[3DsMax + Director] Transparante achtergrond van een object

Pagina: 1
Acties:

• Fluxie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 07:51
Ik zit met het volgende probleem, ik wil een 3D object laten bewegen (lees: aansturen) via director, maar zodra ik een object export via de W3D exporter en ik open deze in director krijgt deze de achtergrond van 3D Max mee. Ik krijg de export dus met een groot vierkant blok eromheen.

Bij de cast member properties kan ik deze kleur wel aanpassen aan iedere gewenste kleur, maar ik kan deze niet in zn totaliteit weghalen. Als ik deze cast naar de stage sleep kan ik wel bij de sprite properties de "INK" instellen op 'background transparant', maar helaas gebeurt er dan niets.

Ik hoop dat iemand van jullie enig idee heeft hoe ik dit kan oplossen. Ik heb de search hier al gebruikt en google ook, maar ik heb er geen oplossing over kunnen vinden. De supportpagina van macromedia geeft ook geen oplossing, deze kan je hier vinden

Vanwege de grootte zal ik de plaatjes van instellingen niet hier inzetten, maar de linkjes zijn:
Exporter instellingen
Director sprite instellingen

PS. Ik heb dit geprobeert met 3DsMax 4.26 en 5.1 en met Director 8.5 en MX, maar overal hetzelfde resultaat. De exporter die ik gebruik is deze

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
yow dude als je in Director 8.5 een direct to stage doet met je 3D (wat toch wel moet anders heb je echt heel weinig acceleartion) werken geen enkel van die instelligen van sprite. dus GEEN 3d alphablenden over je achterhgrond. Mocht je niet Direct2Stage doen gaat ie bij mij (PII 400 - Geforce 2) ENorm traag. Die 'vierkant block' moet dan ook in jouw orginele 3DSMax scene steken. om het eenvoudig te houden kun je wellicht de block en eigenlijk model er apart invoeren... Voor mijn projectje (mag ik niet laten zien helaas (c)) heb ik het design aangepast zodat de kleur van de achtergrond van de 3D scene hetzelfde is als het stuk in Director waar ie inpast zodoende lijkt het net echt. (je kunt bijvoorbeeld een texture in 3D laten overeenkomen met die op de stage. 3D in director is echt wel bedoelt om in een 'rechthoek' te zitten

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je kunt ook renderen naar .png, die heeft een 8-bits alpha channel en dan is de background dus wél weg.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Fluxie
Het renderen naar PNG heeft geen zin aangezien het object wel 3D moet blijven.

En ik moet juist de background niet aanpassen aan de stage, aangezien de achtergrond van de stage een 3D omgeving is. De bedoeling van het geheel is ook om het 3D object te kunnen besturen door de 3D wereld heen.
Die 'vierkant block' moet dan ook in jouw orginele 3DSMax scene steken. om het eenvoudig te houden kun je wellicht de block en eigenlijk model er apart invoeren...
ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt, ik kan een geexporteerd model alleen in zijn geheel in director importeren, niet het object en de achtergrond apart. Ik kan ook niet de background in max uitzetten. (dit is natuurlijk best logisch aangezien hij voor renderen een background nodig heeft)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
idd je kunt naar ik meen geen losse objecten importeren. dus je moet je gehele scene exporteren, en de sprite daarvan gewoon beeldvullend maken.

ik snap die achtergrondblok niet helemaal, lijkt me gewoon de rand van je sprite-box. maak die sprite beeldvullend en je hebt het blok niet meer, toch?

• Fluxie
Het is wel zo dat ik dat blok niet meer ziet, maar ik kan ook geen andere background gebruiken voor het object alleen. Om het 3D object komt een 3D wereld te staan, dit is hoogstwaarschijnlijk een filmpje waar het object (dmv besturing van de gebruiker) doorheen moet kunnen manouvreren. Dit ziet er uiteraard niet uit als er overal een blok omheen staat.

Als ik de achtergrond vergroot en alles ervoor zet zie ik het object niet meer en is dat dus ook geen oplossing.

• Genoil
ik snap het nog steeds niet :?
post eens een screenshot van je probleem als je daartoe de mogelijkheid hebt :)

• Fluxie
Hieronder een link naar een director filmpje waar mijn probleem duidelijk zichtbaar is, je ziet duidelijk dat er om het 3d object een wit blok heen zit dat ik niet wegkrijg, het object dat rondbeweegt gaat achter het blok langs en niet alleen langs het object zelf.

linkje
Je heb hiervoor wel de nieuwste versie van shockwaveplayer nodig.

als bovenstaande link niet werkt of hij start niet door, kopieer dan hetvolgende in de browser: http://members.rott.chello.nl/mnolen/test.dcr

vanaf morgen ben k hier weer om meer uit te leggen als het nodig is, maar ik denk dat het probleem zo wel duidelijk is

• hobbit_be
jikes... kun je niet exporten met een ander formaat en dan zo verder? persoonlijk gebruik ik Lightwave en doet dat niet je kunt toch 3DSMax->obj->compressed 3D.

die background object: word die in de schockwave 'wereld' als een apart object beschouwd? ik bedoel daarmee dat die mischien de hele structuur kopiert als afzonderlijke objecten. dus
als je te tree van het geladen object afgaat komje waarschijnlijk die 'box' tegen.

