Toon posts:

Pc voor me pa?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys,

me pa wil een pc gaan kopen omdat ie nu op een P150 64MB ram moet werken en dat schiet gewoon niet echt op..
Hij werkt voornamelijk in Office2000 (en dan meerdere malen, omdat hij meerdere documenten tegelijk opent) en hij maakt sites met Frontpage2000....
Hij wil hem zowiezo zelf in elkaar zetten en dus de onderdelen bij elkaar zoeken. Eerst wilde hij dit gewoon doen door de onderdelen zelf te kopen bij 1 winkel, Funprice, maar nu wil hij ze op de HCC beurs gaan kopen in Utrecht. Dat leek mij niet echt verstandig, omdat je dan de onderdelen bij allerlei verschillende winkels koopt en als er dan 1 kapot is, of meerdere moet je 't hele land af om voor de garantie terug te gaan....

Daarom 2 vragen:
- Welke onderdelen (hoeft niet precies welk merk/type, meer globaal) zijn het meest geschikt voor zijn soort werk op lánger termijn? (ik d8 aan dikke proc en veel ram, rest wat minder)
- Hoe/waar moet ie ze kopen? ('t beste leek me bij een stand/winkel op de HCC beurs die 't goedkoopst/best lijkt en die een filiaal in de buurt van ons hebben?)?

Wat denken jullie ervan?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:52

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tja, uhh... :)

Ik heb een poosje geleden een pc voor me ouders gebouwd.

Dat was een:
Duron 700
MSI K7T-PRo
128 Mb PC133
15.3 Gb harddisk
Vanta videokaart

Dit is best wel snel, snel genoeg voor mensen die gaan Office'en..... :P

Ohwja, kijk ff in de 'shopsurvey' welke zaken goed zijn...... :)

Whatever.

Verwijderd

Nou, dat je op HCC het alles bij één stent moet kopen is wel duidelijk, maar je hebt voor Frontpage2000 en Office2000 écht niet zo'n DIKKE processor nodig en ook niet VEEL ram.
750MHZ is goede snelheid en 128MB ram iZ wel een goede PC die nog wel een tijdje bruikbaar blijft.
en een videokaartje met 32 MB ram lijkt me ook wel op zijn plaats trouwens.

-----------------
Have you read my name?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even voor de duidelijkheid!

Me pa is absoluut géén computeranalfabeet, hij weet er voor zijn leeftijd zeer veel vanaf en zou zo in de IT kunnen.
Het is dus voor zéér lange duur, dus 't moet een duurzaam systeem zijn wat wel wat mag kosten! Tis idd wel zo dat hij niet gamed, wat nogal wat uitmaakt. Maar hij wil ook graag er nog goed mee Office2002 en Frontpage2002 in WinME2 kunnen gebruiken in 't jaar 2004 snappie?

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Ik raad aan, om gewoon een normaal PC'tje aan te schaffen.

AMD Athlon 800 a 900 met 128MB RAM.
Als ie dan weer te traag wordt, koop dan over een jaar of 2 heel misschien 3 een andere.
Want als je nu een Athlon 1200 koopt, ben je VEEEEL duurder uit, en je koopt dan over 3 jaar zeker weer een nieuwe. Koop dus nooit een te duur systeem, maar een relatief goedkope, want ze zijn zo weer "traag".

Suc6 ermee..

]-[enk..

PS: Gooi er minimaal 20GB aan HDD in..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

Ok, sorry

dat heb je er niet bijgeschreven.
Maar dan zou ik een nemen:

1GHz AMD Processor
256MB ram
Abit KT7
Quantum Fireball KA 27,3 GB
19"Iiyama Visionmaster
Geforce II V7700 Pure
en de rest kun je zelf wel invullen

OK?

-------------
Have you read my name?

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik d8 eerder aan wat minder HD en minder video, want HD space heb je alleen érg veel nodig voor mp3tjes, video's of vette graphics editting, wat ie niet doet...Hij heeft hier dus meer aan een snelle HD, dan aan een grote HD, alternatieven?
En video alleen voor gaming, hij heeft véél meer aan goede 2d beeldkwaliteit en ik hoorde dat Nvidia daarin nogaleens te kort schoot, dus alternatieven?

