Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] computerbesturing voor simpele plotter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een (school)project ben ik bezig om een simpel plottertje te maken, en om het dan ook echt simpel te houden (en goedkoop) is er gekozen voor een aansturing dmv dc-motortjes (12V). Dat deze motoren niet direct stilstaan en dat het draaigedrag niet 100% voorspelbaar is, dat is bekend. Toch ben ik 't aan het proberen.

Enfin, het zou natuurlijk helemaal mooi zijn om ook een computerbesturing te hebben. Echter omdat er de plotter verder geen regel-ic's bevat moet alles kant en klaar in signaalvorm worden aangeboden. Om de lijnen mooi te krijgen kan ik gebruik maken van Bresenham's algoritme. Voorbeelden hiervan kan je vinden op: http://www.cs.unc.edu/~hoff/projects/comp235/bresline/

Echter mijn probleem is dat ik niet kan programmeren en ik de signalen van deze programma's dus niet naar (bijvoorbeeld) een printerpoort kan sturen.
En of er nog een gui gemaakt/aangepast moet worden....
Is er iemand die dit wel kan (en wil helpen)/een andere oplossing heeft/een programma weet/heeft wat dit wel doet.?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Uh ik denk dat je toch echt een stappenmotor nodig zult hebben maat..

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht het op de volgende manier op te lossen: Om de motoren direct te laten stoppen moet ik of op een hele lage snelheid werken (in principe geen probleem] of de motor heel even ompolen wat hem ook tot stilstand moet brengen. Electronisch gezien niet echt een probleem. Dan kan ik hem met de algoritme gewoon een stukje omhoog sturen een stukje naar links etc om de gewenste lijn of curve te krijgen...

• ice-T106
  • Laatst online: 06:28
Een stappenmotor is toch echt veel beter, want met een dcmotor beweegt de pen met hetzelfde signaal de ene keer meer dan de andere omdat de weerstand altijd iets anders is. Het kan wel zonder maar het is niet echt nauwkeurig. Stappenmotoren hoeven niet duur te zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
De motoren ansich niet (ik heb er al twee, maar die zijn _niet_identiek en ook een nadeel ze zijn bipolair (dus geen aftakking om eenvoudig vooruit-achteruit te sturen). Bovendien zal deze softwarematig nog wat moeilijker aan te sturen zijn.
Dat het precieser werkt is mij bekend, maar het project draait dan ook vooral om het idee. Bovendien heb ik dan weer meer relais nodig (al ik snel even denk) om alles te schakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 16:03 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Als je dit met DC motoren wilt doen, dan heb je toch echt een feedback nodig om te weten waar de pen precies is, anders zorgen verschillende pennen al voor een niet gedefinieerde scaling :)
Overigens heb je zo'n pixelinterpolatiealgorithme (wat die Bresenham is zo te zien) helemaal niet nodig, dat gebeurt nl. al vanzelf.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het eigenlijk een simpel school projectje heb hoeft de precisie niet erg hoog te zijn ('t gaat om het idee) en ik werk maar met 1 pen.

Die laatste opmerking kan ik niet helemaal volgen, wat doet dat vanzelf?

• mr_petit
  • Laatst online: 05:51

mr_petit

opperprutser

Indien je dc motortjes snel wilt laten stilstaan kan je beter geen omgepoolt stroompje ernaar sturen, maar gewoon zorgen dat het motortje even kortgesloten wordt over een FET (lage weerstand). Dit werkt als een prima rem (het motortje wordt dan nl. een dynamo die z'n eigen opgewekte stroom weer aan zichzelf voert)

"man is not truly one, but truly two,"

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Het kan prima met DC motortjes, zo werkten HP plotters en inktjets maar zoals Henk B al zegt heb je echt een feedback nodig.

En die hptjes zullen waarschijnlijk pwm gestuurd worden

het hele zaakje is niet echt simpel zelf te maken want de kans dat je sturing gaat oscilleren is vrij groot

Repareren doe je zo.

