Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Geef je kast aarde in 10min! [HOWTO]

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Veel mensen hebben last van kleine schokjes en vonkjes die van hun kast afkomen.
9 van de 10 keer heeft dit met de aarde van het stopcontact te maken. Om het uit te testen raak het frame van je kast aan en tergelijkertijd de verwarming. Dan begint je hand te tintelen als het goed is. Je hebt meestal geen aarde als je op bijvoorbeeld de 2e verdieping zit.

Als oplossing volgt hier mijn simple howto:

>Wat heb je nodig
- Een stuk draad van ongeveer 1.5 meter lang.
- Een tulp stekker (Male & Female)
- Een krokodillebekje
- Een leeg PCI slot
- Solder spullen

>Voorbereiding
We beginnen met het doorknippen van de draad. Knip je draad ongeveer op 1 meter af. Strip alle 4 uiteindes af op 1 cm.
We beginnen met het solderen van het female stekkertje aan de korte draad.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5282_img.jpg
Daarna soldeer de het male stekkertje aan de lange draad.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5284_img.jpg
Nu moeten we een gat boren in het PCI slot. Daar moet je dan het female stekkertje in monteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5283_img.jpg
Nu bevestig je het krokodillenbekje aan het uiteinde van de lange draad.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5285_img.jpg
Als het goed is heb je nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5286_img.jpg

>Het bevestigen
Je maakt nu de kast open en zet het nieuwe PCI slot erin.
Het uiteinde van de kleine draad met het female stekkertje eraan moet nu aan het frame van de kast worden bevestigt. Ik heb dit gedaan met een simpel stukje tape.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5290_img.jpg
Als laatste hoef je nu alleen nog het krokodillenbekje aan de verwarming te zetten....
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/152-5292_img.jpg

Zo dat was het. Zeg ff wat je er van vind.. :)

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50
Simpel. Je kunt ook gewoon een draad aan je frame en aan je verwarming plakken. Beetje veel moeite dus. Wel leuk dat je het gedaan hebt.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-10 11:15
Je kan ook gewoon de draad aan een schroef van een pci bracket vastmaken. Scheelt een hoop moeite. Of alles gelijk goed doen en niet de computer aarden, maar een verlengsnoer.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

En toch is het trekken van een aardedraad beter. Aarden aan je verwarming is _NIET_ goed, om redenen die al wel vaker besproken zijn.

Verder: leuk dat je zo'n systeempje er voor gemaakt hebt helemaal, maar iedereen hier kan wel verzinnen hoe ze een kabeltje tussen hun computerkast en de radiator kunnen maken.

Nah vooruit, omdat je zoveel moeite hebt genomen issie weer open :P

Het door jou bedachte systeem is wel handig, om bijv. je geluidsinstallatie te aarden op je PC, om een groundloop tegen te gaan... Ik heb daarvoor trouwens gewoon een schroefje van mn case losser gedraaid, draadje erom wikkelen, en weer vastdraaien. Net zo effectief, maar wat minder hotswappable.

[ Voor 40% gewijzigd door m-m op 25-01-2003 20:25 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hmm, wel handig bedacht iig.

Je kan het snoertje overal op klikken, vet ez :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

vraagje hou moet ik da doen ik heb geen radiator op mijn kamer en ook geen convector. en de dichtsbijzijnde aarddraad waterleiding is 2 verdiepingen terug. ik laat mijn pc`s lekker ongeaard en die schokjes neem ik voor lief.

en trouwen door die verf op de kachel gaat ook geen stroom omdat die verf isoleert.

Verwijderd

Wat ik niet helemaal begrijp, waarom doe je zoveel moeite met een maile en female stekker, terwijl het zoveel makkelijker kan? Soldeer gewoon het uiteinde van 1 van de draden met krokodillenstekker aan een bracket --> klaar..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 20:24:
en trouwen door die verf op de kachel gaat ook geen stroom omdat die verf isoleert.
dat dacht ik dus ook al....
k zit hier op zolder en heb gelukkig geaard, maar m'n pa heb z'n pc niet geaard (geen mooi verlengsnoertje meer) en we hebben hier nog nooit zo'n electrisch schokje gehad waar je het over had....

Verwijderd

Ik heb een prachtige UPS die zelf aarde is :)

Maar heel mooi gedaan, dus goede afwerking!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
BTW de Verwarming is niet altijd aarde! CV kan ook een apart systeem zijn!

Als je aarde zoekt mmoet je bij je plafond-lamp zijn. Daar bevindt zich meestal een aarde/massa draad.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Best handig als je je pc vaak verplaatst :) Origineel en handig :)

• m-m
  • Niet online

m-m

Google is fijn: ik heb t linkje teruggevonden in de cache:
dit dus

Na dit gelezen te hebben wil je alleen nog maar op de nette manier aarden.

