Toon posts:

NTSC signalement in Nederland meer dan zwart/wit ???

Pagina: 1
Acties:
  • 759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier steeds maar dat als je NTSC spul op PAL spul aansluit een zwart/wit signaal krijgt.

Voorbeeldje: een (spel)computer met NTSC-out aangesloten op een PAL-TV geeft zwart/wit beeld.

Maar nu even dit, ik heb hier:
- een videoband met NTSC opnamen (middelmatige kwaliteit)
- 2 videorecorders met NTSC playback
- een NTSC ondersteunende TV

Nu ga ik een kopie van de videoband maken. Dus de band speel ik af in de ene videorecorder, en met de andere videorecorder neem ik hier van op. Conclusie: terwijl ik tijdens het opnemen gewoon goed beeld zag, is er opgenomen met enkele bewegende horizontale lijnen erdoor, en de schiemerende achtergronden. Het is op zich nog wel om aan te zien, maar fraai is echt anders.

Nu is mijn vraag: Komt dit omdat de videorecorders wel NTSC kunnen laten zien, maar niet in dit formaat kunnen opnemen? (dus NTSC signaal wordt in de recorder niet werkelijk omgezet tot PAL, maar showt alleen maar PAL??? Zo ja, hoe hebben ze dat nu weer gemaakt???). Maar dan zou het toch zwart/wit moeten zijn als ik de insiders van GoT moet geloven, maar het is in kleur, zelfs op een PAL TV.
Of zijn de irritante lijnen simpelweg het signaalverlies ontstaan door opnemen van VHS -> VHS (de source band was toch al niet van de hoogste kwaliteit). Toch heel raar dat geschiemer, want ik heb dit met overspoelen van andere banden nog nooit gehad).

Overigens op een PAL TV zonder NTSC ondersteuning zijn de opnamen HELEMAAL niet om aan te zien. Je ziet dan alles 3 x door elkaar, met nog meer geschiemer etc. Lijkt gecodeerd.

En nee, er is GEEN macrovision beveiliging aanwezig, want het is een doodgewone handmatig opgenomen VHS-tape door mensen in Amerika, en ik heb er voor de grap toch nog even de nieuwste Macrovision-decoder tussengehangen en resultaat blijft hetzelfde.

Ik wil de oorzaak graag weten, want dan schaf ik in het buitenland wel een PAL-NTSC-convertertje aan. Maar die dingen varieren van 10 tot 400 Euro, dus ik wil wel zeker weten dat daarmee het probleem verholpen is.

Enneh... en al KOMT het door het NTSC signaal (waar alles op duid), dan is het toch vreemd dat hij zelfs op elke NTSC TV met lijnen afspeelt. Want een NTSC = NTSC toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 21:11 ]

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

dus ik wil wel zeker weten dat daarmee het probleem verholpen is
hmm das een gewaagde uitspraak ;)

Maar idd de meeste NTSC/Pal video's geven een quasi pal signaal af waardoor de TV het net vreet. Een andere video dus niet. NTSC compatible is nog geen NTSC opname ik noem maar:

PAL 50 Hz
720x576
25 frames p/s
50 fields

NTSC 60 Hz
720x480
29,97 fps
60 fields

Dus behalve een Hz verschil (lees snelheid) moet er ook nog ergens iets met het verschil in frames gedaan worden. Maar laat eens een screenie zien van wat er gebeurt ?

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Topicstarter
Baklap schreef op 25 January 2003 @ 21:12:
Maar laat eens een screenie zien van wat er gebeurt ?
Daar heb ik helaas de mogelijkheid niet voor. Maar het feit dat een oude PAL TV alles dwars door elkaar zet, en een NTSC TV de opname nog enigzins redelijk afspeelt zegt dat het alles te maken heeft met het verschil NTSC / PAL.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 21:28 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Een NTSC signaal heeft een andere manier om de kleuren weer te geven, dan PAL.
Een normale PAL-TV zal dus ook niets van die kleurencodering snappen en alleen het zwartwit signaal weergeven. De meeste TV's kunnen namelijk wel die hogere beeldfrequentie weergeven die NTSC heeft (minder beeldlijnen per frame, maar wel meer beeldjes per sec)
Wat je video doet is dus de NTSCopname afspelen met de beeld-freq van NTSC en de kleurinformatie alsof het een PAL-signaal is. Dit wordt ook wel PAL60 genoemd (is dus niet een officiele standaard)
Je zou nog kunnen proberen om de recorders om te wisselen, mogelijk dat een ander merk/type het wel goed kan opnemen.
Persoonlijk zou ik het filmmateriaal opnemen op de computer met een capture kaart en het dan software matig converteren naar 25 fps en weer op band (of DVD) zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Maar om tussen de 2 videorecorders een NTSC-> PAL converter te hangen lost denk ik ook niets op. Want uit de 1e videorecorder komt namelijk geen PAL signaal, maar een NET-NIET-NTSC signaal!!!

