JOUW schema dus duhuhu) een elko'tje is en C1 niet bestaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akker01/schema.jpg

Dit schema werkt prima. Mijn idee, is dat de elko die gebruikt wordt ervoor zorgt dat eventuele kleine spanningsvalletjes worden opgevangen. C1 kun je dus gewoon weglaten, dat is in principe (denk ik ;-)) voor het afvlakken van je ingangsspanning. Omdat die vanuit je pc redelijk stabiel is, en de spanningsREGELAAR verder zorgt voor het regelen van een 5V kan die dus weg. Verder is die elko dus dat busje, let op de polariteit (lange pootje is plus) en heb ik een capaciteit genomen van 4.7 uF, maar meer is niet erg ;)

Mocht het zo zijn dat je com-poort niet genoeg spanning levert om alles te voeden, soldeer dan RTS en GND los en hang er een 9V blokje aan.

Let verder op het aansluiten van je spanningsregelaar (zelf ook al fout gedaan) en de TSOP. De data-line is het pootje dat een stukje van de andere twee staat. Koekie dus verder.

Veel succes

Dit ff voor de leken onder ons...

[ Voor 6% gewijzigd door Dirickteur op 26-01-2003 02:03 ]

Verwijderd

Elcootje aan de uitgang moet ook niet te groot, het is wel de bedoeling dat de regelaar spanning op z'n uitgang levert, en niet dat daar spanning wordt opgezet bij het uitschakelen.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Misschien werken de afstandsbedieningen op een ander frequentiebereik als de ontvanger.
(ik had geluk met de 3e ontvanger die ik probeerde)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• SmauG
ik moet bij deze mn oprechte excusses aanbieren aan OELOE, misschien dat hij de draad nog nieteens gelezen heeft maar het heeft bij nader inzien tog niet veel met de elco te maken maar met het geelbruinige drollete B)

Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:WllqWVas7iIC:www.ee.ryerson.ca:8080/~jkoch/prototype/cap_tantalum_closeup.jpg
zo ziet die van mij er dus uit, maar dan zijn de waarden anders. en volgens mij niet de goede aangezien het "drolletje" zegmaar tussen 2 staalpinnetjes hangt en niet zoals op de pic hierboven
code:
1
--------[===)-----

zoiets moet het volges mij zijn. gah dinsdag bij display zaandam kijken wat er nog te redden valt.

OELOE, nogmaals mijn oprecht excusses, foutje ken beur'n. :+

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Zou ik je is wat vertellen >:)

hij doet het ook zonder condensator :) .. alleen is hij wat gevoeliger :)
het maakt niet uit of het geen goede condensator is .. werkt zo ook .. het gaat erom dat de spanning een beetje stabiel blijft.. dus mischien licht het aan wat anders.. bij mij werkte hij in 1 keer..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Wat Sine ook al gezegd heeft, dat 100n condensatortje wordt altijd standaard achter een regelaar geplaatst om eventuele oscillatieneigingen van de regelaar te onderdrukken.
In de meeste gevallen is ie overbodig.

• SmauG
hmmz vreemd wel, mn buur en ik hadden ieders hetzelfde probleem... ok na dat het winlirc icoon grijs bleef (dus idle) sloeg het opeens om en failde hij weer tot anitializen.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

is zoiets te verlengen (vast wel, ff stekkertje van draadjes voorzien) maar is het haalbaar ivm eventuele afzwakking van het signaal?
ik wil dit geheel aan de voorkant van m'n kast hebben en heb daar geen poorten oid zitten, vandaar.

• SmauG
* SmauG heeft zijn receiver al verlengt. gewoon 3 draden van pin 1, 5 & 7 naar hun pootjes verlengen.

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Ik had hem ook gemaakt EXACT volgens het plaatje. Na goed kijken op het schame kwam ik er achter dat de linkerpoot in het achterste gaatje moest niet de voorste van de sub-d stekker.

Afbeeldingslocatie: http://www.gambino.nl/tim2.jpg

Wat mij ook gebeurde wat dat ik dat zilveren blokje de eerste keer kapot soldeerde.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Interstice

Interstice

Hallo?

Hmmm klopte niet helemaal. Goed kijken op je schema. Als je je ocnnector hebt liggen zoals op de fote heb je 5 aansluitpuntjes boven (blauwe pijlen) en 4 daaronder (paars).

