Ik heb de laatste tijd erg veel last van instabiliteit van mijn systeem. Ik vermoed een geheugen probleem. Ik weet dat dit te testen is met bijvoorbeeld memtest86 v3.0. Nou meen ik dat ik eens gehoord heb dat het onder andere niet geschikt is voor pc2700 geheugen. Klopt dit of kan ik mijn geheugen betrouwbaar testen met dit tooltje ?
Het enige dat memtest doet is het geheugen volgens bepaalde patronen volschrijven en daarna uitlezen om te kijken of er verschillen zijn. Dit is dus onafhankelijk van het type geheugen dat je hebt.
Als je memtest iets van 24 uur laat draaien en je ook maar één foutje hebt, is er iets aan de hand en zal je bv je timings langzamer moeten instellen.
Als je memtest iets van 24 uur laat draaien en je ook maar één foutje hebt, is er iets aan de hand en zal je bv je timings langzamer moeten instellen.
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Memtest is geschikt voor alle x86 computers, dus ook al het geheugen wat er in zit. Als jij foutmeldingen krijgt is of je geheugen niet goed of je hebt 't te ver buiten spec draaien of het is incompatible met je mobo of de andere DIMM's die er in zitten. Gewoon testen dus
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Gewoon alle instellingen standaart en die memtest laten draaien. wat ik me alleen afvraag is of de leveranciers van het geheugen ook gevoelig zijn voor de uitkomsten van dit tooltje. m.a.w. kun je aan de hand van de uitslag garantie claimen ???
Dat is het probleem bij geheugen, kan je moeilijk zien, of het door statisch, foute montage , etc is verkeerd gegaan. Daarom, geven ze meestal garantieVerwijderd schreef op 25 January 2003 @ 19:10:
Gewoon alle instellingen standaart en die memtest laten draaien. wat ik me alleen afvraag is of de leveranciers van het geheugen ook gevoelig zijn voor de uitkomsten van dit tooltje. m.a.w. kun je aan de hand van de uitslag garantie claimen ???
zou het ook kunnen dat memtest fouten geeft op je cache geheugen?
zoja, hoe kan je precies weten of het daaraan ligt?
-FoX- schreef op 25 January 2003 @ 19:54:
zou het ook kunnen dat memtest fouten geeft op je cache geheugen?
Cache uitzetten en nog een keer testen
(meestal kun je zowel L1 als L2 in BIOS uitschakelen)
Bedenk dan wel dat het **nog** langer duurt met die cache uit
Oslik blyat! Oslik!
Offtopic, maar kan je memtest ook op cdr zetten en dan booten of werkt dat niet?
* Glashelder heeft geen floppy drive
* Glashelder heeft geen floppy drive
[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 25-01-2003 23:47 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als je zo slim was geweest om éérst op de memtest site te kijken vóórdat je hier ging posten, dan had je al gezien dat ze ook iso-images aanbieden...dual-zip schreef op 25 januari 2003 @ 23:46:
Offtopic, maar kan je memtest ook op cdr zetten en dan booten of werkt dat niet?
* The Third Man heeft geen floppy drive
Verwijderd
Gaan we katten ?Lekkere Kwal schreef op 26 January 2003 @ 12:46:
[...]
Als je zo slim was geweest om éérst op de memtest site te kijken vóórdat je hier ging posten, dan had je al gezien dat ze ook iso-images aanbieden...
Verwijderd
Hier is nog een programmatje: http://www.simmtester.com/PAGE/products/doc/download.asp
Specs:
DocMemory PC Diagnostic Software Specs
Self-Bootable Execution program, eliminating the need for Hard-Disk dependency
Test Base and Extended memory of any Intel Pentium and AMD Base PC system
Test Supports all type of memory such as EDO, Fast Page Mode, SDRAM, DDR and Rambus DIMM and SODIMM
Provides up to 10 advanced proprietary unique memory test algorithm to capture permanent and intermittent memory failure
Allow User Defined Test Pattern Selection
Allow User Defined Number of Test Cycle ( Range 1 to 9999 cycle)
Allow User to print Fail results to printer or saved test result data on diskette
Display easy to read Memory range failure detection
Easy to navigate software to modify test parameter with Mouse Interface
Compressed File Size : 250KB
Ik zal hem morgen eens testen.
