Scrollen bij RTS games soms niet soepel

Pagina: 1
Acties:

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 17:36
De RTS games Warcraft 3 en Age of Mytholoy lopen perfect bij mij.
Maar ik heb een vreemd probleempje met het scrollen. In Warcraft 3 gaat het scrollen niet zo soepel meer als ik veel gebouwen of een groot gevecht in beeld heb. Het spel loopt wel soepel, enkel het scrollen van het beeld gaat dan niet zo soepel meer.
In AoM heb ik dat ook, maar dan enkel bij de gevechten. Het spel zelf blijft soepel lopen, maar enkel weer het scrollen gaat niet meer zo soepel. Ook al heb ik nog zoveel gebouwen in beeld in AoM dan nog gaat alles soepel, behalve bij de gevechten.

In AoM is het veel erger dan bij Warcraft 3. Nu heb ik bedacht dat het wel aan de spellen kan liggen, dat de engine het scrollen bij die situaties dan niet goed meer aan kan ofzo, maar dat lijkt met toch ook vreemd. En aan m’n systeem kan het toch echt niet liggen (zie specs hieronder).

Ik wil graag weten of ik hier wat aan kan doen, of dat het aan het spel ligt en dat ik me er maar bij neer moet leggen. Andere games als UT 2003, Splinter Cell e.d. lopen wel perfect. Het is enkel het scrollen bij RTS games.

Specs:
Pentium 4, 2.53 gh
512 mb ram
Creative Geforce 4, TI 4600 (128 mb)
Windows XP home edition met service pack 1
Detonator 3 drivers, al verschillende versies geprobeerd
en bij allemaal hetzelfde. 42.70 ook geprobeerd, maar daar
die helpt ook niet. Momenteel draai gebruik ik versie 30.82.

Verwijderd

Leg je er maar bij neer :) als het "druk" in het scherm wordt in een 3D omgeving dat raced de polygoncount gewoon dik omhoog, en hoe meer polygonen er getekend moeten worden, de te meer rekenkracht kost het de computer. Als je dan ook nog snel even wilt scrollen moeten er dus in zeer korte tijd steeds nieuwe polygonen worden getekend en dat houdt ie dan soms niet bij nee. Lijkt me niet dat er veel aan te doen is eerlijk gezegd.

• Wmm
Tja, kijk dat dacht ik dus ook al wel. Maar ik heb er anderen ook nog nooit over gehoord hier dat ze hetzelfde hadden als ik. Dus dacht ik dat het aan mijn pc lag. Maar iedereen heeft dit dus?

Verwijderd

nee, ik niet. Bij WarCraft3 loopt het scrollen relatief niet moeizamer dan zou moeten, denk ik.
Is het écht schokkerig dan?

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 21:35

aapelite

Do the kirby!

ik heb het soms weleens, bij aom, maar das alleen bij online games ook nog. Maaromdat ik links handig ben scroll ik meestal met de pijltjes toetsen over het scherm aangezien dat sneller is en het toch goed in de hand ligt vor mij :P

• Wmm
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 19:44:
nee, ik niet. Bij WarCraft3 loopt het scrollen relatief niet moeizamer dan zou moeten, denk ik.
Is het écht schokkerig dan?
Het is wel schokkerig ja. En dus echt moeizamer dan anders.
Als ik net begin met een skirmish game bv dan gaat alles hardstikke soepel.
Maar zodra ik verder kom en meer bouw en de vijand gescout heb dan gaat het scrollen over de basis niet soepel meer. Soms ook wel, maar soms ook niet.
En als ik dan de vijand aanval en dus bij zijn basis ben, en daar over ga scrollen, dan gaat het vaak echt van stukje voor stukje zeg maar. Niet langzaam maar wel hakkelend. Maar de rest, het gevecht bv schokt niet. Tijdens het scrollen niet en ook niet als ik het beeld stilhoud. En het word erger naarmate er meer partijen meedoen, bv met twee tegen twee. Daarbij heb ik wel es gehad dat ik over de basis van m'n ally scrolde en, tja, laat ik zeggen dat het niet normaal meer was.

Met AoM heb ik eerst, heel vreemd, gehad dat het ook bij veel gebouwen ging schokken (weer het scrollen alleen, de rest niet) en bij gevechten. Maar ik ben es overgestapt op windows xp home (gebruikte eerst pro) en toen was het alleen nog maar bij gevechten.

Zelf denk ik dat het een probleem met het geheugen kan zijn.

• Wmm
Iemand?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een P2 350 Mhz, 384 meg geheugen, GeForce 2MX op WinXP Pro en hier draait AOM redelijk tot goed. Heb je andere software draaien (Virus, ICQ, Outlook, etc)? Zo ja, alles uitzetten.

• Wmm
Ik heb helemaal geen andere software draaien behalve msn en INCD. Maar ik zal dat dan ook es uitzetten en dan es proberen.

Ik weet inmiddels wel dat het niet aan het OS ligt, gister ff met win 98 geprobeerd, en daarmee had ik het ook. Kan het misschien liggen aan het feit dat mijn detonator drivers niet WHQL waren? Ik heb net 40.72 WHQL geinstalleerd maar er nog niet mee geprobeerd. Zal ik zo ff doen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47
Ik draai ook met de laatste niet-WHQL detonators, merk geen verschil eigenlijk. Msn en INCD kunnen behoorlijk ingrijpende programma's zijn. Kijk ook eens wat er niet zichtbaar meedraait, misschien een office quickstart, file indexing service, kan vanalles zijn.

Of misschien zit het gewoon in het spel en denk je dat het soepeler moet :) Bij mij schokt het ook wel eens, maargoed, ik zit dan ook met een machine die een stuk trager is dan de minimum specs van AoM :)

• Wmm
Ik heb zondag de hd geformateerd, eerst win 98 erop gezet om te kijken of het daar ook mee was, wat wel het geval was.
Nu staat win xp pro er weer op, met verder alleen stuurprogramma's en ook INCD.
Maar ik heb alles uitgezet wat ik uit kan zetten, dus msn en incd. Bij m'n klokje staan nu geen pictos meer. En de heb dus de win xp 40.72 whql drivers geinstalleerd. Maar ik heb nog niet geprobeerd of de games het nu goed doen.
Daar kijk ik vanmiddag ff naar.

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

probeer eens onder verschillende modus het spel te starten want ik heb bijvoorbeeld bij war3 & AOM geen last bij het scrollen maar bij de demo van American Conquest juist wel maar als ik die in de win98 modus draai dan draait het als zonnetje.

voor als je problemen door je geluidskaart komen:
The best way to fix this, if you have a motherboard built around a VIA Technologies chipset is to install George Breese’s PCI Latency Patch version 0.19d, available from:
http://www.georgebreese.com/net/software/

[ Voor 37% gewijzigd door knightofn1 op 28-01-2003 15:23 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Wmm
He, dat kan ik als het nog niet goed is, idd ook nog proberen.

• Wmm
Nou, ik heb intussen van alles geprobeerd. En als ik verschillende compatibiliteitsmodus gebruik dan gaat het wel goed. In Warcraft 3 is het over, maar alleen in Age of Mythology is het stukken beter geworden maar nog niet helemaal over.

Aan het geheugen ofzo kan het ook niet lukken, ik heb geprobeerd met 1 reepje e.d. maar dat haalt ook niks uit. Toch vreemd dat je het spel in een andere modus moet draaien voor dat ie probleemloos draait (behalve dan bij AoM, maar dat moet dan welhaast aan het spel liggen, want het doet het al wel een stuk beter).
Pagina: 1