• TD-er
precies, daarom denk ik ook dat je niet een kant-en-klaar oplossing kunt krijgen, tenzij je een echte NTSC-VCR hier hebt.
Daarnaast zul je bij dergelijke converters nog wel achter de 2e betekenis van NTSC komen, namelijk Never The Same Color.
Die NTSC-modulatietechniek is om het zachtjes te zeggen niet echt geweldig voor het behoud van je kleur.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 25 januari 2003 @ 21:33:
precies, daarom denk ik ook dat je niet een kant-en-klaar oplossing kunt krijgen, tenzij je een echte NTSC-VCR hier hebt.
Daarnaast zul je bij dergelijke converters nog wel achter de 2e betekenis van NTSC komen, namelijk Never The Same Color.
Die NTSC-modulatietechniek is om het zachtjes te zeggen niet echt geweldig voor het behoud van je kleur.
Maar je hebt naast de goedkopere analoge ook duurdere digitale, geldt dat daar ook voor? De aanbieders ervan zweren hoge kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 21:38:
[...]

Maar je hebt naast de goedkopere analoge converters ook duurdere digitale, geldt dat daar ook voor? De aanbieders ervan zweren hoge kwaliteit.

• TD-er
In feite moet elke NTSC-PAL converter het signaal bufferen, omdat het op een ander tempo weer doorgegeven wordt.
Ik kan me voorstellen dat die goedkope converters maar net genoeg buffer ruimte hebben voor matige VHS kwaliteit, oftewel zo'n 320*240 pixels en af en toe een frame weggooien.
De duurdere converters zullen mogelijk zelfs een of meer tussenliggende frames berekenen en het beeld in het geheugen de-interlacen, om zo netjes 2 frames per beeldje te verwerken. Die zullen dus vergelijkbaar zijn met wat haalbaar is op de computer.
Ga er echter wel van uit dat een converter het signaal niet beter kan maken dan wat je nu bij het afspelen te zien krijgt (dus niet wat je weer op hebt genomen)

Om hoeveel filmmateriaal gaat het eigenlijk en waarom moet het weer op een band worden opgenomen? (oftewel zou een ander medium ook goed kunnen)

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben familie in Amerika en we wisselen regelmatig wat uit, vandaar. Maar ik blijf 1 ding vreemd vinden. Namelijk waarom een andere videorecorder een verslechterd signaal ontvangt, terwijl een TV dat niet doet.

• TD-er
Dat is ook de hele werking van het principe van Macrovision.
De videorecorder probeerd bij het opnemen de bandsnelheid en de kleurenfilters zo te corrigeren dat het beeld er bij wat oudere banden er toch nog redelijk goed uit ziet.
Als er nu ineens een heel andere lijnfrequentie wordt aangeboden en op onverwachte tijden ineens een pagina-synchronisatie, dan probeerd de recorder de boel weer bij te regelen.
De kleur wordt op een bepaalde draaggolf meegestuurd.
De frequentie van die draaggolf is bij het afspelen natuurlijk afhankelijk van de snelheid van de band en de video probeert dat te corrigeren. Hierdoor kan 'ie de kleuren draaggolf vaak niet goed "ontvangen" en wordt het beeld op dat moment ongedefinieerd gekleurd of zwart-wit. Je moet het zien als een AM-radio waarbij je aan de afstemming zit te draaien, wanneer de band iets sneller of langzamer gaat.
De TV hoeft de kleur-decodering helemaal niet aan te passen als het beeld ineens wat langzamer gaat, of als er niet een heel beeld wordt afgemaakt.
Verder zitten er in een TV geen mechanische onderdelen die ineens bijgeregeld moeten worden als het beeld niet geheel volgens de specs binnenkomt, waardoor de TV dus sneller kan reageren op foutieve invoer. Verder wordt er dusdanig veel tegenwoordig op de TV aangesloten dat de TV ook wat toleranter met de verwerking hoort om te springen (Cam-corder met slechte band, Japanse spelconsole, etc)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

En wat gebeurt er als je de beeldinformatie via RGB naar de andere video stuurt?

