Ten einde raad. Systeem van de kaart

Pagina: 1
Acties:

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-08 16:57

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ik heb een PC voor iemand in elkaar gezet, niks aan de hand. Nu was ik al in windows 2000 gekomen en lekker aan het internetten en tegelijkertijd een partitie van de HD aan het formatteren in FAT32 formaat. Maar toen gebeurde het! Pats! Blue screen, en meteen viel het systeem uit. Het ging zo snel dat ik de foutmelding niet kon lezen. :?

Ik PC weer aangezet, VGA springt niet aan, CPU fan gaat draaien, HD spint op, drie lange piepjes uit de systeem speaker, herhaaldelijk. Het is een AMI bios van een MSI KT3 ultra-2. Dus ik de codes opgezocht van piepjes. Drie lange piepjes komen niet in de lijst voor. Heel vaag... drie korte piepjes wel, dat was iets met het geheugen, dus ik het Kingston PC2100 256 MB dimmetje verwijderd, nagekeken, en weer opnieuw geplaatst. :)

Okee, geen piepjes meer daarna. Helemaal geen piepje meer eigenlijk :/ en nog steeds geen VGA dus. Wel hoor ik een vreemd klikkend geluid heel zachtjes. Ik dacht meteen aan de harde schijf (WD800JB) die wel een flinke klap moet hebben gehad door de plotselinge crash tijdens formatten van een partitie. Dus ik haal de HD eruit en ook alle drives en kaarten die niet nodig zijn. Nog steeds dat geklik! Klinkt een beetje als klikjes van een relais. Na nauwkeurig luisteren moet ik vaststellen dat het geluid niet uit de voeding komt, maar van de plek waar de powerknop zit op de chieftec miditower?! Ik snap er helemaal niks van. ;(

Ik heb het geheugen al in mijn eigen PC gechecked en het werkt prima. Ook een ander reepje haalt niks uit. Okee, ik denk aan contact van moederbord en behuizing ergens, kan gebeuren toch? Ik alles eruit gehaald, nagekeken en weer teruggezet. Zelfde probleem weer. |:(

Iemand tips?! _/-\o_

Specs:

- AMD XP 1800+
- Spire whisperrock
- MSI KT3 Ultra-2
- 256 MB Kingston valueram PC2100
- Club3D Nvidia GF4 Ti4200
- WD 80 GB HD, 8MB cache UDMA100
- Chieftec miditower met 360W voeding

[ Voor 6% gewijzigd door SveNRG op 25-01-2003 18:21 ]

All that you know, is at an end

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Jah, heel vaag probleem; heb je misschien de beschikking over een andere voeding met kast? Het lijkt namelijk aan een van de twee te liggen. Dat tikken van de PowerSwitch kan ik niet helemaal plaatsen; als het goed is dan is dat toch slechts het eenmalig maken van contact om de voeding aan te slingeren :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

of als je de mogelijkheden hebt alles uitproberen in een andere pc en dan d.m.v. uitsluiting kijken wat het nog wel doet en wat niet meer.

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ja, mijn eigen PC zal er dan maar aan moeten geloven he? Die heeft vrijwel dezelfde specs, iets grotere chieftec kast maar wel dezelfde voeding. Wel zwaar vervelend dit. Ik hoop dat het moederbord niet kapot is gegaan door de crash. Als ik het heb geprobeerd laat ik meer weten.

[ Voor 10% gewijzigd door SveNRG op 25-01-2003 18:29 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat bedoel je precies met klikjes? Komt het niet toevallig uit de PC-Speaker? Het komt namelijk wel voor bij mobo's dat bij het beginnen_met_booten je een klein klikje uit de PC-speaker hoort, o.a. bij AOpen Mobo's.. dat je dat alsmaar achter elkaar hoort lijkt erop dat je PC zichzelf steeds reboot. :o

Ik zou ook gaan kijken naar de voeding, toen ik je bericht had gelezen dacht ik daar ook als eerste aan. Heb je niet toevallig een andere voeding bij de hand? (zoals Spider.007 al vraagt)

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Yep. ik heb precies dezelfde Chieftec voeding... zometeen na het eten effe proberen dan maar

Verwijderd

Heb je al eens geprobeert de stekker eruit te halen, en de bios batterij ook los te halen (voor een paar minuten)?

