(Serieus) Hoe moederbord in kast monteren

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hoi,

ik heb/had een probleem, en wel dat mijn Bios zich resette zodra er geen spanning meer op het moederbord stond (dus stekker uit het stopcontact). Dit bleek te liggen aan een verkeerde montage in de kast, er ontstond namelijk een soort kortsluiting waardoor dit steeds gebeurde.

Nu heb ik mijn moederbord (mede ivm testen waterkoeling) los in mijn kast hangen, en het probleem is nu dus opgelost. Ik wil het hele zootje nu definitief in elkaar zetten, maar hoe?

Op de plaat waarop het moederbord gemonteerd moet worden heb ik van die buigzame "torentjes", die je in de vierkante gaatjes moet klikken. Hoe moet ik die rode rubberen ringetjes gebruiken? Daarvan staat namelijk niets in mijn moederbor handleiding, maar zaten bij de kast. Moeten die OP of ONDER het moederbord?

Verder nog tips?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Onder, je moederbord mag namelijk in geen geval contact maken met je kast.
Dat hij zich resette, komt dat niet doordat je batterij misschien brak is, of niet goed contact maakt?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik ken dat systeem met rubberen ringetjes niet (alleen maar metalen schroef studs gewend). Zorg er iig voor dat je bord geen contact maakt met de plaat er achter en alle poorten en interface's precies goed passen in de slotplaat achterin je kast, dan zit het wel snor :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Abbadon schreef op 25 januari 2003 @ 19:38:
Ik ken dat systeem met rubberen ringetjes niet (alleen maar metalen schroef studs gewend). Zorg er iig voor dat je bord geen contact maakt met de plaat er achter en alle poorten en interface's precies goed passen in de slotplaat achterin je kast, dan zit het wel snor :)
Hij moet ergens contact maken m,et de aarde, anders heb je nog steeds problemen :). Dus je moet volgens mij, minimaal 1 schroef vast maken aan de aarde. De rest kan je bjv. met plastic schroeven doen :P.

• Captain Pervert
Ringetjes onder het moederbord heeft weinig zin, want de schroefkop OP het moederbord maakt ook contact met het moederbord... Maar ik kan het proberen.

Het moederbord wordt trouwens al geaard door een beugeltje bij de keyboardaansluiting. Die is flexibel en drukt tegen de kast.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Kijk goed dat er niet meer van die opstaande "schroef-torentjes" in de metalen plaat steken, dan dat er gaten in het mainboard zitten.
Met name links, ter hoogte van het AGP-slot wil er soms nog wel eens eentje te veel in zitten.
Die rode ringetjes heb ik nog nooit gebruikt en ik zou ook niet weten hoe je die gemakkelijk tussen het board en de kast krijgt, zonder een uur te zitten pielen.
Die schroefgaten in het mainbord zijn ook bedoeld om als aarde te dienen, dus het kan helemaal geen kwaad om die dmv een schroef te verbinden met de kast, maar zorg er dus voor dat er niet meer plekken zijn, waar het board contact met de kast maakt.

That's all.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zolang je niet meer opstaande busjes hebt dan schoefgaten in je mobo dan gaat het goed. (dus niet ergens een busje op je mobo plaat waar geen gaatje in je mobo zit want dan maakt hij kortsluiting.)

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 20:20
In de plaat van de kast staan vaak de plaatsen gestanst waar de studs moeten komen bv atx of ATX

suc6

• Captain Pervert
smvs schreef op 25 januari 2003 @ 20:09:
zolang je niet meer opstaande busjes hebt dan schoefgaten in je mobo dan gaat het goed. (dus niet ergens een busje op je mobo plaat waar geen gaatje in je mobo zit want dan maakt hij kortsluiting.)
TD-er schreef op 25 januari 2003 @ 19:53:
Kijk goed dat er niet meer van die opstaande "schroef-torentjes" in de metalen plaat steken, dan dat er gaten in het mainboard zitten.
Dit kan idd best eens het geval zijn, ik ga zo het zo ff proberen!

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 26-01-2003 14:11 ]

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Als je mobo je kast had geraakt had je je mobo al kunnen begraven, waarschijnlijk iets met batterij... heb je misschien een K7S5A, dat mobotje heeft soms nog wel eens problemen daar mee (voornamenlijk de wat oudere modellen dan).

Verwijderd

Die ringetjes/revetjes hoe ze ook heten moeten tussen de schroefkop en je moederbord, als je niet die isolerende laag om je schroefgat hebt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 14:15:
Die ringetjes/revetjes hoe ze ook heten moeten tussen de schroefkop en je moederbord, als je niet die isolerende laag om je schroefgat hebt :)
zoals al gezegd, isolatie is flauwekul. als er op zo'n punt echt geen contact met de aarde mag zijn, is het mobo zo ontworpen dat er dan ook geen contact is.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 14:15:
ligt een beetje aant mobo, op mijn asus A7V133 is er een ringetje metaal om elk gaatje ge-etst, ik denk voor de aarding.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Atgast schreef op 26 januari 2003 @ 14:18:
[...]

ligt een beetje aant mobo, op mijn asus A7V133 is er een ringetje metaal om elk gaatje ge-etst, ik denk voor de aarding.
Dat zei ik dus al ;)
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 14:17:
[...]

zoals al gezegd, isolatie is flauwekul. als er op zo'n punt echt geen contact met de aarde mag zijn, is het mobo zo ontworpen dat er dan ook geen contact is.
Je hebt wel kans dat er wat dicht langs loopt, het zit er niet voor niks op.
Normaal gesproken maakt het niks uit maar als je op een vrij krap stuk zit kan het wel degelijk uitmaken.
Been there, done that. Ik heb ook ooit bijna een CUV4-X naar z'n grootje geholpen omdat ik de revetjes vergeten was, ding maakte dus mooi contact met de kast.
Geen flauwekul dus.
Pagina: 1