Hoe sluit ik een casefan aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:07
Hoihoi :7

Ik heb een probleem: ik heb een mooi casefannetje gekocht, alleen er zitten geen plugs in, gewoon 2 blote draadjes. Het is nu zaterdagavond en de winkels zijn dus dicht (doh). Ik kan natuurlijk tot maandag wachten en een andere kopen via internet ofzo, maar ik wil dit toch wel ff proberen.

Hoe sluit ik dit nu aan op mijn mobo?
Of zal ik (als ik m niet terugbreng) moeten gaan knutselen en er een plug op monteren?

Danku 8)7

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Strip de draadjes en steek ze gewoon los in een molex... Of knip een molex af en gebruik kroonsteentjes... Had je dat niet zelf kunnen verzinnen?

• popcorn
Nope, ik ben namelijk een supernoep wat dit betreft ;)
Wat is een molex?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kom op zeg, gebruik een beetje creativiteit.

Of anders de search en faq voor de voltages.

Tip:
Met soldeerbaout en kroonsteentejs kom je een heel eind.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• popcorn
Ik zeg net ik ben een supernoep ;)
Ik kom niet veel verder dan een plug ergens in steken :+

• Atlas
  • Niet online

Atlas

popcorn schreef op 25 January 2003 @ 22:11:
Ik zeg net ik ben een supernoep ;)
Ik kom niet veel verder dan een plug ergens in steken :+
Dan verijwijs ik je graag door naar www.beginnersweb.nl :)

ps, in de faq staat ook een heleboel over casefans ed

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• popcorn
Danku :P
Nee maar ff serieus dat weet ik nog net wel :D

Maar aangezien ik geen fluit van dit onderwerp afweet kan ik beter terug naar de winkel gaan en een andere bestellen MET plugjes?

/edit
en wat is nou een molex...

[ Voor 10% gewijzigd door popcorn op 25-01-2003 22:16 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

popcorn schreef op 25 January 2003 @ 22:15:
Danku :P
Nee maar ff serieus dat weet ik nog net wel :D

Maar aangezien ik geen fluit van dit onderwerp afweet kan ik beter terug naar de winkel gaan en een andere bestellen MET plugjes?

/edit
en wat is nou een molex...
Een molex is de powercable waarmee je oa de hdd en de cdd van stroom voorziet.

• popcorn
hmm zo'n wat breder lichtgrijs ding dat is?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

popcorn schreef op 25 januari 2003 @ 22:18:
hmm zo'n wat breder lichtgrijs ding dat is?
Dat is de datakabel :P

Dat drie kleurige ding is een molex. geel, 2x zwart, rood.

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 25-01-2003 22:21 ]

• popcorn
oo die ken ik volgens mij wel :P
er loopt er volgens mij uit mun hoofd zo wel eentje naar me hd, en ook 1tje van me cpu cooler naar volgens mij de voeding.,..

maar zitten daar (in die molex van de hd) soort pinnetjes in waar ik ze gewoon insteek?
Ik heb nl wel zo iets gezien volgens mij :D (weer uit me hoofd knap heh :P)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

popcorn schreef op 25 januari 2003 @ 22:24:
oo die ken ik volgens mij wel :P
er loopt er volgens mij uit mun hoofd zo wel eentje naar me hd, en ook 1tje van me cpu cooler naar volgens mij de voeding.,..

maar zitten daar (in die molex van de hd) soort pinnetjes in waar ik ze gewoon insteek?
Ik heb nl wel zo iets gezien volgens mij :D (weer uit me hoofd knap heh :P)
Ik wijs je toch met spoed op beginnersweb.nl :)

Dit is niet om je weg te pesten, maar omdat je niveau daar beter aansluit dan hier.

• popcorn
Nou... ik heb er ff snel overheen gekeken en ik weet toch wel ff iets meer dan dat ;)
Kom op zeg, cursus MSN'en :r B)

USB...
Seriëel...
Parallel...

:D

Dat krijg je in de brugklas informatica ofzo 8)7

Maar had ik gelijk wat ik net uitbraakte?

