Toon posts:

[WinXP] probleem met cdromspeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een probleem met m'n cdromspeler onder windows xp. Eerst viel het probleem nog wel mee, ongeveer eens in de maand verdween de cdromspeler spontaan uit het systeem. Na een reboot was dat weer opgelost dus daar viel toen mee te leven.

Maar... je raad het al (anders zou ik hier niet posten ;)) het probleem is iets erger geworden. Het gebeurt nu dagelijks dat m'n cdromspeler spontaan uit m'n systeem verdwijnt :(.

In het eventlog staat dan de volgende foutmelding:
Het apparaat E-IDE CD-ROM 52X/AKH (IDE\CdRomE-IDE_CD-ROM_52X/AKH____________________A64_____\5&106ae6dc&1&0.1.0) is uit het systeem verdwenen zonder dat de verwijdering is voorbereid.

Systeemspecs:
AMD Athlon 1700+
Asus A7V266-E
WD400BB 40 GB HDD
WD800JB 80 GB HDD
Aopen CD-952E/AKH 52x cdromspeler
Liteon 32125W 32x brander

Ik heb de drives als volgt aangesloten:
primary master: WD400BB
primary slave: Liteon 32125W 32x brander
secondary master: WD800JB 80 GB HDD
secondary slave: Aopen CD-952E/AKH 52x cdromspeler

De WD800JB heb ik net nieuw :9 , maar die verdween helaas gelijktijdig uit het systeem met de Aopen 52x cdromspeler :(.

Ik heb al gezocht op GOT en ik heb ook al geprobeerd om de ASPI4ALL drivers te installen en de IDE-controllers te verwijderen en opnieuw te installeren maar helaas het mocht allemaal niet baten. Ik heb ook gekeken op www.eventid.net en daar stond een probleem wat veel leek op de mijne, maar helaas dat probleem stond daar nog in de que en moet dus nog opgelost worden.

Wie kan mij helpen?

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:44

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Probeer eens met de ide kabels te switchen zodat je ze anders aansluit, of probeer het met een andere cd-rom spelers ( als je die hebt )

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Verwijderd

Ja idd waarschijnlijk brakke IDE kabels, hetzelfde zorgde bij mij voor onverklaarbare spontane reboots.....

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
Lijkt me idd een zaak van brakke IDE kabels.. Echter als dat dus NIET het geval is.. na switchen van IDE kabels en hij blijft het doen kan het ook nog zijn dat je IDE aansluiting op je mobo stuk is, of erger nog er ergens op je mobo iets niet goed gaat met de communicatie tussen de tweede controller en de rest van het systeem.. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een apparaat als het stuk is het het hele IDE kanaal verstoort..

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

ze zeggen toch ook welles dat je de brander en de cd-rom beter niet dezelfde IDE kabel kan plaatsen?

Verwijderd

LeMerchant schreef op 26 January 2003 @ 14:48:
ze zeggen toch ook welles dat je de brander en de cd-rom beter niet dezelfde IDE kabel kan plaatsen?
ja ach, zo kan je bezig blijven, de reden hiervoor is dat als je on-the-fly kopieërt je minder last zou hebben van storingen, als je echter dan van je HD, die op dezelfde kabel hangt, kopieërt dan gaat dat weer minder....

Bij mij hangt brander en cd-rom ook op één, brander wel als master en nooit problemen mee gehad.

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
Ja idd.. En als je de brander dan maar secondary master zet en de CD-rom/DVD-ROM op secondary slave dan is er niks aan de hand als die met zijn tweetjes gezellig op 1 IDE kanaal zitten.. Zolang je HD maar in zijn eentje op de primary IDE zit.. Scheelt wel een boel

Verwijderd

Ja, je kan het beste de 2 hd's op de primaire en de 2 cd roms op de secundaire aansluiten. En is het kabeltje van de voeding wel goed, als ie hem niet meer ziet kan je de cdrom dan nog wel openen?

Verwijderd

Topicstarter
Hmzzz daar zeg je zoiets. Het is idd zo, dat als de cdrom uit het systeem verdwijnt, dat hij dan idd niet meer open wil. Soms schiet de lade opeens open en wil dan met geen mogelijkheid meer dicht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de IDE kabel vervangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Kabeltje van de voeding lijkt ook nog goed te zijn. Zou het misschien kunnen zijn dat de secundaire IDE poort brak is en weet er iemand een tooltje waarmee je dat kan testen?

• wkunee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
gegarandeerd dat dit helpt:
open regedit:
zoek naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SyStem\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-0 87002BE10318}
verwijder upper en lower filter.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt eindelijk opgelost te zijn 8) !

De pc had de hele nacht aangestaan en de volgende ochtend was de pc uit. Alleen het powerledje knipperde nog. Toen ik op de aanknop drukte gebeurde er helemaal niets :( . Ik heb toen alles losgekoppeld van de voeding, behalve het moederbord ;) .

Gelukkig gaf de pc weer een teken van leven! Na lang prutsen kwam ik erachter, dat als je de cdrom speler aansloot, het systeem niks meer deed. Toen ik de speler eruit haalde bleek dat er iets los in zat, ik hoorde namelijk wat rammelen. De speler rook ook een beetje doorgebrand.

Ik heb nu mijn 32x cdrom speler er weer in zitten en alles werkt tot nu toe goed. Best vreemd, want dit had ik al eerder geprobeerd. Toen had ik toch nog last van fouten, maar kennelijk heb ik toen niet goed genoeg getest.

Bedankt allemaal voor de adviezen! :)
Pagina: 1