Toon posts:

[n00b] database op webpagina, zonder al die onzin!

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een idee voor een pagina, die ik graag wil maken, ik zal even uitleggen wat de bedoeling is:

*database waar je kan zoeken op artiest, titel, cd, track.
*gebruiker van deze pagina hoeft alleen bij een seach veld iets in te toetsen (artiest of titel).
*vervolgens moet er een tabel komen met wat er gevonden is.

Alle andere poespas zoals zelf dingen toevoegen, woorden uitsluiten bij de search, e.d. hoeft allemaal niet. Kan iemand mij een link geven of een duw in de goede richting waar ik moet beginnen?

Ik wil gewoon een database bestandje maken, zei het extern of intern van de pagina (liefst intern).

Ik heb begrepen dat dit kan met PHP (leuk, ga ik een PHP tutorial bekijken, laten ze meteen zien hoe je een forum maakt :))

Ik heb al PHP webspace aangevraagd.

Voor de rest wil ik even zeggen dat ik de search heb gebruikt, heel wat pagina's heb bekeken, maar dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien! Er staat van alles bij wat ik echt niet nodig heb. Alvast bedankt.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Leer sql en php. Kom dan nog eens terug met een echte vraag.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 25 januari 2003 @ 10:51:
Leer sql en php. Kom dan nog eens terug met een echte vraag.
Jezus begint het nu al. Je kan me toch wel vertellen wat ik zoal nodig heb. Echt vervelend zulke replies.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 10:47:
Kan iemand mij een link geven of een duw in de goede richting waar ik moet beginnen?
www.google.com (tip) www.hotscripts.com www.phpfreakz.nl www.php.net www.mysql.com ajb :P

Verwijderd

Met MS-Access kom je ook al een heel eind. Daar zitten hele wizzards in om ASP pagina's te maken in combinatie met een access database!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 10:47:
Voor de rest wil ik even zeggen dat ik de search heb gebruikt, heel wat pagina's heb bekeken, maar dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien! Er staat van alles bij wat ik echt niet nodig heb. Alvast bedankt.
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 10:52:
Met MS-Access kom je ook al een heel eind. Daar zitten hele wizzards in om ASP pagina's te maken in combinatie met een access database!
dank u, kijk daar heb ik wat aan. is tenminste niet iemand die zich te goed voelt om een newbie te helpen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 10:53 ]

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Jezus begint het nu al. Je kan me toch wel vertellen wat ik zoal nodig heb. Echt vervelend zulke replies.
Wat je nodig hebt weet je zelf al en ik heb het je nogmaals verteld. Als je een stuk php en sql doorgenomen hebt is het allemaal duidelijk wat je moet doen.

Recept:
- 1 Tabel
- 1 php pagina
- 1 beetje sql

Wat moeten we er nog aan uitleggen dan?

[ Voor 20% gewijzigd door LordLarry op 25-01-2003 10:54 . Reden: quote ]

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51
Dergelijke antwoorden zal je hier ook niet in de search vinden; het is te basic en te ruim.
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 10:53:
dank u, kijk daar heb ik wat aan. is tenminste niet iemand die zich te goed voelt om een newbie te helpen.
Nee, daar heb je niets aan, want je hebt PHP-webspace aangevraagd.

[ Voor 62% gewijzigd door sjroorda op 25-01-2003 10:54 ]

Verwijderd

PHP hoeft niet perse, het zou eventueel ook in ASP kunnen.
Het gaat hier meer om de database aanspreken; sql dus.
http://www.w3schools.com/sql
The LIKE Condition
The LIKE condition is used to specify a search for a pattern in a column.

Syntax
SELECT column FROM table
WHERE column LIKE pattern

A "%" sign can be used to define wildcards (missing letters in the pattern) both before and after the pattern.

--------------------------------------------------------------------------------

Using LIKE
The following SQL statement will return persons with first names that start with an 'O':

SELECT * FROM Persons
WHERE FirstName LIKE 'O%'

The following SQL statement will return persons with first names that end with an 'a':

SELECT * FROM Persons
WHERE FirstName LIKE '%a'

The following SQL statement will return persons with first names that contains the pattern 'la':

SELECT * FROM Persons
WHERE FirstName LIKE '%la%'

Verwijderd

Topicstarter
sjroorda schreef op 25 januari 2003 @ 10:54:
Dergelijke antwoorden zal je hier ook niet in de search vinden; het is te basic en te ruim.

[...]

Nee, daar heb je niets aan, want je hebt PHP-webspace aangevraagd.
is er dan nergens iets te vinden waar BASIC iets word uitgelegd hoe ik zo'n databaseje kan maken, zonder al die dingen die ik niet nodig heb?

