Toon posts:

Waterkoeling: slangdikte e.d.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb de stap gezet: mijn volgend pc-tje (TBird 900 + A7V) wordt water+Peltier gekoeld. Maar wel zodanig dat alles in de kast blijft. Geen gepruts met Tupperware bakjes vol water enzo.

De configuratie voor fase 1:
- Sicce Nova waterpomp (800L/uur max.)
- 2x kachelradiateur uit een 27 jaar oude Mercedes
- waterblok van aluminium
- 1 of 2x Peltier 80W om de proc het hoofd koel te houden

Even een paar vraagjes:

- Maakt het veel uit of ik slang met een binnendiameter van 12mm (tuinslang) of 4mm (aquariumslang) gebruik? 4mm is wat hanteerbaarder.

- Hoeveel MHz zou ik nog kunnen winnen door de TBird core te koelen tot +/- 5 graden in plaats van zo'n 20-25 graden? (5 graden moet makkelijk haalbaar zijn met 2x80W peltier. Lager ook wel denkik)
Als ik namelijk rond de 20-25 graden blijf, dan heb ik niet zoveel last van condens enzo. Dus als het toch weinig uitmaakt....

In fase 2 ga ik ook de videokaart/ATX voeding/chipset koelen met water. Dan maak ik 2 gesloten watercircuits met daartussen de Peltiers. Dus dan heb ik en 'warm' circuit en een 'koud' circuit. Het 'warme' circuit koelt dan de ATX voeding en de peltiers, het 'koude' circuit koelt de procesor/videokaart/chipset.

Uiteindelijk wil ik alle fans uit m'n systeem hebben, behalve dan de fans voor de radiatoren. Da's beter voor m'n nachtrust.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>- Maakt het veel uit of ik slang met een binnendiameter van 12mm (tuinslang) of 4mm (aquariumslang) gebruik? 4mm is wat hanteerbaarder.[/quote]Zorg dat je overal ongeveer de zelfde dikte van de leiding..dus in het blokje en radiator.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>- Hoeveel MHz zou ik nog kunnen winnen door de TBird core te koelen tot +/- 5 graden in plaats van zo'n 20-25 graden? (5 graden moet makkelijk haalbaar zijn met 2x80W peltier. Lager ook wel denkik)
Als ik namelijk rond de 20-25 graden blijf, dan heb ik niet zoveel last van condens enzo. Dus als het toch weinig uitmaakt....[/quote]Dat weet niemand maar hoe koeler hoe beter.:)

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, maar als het bijv. 25MHz scheelt, dan vind ik het niet echt de moeite om de proc. tot beneden het condenspunt te koelen. Dan heb ik meer gezanik met luchtdicht afsluiten dan dat ik er lol van heb.

Het omslagpunt ligt voor mij rond de 100MHz. Als ik 100MHz meer kan halen door verder te koelen, dan is 't de moeite wel waard

Verwijderd

en wat dan als je door die lagere temp. 99MHz hoger komt :?
Let wel, je gaat overklokken, dus het is nooit exact van te voren te voorspellen hoe ver je komt. Als mister X bijv. 700@1300 bij 5graden kom, kan het best zijn dat madame Y onder dezelfde omstandigheden @1400 haalt.
Da's nou (jammergenoeg) niet te voorspellen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

4 mm of 12 mm? Ja, een wereld van verschil. Als je verstandig bent, neem je 12mm, of 10mm, is ook redelijk goed verkrijgbaar.

Mocht je verder trouwens nog spullen nodig hebben, zoals slang, pomp, slangpilaren, andere "hardware", ik kan aan bijna alles komen.

Groeten, Herman

Verwijderd

Topicstarter
Herman:

Ik denk dat ik maar gewoon tuinslang neem (van die gewapende groene of gele. Degelijk, redelijk soepel, en overal te verkrijgen). Verder past die slang ook lekker op de pijpjes die uit de radiatoren komen. En die Sicce Nova pompjes zijn ook niet zo blij met een verdunning naar 4mm.

'k zit alleen nog een beetje met het waterblok en coldplate in m'n maag. Het waterblok, daar moet ik dus 12mm aansluitingen op hebben, en dat moet minstens 90x60mm groot zijn, liever nog 100x70mm. Dit vanwege de twee 80W peltiers (ieder 40x40mm groot). Het 2cool blokje red het niet, en dat senfu ding ook niet.

Voor de coldplate geld hetzelfde. 90x60x5mm of 100x70x5mm. Van koper. Dat kan ik ook niet zo een twee drie in de winkel halen.

Doorvoer van de slangen door de bak waar de pomp in zit is ook nog even vogelen. Zelf zat ik te denken aan slangtules en wartels. Nog andere suggesties? Ik wil niet een gat boren, daar de slangen doorheen voeren, en afkitten. 't moet wel een beetje degelijk en netjes allemaal.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan passende slangpilaren halen, en daar moeren bij. Dan is het een kwestie van gat boren, kit erin, slangpilaar erdoor en moer vastdraaien.

Voor wat betreft het waterblok: Als je afwijkende maten wilt, zal je zelf moeten maken. Ook hier kan je weer de slangpilaren naar wens gebruiken.

Herman
Pagina: 1