• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Hoi!
Ik ben sinds gisteren de gelukkig bezitter van een Ixus V3. :)
(ja, ik had een topic geopend over die keus, een tijd geleden. Welke cam: Ixus V3 of S45?
Gisteren heb ik de knoop doorgehakt, en ben ik voor de Ixus gegaan).
Nu wil ik daar uiteraard geheugen bij kopen. 16 Mb is niet ECHT veel :P.
Ik wil het gelijk maar in 1x goed aanpakken en dus 512 mb kopen :).
Nu was ik vandaag bij de MyCom. Daar hebben ze 2 soorten geheugen: 'gewoon', of 'pro' geheugen. Beide van apacher. De gewone is vrij goedkoop, E185. De dure is E235.
(het goedkoopste 512 Mb is volgens de pricewatch 178, maar dat is alleen bij een paar obscure winkeltjes te koop. Ik wil het iig. deze week kopen, vrijdag ga ik op vakantie, en dan moet de cam wel mee :)).
Nu dus mijn vraag: Welke moet ik kopen? Een van deze twee? En dan dus: de dure, of de goedkope? Het scheelt toch E50, en ik weet niet of je het verschil ook merkt enzo. Of zeggen jullie "neeey! ga voor Dane-elec oid, van die en die shop".
Voorwaarde is dus wel dat ik het echt 103% zeker deze week in huis kan hebben.

Overigens kijk ik net op de MyCom site, en daar staat dat ze 3 soorten hebben. Gewoon, photosteno, en photosteno pro. Die laatste 2 zouden even snel zijn, maar de gewone photosteno is even duur als de gewone (beide dus 185E), terwijl die pro (die even snel is :?) E235 is.
Ik wil GEEN microdrives, die kunnen overigens ook niet in mijn cam :P. Gewoon compactflash.
Ik zal het geheugen uitsluitend in mijn cam gebruiken, en ook via cam uitlezen, voorlopig iig.
Thnx alvast!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22

Mad_Demon

de dokter

1 grote zou ik zelf niet nemen. Neem meerdere kleinere, je betaald iets meer, maar het risico dat je al je foto's kwijt bent is kleiner. 4x128 of 8x64 lijkt mij een "veiligere" oplossing. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Demon op 25-01-2003 20:57 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• PanMan
  • Nu online
Dat is waar. Maar, ik denk dat de kans dat ik vakantie zo'n kaartje kwijtraak een stuk groter is, dan dat ik hele cam + kaart kwijtraak: ik laat in dat geval gewoon die kaart altijd in de cam zitten.
Idd, dan heb je nog wel het voordeel dat je je foto's nog hebt. als je cam b.v. gestolen wordt. Daz waar. Ik heb daarom ook wel een beetje over 2x 256 zitten denken.. (8x 64 was ik zoizo niet van plan :)).

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 25 January 2003 @ 20:56:
1 grote zou ik zelf niet nemen. Neem meerdere kleinere, je betaald iets meer, maar het risico dat je al je foto's kwijt bent is kleiner. 4x128 of 8x64 lijkt mij een "veiligere" oplossing. :)
:? :? :?

En dat onnodige openen en sluiten van je cam heeft geen gevolgen :? :P :D

Tis allemaal even "veilig" en meer kaartjes daardoor raak je alleen maar geirriteerd dat je niet meer weet wat wat is.

Maar 2 van 256 MB is natuurlijk nog wel mogelijk, bedenk wel dat je inverhouding meer betaald voor de MB's als je kleinere kaartjes aanschaft.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 19:30

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik zou het gewoon verdelen..
Ik had mijn cam bij me op safari in kenia (dat kost al bakken met geld) en ik wilde niet nog een keer terug voor het geval de foto's verdwenen. Gewoon om de dag de cf kaart wisselen, dan kon ik ook niet veel kwijtraken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22

Mad_Demon

de dokter

Ok, misschien was 8x64 mb overdreven :P BlaTieBla has a point :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:41
Ik heb zelf een Ixus V2, en ik heb 64 MB Dane Elec (normaal) gekocht, en ik moet zeggen dat ik geen verschil merk met het Canon geheugen wat is bijgeleverd. Ik zou zelf dus gewoon voor de prijs gaan.

• PanMan
  • Nu online
ik zou inderdaad ook 2x 256 mb kunnen kopen. Moeilijke afweging, want ik denk dus dat het veiliger is om gewoon 1 kaartje altijd in je cam te laten zitten. Maar, ALS je kaartje "verloren" is (kapot, gestolen, oid), dan is het wel fijn dat je de rest van je pics nog hebt.
Gaan CF kaartjes vaak kapot?
En, dit was niet mijn vraag pplz! :). Die was of ik meer geld moest uitgeven aan, w.s. iets sneller, PRO geheugen! :).