• TD-er
ik zou verwachten dat de opnemende video er nog steeds niets van bakt, omdat de beeldfrequentie anders is.
Het probleem is in dit geval ook niet dat die andere video de kleuren informatie niet snapt, maar dat het loopwerk gewoon een beetje over de zeik gaat van het volgens hem onregelmatige videosignaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 21:29:
Maar om tussen de 2 videorecorders een NTSC-> PAL converter te hangen lost denk ik ook niets op. Want uit de 1e videorecorder komt namelijk geen PAL signaal, maar een NET-NIET-NTSC signaal!!!
Bij nader inzien klopt deze opmerking volgens mij toch niet! Want de 1e videorecorder DOET toch niets met het signaal? Alleen de 2e videorecorder HERKENT het signaal dat uit de 1e komt als iets anders (dan de TV ervan herkent). Dus een NTSC/PAL convertertje ertussen hangen zou wel zin hebben.

Het signaal dat uit de 1e videorecorder komt moet mijns inziens nog steeds een "zuiver" NTSC signaal zijn dan niet verbroken wordt door de 1e recorder zelf, want dan zou de TV het ook al niet mooi laten zien TIJDENS het opnemen.

Of is het zo dat de 1e recorder het het signaal wel veranderd, maar dat de TV dit weer terug zet, en de 2e recorder niet? Nee toch, want je zegt dat een TV minder intelligentie heeft dan een videorecorder.

• TD-er
De video recorder doet wel degelijk iets met het signaal
Hij geeft de kleuren namelijk op een PAL-manier weer.
Met het zwart-wit signaal doet de recorder niets, oftewel het zijn nog steeds 525 beeldlijnen (480 effectief met beeld informatie) @ ~60 frames/sec (PAL = 625 beeldlijnen @ 50 fps)
De recorder probeert bij het opnemen de kop zo snel te laten draaien (en de band zo snel langs de kop te krijgen) dat de kop op een vaste positie staat als het frame afgelopen is (bijv de kop staat aan de rand van de tape aan het begin van een frame)
Doordat de recorder een enigszins constante stroom van frames verwacht, zal deze proberen de kop bovenaan de tape te krijgen, na 1/50e van een sec. echter de synchronisatie van het beeld komt al eerder dan verwacht. Hierdoor zal de recorder de kop weer synchroon proberen te krijgen met het beeld.
Je zult een vergelijkbaar iets krijgen als je op een normale band iets eroverheen neemt, wat korter duurt dan wat er al op stond. Aan het eind van de opname (dus bij de overgang naar de oude opname) zul je een zelfde effect zien als wat je nu ziet.
Dat ligt er dus aan dat je recorder de koppen probeert synchroon te laten lopen met het opgenomen signaal.

Een NTSC-PAL converter zal dus waarschijnlijk alleen werken als je afspeel-recorder niets met het signaal doet. De in NL verkochte PAL-recorders zullen dit vrijwel allemaal wel doen, omdat de TV's hier anders de kleuren niet snappen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als je in NL een NTSC-tape afspeelt met een beetje moderne videorecorder zal er rechtstreeks uit de recorder een zgn. PAL60 signaal komen, hetgeen door elk volgend apparaat (TV, vcr2, whatever) weer anders geinterpreteerd wordt; Bv de ene TV speelt het redelijk goed af, een oudere TV bakt er bijna niets van, een videorecorder zorgt voor flikkerende lijnen, etc etc...
Nu omgekeerd:
Als je in de USA een PAL-tape afspeelt met een beetje moderne Amerikaanse videorecorder zal er een ???? uitsignaal worden verkregen.

???? = .....

Wie kan dit invullen?

• TD-er
Over het algemeen trekken de amerikanen zich helemaal niets aan van de rest van de wereld, dus ik vermoed dat zelfs de meeste high-end consumenten recorders helemaal niets snappen van een PAL-signaal.
Mogelijk dat het alleen maar een zwart-wit signaal wordt, maar de kans is ook redelijk groot dat de TV begint te scrollen, omdat 'ie een te lage framerate voor de kiezen krijgt.

Verwijderd

Op een PAL videorecorder van ons 10 jaar terug zat een knopje "PAL60 / NTSC4.43"
Op beide standen werd de NTSC tape gewoon afgespeeld op een PAL televisie.

Wat is NTSC4.43?

• TD-er
Ik heb even gekeken in m'n boek "DVD Demystified" en daar hebben ze het erover dat NTSC 4.43 ook wel PAL60 genoemd wordt, oftewel het zou hetzelfde moeten zijn.
When playing NTSC discs, PAL players can output a 4.43 NTSC signal (called 60-Hz PAL) that combines the NTSC scanningrate with the PAL color-encoding system.
PAL60 staat een paar posts hierboven al uitgelegd. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 vraagje, wat is dan PAL B, D, G of I ?