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 10:56:
[...]

is er dan nergens iets te vinden waar BASIC iets word uitgelegd hoe ik zo'n databaseje kan maken, zonder al die dingen die ik niet nodig heb?
Kijk eens naar PHPAdmin om de DB aan te maken (hoef je je daar niet druk om te maken) en kijk dan naar de uitzonderlijk serieuze reply van slindenau om de gegevens uit de DB te halen.

Verwijderd

Topicstarter
sjroorda schreef op 25 January 2003 @ 10:57:
[...]

Kijk eens naar PHPAdmin om de DB aan te maken (hoef je je daar niet druk om te maken) en kijk dan naar de uitzonderlijk serieuze reply van slindenau om de gegevens uit de DB te halen.
ok thanx. ga ik dat 's ff checken!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 10:56:
[...]

Je wilt gewoon een uitgekauwd voorbeeld? Of het liefst een kant en klaar stukje script misschien? Jij wilt het maken, doe het dan ook. Wij kunnen je alleen de goede riching in sturen. De richting die jij in wil is zo simpel dat wij je niet kunnen helpen zo. Begin gewoon met php en 1 van de eerste DB voorbeelden zal iets zijn wat jij nodig hebt.

Verwijderd

http://80.84.227.171/library.php?sid=6323 hier mee moet je al een stuk op weg komen
voeg er een paar velden aan toe, beetje aanpassen en het moet werken.

Verwijderd

sjroorda schreef op 25 January 2003 @ 10:57:
[...]

Inderdaad, als je niet zelf wil lopen kutten met CREATE TABLE etc. kun je het beste PHPMyadmin nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hiermee, kan ik iets. Ik moet dus met PHPmyAdmin een database maken, en dan dat script hieraan koppelen. Ik ga ff kloten, bedankt!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

En MaartenHG, wat ga je nu met deze informatie doen? Aangezien je geen php nog sql kent zal het lastig worden om het voorbeeld van UltraV aan te passen zonder over beide onderwerpen wat te leren. Een tabel aanmaken met phpMyAdmin is pas stap 1, dan ben je nog niet eens aanbeland bij het onvermijdelijke sql en php.

Ik verwelkom iedereen die wil beginnen met programmeren, maar leg de lat niet te hoog en begin bij het begin. Dat betekend dat je php en sql zal moeten leren voordat je zoeits kan maken wat jij wilt. In dat process zal je wat dingen maken die niets met wat je later wil temaken hebben, maar ze geven je wel inzicht en oefening.

Als je zo snel als mogelijk je doel wilt berijken zonder iets te leren over php en sql vraag je gewoon om een kant en klaar script. Helaas doen wij hier niet aan script requests.

'Ik ga ff kloten' betekend dus dat we zo weer een post van je zien omdat je ergens tegen op bent gelopen wat je niet kan oplossen. Simpelweg omdat je kennis van php en sql te laag (of geen) is. Wij zullen jouw elke stap aan het handje moeten houden en ook daar houden wij niet van. :)

Face the facts en leer gewoon php en sql voordat je aan zo iets begint of geef gewoon eerlijk toe dat je snel en goedkoop zoiets wilt maken en het programmeren je eigenlijk geen reet scheelt.

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 25 januari 2003 @ 11:12:
Als je zo snel als mogelijk je doel wilt berijken zonder iets te leren over php en sql vraag je gewoon om een kant en klaar script. Helaas doen wij hier niet aan script requests.

Face the facts en leer gewoon php en sql voordat je aan zo iets begint of geef gewoon eerlijk toe dat je snel en goedkoop zoiets wilt maken en het programmeren je eigenlijk geen reet scheelt.
Nou programmeren kan me ook geen reet schelen, vooral als het zo ingewikkeld en complex word uitgelegd.

Wil me best ergens in verdiepen, maar dan moet het niet meteen op een hoog niveau worden uitgelegd. Ik ga straks maar 's naar een vriend van me die heel goed PHP/SQL kan, en hoop dat hij mij de basics even duidelijk uit kan leggen. Mischien kan hij helpen beginnen met het bouwen van die pagina, daar snap ik het meeste van, als iemand het voordoet, terwijl ik meekijk.

Maar goed, ik snap verder wel dat dit voor jullie hoogontwikkelde ;) personen dit superirritant is, als er telkens weer een newbie komt met grootste ideeen, zonder er enig verstand van te hebben. In ieder geval bedankt.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 11:19:
Nou programmeren kan me ook geen reet schelen, vooral als het zo ingewikkeld en complex word uitgelegd.

