Toon posts:

Auto-negotiation met 3con NIC en goedkope switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Haai,

Ik heb een bak met Redhat 8.0 met daarin een 3com 905c NIC en een Realtek cheap-ass pulp kaart, en nou heb ik gisteren een sweex 10/100 switch gekocht, en het wil niet. Met de kabel van de switch op de realtek werkt alles vlekkeloos, maar op de 3com (toch wel betere kaart) wil hij niet auto-negotiaten. Ook 100mbit-tx-fd forcen helpt niet. Wat nu?

Thnx voor alle advies/hulp :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
- Wat heb je zelf al geprobeerd en uitgezocht?
- Wat is precies de error die je krijgt?

Voor je post eerst even deze draadjes doorlezen aub.:

[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
&&
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 27/12

Welkom op GoT! :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Tja...had je toch een paar eurootjes extra moeten uittrekken voor een iets duurder merk vrees ik :/

Ik move dit naar Network Troubleshooting, want in NOS weten we hier niet zo veel van en het lijkt me ook niet dat dit specifiek met het OS te maken heeft :)

En btw. Ook welkom op GoT :)

Hopelijk heb je je topic terug weten te vinden, er staat geen mail-adres in je profile dus tja... :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 25-01-2003 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 25 januari 2003 @ 16:36:
Tja...had je toch een paar eurootjes extra moeten uittrekken voor een iets duurder merk vrees ik :/

Ik move dit naar Network Troubleshooting, want in NOS weten we hier niet zo veel van en het lijkt me ook niet dat dit specifiek met het OS te maken heeft :)
Het heeft in zoverre met een OS te maken dat met diezelfde kaart in mijn windows bak het wel werkt :X

En over dat duurdere merk switch... tja, wist ik veel. Maar die 3com switches zijn onbetaalbaar...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Trek de kaart eruit. Start opnieuw op en uninstall de drivers.
Sluit weer af en steek de kaart erin. Install de originele drivers van 3com.com.

Dit werkte bij mij.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Dit is trouwens geen windows, dus drivers installeren doe je anders, in elk geval niet met rebooten enzo, althans het heeft geen toegevoegde waarde,

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sebas schreef op 25 January 2003 @ 16:43:
Dit is trouwens geen windows, dus drivers installeren doe je anders, in elk geval niet met rebooten enzo, althans het heeft geen toegevoegde waarde,
Op de linux manier dan. Het heeft iig te maken met het verschil tussen de standaard drivers van het OS en de eigen 3Com drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat er ontzettend veel packetloss is op de 3com als hij met de switch verbonden is, het verbinden van de 3com met andere NIC's levert geen problemen op.
vortex-diag en mii-tool geven aan dat auto-negotiation goed is gegaan en dat de link 100mbit-fd is, latency op de interface is goed.. als er packets doorkomen, maar ongeveer 90% wordt gedropt.
Hetzelfde type 3com kaart onder windows levert geen problemen op met dezelfde switch, er zijn twee windows workstations aangesloten die uitstekend werken.

Het probleem treedt op met alledrie de 3com kaarten die in de server zitten:
code:
1
2
3
00:09.0: 3Com PCI 3c905 Boomerang 100baseTx at 0xc000. Vers LK1.1.16
00:0a.0: 3Com PCI 3c905 Boomerang 100baseTx at 0xc400. Vers LK1.1.16
00:0c.0: 3Com PCI 3c905C Tornado at 0xc800. Vers LK1.1.16

Concrete foutmelding zijn er niet, behalve dat ifconfig aangeeft dat er frame errors optreden zodra er geprobeerd wordt verkeer over de interface te krijgen.
Er zijn geen kernel messages die daarover concretere aanwijzingen geven.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

wat gebeurt er als je de kaart op een lagere snelheid e.d. forceert? Gaat het dan beter? Waarop had je die 3com voorheen aangesloten?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 25 januari 2003 @ 16:58:
wat gebeurt er als je de kaart op een lagere snelheid e.d. forceert? Gaat het dan beter? Waarop had je die 3com voorheen aangesloten?
1 van de kaarten zat eerst via een crosscable met een andere 3com verbonden (3c509c), de andere op een UTP muursocket (onbekend wat erachter zit) en de derde zit nog steeds in dat zelfde socket.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

Ik denk dat je dan toch eens die driver moet vertellen om iets meer "verbaal" te gaan loggen...

Heb je Documentation/networking/3c509.txt (in je kernel source tree) al gelezen?

Ik frut, dus ik epibreer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Argh, zeg er dan ook even bij dat het onder Windows wel gewoon perfect werkt.

Nou ja, als je NT helemaal gek maakt met de vraag hoe je de drivers dan instelt mag 'ie terug gemoved worden natuurlijk :)

In #nos dachten ze niet dat dit via de drivers zo 1-2-3 instelbaar was...maar ja, weet ik dat :)

Je hoeft btw. niet direct een 3COM switch te hebben hoor, ik heb er een van Edimax (10 euro duurder dan die jij hebt), en daarmee geen enkel probleem met auto-negotiation (en ik heb hier zowel Realtek als 3COM-kaartjes)

Verwijderd

Wilke schreef op 25 januari 2003 @ 17:29:
Argh, zeg er dan ook even bij dat het onder Windows wel gewoon perfect werkt.

Nou ja, als je NT helemaal gek maakt met de vraag hoe je de drivers dan instelt mag 'ie terug gemoved worden natuurlijk :)

In #nos dachten ze niet dat dit via de drivers zo 1-2-3 instelbaar was...maar ja, weet ik dat :)

Je hoeft btw. niet direct een 3COM switch te hebben hoor, ik heb er een van Edimax (10 euro duurder dan die jij hebt), en daarmee geen enkel probleem met auto-negotiation (en ik heb hier zowel Realtek als 3COM-kaartjes)
Het is niet zo simpel als jij zegt (helaas), ik heb een SMC 24-poorter die hetzelfde heeft met een 3Com 3C905 kaartje. En SMC is wel iets anders dan Sweex..
En ik heb dit onder SuSE 8.0, Windows weet ik niet, servertje ;)
Pagina: 1