[ Voor 4% gewijzigd door m-m op 25-01-2003 20:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 20:29:
[...]

dat dacht ik dus ook al....
k zit hier op zolder en heb gelukkig geaard, maar m'n pa heb z'n pc niet geaard (geen mooi verlengsnoertje meer) en we hebben hier nog nooit zo'n electrisch schokje gehad waar je het over had....
niet alleen schokjes maar als ik bv een monitor aansluit en ik tik de dsub kabel tegen mijn pc kast zie je zelf vonkjes. en als je lichaam ertussen zit doet ut zelf pijn. maar ik heb al 7 jaar pc`s ongeaard lopen en nergens last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is helemaal niet waar, want aan de onderkant van het metalen plaatje zit geen verf! En als ik hem erop zet, dan vonkt hij.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik had mijn pc een tijd aan de verwarming geaard. Mijn voltages waren matig. Toen haalde ik hem van de aarde af en waren mijn voltages beter, en nu met een UPS zijn ze gewoon goed.

specs

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 10:24

Eraser127

Nijkerk

btw. Jij bedoelt een 3.5mm jack + contra ipv. tulp B)
staat iig op de plaatjes :)

[ Voor 28% gewijzigd door Eraser127 op 25-01-2003 21:03 ]

My Discogs

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Handig :) Ik denk dat ik ook maar zoiets ga maken. Zit namelijk op een zolder zonder aarde, maar mét verwarming :)

Alleen wat ik niet snap, kan je dat draadje van de female naar de kast niet gewoon aan het pci-slot zelf vastmaken? (is compacter enzo..)

En dat de verf op de kachel isoleert, ach, kan je die verf er toch gewoon ergens een beetje afschuren?

Wat is btw dan eigenlijk het nadeel van aarden op de kachel?
Dirtbiter schreef op 25 January 2003 @ 20:19:
Simpel. Je kunt ook gewoon een draad aan je frame en aan je verwarming plakken. Beetje veel moeite dus. Wel leuk dat je het gedaan hebt.
Maar met zo'n stekkertjes-systeem is het makkelijker loskoppelen als je bijv. naar een LAN-party gaat :)

[ Voor 30% gewijzigd door JER00N op 25-01-2003 21:08 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Is het niet een stuk makkelijker en logischer om ipv zo'n ingewikkelde constructie met jacks gebruik te maken van een ongeisoleerde banaan chassisdeel dat je op je kast vastschroefd icm. een banaansnoer (meetsnoer) met bijpassende krokodilklem?
Afbeeldingslocatie: http://international1.farnell.com/Search/images/thumbnail/CSD236.JPG
Of een soort thumbscrew, waar je een kale draad onder kunt klemmen: Afbeeldingslocatie: http://international1.farnell.com/info/catimages/CSD178.LR

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:50
Erg leuke opzet! Er zijn zeker mensen die hier was van kunnen leren!

Verwijderd

Neptunus schreef op 25 January 2003 @ 21:40:
Erg leuke opzet! Er zijn zeker mensen die hier was van kunnen leren!
Doe dit dus NOOIT en te nimmer, je maakt alleen maar een schijn-aarde.

Denk er aan dat als je voeding kortsluiting maakt, je in het negatiefste geval 230 Volt op bijvoorbeeld je verwarming gaat zetten met alle gevolgen, wie zegt er eigenlijk dat die zogenaamde aarde van jou wel zo een goed aarde is.

Mijn mening is dat iedereen die zegt dat DIT de oplossing is aan de 230 Volt gelegd moet worden.

Zoals m-m al aangaf is dit de plek waar je moet kijken dit dus

De gevaren:

* Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
* Waterleiding
Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze kunnen zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de onderhoudstechnicus in de vorige alinea.
Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.
* Kabel-TV aansluiting (Centraal Antenne Systeem [CAI])
Over het algemeen is het kabel-tv-net opgebouwd als ster-netwerk. Alle huisaansluitingen komen op één gezamenlijk punt samen in de verdeelkast. De verdeelkast staat "ergens" centraal in de wijk opgesteld.
Hoe lang de weg is naar de verdeelkast is voor de gebruikers van de CAI onbekend. Dit kan oplopen van enkele tientallen meters tot wel honderd meter. De afschermmantel van de coaxkabel is volstrekt onvoldoende dik om als aardleiding te dienen: enkele tienden van millimeters. In vergelijking met de 2,5 mm2 die vereist is voor de aardleiding in een huisinstallatie valt dit volkomen in het niet. De weerstand zal dus altijd te hoog zijn.
In de verdeelkast van het kabelnet is een gemeenschappelijke aarding aanwezig, maar tijdens werkzaamheden of door een storing kan die worden onderbroken.
De onderhoudstechnicus loopt hierbij hetzelfde risico als zijn collega's van de centrale verwarming en de waterleiding.
Er is geen zicht op de betrouwbaarheid van de aarding van het kabel-tv-net, maar er zijn veel -voornamelijk oude- TV's die nog veel onbetrouwbaarder zijn. En hoe "betrouwbaar" zijn de buren? Wat heeft het handige neefje van de buurman allemaal aangesloten op de coaxkabel? De (a-technische) buurman weet het waarschijnlijk niet, en jij -als niets vermoedend kabelgebruiker- al helemaal niet.
Vertrouw dus niet op de aarding van het kabel-tv-net.
De kabel-tv is geaard, maar is geen aarde.
* Gasleiding
De ijzeren gasleiding heeft als enige met aarde dit gemeen dat hij vanuit het woonhuis onder de grond verdwijnt. In onze verstedelijkte gebieden is die grond voornamelijk droog zand. En droog zand geleidt elektriciteit bijzonder slecht.
De schroefkoppelingen van de gasleiding worden gasdicht gemaakt met teflontape (vroeger met hennep). Een uitstekende elektrische isolator.
Wat gebeurt er als een elektrisch toestel stroom afleidt naar een min of meer geleidende ijzeren buis en die ene buis komt in aanraking met iets dat een ander elektrisch potentiaal heeft? Er ontstaat een vonk.
Wat er zal gebeuren als juist in de buurt van die vonk een héél klein lekje in de gasleiding zit? Dat laat ik aan ieders verbeelding over.
De gasleiding is niet geaard.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 22:03 ]

