Toon posts:

Asus P2B wil niet opstarten en piept niet zonder geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een 2e computer met de volgende hardware:

- Matrox G400
- Asus TX97 P2B mobo
- Pentium III 500
- 768 mb geheugen (133 mhz)
- Matrox HD
- Soundblaster Live
- Netwerkkaartje (ISA)

Ik heb de volgende problemen, en ik weet niet of je aan de hand van deze gegevens een conclusie kan trekken, maar toch, it's worth the shot:

- Zodra ik de computer aan doe hoor ik geen piepje, of de monitor wordt
niet geactiveerd (alsof de videokaart geen signaal doorgeeft).
Verwisselen met een Radeon 9700 pro gaf het zelfde resultaat.
- Zonder videokaart piept de computer wel
- Zonder geheugen piept de computer niet
- Ik hoor niet dattie de harddisk "zoekt" zoals je wel eens hoort bij opstarten,
zo'n typisch klikgeluid.

De computer is een tijd niet in gebruik geweest, en nu stel ik het e.e.a weer samen, en nu doettie het niet. Ook de processor losmaken en weer vast in het houdertje klikken levert niets op.

Wat kan ik doen om conclusies te trekken? Is mijn mobo kapot? Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 25-01-2003 20:21 ]

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
hoe oud is je Maxtor HD? Ik had namelijk ook klikgeluiden met mijn oude Maxtor 20GB 7200rpm en na een week was die kaput...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is hoogst vreemd.. Ik zou het op de moederbord of de CPU gooien.. Kun je niet aan een andere mobo en/of CPU komen om mee te testen?

Verwijderd

Topicstarter
De Maxtor HD is precies een dag oud. Net nieuw gekocht. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik daardoor geen beeld krijg :'(

Helaas kan ik niet aan een andere mobo of processor komen; mijn andere computer is een Athlon XP 1800+ en die hardware is incompatible.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 17:27 ]

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 17:26:
De Maxtor HD is precies een dag oud. Net nieuw gekocht. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik daardoor geen beeld krijg :'(

Helaas kan ik niet aan een andere mobo of processor komen; mijn andere computer is een Athlon XP 1800+ en die hardware is incompatible.
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 17:18:
Ik had even over deze twee heen gelezen :z

Ik heb nog wel een Duronnetje liggen om mee te testen, woon je in de buurt van Voorhout? :P

Ik haal 2 topics door mekaar, negeer dat over die Duron AUB. |:( |:( 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door -Mous- op 25-01-2003 17:33 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Weet je zeker dat je moederbord je processor ondersteunt? Ik kan me herinneren dat die TX97 erg oud is, en kan daar wel een P3 in? **wilde gok dit, hoor**

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Een Asus TX97 lijkt me stug, Intel TX is namelijk een socket7 chipset.
Als jij het voor elkaar krijgt daar een P3 500 in te krijgen ben je master-tweaker van het jaar :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de PIII heeft altijd in die mobo gezeten, heeft altijd prima gewerkt. :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TX97 en P!!!.. Dat er bij mij niet een lichtje ging branden |:(

Vergewis je ervan dat de door jou opgegeven specs 100% correct zijn. Kijk op de CPU itself en zoek de mobo af naar exacte typenummers. Post hier alles wat je tegenkomt :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-01-2003 17:39 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 17:34:
Een Asus TX97 lijkt me stug, Intel TX is namelijk een socket7 chipset.
Als jij het voor elkaar krijgt daar een P3 500 in te krijgen ben je master-tweaker van het jaar :)
Ik dacht al, waarom vind ik niks :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens mij is de mobo type verkeerd.. De echte TX97 ondersteunt no-way 768MB geheugen.

Edit - picje van de echte TX97:

Afbeeldingslocatie: http://www.sysopt.com/mreview/tx97.gif

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 25-01-2003 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sigh...fuk, sorry hoor! Ik kan het typenummer niet vinden. Wat ik wel weet is dat zowel de processor en geheugen er altijd in hebben gezeten, en nu nog. Wat anders is, is de videokaart, en de harddisk. Desalniettemin ligt het waarschijnlijk niet aan deze laatste twee componenten. Ik had 768 mb intern, en dat ging prima. Volgens mij was de limiet 1024 mb.

Ik heb foto's gemaakt van de mobo, misschien dat jullie iets zien?