Alleen die middelstje moet dus in het rijtje van 4 en die andere 2 in de buitenste van het rijtje van 5.

Afbeeldingslocatie: http://www.gambino.nl/tim3.jpg

Verwijderd

Sja na aanleiding van een vorig topic @ cme heb ik samen met mijn buurjongen besloten een IR receiver te knutselen... dus ik vandaag in haarlem naar de electroboer.. en wie staat daar, jawel :) onze medetweaker oeloe. ik kom daar aan met mn lijstje en volgend schema

[afbeelding]

Lijstje:
• Diode (D1) 1N4148
• Resistor (R1) 4,7 kOhm
• Capacitor C2 100 nF

C2 C1 is volgens de schema's het zwarte busje naast de receiver in dit plaatje

code:
1
2
3
 ________
||______||
|        |

C1 is in dit schema het zwarte busje.
Dat is in jouw geval dat zilveren dingetje.. ;)
Er stond nl niet op je lijstje dat het een elektrolytische condensator moest zijn, dus nu heb je een MKT.. :X
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/tim2.jpg
Kijk maar op dat zwarte busje op de foto, daar staat op "10uF 16V" :)

C2 is dat gele "drolletje"

Volgens mij moet t zo wel werken, anders moet je nog ff 2 10uF 16v elco's halen..

Let er ook op dat je IC2 goed om hebt, zie deze pic... ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ecommand.myweb.nl/78l05e.gif
En de D1 natuurlijk ook, anders werkt t nie... :P

Kijk nog ff goed na of alle componenten goed om zitten, en natuurlijk of je in winlirc de goede compoort hebt geselecteerd.
(en eventueel voor de zekerheid 2x een 10uF 16V elco ipv dat zilvere geval)

suc6

/me Mocht het onverhoopt toch niet werken, dan kun je eventueel zaterdag ff langs komen met het schema en je bouwsel, dan kijk ik er ff naar...

• Interstice

Interstice

Hallo?

Zilveren dingetje heb ik ook dat werkt ook goed :P

Verwijderd

Ik heb dit schema ook gebouwd en aangesloten op een P166.

Nou krijg ik met RAW-input (in WinLirc) wel signalen door, maar die zijn bij het calibreren/configureren van de toetsen niet geheel gelijk.

Nu kan ik de toetsen van een philips-AB wel configureren, maar wanneer ik ook echt toetsen wil toewijzen is ineens weer de inkomende code teveel ongelijk

De proc.belasting blijft onder de 75% wanneer de IR ontvangt en ook na meerdere instellingen van o.a. fouttoelating in WinLirc is het nog steeds niet gelukt om dit op te lossen.

Weten jullie misschien waar ik de oorzaak kan zoeken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 12:55:
Ik heb dit schema ook gebouwd en aangesloten op een P166.

Nou krijg ik met RAW-input (in WinLirc) wel signalen door, maar die zijn bij het calibreren/configureren van de toetsen niet geheel gelijk.

Nu kan ik de toetsen van een philips-AB wel configureren, maar wanneer ik ook echt toetsen wil toewijzen is ineens weer de inkomende code teveel ongelijk

De proc.belasting blijft onder de 75% wanneer de IR ontvangt en ook na meerdere instellingen van o.a. fouttoelating in WinLirc is het nog steeds niet gelukt om dit op te lossen.

Weten jullie misschien waar ik de oorzaak kan zoeken?
HIER Staat een hele lijst afstandsbedieningen die je zow in winlirc kunt gooien.
Misschien dat die van jou er ook tussen staat. :)
Scheeld een hoop werk.... :z

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 17:37:
[...]

HIER Staat een hele lijst afstandsbedieningen die je zow in winlirc kunt gooien.
Misschien dat die van jou er ook tussen staat. :)
Scheeld een hoop werk.... :z
Ja deze leuke scripts heb ik o.a. voor de sony-AB gebruikt van hier thuis. Maar ook hiermee krijg ik gewoon geen code door :'(

En die PhilipsAB is zo'n klein rondje bakje met een goude standby-knop en 4 knoppen voor programma +/- en volume +/- type onbekend.

Misschien doe ik wat verkeerd in WinLirc, kan ook hoor. Maar wat. Krijg geen enkele reactie van WinLirc terwijl de signalen van de AB wel gewoon binnenkomen (proc-belasting gaat omhoog).

Iemand nog wat tips?
Pagina: 1