Verwijderd

PanMan schreef op 26 januari 2003 @ 03:47:
...............
Gaan CF kaartjes vaak kapot?
En, dit was niet mijn vraag pplz! :). Die was of ik meer geld moest uitgeven aan, w.s. iets sneller, PRO geheugen! :).
Dat betwijfel ik, je kan ze een groot aantal keer beschrijven en als er een paar cellen stuk gaan dan kan de controller deze omleiden naar reserve geheugencellen.

Voor het PRO versus non-PRO zou ik toch deze test nog eens bekijken. DPreview

• PanMan
  • Nu online
Ik ben even verder gaan zoeken, op de mycom site, en de site van de fabrikant.
Nu blijkt dat MyCom de Read en Write snelheid heeft omgekeerd :( :(

Van de Mycom site:
http://silverapp1.mycom.n...oductType=1&sectionID=122

Merk: Apacer
Type: PS CF 512MB
Soort: Compact Flash PhotoSteno
Opslagcapaciteit: 512 MB
Schrijfsnelheid: 5MB/sec
Leessnelheid: 2.4MB/sec

Van de Apacher site:
http://www.apacer.com/product/flash/flash02.htm

Photo Steno: 2.4MB/sec write, 5MB/sec read
Photo Steno Pro: up to 4MB/sec write, 5MB/sec read

Overzichtje: Afbeeldingslocatie: http://www.apacer.com/product/flash/photosteno/benchmark.gif

Oftewel: Mycom heeft het dus omgedraaid. De goedkopere kan met 2.4 Mb/s schrijven, de duurdere met 4 Mb/s. Lezen gaat bij beide met 5 Mb/s. (al haal ik dat w.s. niet over USB).
Dus, de vraag wordt al specifieker: Is 2.4 Mb/s genoeg, of kan ik toch beter voor de 4 Mb/s gaan? Nogmaals bedankt!

• PanMan
  • Nu online
Ik heb ff die Dpreview gelezen, en daaruit blijkt dat eht eik vrij weinig scheelt, en dat cam's nooit de opgegeven snelheden halen. Ik denk dat ik dus maar voor de "goedkopere" ga. Nu alleen nog bepalen of het 1x 512 Mb, of 2x 256 Mb wordt.

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik denk dat de snelle kaartje alleen belangrijk zijn als je met je camera ook gaat filmen.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

PanMan schreef op 26 januari 2003 @ 15:29:
Ik heb ff die Dpreview gelezen, en daaruit blijkt dat eht eik vrij weinig scheelt, en dat cam's nooit de opgegeven snelheden halen. Ik denk dat ik dus maar voor de "goedkopere" ga. Nu alleen nog bepalen of het 1x 512 Mb, of 2x 256 Mb wordt.
Die test zien er uiteraard tof uit maar tis vaak met een firewire of een usb2.0 aansluiting getest.
Aan de ene kant juist maar omdat je hem uiteindelijk in een camera gebruikt een erg krom vergelijk.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 16:01

Cliffie

Trompetslet

PanMan schreef op 26 January 2003 @ 15:29:
2x 256 zou ik doen, lekker flexibel. Als je lang weggaat (vakantie) dan neem je gewoon alle 2 de kaarten mee. En 256 is normaal gesproken genoeg voor veel schietplezier ;)

:)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Verwijderd

Cliffie schreef op 26 januari 2003 @ 15:57:
[...]

2x 256 zou ik doen, lekker flexibel. Als je lang weggaat (vakantie) dan neem je gewoon alle 2 de kaarten mee. En 256 is normaal gesproken genoeg voor veel schietplezier ;)

Als ik echt lang weg ga / moet overweeg ik eerder een imagetank dan nog een paar extra flashkaarten.

• PanMan
  • Nu online
Cliffie schreef op 26 January 2003 @ 15:57:
[...]
Ach, met 1x 512 ben je niet minder flexibel, je kan er evenveel pics mee maken als met 1x 256 :). En meer! :)

Verwijderd

ik weet niet of ik hierzo goed zit, maar ik kan aan flashkaartjes gerake (CF) voor 43 eur (128mb)

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 16:01

Cliffie

Trompetslet

PanMan schreef op 26 januari 2003 @ 16:30:
[...]

Ach, met 1x 512 ben je niet minder flexibel, je kan er evenveel pics mee maken als met 1x 256 :). En meer! :)
Waarom vraag je het dan! ;)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 16:56:
ik weet niet of ik hierzo goed zit, maar ik kan aan flashkaartjes gerake (CF) voor 43 eur (128mb)
wat? waar heb je het over?
wat betekend gerake?

