[XP] Computer valt uit, mogelijk door ACPI

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb hier een Pentium III 500 die steeds uitvalt zonder reden. Het lijkt erop dat de fout zich meer voordoet wanneer ik print, maar dat kan ook toeval zijn.

Als ik in de systeemlogboeken kijk, dan zie een heleboel meldingen gegenereerd door Service Control Manager, Eventlog en ACPI. De meldingen van de eerste 2 zijn ter "informatie" maar de meldingen van ACPI zijn echte foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planetinternet.be/~pin00669/images/logboek.jpg

Als ik zo'n gebeurtenis selecteer, krijg ik volgende melding (redelijk zinloos volgens mij):
Kan beschrijving voor gebeurtenis-ID (5) in bron (ACPI) niet vinden. De lokale computer beschikt wellicht niet over de benodigde registergegevens of DLL-berichtbestanden om berichten van een externe computer te kunnen weergeven. U kunt mogelijk de schakeloptie /AUXSOURCE= gebruiken om deze beschrijving op te halen, zie Help en ondersteuning voor details. De volgende gegevens zijn deel van de gebeurtenis: ; AMLI; 0x4d1; 0x4d0 - 0x4d1.
De melding is niet altijd letterlijk hetzelfde, maar toch bijna.

Mogelijk komen deze foutmeldingen doordat deze PC die al wat ouder is, ACPI niet correct ondersteunt. Ik zou het eigenlijk niet echt weten. Is er een manier om ACPI uit te schakelen onder Windows XP of zijn er andere mogelijke oplossingen voor dit probleem?

• WimB
Is het eigenlijk wel mogelijk om ACPI uit te schakelen?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maartena in "Hoe zet ik ACPI uit in win2000?"
Win2k iig wel, XP vast ook wel, maar zou je voortaan 24 uur willen wachten voor je je topic omhoog schopt?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Meestal kunnen fouten in de ACPI ondersteuning er wel met een BIOS-update uit gehaald worden. Heb je daar al naar gekeken?

Windows van ACPI downgraden naar legacy-PnP kan wel maar zou ik wel eerst drie keer over nadenken als ik jou was. Je kunt er veel problemen mee krijgen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• blackd
  • Niet online
Ik zou idd ook kijken of dit probleem niet anders op te lossen is, lijkt me meer een software issue dan dat ACPI niet ondersteund wordt. Ga anders eens neuzen op support.microsoft.com en ga op zoek naar ACPI icm XP.

• WimB
Het laatste BIOS staat erop, maar het probleem blijft zich voordoen. De instellingen in het BIOS kan ik niet zien omdat ik nu niet bij die PC ben.

• blackd
  • Niet online
Als je namelijk naar de eventids alleen kijkt op www.eventid.net kom je uiteindelijk op dit uit:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;[LN];Q283649.

• WimB
Ik heb "PM control by APM" in het BIOS uitgeschakeld. Nu zou het BIOS zich niet meer mogen bemoeien met het Power Management van de PC. Want uit de links van de laatste post van blackd kon ik afleiden dat het BIOS boodschappen probeert te schrijven naar verkeerde I/O-poorten. Hopelijk is het probleem nu opgelost, dit kan ik enkel afwachten.

Ik dank trouwens blackd voor de link naar www.eventid.net. Deze bevat echt een schat aan informatie !

• WimB
Het probleem is hiermee dus niet opgelost. De computer valt nog steeds uit. Nog iemand ideeën voor een mogelijke oplossing?
Pagina: 1