Verwijderd

TD-er schreef op 26 januari 2003 @ 22:50:
Ik heb even gekeken in m'n boek "DVD Demystified" en daar hebben ze het erover dat NTSC 4.43 ook wel PAL60 genoemd wordt, oftewel het zou hetzelfde moeten zijn.
Maar helaas zijn die niet hetzelfde (van het weekend getest).

Ik wilde die oude videorecorder nog even testen met een NTSC videoband. De videorecorder was aangesloten op een vrij oude TV.

In de NTSC4.43 stand kreeg je boven en onder kleine balken (logisch, 625 en 525 lijnen... dus 50 lijnen per kant) en in de PAL60 stand was het beeld wel gestretched.

Er is dus toch een verschil tussen PAL60 en NTSC4.43.

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 26 januari 2003 @ 19:12:
Over het algemeen trekken de amerikanen zich helemaal niets aan van de rest van de wereld, dus ik vermoed dat zelfs de meeste high-end consumenten recorders helemaal niets snappen van een PAL-signaal.
Mogelijk dat het alleen maar een zwart-wit signaal wordt, maar de kans is ook redelijk groot dat de TV begint te scrollen, omdat 'ie een te lage framerate voor de kiezen krijgt.
Jij zegt dat Amerikaans spul PAL niet snapt en er zich niks van aantrekt. M.a.w dat een Amerikaanse recorder zelf niks verandert aan ons Nederlandse signaal.
Dat betekent dat als je een PAL-tape in een Amerikaanse videorecorder afspeelt er gewoon weer een zuiver PAL signaal uitkomt. Dus als je in Nederland een Amerikaanse videorecorder op onze TV aansluit speelt ie gewoon prima af!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 17:48:
Jij zegt dat Amerikaans spul PAL niet snapt en er zich niks van aantrekt. M.a.w dat een Amerikaanse recorder zelf niks verandert aan ons Nederlandse signaal.
Dat betekent dat als je een PAL-tape in een Amerikaanse videorecorder afspeelt er gewoon weer een zuiver PAL signaal uitkomt. Dus als je in Nederland een Amerikaanse videorecorder op onze TV aansluit speelt ie gewoon prima af!
Ik denk dat het verschil in bandloopsnelheid van een NTSC apparaat de PAL videoband toch niet goed doet afspelen op een PAL TV.

• TD-er
Het videosignaal wat uiteindelijk op de band verschijnt is iets anders gemoduleerd dan wat er weer via de composite-aansluiting naar buiten komt, oftewel een videorecorder doet wel wat met het signaal.
Oftewel ik denk dat de NTSC-recorder die niet bewust is van iets anders dan NTSC niets snapt van die kleuren codering. De kans is dan ook dat de filters vrijwel niets doorlaten en er dus ook geen zuiver PAL-signaal uit een NTSC-speler komt, nog even daargelaten dat de rotatie- en band-snelheid mogelijk niet overeen komen. (al was de bandsnelheid wel gelijk, 4,71 cm/s geloof ik)

Over PAL B, G, .....
Dat zijn allemaal PAL-coderingen alleen verschilt het soms of het geluid op de 5.5 MHz FM gemoduleerd zit (PAL B) of op een andere frequentie (rechterkanaal zit hier op 6 MHz) en hoe het beeld weergegeven wordt (sync = 0V, zwart = 1/3V, wit = 1V zoals bij PAL B of omgekeerd) Oftewel het zijn variaties op dezelfde coderings-techniek.
De meeste ontvangers hier herkennen een aantal PAL-coderingen in NL is het in elk geval PAL-B, maar je ziet heel vaak PAL B+G staan.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

jij bent goed bezig TD-er mooi verteld allemaal !!! _/-\o_

En idd uiteraard komt er geen PAL signaal uit een NTSC recorder die niet weet hoe ie PAL moet afspelen (is dat ff een zin :+)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Topicstarter
Ja TD-er thanks, voor de dag van gisteren wist ik het bestaan nog niet van de verschillende signalen en signaalbrekingen, maar nu snap ik het.

PS. Op sommige sites spreekt men over SECAM. Is dat weer iets anders???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 23:57:
PS. Op sommige sites spreekt men over SECAM. Is dat weer iets anders???
Secam is de Franse/Russische standaard.

Voor zover ik weet is zowel het aantal beeldlijnen als het aantal beelden per seconden gelijk aan PAL. Echter de kleurcodering was weer anders ofzoiets :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 00:58:
[...]
Secam is de Franse/Russische standaard.