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~jeroen16/comp1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~jeroen16/comp2.jpg

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

die onderste foto; dat chipje met dat ASUS erop; wat zijn de nummers die daarop staan? Die zijn namelijk niet te lezen.
doh |:( ik ga meteen een bril halen Abbadon ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Spider.007 op 25-01-2003 18:12 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Het staat er in grote letters op: P2B

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:19
Heb kortgeleden ook een computer gehad die ook eigenaardig deed met soms wel en soms niet beepen. Na lang zoeken heb ik toen besloten om het batterijtje is te vervangen en raar maar waar alles werkte terug... Kost maar € 2, proberen waard imho

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17
Het is een P2B van Asus, kijk maar tussen de twee zichtbare ISA sloten.

edit: Hmm met mijn 10 vingers@5chars/sec ben ik toch niet snel genoeg :)

[ Voor 35% gewijzigd door budi op 25-01-2003 18:09 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Het kan ook de voeding zijn (Misschien defect). Heb je die ook al eens helemaal los van het moederbord gehad en weer erop gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
P2B :) Oke....er begint bij weer een lampje te branden hehe.

Bedankt voor het batterij tipje: ik denk niet dat het een hele computer onderuit kan halen, maar toch ga ik het proberen maandag.

Betreft de voeding: ik hoor de computer wel aangaan (de koelingen etc gaan draaien, een ledje op de netwerkkaart brand). Of hoe bedoel je dat precies?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 18:16 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Wat gebeurd er als je een PCI kaartje als videokaart pakt ipv een AGP ?

Verwijderd

Probeer trouwens eens de IDE kabel los te halen van het moederbord. (en dan kijken of hij weer opstart) Ik heb dit probleem namelijk ook eens gehad toen ik de IDE kabel fout op het MB heb geplaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 18:56 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
The_Dart schreef op 25 januari 2003 @ 18:24:
Wat gebeurd er als je een PCI kaartje als videokaart pakt ipv een AGP ?
Nog beter is een ISA videokaart. Deze heeft oa een eigen BIOS, dus kun je misschien wat meer 'op de monitor' onderzoeken dan met een PCI kaartje.

C:\>_

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
ik zie een reepje singel sided geheugen zitten haal die er is uit want er is een hele grote kans dat ie die niet ondersteund i.v.m. de pagina indeling maar test het daarom eens met 1 reepje doublesided 256 zoals er in je pc zit

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
marrekau117 schreef op 25 January 2003 @ 19:30:
ik zie een reepje singel sided geheugen zitten haal die er is uit want er is een hele grote kans dat ie die niet ondersteund i.v.m. de pagina indeling maar test het daarom eens met 1 reepje doublesided 256 zoals er in je pc zit
In principe zou het mainboard er dan maar een gedeelte van het geheugen zien (bijv 128 MB van de 256 op de module)
Die van het lege batterijtje is een goede tip, maar dat is eenvoudiger te testen.
Zet de jumper bijhet batterijtje op "clear-cmos" en probeer dan de computer aan te zetten (grote kans dat het niet lukt en enkel een fan gaat draaien)
Daarna weer die jumper terug zetten.
Laat in de tussentijd de 220V stekker in de voeding zitten, zodoende blijft er spanning op het mainboard staan.

Controleer ook de jumpers van de bus-snelheid. Het zou ook kunnen dat die mogelijk verkeerd staan voor deze CPU (100 MHz)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Openingspost aangepast.. Voorkomt zo wel verwarringen ;)
Verder heb ik de titel ook wat informatiever gemaakt.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
TD-er schreef op 25 januari 2003 @ 19:48:
[...]

In principe zou het mainboard er dan maar een gedeelte van het geheugen zien (bijv 128 MB van de 256 op de module)
Die van het lege batterijtje is een goede tip, maar dat is eenvoudiger te testen.
Zet de jumper bijhet batterijtje op "clear-cmos" en probeer dan de computer aan te zetten (grote kans dat het niet lukt en enkel een fan gaat draaien)
Daarna weer die jumper terug zetten.
Laat in de tussentijd de 220V stekker in de voeding zitten, zodoende blijft er spanning op het mainboard staan.

Controleer ook de jumpers van de bus-snelheid. Het zou ook kunnen dat die mogelijk verkeerd staan voor deze CPU (100 MHz)
mee eens met het 128 mb verhaal dat weet ik ook maak het vaak zat mee.
Maar ik weet uit ervaring dat dit in combinatie met ander geheugen wel eens fout gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door marrekau117 op 26-01-2003 00:43 . Reden: tikfout ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt allemaal voor jullie reacties!
Hier nog meer info, want het wil nog maar niet lukken :(

- De mobo klaagt *niet* als er een videokaart of geheugen ontbreekt (geen piepjes)
- Ik zie een ledje op de netwerk kaart branden, dus er komt wel spanning.
- De monitor geeft geen kick (signaal).

Ik heb helaas geen PCI kaartje liggen, dus ik kan het niet testen :(

- geheugen met 1 andere nieuwe module wisselen heeft geen effect
Pagina: 1