Soms lost dit het probleem wel eens op.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Haal eens al de led/knopje stekkertjes van je moderbord af.
Om hem aan te schakelen kan je de 2 pennetjes van de power switch met elkaar verbinden, met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Dan gaat de pc aan.

Het klinkt alsof de pc de hele tijd staat te rebooten, maar ik heb het ook wel eens gezien dat dit gebeurde en na zo'n 5 sec. alles toch aan ging, met beeld.

Haal anders even alles los, laat alleen mobo + Ram + Cpu + Videokaart aangesloten.
Als ie dan nog niks doet, videokaart eruit halen en zonder videokaart het systeem aanzetten.
Als ie piept is je videokaart stuk, als ie niet piept kan je een andere videokaart nog proberen maar dan zal ws. een van de andere dingen stuk zijn.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

op http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/hangen.html staat het volgende:
Ontkoppel de voeding van de moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad.
Doet de voeding het los wel? Tikt ie dan ook?

Ff denken... kapotte reset switch? Trek de hele reset knop eens van je mobo af. Misschien dat die reset stuk is en constant contact maakt 8)7

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ik heb alle stekkertjes zoals power sw, speaker, reset sw enz. allemaal losgetrokken van het moederbord omdat ik ook dacht aan een hangende resetknop die roet in het eten gooide. Ook met alle kabeltjes los weer het zelfde klikkende geluid. Kom het dan toch van het moederbord? Er is nu immers niets meer verbonden met de power en reset knoppen, ik heb de pc aangezet (CPU, RAM, VGA) door mbv een schroevendraaier contact tussen de twee pinnetjes te maken. Zelfde geluid weer! dus toch het mobo?!

Ik ga de BIOS batterij maar eens verwijderen en een tijdje wachten. kijken wat er van komt.

-> Okee, dit heeft dus geen effect. Een CMOS reset komt op hetzelfde neer toch? Ik zal het moederbord moeten verwisselen met de mijne. Dan pas weet ik het zeker of 'ie stuk is.

[ Voor 14% gewijzigd door SveNRG op 26-01-2003 13:08 ]

Verwijderd

heb je al geprobeerd te booten met alle kaarten er uit, een modem of netwerkkaart kan je pc ook blokkeren

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Svenergy schreef op 26 januari 2003 @ 13:01:
Ik heb alle stekkertjes zoals power sw, speaker, reset sw enz. allemaal losgetrokken van het moederbord omdat ik ook dacht aan een hangende resetknop die roet in het eten gooide. Ook met alle kabeltjes los weer het zelfde klikkende geluid. Kom het dan toch van het moederbord? Er is nu immers niets meer verbonden met de power en reset knoppen, ik heb de pc aangezet (CPU, RAM, VGA) door mbv een schroevendraaier contact tussen de twee pinnetjes te maken. Zelfde geluid weer! dus toch het mobo?!

Ik ga de BIOS batterij maar eens verwijderen en een tijdje wachten. kijken wat er van komt.

-> Okee, dit heeft dus geen effect. Een CMOS reset komt op hetzelfde neer toch? Ik zal het moederbord moeten verwisselen met de mijne. Dan pas weet ik het zeker of 'ie stuk is.
Maar wat gebeurd er nou als je de voeding _zonder_ mobo laat draaien :? (zie vorige post van mij)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 13:07:
heb je al geprobeerd te booten met alle kaarten er uit, een modem of netwerkkaart kan je pc ook blokkeren
Zoals ik in mijn vorige post al schreef: ik test al met minimale configuratie. Dus alleen mobo+ram+cpu

[ Voor 60% gewijzigd door SveNRG op 26-01-2003 15:36 ]

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Okee, ik heb net de ultieme test gedaan en mobo met ram en cpu in mijn eigen kast gezet. Dus met mijn voeding. Zelfde probleem. Het ligt dus aan het moederbord. Ik weet het nu niet meer... hij moet maar terug naar de winkel :( Twee dagen zweten voor niks...

Pagina: 1