Voor zover ik weet is zowel het aantal beeldlijnen als het aantal beelden per seconden gelijk aan PAL. Echter de kleurcodering was weer anders ofzoiets :?
EaS in "van secam naar pal?"

• TD-er
Zoals eerder gemeld zijn er verschillende PAL-standaarden.
Hier in NL hebben we PAL B&G. Zoals te zien verschillen die alleen maar in de bandbreedte van het gehele signaal. Ik vermoed dan ook dat PAL B meer bedoeld is voor Kabel-TV en PAL G voor de verzending via de ether.
In landen als Laos, Brazilië, Paraguay en Uruguay hebben ze PAL M en PAL N.
Vermoedelijk omdat dat wat uitgestrektere landen zijn en mogelijk relatief weinig zendmasten. Een signaal met een lagere bandbreedte is makkelijker over grote afstanden te ontvangen.

Variaties op de PAL-standaard
syst #lijnenbandbr vid.bandbr audio drg bb restzb vid mod. audio mod.
B 6257 5,0 +5.5 0,75 neg FM
D 6258 6,0 +6.5 0,75 neg FM
G 6258 5,0 +5.5 0,75 neg FM
H 6258 5,0 +5.5 1,25 neg FM
I 6258 5,5 +5.996 1,25 neg FM
K 6258 6,0 +6.5 0,75 neg FM
L 6258 6,0 +6.5 1,25 pos AM
M 6256 4,2 +4.5 0,75 neg FM
N 6256 4,2 +4.5 0,75 neg FM

onduidelijke kolommen:
bandbr = signaal bandbreedte in MHz
vid.bandbr = Video bandbreedte in MHz
audio drg. = Audio draaggolf in MHz
bb restzb = bandbreedte restzijband in MHz (ik vermoed dat dat de min. afstand is tot de volgende zender)
vid.mod. = Video modulatie (AM) (neg: wit = 1/3V, zw = 1V. pos: wit=1V.....)
audio mod. = Audio modulatie (AM of FM)

Voor NTSC en Secam zijn dezelfde letters van toepassing en zullen dus ook vrijwel hetzelfde betekenen.

Waar ik eigenlijk naar op zoek was, was een lijstje waar ik een keer heb zien staan dat er in Frankrijk ook een iets andere standaard gebruikt werd met > 625 beeldlijnen. Die kon ik echter zogauw niet vinden.

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-01 12:49
Sorry dat ik dit oude topic weer omhoog haal, maar ik zit met een probleem die precies over dit onderwerp gaat.

De situatie is als volgt: ik heb in de auto een VW Navigatiesysteem zitten (MFD). Hierop kan een DVD speler aangesloten worden. De ingang is RGB met sync en een selector voor PAL/NTSC.

Ik heb een DVD speler liggen voor in de auto (is een PAL speler), maar deze heeft als uitgang composiet video. Hier bestaan kant en klare omzetters voor (bv. Dietz 1412), maar die kosten tussen de 250 en 300 euro en dat vind ik een hoop geld. Nu wilde ik eigenlijk zelf een omzetter bouwen.

Nu bestaan er kant en klare IC's die composiet video omzetten naar RGB met sync., de zogenaamde PAL decoders of NTSC decoders (of chips die ze beide kunnen). Het verschil tussen PAL-composite video en NTSC-composite video is behalve de beeldlijnen en de frequentie ook de manier waarop de kleuren gecodeerd zijn in dit signaal. PAL gebruikt een 4,43 MHz carrier signaal en NTSC een 3,58 Mhz (en nog een paar verschillen met oa. delay, maar daar zorgt de chip voor). De chips doen niets aan frequentie/beeldlijnen, maar alleen met de kleurcodering.

Mijn vraag is nu: als ik een NTSC DVD afspeel op deze PAL DVD speler, zal er waarschijnlijk een PAL60 (of NTSC4.43) signaal uitkomen. Ik vermoed dus dat dit composite video-signaal gebruikt maakt van de PAL kleurcodering en ik dus ook in het geval dat ik een NTSC DVD afspeel, gebruik kan maken van een PAL decoder chip. Klopt deze redenatie???

De reden waarom ik dit vraag is: de meeste van deze chips worden niet meer gemaakt en zijn vrij moeilijk te vinden nog. De huidige generatie chips heeft als uitgang een digitaal signaal en daar heb ik niets aan. Een PAL decoder chip is gemakkelijker te vinden dan een chip die PAL en NTSC aankan.
Pagina: 1