Toon posts:

(Rhino3d) suggesties voor gebruiksvriendelijke renderers?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met Rhino3D, en hoewel het voor modeleerwerk een heel aardig programma is, kan ik maar geen gebruiksvriendelijke (freeware) renderers vinden. De renderer in Rhino zelf zuigt behoorlijk. Er staan heel wat freeware rendereds op internet, maar ze vereisen vrijwel allemaal kennis van ingewikkelde codes e.d. Heeft iemand suggesties voor gebruiksvriendelijke programma's?

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Ha, eindelijk nog een Rhino gebruiker

Ik ben zelf ook al een tijd op zoek...
en ben nu op flamingo uitgekomen. Dit is een commerciele renderer, maar geeft wel een leuk resultaat.

Ik ben ook erg benieuwd hoe de meeste Rhino gebruikers nu te werk gaan?! Volgens mij is het toch vaak een modeltool en wordt het model daarna geimporteerd in een ander pakket.

zie o.a. het werk van Suurland's new beetle

Dus Rhino gebruikers: vertel eens hoe jullie te werk gaan :)

Verwijderd

voor zover ik actief bezig ben geweest met 3D dingen gepruts, heb ik dat 80% met Rhino gedaan, en ik had ook Flamingo gevonden, die eigenlijk net zo goed rendered als 3D SMAX's Brazil en derg.

Dus idd, Flamingo een goede tip.

Maar als je daar al een ander pakket (met een goede renderer) tot je beschikking hebt, of daar makkelijk aan kan komen, dan zou ik Rhino idd als modeltool gebruiken en exporteren naar (bijv.) MAX.
Er zijn nml weinig goede freeware renderers te vinden voor Rhino... Helaas.

Flamingo op de NL Rhino site

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 15:55 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 13:44:
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met Rhino3D, en hoewel het voor modeleerwerk een heel aardig programma is, kan ik maar geen gebruiksvriendelijke (freeware) renderers vinden. De renderer in Rhino zelf zuigt behoorlijk. Er staan heel wat freeware rendereds op internet, maar ze vereisen vrijwel allemaal kennis van ingewikkelde codes e.d. Heeft iemand suggesties voor gebruiksvriendelijke programma's?
De combinatie Moray/Povray op www.stmuc.com/moray en www.povray.org. Rhino exporteert naar UDO, die je dan vervolgens kunt importeren in Moray, die je vervolgens kunt renderen met Povray. Povray is een code-gebaseerde renderer, en Moray is een modeller die .pov filetjes maakt. Je moet je UDO's wel in de Moray/Udo directory plaatsen.

Moray zelf is relatief simpel om te leren, maar je zit wel met 3 progjes - 1 renderen, 1 primitive modelling, 1 nurbs modelling. Ach ja... 'tis freeware, en Povray heeft een resolutie waar je van omvalt. In plaats van faces wordt er met het wiskundige model van een cirkel gerekend (wat nog nauwkeuriger is dan curvesegmenten), dus je kunt inzoomen tot je omvalt. Ook reflecties en dergelijke worden zo heel mooi - ik heb op http://yoozer.deviantart.com een wallpaper staan waar ik een soort "spin" heb gemodelleerd in rhino, en die vervolgens heb getexture'd met Moray en met Povray heb gerenderd.

Doordat je de modeller zo gauw je aan het renderen bent kunt uitschakelen scheelt 't wel wat cpu-power.

teveel zooi, te weinig tijd

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

*stift*
ipv schop ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik exporteer altijd als IGES in max formaat, en die importeer ik dan in max.

flamingo lijkt me het makkelijkste om direct uit rhino te renderen.

specs

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
je kunt een rhino mesh exporteren naar pov-ray, dit is wel weer een hele goede renderer.
zelf heb ik wel wat aardige resultaten ermee gekregen, maar of het met meer complexe meshes ook goedgaat weet ik niet.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:05

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Er staat hier http://download.mcneel.com/flamingo/eval/ dus wel een evaluatie versie van Flamingo.
Is niet zo uitgebreid, en je krijgt irritante grijze strepen door je render, maar kan je toch ff kijken hoe je model er redelijk goed gerenderd uitziet.

Dat hele movray/povray vind ik maar lastig, ik zal eerst ff een paar tutorials moeten door ploeteren, voordat ik dat weer snap.

XBL: theArthurrrr

Pagina: 1