Maar wat een k*t van een exporterder.

dat probleem had ik nooit omdat ik zelf via een heel ingewikkelde structtur object laadde
( http://www.onnos.com/Geometrica%20Online.pdf op pagina 10+) (heb ik net gelezen en bestaat in ieder geval een WaveFront->w3d fie geen probs heeft)

• Fluxie
Ik heb wel een exporter voor poser gevonden, ik ga vanmiddag proberen het via poser te exporteren.

Je kan geen tree van alle objecten zien in de cast zelf, wel kan je wanneer je een animatie of action erop toepas in director aangeven welk gedeelte (mesh of group of object) je wil roteren of bewegen, helaas staat hier de achtergrond niet bij. Wanneer je alle objecten laat roteren, dan roteerd alleen het object zelf en de achtergrond blijft staan.

hobbit_be : wat jij zegt over "3DSMax->obj->compressed 3D" kan ik echt nergens vinden, het staat ook niet in de 3DsMax bible, dus dat kan ik niet proberen.
In die pdf van jou staat wel omschreven hoe je kan converteren, maar niet met welke programma's je deze acties kan ondernemen, als jij dat weet laat het mij dan svp weten.

• hobbit_be
er staat toch in dat je een WaveFront obj met een Xtra van director kunt converteren? Als 3DSMax moet je toch kunnen exporteren als .obj? IF not dan doe je een Save as 3DS file en zoek je een convertor (er zijn er zoveel) en dan die obj -> w3d...

• Genoil
ik heb even naar je filmpje gekeken, en als ik het goed begrijp wil je de achtergrond van een 3D sprite doorzichtig maken, zodat je 2D sprites er niet achter weg vallen. het antwoord is simpel: f o r g e t a b o u t i t. In Shockwave 3D (direct-to-stage) neemt OpenGL of Direct3D een rechthoekig deel van je stage over, waar de rest van de sprite engine van director geen enkele aansprak meer op heeft. Maarja dat zei hobbit_be dus ook al :). Je moet het ook niet zien als 'achtergrond'-object, het is gewoon de clipping rect van je sprite, dus ook geen roteren aan en hij staat zeker ook niet in je obj hierarchy.

Heel jammer dat Shockwave 3D zo 'afgezonderd' geintegreerd is in de Shockwave engine, maar ja wat wil je met een gelicenseerde bestaande engine waar ze een Lingo API voor geschreven hebben.

Mijn oplossing blijft dus hetzelfde, de 3D sprite fullscreen maken en alles binnen de 3D engine doen, je kunt ook @runtime 3D polys in elkaar fietsen met alles erop en eraan, m.a.w je eigen importer schrijven in Lingo. Wat ook grappig is, is wat een collega van mij gefixed heeft voor onze presentatie CD-ROM. Daarin kun je naadloos overschakelen tussen een 3D scene en standaard 2D Lingo, door een screenshot te maken van de 3D scene, die te kopieren naar een 2D sprite en vervolgens de 3D sprite invisible te zetten.

• Fluxie
nou ik heb alles ook al opgegeven, ik heb zelf nog 1 idee, maar ik weet niet of die lukt. Je kan met lingo die achtergrondkleur aanpassen en daarom zou het theoretisch mogelijk moeten zijn die kleur met lingo in realtime weg te halen (transparantie van die kleur naar 100% zetten).

Ik denk dat hier veel tijd in gaat zitten, maar zodra ik iets heb zal ik het hier zeker posten samen met de gebruikte code. Als dit niet lukt zal ik de opdracht staken en alles compleet in 3DsMax maken, hierdoor de interactie van de gebruiker weg te nemen.

Verwijderd

mischien heb ik fout, maar 2D en 3D lingo is redelijk gescheiden van elkaar, of je doet
alles 2D of in 3D, je kan natuurlijk wel imaging lingo gebruiken om een texture van een 3D-vlak realtime aan te passen..etc. maar 3D heeft gewoon 'direct to stage' nodig voor wat performance.

check verder toxi`s reanimator3d http://www.toxi.co.uk/reanimator3d/index.htm een plugin voor keyframe animaties en bones in director.

edit:

deze is ook wel handig als met 3D in shockwave gaat werken

http://www.3dpi-director.com/
handig vooral met z`n trace-button voor scripts die rechtstreeks kan kopieren.
(zie docs-tracebutton)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 10:46 ]

• Fluxie
Helaas, mijn idee van via lingo de achtergrond realtime aanpassen is niet gelukt. Ik heb dit project dus enigszins stopgezet en overgegaan op 100% 3DsMax animatie.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties.

cel-ed: ik heb jouw reacties nog wel even doorgekeken, maar de eerse link heb ik niets aan omdat ik geen bones hoef te gebruiken en de andere bleek ook nutteloos aangezien het hele project gewoon niet mogelijk bleek.

Voor de modjes, het topic kan nu wat mij betreft dicht

Pagina: 1