Verwijderd

Matrox G450 misschien
15,3 GB Maxtor diskie? 7200 RPM udma66

------------------
Have you read my name?

Verwijderd

Like the rest!

- Koop een goed mobootje van Abit, Asus of MSI (Abit is makkelijker over te klokken via Softmenu).
- Pleur er een snelle Duron of bij voldoende pegels Athlon 1 Gig. op.
- 128 Mb RAM erop.
- Geforce 2 MX van Elsa
en vergeet niet een goede 19" monitor te halen. Per slot van rekening zit je behoorlijk lang achter een scherm.

Bij voldoende tijd kun je natuurlijk ook wachten op een dual Athlon board met twee snelle Durons erop. Lijkt mij binnenkort prijstechnisch erg interessant.

Good luck!

Verwijderd

Je kan voor ongeveer 3000 NLG al heel wat pc hebben:

=============
Intercom-mailorder
=============
Abit KT7 fl.399
Amd Duron 800 fl.349
Guillemot Fortissimo fl.85
LG 795ft fl.825
Quantum Fireball plus 20gb 7200rpm fl.365
128 mb pc133 209
============
Eynstein
============
ATX fulltower 300watt fl.170
Cyberdrive 52x fl.112
fdd fl.38
Hercules 3D prophet II mx fl.349
===========
Nedcool
===========
Spire SocketA cooler fl.21

Komen nog muis+toetsenbord en speakers bij.

+/- 3200 NLG moet lukken.

Verwijderd

uhm tja, meeste van deze posts zijn behoorlijk nutteloos... Waarom zou je ooit een geforce2 kopen als je geen 3d gebruikt?

Mijn lijstje:

MSI K7T Pro-2
Duron 800 (indien je vader meer geld wilt uitgeven een tbird 900)
192 meg ram (moet genoeg zijn voor de komende 5 a 6 jaar)
IBM 20GB (DTLA-307020, 7200rpm, 2MB)
Matrox g450 (of g400)
Sound blaster live! player
IIyama 19" A901HT Vision Master Pro 450 (indien je pa er niet echt vaak achter zit kan ie een goedkopere monitor nemen, maar koop geen bagger zooi)
Asus 50x cdrom (indien dvd ooit je van het wordt, dan zou je dat kunnen upgraden aangezien ze op het moment eigenlijk nog te duur zijn)

Tja en een gewone diskdrive en nog wat andere zooi wat ik zeer waarschijnlijk ben vergeten

Verwijderd

waarom zou je zo'n dure vidiokaart nemen, als je geen 3d troep gaat gebruiken. ati rage furi 32 mb die je op hcc bijna zeker voor een 80 piek zal vinden iZ meer dan genoeg, verder zou ik naar 600 durontje gaan kijken, je hebt geen dikke cpu nodig voor office,,, en verder zou ik er wel al snel een 192 mb rammetjes inflikkeren, maar dat iZ meer dan genoeg. ja, je kan er een live player 1024 in doen, maar waar heb je het voor nodig. voor het beetje geluid op het internet???, dacht het niet. je kan dan beter gewoon een creative sb16tje erin zetten, dan kom je niet op een te dure, maar wel op een leuke pc, en als je er een t-bird 1.2 GHz in flikkerd kan je er misschien wel 3 maanden langer mee door. Dat zou ik doen.

let niet op een paar typ foutjes die er in kunnen zitten,,, nederlands iZ mijn goedste vak...

Laterz, BLeeP

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

nog meer duidelijkheid. Me pa zit best veel achter de pc, 10+ uur/week! Daarnaast nogmaals voor de duidelijkheid is een éxtra scherp beeld geen overbodige luxe in 2D (!), dus een Matrox 450 is een goed idee en hij betaald liever voor een extra goede 17" monitor een 19" monitor prijs, dan dat ie slechtere beeldkwaliteit heeft met een 19"monitor!