[ Voor 10% gewijzigd door popcorn op 25-01-2003 22:30 ]

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

woei

[ Voor 85% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 25-01-2003 22:30 ]

Turn it off and on again.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

• popcorn
Bedankt _/-\o_

Maar nu weer ff ontopic en serieus, kan ik die 2 blote koperdraadjes gewoon in die pinnetjes in de molex steken?

• popcorn
Bedankt voor de steun :P
Maar ik heb echt wel gezocht hoor, maar er stond nix soortgelijks hier op GOT en op zo ongeveer 50 andere sites ;) (ik weet dat het voor die burt reynolds flap bedoeld is

[ Voor 17% gewijzigd door popcorn op 25-01-2003 22:34 ]

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

popcorn schreef op 25 januari 2003 @ 22:31:
[...]

Bedankt _/-\o_

Maar nu weer ff ontopic en serieus, kan ik die 2 blote koperdraadjes gewoon in die pinnetjes in de molex steken?
Er zijn er 3 in zon connector de gele is rpm meting en niet nodig die andere zijn + (meestal rood) en - (meestal zwart)

En je hebt dus de rode en zwarte nodig :)

Oh wacht ff molex :X

Dan moet je de buitenste 2 hebben voor 7V heb me nog silent ook :)

[ Voor 17% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 25-01-2003 22:37 ]

Turn it off and on again.

• popcorn
Hmm dus ik kan ze er gewoon in douwen? volgens mij heb ik een rooie en een gele aan me koeler hangen... maar ik die de rooie wel bij de rooie en de gele bij de zwarte ofzo en dan zien we wel :D als je iets hoort imploderen weet je t :P

ik ga nou ff slapen danku voor uw steun ;)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

hieronder niet meer replyen, anders krijg je van mij een mooie onvervalschte Officiele waarschuwing.

dank u

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

uit de CME FAQ:
Extra fans plaatsen

Ten eerste kun je een cooler in het daarvoor bedoelde rekje zetten. Deze zit meestal standaard in een kast, om precies te zijn voorin onderin. Je kunt deze fan aansluiten op een molex connector van de voeding. Een molex connector is een wittig blokje waarin 4 pinnetjes (male molex) of 4 gleufjes (female molex) zitten. De rode draad van de fan op de rode draad van de voeding de zwarte draad van de fan op de zwarte draad van de voeding geeft 5V. De rode draad van de fan op de gele draad van de voeding de zwarte draad van de fan op de zwarte draad van de voeding heeft 12V. Vanzelfsprekend produceert de fan meer geluid en CFM (cubic feet per minute) op een spanning van 12V dan een op 5V.
Zorg er tevens voor dat er meer fans naar buiten de kast blazen dan dat er naar binnen de kast blazen. Meer fans die naar binnen blazen dan naar buiten zorgt er namelijk voor dat er overdruk ontstaat, wat theoretisch de temperatuur laat stijgen t.o.v. onderdruk.
dat zou dit topic al behoorlijk onnodig maken. het is niet handig om draden gewoon ergens "in te steken". Vast zetten is een must. Nu kan je dit gewoon makkelijk doen door het vast plakken met plakband, alleen dit gaat geheid los laten...

Vraag familie of vrienden bij het helpen van solderen aangezien dit je ook niet bekend zal zijn. Krimpkabel is een favoriet van mij want het is makkelijk en snel. Kabel strippen, draadjes in elkaar draaien, krimpkabel erover heen, en aansteker onderdoor. vast.

en nog iets:
Tip1: Lees de FAQ. Mocht je iets niet meteen vinden, ctrl + f in IE, en je kan zoeken op woorden in de pagina die er op het beeldscherm staat.
Probeer maar eens:
Ga hiermee naar de CME FAQ
druk control en f tegelijk in (ctrl + f) en tik in het kleine shermpje: fan . Dan springt hij meteen naar waar hij het eerste 'fan' vind. Das meteen het gequote stukje ..

Tip2: als je kennis beperkt blijft tot het inpluggen van dingen, koop dan niet iets waar geen plug op zit ....... |:(

Tip3: Lees de FAQ !!!!! |:( |:( ( of had ik dat al gezegd ?? :O )

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 22:46 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En daar zou ik nog eens op aan willen vullen: wees eens creatief.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.