Wil me best ergens in verdiepen, maar dan moet het niet meteen op een hoog niveau worden uitgelegd. Ik ga straks maar 's naar een vriend van me die heel goed PHP/SQL kan, en hoop dat hij mij de basics even duidelijk uit kan leggen. Mischien kan hij helpen beginnen met het bouwen van die pagina, daar snap ik het meeste van, als iemand het voordoet, terwijl ik meekijk.
Dat is een goed idee, daar leer je vaak het meeste van. Misschien had je de pech alleen bronnen te vinden waar php te complex werd uitgelegt, want er zijn wel zeker goede bronnen om simpel met php te beginnen. Simpel betekend alleen wel dat het vrij lang gaat duren totdat je op het niveau bent om zoiets te maken wat jij wilt. Daar moet je dus ook gedult voor hebben. Vooral als je nog nooit geprogrammeerd hebt is het gewoon even inkomen.
Maar goed, ik snap verder wel dat dit voor jullie hoogontwikkelde ;) personen dit superirritant is, als er telkens weer een newbie komt met grootste ideeen, zonder er enig verstand van te hebben. In ieder geval bedankt.
Ideeen zijn perfect en mensen die er voor gaan ook. Die hebben we hier graag. We willen graag helpen met het oplossen van problemen en het sturen in goede richting, maar het is helaas niet de bedoeling hier even quick een skrippie te scoren. Je zal het zelf moeten doen. En als je het niet kan zal je het zelf moeten leren bij het begin.

Nu begrijp je dus ook waarom mijn eerste advies was om php en sql te leren. Veel succes en we zijn je graag terug als je nog eens een goede vraag hebt. :)

Verwijderd

Misschien is het inderdaad beter als je eerst begint met de basis van php.
http://gerard.yoursite.nl/got/php-tiplist/index.spef
http://www.php.net/manual/nl/
http://80.84.227.171/artikelen.php (Categorie "Beginners")
http://www.web-con.nl/site/tutorials.php?region=15
Daarna kun je gaan verdiepen in het aanspreken van de database (MySql neem ik aan)
http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/
http://www.w3schools.com/sql
http://80.84.227.171/artikelen.php (Categorie "SQL & Databases")
http://docent.ehsal.be/vakken/infoburo/Access/SQL.html

Hopelijk kun je hier verder mee, ik raad je ook sterk aan om niet meteen te hoog te grijpen.
Eerst rustig php leren, misschien ken je het al binnen een weekje, zoniet dan verwacht ik dat het niet langer zal duren dan een maand.
Als het gewoon rustig opbouwt komt het allemaal wel goed, en dan heb je er later ook nog profijt van.

Verwijderd

Als je deze tutorial van mysql.com doorwerkt: http://www.mysql.com/articles/ddws/2.html
Dan kan je al een heel eind komen. Hier wordt vrij simpel uitgelegd hoe je een database aan een site koppelt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 11:19:
[...]

Sorry hoor, maar misschien is programmeren wel helemaal niet zo eenvoudig, zeker niet als je al met een insteek gaat van deze uitleg is toch te moeilijk |:(
Als jij het zo snapt dan is het oké, ik heb zelf echter de ervaring dat je veel meer leert van zelf informatie opzoeken, proberen, lukt het niet? Nogeens proberen, meer informatie zoeken, php.net, en mysql.com zijn je vriend(niet letterlijk uiteraard :*) )
Daar heb je wel een bepaalde essentie van het verhaal ja, of je kunnen programmeren nou hoogbegaaft moet noemen :O , ik hoop dat je als je nogeens iets post ook iets met deze kennis zult doen! ;)

[ Voor 1% gewijzigd door djluc op 25-01-2003 11:31 . Reden: typo's ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Nouja, ik geloof niet dat P&W hiervoor bedoeld is. Dit is een beetje een 'hou-me-bij-het-handje' topic. Er wordt hier van je verwacht dat je al minstens enige basiskennis opgedaan hebt.
Ga naar de boekenwinkel, koop een goed boek over PHP (boeken zijn nog altijd beter dan tutorials voor iemand die nog nooit geprogged heeft), en lees, leer en probeer.

Ook die vriend zal je niet in 1 uurtje alle basics van php of zelfs programmeren kunnen uitleggen. Zoals ik al zei; de beste raad die men aan iemand kan geven die wilt beginnen leren programmeren is een goed boek te kopen.

Programmeren leer je niet in 1-2-3, en het is dan ook niet te doen om iemand dat te leren op een forum. Het vergt veel inzet, wil en doorzettingsvermogen (net zoals bij alle andere dingen trouwens).

Zie ook dit artikel:
http://www.webgoeroe.net/item/974

Zie ook dit topic als je een goed boek wilt.

Veel succes. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 25-01-2003 11:33 ]

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.