Ik kom dan uit op een:
Abit mobotje
TB-1Ghz/1,2Ghz
192MB/256MB Ram (tis nu érg goedkoop, dat worden leuke prijzen op HCC:))
15Gb/20Gb HDtje (zoals ik al zei, ging 't hem hier ook om de snelheid voor, niet hoeveelheid Gb's, iemand suggesties van een degelijke snelle IDE HD??!!)
Matrox 450
Een goede 17" Monitor, maar hier heeft me pa zo z'n eigen visie over, dus ik denk dat ie daarin al besloten heeft (een dure 17" monitor i.i.g. voor +- 800/1000 piek)
Soundblaster Live
Netwerkkaartje
'Normaal' toestenbordje en muis van Logitech
Midi Tower (welk merk? Ander dan A-Open plz, me pa heeft 't niet op A-Open??:P)

Ik schat dit op 4000/4500 piek?

ps. hij zet 'em dus zelf in elkaar, wat heb je dan nodig naast deze onderdelen?

Verwijderd

wat d8 je van boxen?
en een brander of zipdrive ofzo

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:29
Hmm mijn mening:

MSI k7t pro
(pro 2 als hij wil overklokken, anders de gewone, stabiel)
Tbird 900
(de snelste proc voor de 'prijssprong')
256mb mem
(mem maakt uit voor microsofts geheugenverslindende spullen, zeker in 2002)
30GB HD IBM DTLA 7200rpm
(Snelste IDE schijf, alles wat kleiner is lijkt wel meer per megabyte te kosten. (ook van andere merken)
matrox g400/g450
(je zegt het zelf al: geen 3d dus pak je de top 2d kaart!)
Philips 107P
staan bij ons op de faculteit. zeer scherp enzo, aleen die 2 lijntjes vind ik persoonlijk gewoon irritant: persoonlijke voorkeur)
iets van geluidskaart, on-board vinnik wel heeel brak.

'just my 2 cents'

[edit: mischien moet er ook wel beeld bij :) ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Mijn Mening:

Ik zou geen abit mobotje nemen maar de msi, is iets stabieler.
Heel snel geheugen, 192 is echt wel genoeg voor Office10 (en niet 2002 of zo!!)
Als een snelle hd belangrijk is kun je natuurlijk scsi nemen. Maar ook 2 IBM's in RAID (kom je toch op een abit bordje) zijn heel snel, 2x10 is niet veel duurder als 1x20
Matrox G450 geeft wel strak beeld, maar het beeld van de radeon schijnt ook heel goed te zijn, en een sdr-versie is ook niet zo duur
Wat de monitor betreft zijn EIZO's heel goed, ik heb ook wel goede ervaringen met Philips maar EIZO is beter (wel duur :( )
Waarom een soundblaster live? Als je niet gamed is dat volledig overbodig, Gewoon iets standaards
En waarom een normaal toestenbord en muis, toetsenbord is niet zo belangrijk maar een muis vind ik wel, ik heb zelf een muis, die is zeer bagger (Cordless Mouseman Pro, oude versie), en dat is echt heel irri, ik zou een optical gevalletje nemen
en wat kast betreft: INWIN Q500N of een maatje kleiner, strakke stille kast met goede koelmogelijkheden

Verwijderd

Topicstarter
Me pa gaat niet overklokken, dus na deze nieuwe meningen kom ik tot:
MSI Mobo
TB-900Mhz
256MB Ram
Snelle 7200rpm IDE HD, toch van 'maar' 20Gb. (toch maar één HD hoor, dis snel zat)
Matrox G400/450 (wat is 't verschil?)
17"monitor (die zoekt me pa zelf uit:P)
Soundblaster 128 Pci
300Watt voeding
Netwerkkaartje (pci)
coolertje (spire ofzo)
Plextor PX-W1210TA 12x10X32 IDE oem
'Standaard' Toetsenbord en 'goede' Logitech muis.

Verwijderd

tjonge jonge...... 1 gig voor tekstverwerken ? dat kan je over 5 jaar ook nog met een duron 600 hoor maar goed moet men allemaal zelf weten ;)

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

en het soundblastertje kan van de laatste ook af zit al simpel geluidskaartje aan boord van het mobo.
voor de rest is de laatste config wel leuk voor je vader lijkt me

Oh ja joh!!!