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Ja leuk idee dat van dat aarden via de kachel, zeker om te testen of de aardlekschakelaar het doet. Heb t zelf ook eens geprobeert, een snoertje van de kast naar de verwarming, maar das niet bevallen.

edit - mr gekkie heeft daar al iets over gezegd ja

[ Voor 12% gewijzigd door Eindewege op 25-01-2003 22:06 ]

Van Zeeland dan misschien ??

Verwijderd

-Edit-
Mr Gekkie was me voor
-edit-

Verwijderd

Henk B schreef op 25 januari 2003 @ 21:33:
Is het niet een stuk makkelijker en logischer om ipv zo'n ingewikkelde constructie met jacks gebruik te maken van een ongeisoleerde banaan chassisdeel dat je op je kast vastschroefd icm. een banaansnoer (meetsnoer) met bijpassende krokodilklem?
[afbeelding]
Of een soort thumbscrew, waar je een kale draad onder kunt klemmen: [afbeelding]
Ja

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 17:17

FastBunny

Give it the Works !

Verwarming is altijd geaard. En het is niet zo dat er zomaar 230v op komt te staan, deze loopt meteen weg. Maar in principe zou er op elke kast 230v staan als er kortsluiting is, alles met aarde is aan elkaar verbonden namelijk, maar de aard-lek schakeld meteen de stroom uit. Bij gebrek aan aarde is dit wel degelijk een goede oplossing.

Persoonlijk heb ik de verwarmingsbuis geschuurd, een kanel gelegd naar de CAI aansluiting op mijn kamer, deze geaard, en van hieraf een draad naar mijn pc. Heeft alles hetzelfde aarde-potentiaal en ben je van een hoop gezeik af.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• m-m
  • Niet online

m-m

FastBunny schreef op 25 January 2003 @ 22:11:
[...]

Verwarming is altijd geaard. En het is niet zo dat er zomaar 230v op komt te staan, deze loopt meteen weg. Maar in principe zou er op elke kast 230v staan als er kortsluiting is, alles met aarde is aan elkaar verbonden namelijk, maar de aard-lek schakeld meteen de stroom uit. Bij gebrek aan aarde is dit wel degelijk een goede oplossing.

De aardig van een PC kan je al een aardige oplawaai geven.. Een gevoel dat mensen met een ongeaarde PC icm. een TV-kaart misschien wel kennen. Auw.
Denk aan een defect in je voeding waardoor dit nog erger is, maar je merkt er niks van omdat je geaard bent via de verwarming. Je verwarming gaat stuk. Er komt een monteur en die haalt een buis los. Ene buis in de ene hand, andere buis in de andere hand. Schok, hartstilstand, dood. Leuk toch? Er zijn mensen dood gegaan door absurdere ongelukken.

[ Voor 3% gewijzigd door m-m op 25-01-2003 22:16 ]

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

FastBunny schreef op 25 januari 2003 @ 22:11:
[...]

Persoonlijk heb ik de verwarmingsbuis geschuurd, een kanel gelegd naar de CAI aansluiting op mijn kamer, deze geaard, en van hieraf een draad naar mijn pc. Heeft alles hetzelfde aarde-potentiaal en ben je van een hoop gezeik af.
Waar haal jij deze waarheid vandaan? Weet je dat er tegenwoordig ook kunstof leidingen worden gebruikt bij verwarmingen omdat deze makkelijk te verwerken zijn? Juist ja.. tuurlijk zijn er veel verwarmingen nog van metaal en dus schijn geaard (ze zijn niet op het aardnetwerk aangesloten, alleen gasleidingen).

Ik heb hier al veel topics over voorbij zien komen, maar ik zal zelf nooit mijn pc aarden via de verwarming, dus diegene die het wel doen.. succes ermee :)

System specs

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Er staat verdorie niet voor niets een pracht van een link in de FAQ die, net als een aantal mensen hierboven, precies uitlegt wat je wel en niet mag doen om je bak te aarden.
Daarbij is het levensgevaarlijk om je kast aan iets anders t3e aarden dan een geaard stopcontact.
Daarom gaat dit ding alsnog dicht.

[ Voor 20% gewijzigd door Kaj. op 25-01-2003 23:03 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.