Teveel bass naar tweeter

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-05 11:03

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Topicstarter
Bij m'n vriendin in de auto (Polo 6N, 1996) heb ik een nieuw composetje geinstalleerd alleen na het aansluiten daarvan (ik ben een compleet leek op dit gebied) lijkt het nog steeds alsof er teveel bass naar de tweeter gaat dus wanneer het volume op een hogere stand staat (nog niet eens zo gek hoog) komt er een lawaai uit die tweeter. Ik heb volgens mij (?!) alles goed aangesloten en maak ook gebruik van een filter.... Naja hebben jullie misschien ideeën, ik heb hieronder maar ff een tekeningetje staan van hoe ik het heb aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.gijsbert.demon.nl/schema.jpg

Verwijderd

hmm, zo zou er geen bas naar je tweeter mogen gaan, maar je speaker zelf is niet gefilterd? meestal is het radio-(versterker/optioneel)-filter-Tweeter/Speaker.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 13:55
bas uit een tweeter zal nooit luid zijn. Er is dus iets anders aan de hand...

misschien niet bij elkaar passende speakers/tweaters/versterker ?

Verwijderd

Test met de woofer of er geen bas-doorkomt. Als dit wel het geval is, kijk dan of de tweeter goed was aangesloten en of het filter geen keuze standen heeft tussen Laag en Hoog filteren heeft.

Maak anders ff een piccie van het filter. :)

Verwijderd

Kunnen veel verschillende dingen aan de hand zijn, kom ff met wat specs van het filter en de speakers (een tweeter is ook een speaker).
Zoals je het tekent, wordt je midrangespeaker niet gefilterd, das wel vreemd. Het lijkt me geen woofer, da zou betekenen dat je je middentonen overslaat. En wat bedoel je met 'lawaai'? Een hoop geluid wat verstoord is, of gewoon hard geluid?
Ff iets duidelijker dus, zodat we je kunnen helpen.

p.s. een filter heeft ook een + en - , heeft hele duidelijke gevolgen als dit niet goed is aangesloten.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Het is een composetje van Climax (ja ik weet het troep maar nog altijd beter dan wat er standaard in die bak zat). Alles zat er bij de tweeter en woofer en filter lijkt mij dus dat dat wel goed op elkaar afgestemd is.
Als er veel bass in een nummer zit begint de tweeter te dreunen en te kraken net alsof hij dus die bass wil weergeven.

Deze set is het dus.
Afbeeldingslocatie: http://waves.intermax.nl/isroot/CarHifiProfessionals/SiteImages/ProductImages/1191.kl.jpg

PS. Ik weet dat er een + en een - in een filter zit weet 100% zeker dat ik het goed heb aangesloten (zo'n leek ben ik nou ook alweer niet).

Verwijderd

Tja, het kan ook gewoon zo zijn dat het filter niet genoeg verzwakt en dat daardoor nog teveel van de bas-tonen doorkomen.

Als je het goed wilt doen dan reken je op deze pagina uit wat voor een filter je nodig hebt, kies een kantelfrequentie van rond de 6000hz (de specificaties van de tweeter zou wel fijn zijn.)

Als je hier geen wijs uit kan maken, post dan de impedantie van de tweeter (4,6,8 ohm), dan reken ik wel wat voor je uit.
Je kan dan voor rond de 5 a 10 euro 2 complete filters maken, dit is echt super simpel dus laat je niet afschrikken door de schema's.

Maar zou eerst ff het filter testen door de woofer erop aan te sluiten en kijken wat voor tonen eruit komen.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
De woofer word niet op het filter aangesloten (volgens de beschrijving hoefde dat ook niet). Ik zal even voor je opzoeken wat de impedantie van de tweeter is... Ik snap er in ieder geval geen fuck meer van. Ik heb dezelfde speakerset gehoord en die klonk niet eens zo slecht en dit is echt bagger.. op lage volumes gaat het nog wel.. Er hangt trouwens een Sony 4x45W radio aan.. zou die misschien het probleem kunnen zijn?!

Verwijderd

Denk niet dat het aan de Sony ligt.

Ik bedoel dat als het filter niet goed werkt, dat je er dan zelf eentje kunt maken, kost namelijk niks en is heel simpel.

Met de woofer (wat jij speaker noemt) die je ipv de tweeter op het filter aansluit, kun je horen of het filter het goed doet. Als door de woofer alleen hoge tonen komen dan werkt hij wel goed, maar als er door de woofer ook lage tonen komen dan werkt het filter niet goed.

Als het nu nog niet duidelijk is, moet je het maar even zeggen ;)
Pagina: 1