Verwijderd

damn 1ghz/geforce/256mbram nodig om te typen nou laat ik dan maar .... maar.... wat kan ik dan eigenlijk nog met mijn pc :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg toch, mijn vader is niet de 1e de beste typemiep, hij tekstverwerkt niet zomaar. Hij zet er meerdere grote plaatjes in, gebruikt office soms wel 7x tegelijk, om 7 documenten te openen en maakt sites met flash en frontpage2000...
Daarnaast wil hij er INDERDAAD over 5 jaar nog hetzelfde mee kunnen doen, alleen dan wel dus met de nieuwste Windows, Office, Flash en Frontpage, snappie?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

heh lol

256 MB voor flash/office??

lekker nuttig hoor!

met papier mache kun je alles maken!!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Wat voor peecee heb jij nu??? Mooi dan wordt dat hun "nieuwe peecee" en jij kunt cheap upgraden. Zo doe'k dat altijd....

Verwijderd

Topicstarter
Jzs, jullie snappen het nog steeds niet helemaal! :P Volgens mij zijn er dus gewoon geen vaders zoals die van mij?? Hij wil graag in 2005 ook nog verschillende programma's tegelijk draaien in windows2005 en ook nog grote plaatjes bewerken, video's rippen en sites maken met de NIEUWSTE software!
En aangezien de ram nu érg goedkoop is, leek me 256 niet superduur/overdreven??

Maar ja, als jullie daar anders over denken?

• DawnRazor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 08:40
Ik zou als videokaart gewoon een g400 singlehead nemen. De verschillen tussen een g400 en g450 zijn minimaal (g450 heeft ddr-sdram ipv sgram van de g400, de g450 schijnt zelfs iets trager te zijn). De g400 (en zeker de singlehead) is toch een stuk goedkoper, top in 2d, en je kunt er toch bijna alle 3d op draaien mits je niet teveel waarde hecht aan snelheid. Ik draai er zelf ook gewoon Q3 etc mee dus dat gaat allemaal prima. Neem natuurlijk wel de 32mb...

En pak een dualhead als je evt nog een output naar je tv of 2e monitor wil hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen! Lees 'ff' wat er vooraf is gezegd, voordat je reageert!

Er is al gezegd wat voor pc me pa nu gebruikt én er is al gezegd dat hij geen Q3 ofzo speelt en nauwelijks 'echte' 3D nodig heeft en dat dus Matrox 't beste is.

Wel bedankt voor de uitleg G400/450!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 23:36
Locutus: het is onderhand wel duidelijk dat je pa deze pc tot in de verre toekomst wil blijven gebruiken. Het is echter totaal nutteloos nú een pc samen te stellen, die over 5 jaar nog even hard gaat. Dat kan wel, maar gaat je zo belachelijk veel geld kosten, dat het gewoon niet rendabel meer is.
Het is veel intelligenter om nu een pc te bouwen waarmee je over een jaar of 2 nog steeds naar hartelust mee kan dtp'en tekstverwerken en htmlen. Dan ben je met een sub 3000 gulden pc klaar. Over 2 of 3 jaar koop je dan een nieuw mobo'tje en processor.
ben je in totaal voor ongeveer <4000 klaar voor 2x 2,5 jaar.
als je het allemaal nu aan zou schaffen ben je veel en veel duurder uit.

Als die pc alleen voor tekstverwerken etc gerbruikt word,waarom dan niet die Albert Hein bak halen. een Ghz TB haal je nergens goedkoper.
Voor mezelf zou ik het nooit doen, maar je vader gamed niet (kan trouwens best met die GF2 MX die erin zit) en zal waarschijnlijk ook niet tweaken.
Met die bak ben je voor de komende tijd echt wel klaar. TB@1 Ghz, 128 MB ram, 30 GB hd... als daarmee over 4 jaar niet meer kan tekstverwerken dan is er iets goed mis met deze maatschappij

Verwijderd

Man, kijk naar de prijzen en denk toch eens zelf logisch na. Schaf een computer van rond de 3000,- aan met 800 MHz, 192MB, ATI of Matrox en een goed bord met RAID ondersteuning waar je 2 ATA100 schijven op zet in ztriping modus. Neem daarbij een leuke 17" voor een goede prijs (Daewoo 712C = CAD/CAM kwaliteit voor cheap) en voilà, je hebt je systeem.

Koop niet te duur, want je systeem is binnen 2 maanden 500,- mider waard en zet er als het je nodig lijkt een nieuwe cpu in en een reepje RAM erbij.

Das toch niet zo moeilijk (lijkt me).

