Toon posts:

[IRC]Dcc chat en PM wat is het nu eigenlijk het verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak al geruime tijd gebruik van mIRC, de meeste opties snap ik inmiddels wel maar 1 begrijp ik niet helemaal.

Stel je zit in een channel met 20 personen, je wilt even prive chatten met 1 bepaald persoon van die 20.

Nu kun je op de naam van de persoon dubbel klikken en een venster opent zich en beginnen te chatten of je typt in /msg naampersoon ...
De 2de manier is de DCC chat optie.

Mijn vraag is nu, WAT is het verschil ?!?!?!
Bij beide wordt een venster geopent en kun je prive chatten echter bij de 1 moet de persoon op accept klikken en bij de andere niet. Ik snap dus niet wat het verschil is of wat het NUT is van DCC tov dubbel klikken op de naam.

Kan iemand me dit eens uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 en het eventuele voordeel of nut hiervan ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

/msg werkt EXACT het zelfde als channel messages.
DCC CHAT daarentegen gaat niet eens via de irc server (muv de ctcp berichten die aangeven dat er een dcc aangeboden wordt).
DCC: Direct Computer to Computer.

Het heeft op zich vrij weinig nut. Handigheid is dat je niet misleid kunt worden door nickchanges enzo, en je kunt doorpraten nadat je verbinding met de irc server is verbroken. Verder heeft het niet bijster veel voordelen over gewoon /msg. Nadeel is dat de andere kant je ip-adres kan achterhalen, wat je niet altijd wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

DCC = Direct Client to Client... Bypassed de server. Werkt alleen indien beide partijen elkaar kunnen zien en een connectie kunnen bouwen (proxies/firewalls houden dit dus bv tegen).

PM (/query) = via server. Alle communicatie loopt over de server.
Merk dus op dat een DCC verbinding niet kapot gaat indien je connectie met de server verbroken wordt!

Wat privacy betreft is voor beiden wat te zeggen. DCC maakt je IP aan de tegenpartij bekend. Maar er is geen "tussenpartij" in de communicatie, de IRC server kan niet meeluisteren.

Forget your fears...
...and want to know more...