[ Voor 6% gewijzigd door Alpha-sphere op 26-01-2003 19:37 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Alpha-sphere schreef op 26 januari 2003 @ 19:35:
[...]

wat? waar heb je het over?
wat betekend gerake?
Hij zal wel geraken bedoelen, oftewel hij kan ze voor 43 euro krijgen. Vind ik niet extreem voordeling aangezien het wel merkloos zal zijn. Ik heb 105 euro betaald voor 265 MB Transcend geheugen, vind ik wel een redelijke deal!

[ Voor 1% gewijzigd door Reinier op 26-01-2003 19:49 . Reden: 105 euro i.p.v. 15, ja hallo, dat zou wel mooi zijn :) ]

• Alpha-sphere
Reinier schreef op 26 januari 2003 @ 19:48:
[...]

Hij zal wel geraken bedoelen, oftewel hij kan ze voor 43 euro krijgen. Vind ik niet extreem voordeling aangezien het wel merkloos zal zijn. Ik heb 105 euro betaald voor 265 MB Transcend geheugen, vind ik wel een redelijke deal!
Is dat iets dat belgen alleen zouden snappen ofzo :? want ik snap die zin dan niet ook al is het geraken.

Maarja 43 euro voor 128 zal wel merkloos zijn en ook geen 25x

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Alpha-sphere schreef op 26 January 2003 @ 21:28:
[...]

Is dat iets dat belgen alleen zouden snappen ofzo :? want ik snap die zin dan niet ook al is het geraken.

Maarja 43 euro voor 128 zal wel merkloos zijn en ook geen 25x
Geraken is gewoon Nederlands, wel een beetje een archaïsme (ouderwets dus). En m'n Transcend is zelfs 30x 8)

alsof dat verschl merkbaar is...

• Libertarian
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor controller heeft die Apacer PhotoSteno Pro eigenlijk, ik kan het nergens terug vinden op de website, het enige wat ik kan vinden is de read/write snelheid. :?

En is lexar uitgedrukt in lezen of in lezen en schrijven :?

Verwijderd

Alpha-sphere schreef op 26 January 2003 @ 15:33:
Ik denk dat de snelle kaartje alleen belangrijk zijn als je met je camera ook gaat filmen.
Is het probleem van de maximum van 15-20 seconden op bijvoorbeeld mijn Canon A40 niet dat hij de film eerst naar het interne geheugen wegschrijft en vervolgens pas op de CFkaart? Anders zou ik mijn hele kaartje wel vol moeten kunnen filmen, maar dat kan geloof ik niet omdat er maar 4 MB intern geheugen in de camera zit en dat binnen 20 sec vol is (afhankelijk van resolutie ed..).

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:15

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Bij de specs van de Ixus v3 staat ook bij dat ie filmpjes van 3 minuten kan maken en dat staat dus niet in de specs van de A40. Ik heb via mijn werk (personeelsactie) ook een Ixus v3 besteld en ik ga een transcend 30x 256 Mb kaartje bestellen bij http://www.interngeheugen.com

De reden dat ik zo'n snelle ga kopen, is dus omdat het me leuk lijkt van die filmpjes te maken :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Verwijderd

Ruud2001 schreef op 21 February 2003 @ 16:40:
Bij de specs van de Ixus v3 staat ook bij dat ie filmpjes van 3 minuten kan maken en dat staat dus niet in de specs van de A40. Ik heb via mijn werk (personeelsactie) ook een Ixus v3 besteld en ik ga een transcend 30x 256 Mb kaartje bestellen bij http://www.interngeheugen.com

De reden dat ik zo'n snelle ga kopen, is dus omdat het me leuk lijkt van die filmpjes te maken :)
Veelal wil de format oftewel de allocation size van een block verschil uitmaken dat hebben ze op diverse websites besproken en het klopt nog ook.

Normaal kan ik op me Dane-elec 256mb CF "slechts" 40 sec. wegschrijven maar toen ik em met een andere allocationsize had geformateerd kon ik grotere filmpjes wegschrijven tot wel 2 minuten.
Ik zelf ben nog wat aan het experimenteren om achter de juiste size te komen welke goed is om het kaartje volledig vol te filmen. :)

• PanMan
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 00:10:
[...]

Veelal wil de format oftewel de allocation size van een block verschil uitmaken dat hebben ze op diverse websites besproken en het klopt nog ook.

Normaal kan ik op me Dane-elec 256mb CF "slechts" 40 sec. wegschrijven maar toen ik em met een andere allocationsize had geformateerd kon ik grotere filmpjes wegschrijven tot wel 2 minuten.
Ik zelf ben nog wat aan het experimenteren om achter de juiste size te komen welke goed is om het kaartje volledig vol te filmen. :)
En hoe verander je dat
Met een speciaal progje? En een drive?
Ik format m'n kaart meestal in m'n cam, en daar kan ik geen verdere opties opgeven bij een format...

Pagina: 1