Specs:
DocMemory PC Diagnostic Software Specs
Self-Bootable Execution program, eliminating the need for Hard-Disk dependency
Test Base and Extended memory of any Intel Pentium and AMD Base PC system
Test Supports all type of memory such as EDO, Fast Page Mode, SDRAM, DDR and Rambus DIMM and SODIMM
Provides up to 10 advanced proprietary unique memory test algorithm to capture permanent and intermittent memory failure
Allow User Defined Test Pattern Selection
Allow User Defined Number of Test Cycle ( Range 1 to 9999 cycle)
Allow User to print Fail results to printer or saved test result data on diskette
Display easy to read Memory range failure detection
Easy to navigate software to modify test parameter with Mouse Interface
Compressed File Size : 250KB
Ik zal hem morgen eens testen.
Ik vindt dat sommige GoT gebruikers de regels wel een beetje erg ver doorvoeren. Je moet dus voor elk simpel vraagje je kostbare tijd gaan gebruiken om te gaan zoeken. Het lijkt wel of er zo min mogelijk posts gemaakt moeten worden, en bovendien, dit topic was toch al afgedaan. Dat ik moet zoeken weet ik zelf ook wel, dat hoef jij niet nog een keer te gaan herhalen. Neemt weer kostbare ruimte in beslag.Lekkere Kwal schreef op 26 January 2003 @ 12:46:
[...]
Als je zo slim was geweest om éérst op de memtest site te kijken vóórdat je hier ging posten, dan had je al gezien dat ze ook iso-images aanbieden...
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Kijk, dat vind ik een stuk betere reply dan die van Braadworst-999 (edit: waar bemoeit die zich eigenlijk mee?).dual-zip schreef op 26 januari 2003 @ 23:32:
[...]
Ik vindt dat sommige GoT gebruikers de regels wel een beetje erg ver doorvoeren. Je moet dus voor elk simpel vraagje je kostbare tijd gaan gebruiken om te gaan zoeken. Het lijkt wel of er zo min mogelijk posts gemaakt moeten worden, en bovendien, dit topic was toch al afgedaan. Dat ik moet zoeken weet ik zelf ook wel, dat hoef jij niet nog een keer te gaan herhalen. Neemt weer kostbare ruimte in beslag.
Waar het mij om draait is dat GoT geen helpdek is, dus ookal is het probleem nog zo klein, je hoort het eerst zélf uit te zoeken en kom je er dan echt niet uit, dán post je het hier. Of dat nou in een uitgekauwd topic staat of niet maakt me niets uit. Het is niet zo dat het vinden van die iso-images erg veel van je kostbare tijd kost. Als het nou hele onbekende stiekeme onofficiële images waren, dan zou het me wel logisch lijken dat je ze niet kent en het dus hier komt vragen. Maar als ze notabene op de download page van memtest staan, immers de meest logische plaats, dan moet je wel héél véél kostbare tijd tekortkomen om dat niet zelf te kunnen vinden.
Het draait mij er niet om, om politieagentje te spelen, maar ik erger me steeds aan dit soort vragen die geen enkele medewerking van de kant van de auteur getuigen. Hoe kan je nou van ons vragen om jouw vragen voor noppes te beantwoorden terwijl je er zelf niets voor doet? Voor niets gaat alleen de zon op...
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 27-01-2003 00:33 ]
Nou lekkere kwal. Ik vind dat die braadworst meer aan dit topic toevoegd als jij met je negatief commentaar. Het progje waar hij naar linkt (www.simmtester.com) is zeer bruikbaar en handig. Waar hij zich mee bemoeid is duidelijk. Mij verder helpen. Erg positief van hem.
Braadworst, wil je even op je woorden letten? Lekkere Kwal heeft het degelijk wel bij het rechte eind. Een echte Tweaker mag heus wel enig vooronderzoek doen op een onbeantwoord vraag. Zie ook de FAQ Forumgedrag. GoT is niet het forum om lukraak vragen te stellen zonder gebruik van research/logica. Daarvoor is bijvoorbeeld www.beginnersweb.nl of www.iksnaphetniet.nl een meer geschikte plaats.
Dit topic gaat dicht omdat de vraag van de topicstarter mijns inziens werkelijk nergens op slaat. Geheugen is geheugen, op welke snelheid het ook draait. Zie ook de reactie van Abbadon. Daarnaast gaat mijnheer Braadworst ook nog kinderachtig op Lekkere Kwal in, met onnodige flames als gevolg.
Dit topic gaat dicht omdat de vraag van de topicstarter mijns inziens werkelijk nergens op slaat. Geheugen is geheugen, op welke snelheid het ook draait. Zie ook de reactie van Abbadon. Daarnaast gaat mijnheer Braadworst ook nog kinderachtig op Lekkere Kwal in, met onnodige flames als gevolg.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()