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 16:17:
Die laatste opmerking kan ik niet helemaal volgen, wat doet dat vanzelf?
Dat algorithme wil je toch gebruiken om meerder punten te creeren tussen een tweetal coordinaten?
Welnu, wat gebeurt er als je tegelijk de twee motoren van punt A naar punt B stuurt? Precies, een traploze lijn.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik ook al over nagedacht maar dan komt er (denk ik) meer hardware aan te pas.
Als ik bijde motoren even snel laat draaien krijg ik een lijn onder een hoek van 45 graden. Om andere hoeken te tekenen moet ik een van beide motoren sneller danwel langzamer laten draaien. De software moet dan gecodeerd de motorsnelheid aangeven, want de computerpoorten zijn immers logisch hoog of logisch laag. Dus er moet nog hardware bijkomen om dit te decoderen.

• Henk B

Henk B

te obl

Mwaa, je zou met je sw een snelheidsregeling kunnen maken door te pwmen, alleen moet je dan niet zo'n nep multitasker zoals Windows *.* op de achtergrond hebben...

Overigens zou ik beginnen met te leren programmeren, want hoe je dit ook gaat doen - standaard sw is er niet voor en de kans dat je iemand treft die dat wel `even' voor je schrijft is verrektes klein.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik heb dit hele schema + software zo kant en klaar voor je liggen! .. met pen aansturing! ..
Als je die wilt hebben moet je ff mailen.. kan ook de source waarschijnlijk wel geven (als ik die kan vinden..) het is geschreven in VB .. mail maar naar ronalddejeu AT wanadoo.nl als je ze wilt hebben.. ik heb ook foto's van onze aangestuurde plotter..

Afbeeldingslocatie: http://213.46.58.61/Home/plotter.jpg

Deze hebben we via COM aangestuurd

[ Voor 6% gewijzigd door Looki op 26-01-2003 16:55 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Looki schreef op 26 januari 2003 @ 16:54:
Ik heb dit hele schema + software zo kant en klaar voor je liggen! .. met pen aansturing! ..
Als je die wilt hebben moet je ff mailen.. kan ook de source waarschijnlijk wel geven (als ik die kan vinden..) het is geschreven in VB .. mail maar naar ronalddejeu AT wanadoo.nl als je ze wilt hebben.. ik heb ook foto's van onze aangestuurde plotter..

[afbeelding]

cool, jij hebt zo in elk geval mail :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 12:38

MAZZA

Barbie is er weer!

Looki schreef op 26 januari 2003 @ 16:54:

[afbeelding]

Eeeej Harry Plotter :D Doe Rik de groeten als je hem nog ziet ;) Is het trouwens nog gelukt om die plotter via een website te besturen?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

MAZZA schreef op 26 januari 2003 @ 23:31:
[...]

Eeeej Harry Plotter :D Doe Rik de groeten als je hem nog ziet ;) Is het trouwens nog gelukt om die plotter via een website te besturen?
Ja tuurlijk :) .. maar ik zie rik niet meer veel.. loopt stage op school :)

Is onze harry niet lief? :> :P

jullie moeten nog ff op schema's w88 .. ik heb Ultiboard niet op mijn pc staan .. dus morgen ga ik er ff mee aan de slag.. Ik kan de schema's nu wel geven maar dan hebben jullie mischien niet de goeie.. er zijn namelijk wat aanpassingen gedaan ..

Zo komt de print eruit te zien .. ongeveer.. dit was nemelijk het proto type.. hier komen nog een heel aantal printbanen bij.. en de print kan ik niet doormailen want, het perfecte in een keer werkende printontwerp heb ik niet :) elke keer was ik wel een baantje vergeten :)
Afbeeldingslocatie: http://213.46.58.61/Home/print.jpg

Ik heb het gevonden .. dat 4021 IC kan eraf .. dat is voor de ingangen en werkt niet :) (er zit een VCC op maar dat moet GND zijn :) ) dit is alleen te openen met Ulti-cap .. (pakket van Ultimate)
http://213.46.58.61/plotter.UTSCH

[ Voor 76% gewijzigd door Looki op 27-01-2003 01:00 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

merci, eens zien wat we ermee kunnen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1