Adios,

PaCKo

Verwijderd

Topicstarter
Me pa is 'soort' Tweaker, hij gaat echt geen computer bij Appie/Aldi halen..

En je hebt altijd duurzamere pc's.. onderdeler stabieler, langere levensduur en op langere duur nog rendabel, daar doelt me vader naar, nu duidelijker?

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 23:36
Ok geen albert hein dus, kan ik inkomen.

Je zoektocht naar de pc met de eeuwige jeugd mag je voortzetten, nobele zaak. Ik ben alleen bang voor je dat je gedesillusioneerd uit zal komen.
Mijn standpunt over de middenklasser met uitbreiding over een jaar of 2 blijft staan.

Laat het ons weten wat het uiteindelijk geworden is.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:39
256 is absoluut niet teveel. 'k zou dat nu eigenlijk wel als minimum aanhouden. Zeker met de huidige prijzen.... Als je lomp wilt doen gewoon meteen je bordje volprikken. Geheugen is 10x zo belangrijk dan CPU power bij Office gebruik.

OS: Win2K? Bij veel applicaties tegelijk is de stabiliteit gewoon erg prettig.... Ik ken het, ik draait nu 47 vensters tegelijk, 62 processes, 452 threads, 282MB geheugen zonder problemen, dat lukt je echt niet met Win9x.

Harddisk: geen RAID0. Waarom niet? Nou, RAID0 zorgt voor het probleem dat de kans op dataverlies 2x zo groot wordt, niet echt leuk dus. Wil je op zeker spelen ga dan voor RAID1 (mirroring). Persoonlijk zou ik in dit geval voor 20 a 30 GB 7200 rpm IBM (of die nieuwe serie van WD, die is op sommige punten zelfs sneller). Minder zou ik niet nemen, wordt amper goedkoper, maar later kan je wel eens in de problemen komen als je toch net iets meer harddiskruimte gebruikt dan verwacht. 30 GB is over 4 jaar gewoon weinig (nou ja, nu eigenlijk al :)... ok.... niet echt serieus.... Maar ik zit nu al op 2 GB aan data dat ik zelf geproduceerd heb, over 4 jaar makkelijk op 20, dan is zo'n 30 GB schijf wel vol).

Videokaart: G450. Absoluut. Geen G400 singlehead, 't prijsverschil met een dualhead is te gering om het risico te lopen dat je over twee jaar geen 24" erbij kan kopen. Zeker met meerdere documenten tegelijk open is dat erg ideaal... G400 DH zou ook kunnen, maar is langzamer (niet dat dat boeit) (ja, hij is langzamer, de G400 MAX is sneller dan de G450, maar de gewone G400 niet) en wat veel belangrijker is: heeft een slechtere dualhead.

Monitor: tsja.... kan er weinig aan veranderen zeker? :) Maar een goede 19"/21" verhoogt de productiviteit behoorlijk, maar dat is een financiele afweging die je moet maken.

CPU + mobo: al genoeg over gezegd, heb ik niet genoeg verstand van.

rest: boeit niet.

Verwijderd

Ok, ik zal me niet bemoeien met de hardware keuze, want daar ben je al uit lijkt me (anders wordt het wel tijd daarvoor).

Mijn vraag is wat je vader doet met Frontpage terwijl hij Flash gebruikt. Als je aan Flash kan komen moet je toch ook wel Dreamweaver kunnen krijgen, dat -hoef ik bijna niet erbij te melden- beter is dan Frontpage.

Verwijderd

Topicstarter
me vader is gevorderd Frontpage2000 gebruiker en nét beginnend Flash probeerder..

lijkt me duidelijk :P

ok...
ik denk dus dat 't idd een 1Ghz TB wordt met 256MB ram en een G400 MAX Dual Head videokaart.. (JEZUS, ik zie nu wel dat die kaart 620 piek kost ofzo! betaal je zoveel voor 2D kwaliteit? dan wordt 't toch maar een 'gewone' G400 Dual Head hoor!)
daarnaast een 20Gb 7200rpm HDtje van WD misschien ja. Maakt verschillende merken veel verschil (bij ongeveer gelijke modellen?)? Zo ja, welke merken níét en welke merken aanrader?

ps. guys alvast SUPERbedankt voor jullie informatieve reacties :):)
Pagina: 1