Toon posts:

LG FT795plus, defekte spoel??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn monitor (LG FT795plus) heeft het helaas begeven :'(
Ik krijg slechts een verticale (flikkerende) streep in het midden van het scherm. Heel heel af en toe is na het opstarten het beeld weer okee, maar een seconde of 10 is het weer "de streep".
Op een andere komputer geeft deze monitor hetzelfde probleem, zodoende weet ik 100% zeker dat het de monitor is.
Helaas is mijn monitor iets meer dan 3 jaar oud, dus geen garantie meer :(

Ik heb al via via gehoord dat dit probleem de oorzaak van een defekte "spoel" in de monitor kan zijn.
Kan iemand misschien deze conclusie bevestigen en eventueel vertellen wat de reparatie zou gaan kosten? Is dit misschien (eenvoudig) zelf te doen? Of wordt het een nieuw monitor?

Thanks!

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 16:02

deejee007

Ubuntu fan

volgens mij is er een ic defect die zorgt voor de vertikale afbuiging. Kan ook een elko zijn die daar in de buurt zit.

Niels en Lieke in the house

Verwijderd

ja zou heb altijd natuurlijk kunnen maken. maar mischien als je de kap eraf haald kun je mischien het defecte onderdeel zien en mischien zelf vervangen. dat had ik ook gedaan ton mijn oude 15' stond te roken. er stond gewoon zo'n transister of zoiets in de fik

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik wel eens proberen, al weet ik het verschil niet eens tussen een elko en een transsistor (zelfs niet visueel).
Gelukkig heb ik meer verstand van komploeteren ;)

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 16:02

deejee007

Ubuntu fan

heb je de kap al verwijderd?

Elco's zijn een soort buisjes, ic's zijn die zwarte rechthoekige blokjes met pootjes eraan

Niels en Lieke in the house

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
Pas op als je 'de kap even verwijderd'.

Op een aantal onderdelen in je monitor staat hoogspanning, ook als je monitor uit staat. Daar kun je een flinke klap van krijgen. Ik zou niet zomaar aan vanalles gaan frunniken als je niet weet wat je doet.

Verwijderd

Ik heb juist hetzelfde probleem gehad met mijn LG FT795Plus ... en ken nog iemand die dit probleem heeft gehad met dezelfde monitor.

Toen had ik de monitor 3 jaar en 1 week ... ik panikeren dus ...
Maar de lokale ubervriendelijke computerwinkel heeft em toch nog in garantie teruggenomen ...

Ik heb gewoon een nieuwe gekregen, dus ik weet niet of die oude nog te repareren valt.

Verwijderd

Als het een horizontale streep betreft dan is het de verticale afbuiging die uit valt.
Geef eens een klap op de monitor wanneer die streep in beeld verschijnt.
Als het beeld dan weer goed is heb je te maken met een losse soldering, iets wat ik als electronicus wel eens meer tegenkom.
De verdachte solderingen zijn die van het verticaal-IC of van de connector die naar het afbuikjuk loopt.

Verwijderd

Topicstarter
De monitor staat op dit moment voorlopig al "op zolder" (druk weekend).
Zomaar open maken en iets doen zonder te weten wat, daar begin ik liever niet aan.
Misschien is dit ook een interessante aanwijzing:
Toen ik de monitor op een andere komputer aansloot, deed hij het in eerste instantie weer goed. Echter, een seconde of 15 nadat Windows was opgestart kwam de verticale streep weer. Ik zal komende week wel eens wat klappen uitgaan delen :+
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 02:34:
Als het een horizontale streep betreft dan is het de verticale afbuiging die uit valt.
Geef eens een klap op de monitor wanneer die streep in beeld verschijnt.
Als het beeld dan weer goed is heb je te maken met een losse soldering, iets wat ik als electronicus wel eens meer tegenkom.
De verdachte solderingen zijn die van het verticaal-IC of van de connector die naar het afbuikjuk loopt.

Verwijderd

Als het een verticale streep is dan is het de "horizontale-afbuiging" die uit valt.
Ook in dit geval, als het beeld weer goed is nadat je een klap op de monitor hebt gegeven heb je met een losse soldering te maken.
Ook in dit geval de solderingen van de connector die naar het afbuigjuk gaat controleren en indien deze los zit, doorsolderen.
Je kunt ook even de bedrading van deze connector naar het afbuigjuk volgen en kijken of er wat los zit.
Kan zijn dat er een printje met een connector erop op het afbuigjuk zit, komt wel eens meer voor dat er een soldering van de connector los is gefikt.
Of indien er geen connector op zit en dat de draden rechtstreeks op het afbuigjuk vastgesoldeerd zitten, kan het zijn dat er een draad losgegaan is, iets wat eigenlijk nooit voorkomt.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Zucht, die oude 795FT+ is echt ruk gewoon.
Ik heb er 2 gehad waarvan het beeld ging trillen/schokken en de brightness steeds versprong.

Ik heb nu 1 splinternieuwe (RMA :P ) en 1 waar 2000 op staat, maar waarvan ik vermoedt dat het ook een nieuwe is.

Verwijderd

Hehehe precies ditzelfde probleem had ik dus een maand geleden net voor de kerst. Ook troubles met de horizontale afbuiging. Af en toe ging ie wel weer goed aan maar dan kwam er ook een apart geurtje uit (en als elektrostudent ken ik dit geurtje maar al te goed :) ). Anyway ik had dus gelukkig nog 1 week garantie, maar je weet hoe het gaat met de kerst, gelukkig hebben ze er niet moeilijk om gedaan, maar het duurde wel ff voordat ze een andere kwamen langsbrengen. Uiteraard was ik wel heel blij toen ik hoorde dat de 17" uit productie was genomen en dat ze me daarom maar een gloednieuwe 19" (915FT+) hadden gestuurd >:) Lekker weer 3 jaar garantie...

Maar het probleem lijkt dus erg veel voor te komen bij LG en dat weten ze ook al direct bij de helpdesk. Ze doen er niet moeilijk om als het gaat om vervanging van een monitor met dit euvel.

Topicstarter: Je kunt gewoon proberen de helpdesk te bellen en zeggen dat je monitor van een andere datum is, dit wordt namelijk praktisch niet gecontroleerd. Ik heb al zovaak meegemaakt dat ze een vervangende monitor langsbrengen zonder ook maar iets te vragen naar aankoopbewijs of te kijken naar de productiedatum. Je kunt het altijd proberen iig.
Pagina: 1