[Debian] I/O Error in /var/run/

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Mijn Apache daemon wil niet meer starten vanwege een i/o error in /var/run/apache.pid
Bestand kun je dus niet verwijderen, zelfs een ls geeft een i/o error

- Hoe kan dit, terwijl de PC altijd correct uitgezet wordt?
- Hoe los ik dit op? Een fsck tijdens het booten lost het probleem niet op

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Vertel eens limoentjepoentje :+ Wat heb je zoal zelf geprobeerd om het probleem te fixen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 21:04 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nou, apt-getje-petje, half google afgezocht of het iets met Apache te maken had, waar zoiets door veroorzaakt wordt.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om apache opnieuw te installeren. Dus je config backuppen en daarna apt-get remove apache --purge doen. Dan opnieuw installeren?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Ik wil niet vervelend doen, maar ik denk dat een IO error in /var/run niet echt iets met Apache te maken heeft. Met fsck is het filesystem clean? Maar toch gaat het niet goed.

Zoiezo, waar kan deze fout door veroorzaakt zijn?

Verwijderd

Heb je alleen het probleem met apache of ook nog met andere dingen want dat geef je niet aan dan :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nee op dit moment is er alleen een probleem met apache.pid in /var/run, als er meer verschijnselen waren dan had ik dat wel gemeld natuurlijk :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 14:50
limoentje schreef op 24 januari 2003 @ 21:49:
Nee op dit moment is er alleen een probleem met apache.pid in /var/run, als er meer verschijnselen waren dan had ik dat wel gemeld natuurlijk :)
Dus installeer apache dan even opnieuw :)

Verder betekent I/O error namelijk 9 van de 10 keer een brakke HD, maar als de rest wel goed werkt.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor fsck heb je gedaan? fsck of fsck -f?
-f Force checking even if the file system seems clean.
Als je fs nog 'marked clean' is, zal fsck direct stoppen en roepen dat er niks aan de hand is:
# e2fsck /dev/hdb5
/dev/hdb5: clean
De optie -f zorgt ervoor dat hij gaat checken, ook al is het nog 'clean'.

[ Voor 8% gewijzigd door blaataaps op 24-01-2003 22:42 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Maak sowieso alvast backups,

"I/O errors are generally not a good thing (tm)" :/

Zegt je syslog trouwens ook nog wat over die dingen? dmesg misschien?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Inmiddels is het opgelost. Vanuit single user mode een check geforced en inderdaad, de fout is hersteld. Nu geen problemen meer, en apache.pid was ook het enige bestand waar een fout in optrad.

Komt in principe dus door ranzige drivers of hardware fouten?

De logs bevatten verder geen fouten, ik kreeg alleen een fout te zien bij het starten van de Apache daemon

[ Voor 18% gewijzigd door roelio op 25-01-2003 09:24 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Of door niet netjes afsluiten van apache of je systeem, filesystem errors zijn meestal of veroorzaakt door:

a) lompe omgang met kill, killall of he reset knopje,
b) slechte drivers of
c) hardwareproblemen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je zou je HD eens kunnen checken op bad blocks :?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 14:26

MAZZA

Barbie is er weer!

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 21:13:
Heb je al geprobeerd om apache opnieuw te installeren. Dus je config backuppen en daarna apt-get remove apache --purge doen. Dan opnieuw installeren?
Dat vind ik maar een makkelijke oplossing die je daar geeft :) Net zoiets als "M'n notepad start niet meer op." "Ohw installeer dan windows maar opnieuw" :P

Je kan beter kijken waarom het fout is gegaan toch? ;) Maargoed that's just me ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:10

deadinspace

The what goes where now?

sebas schreef op 25 januari 2003 @ 16:39:
a) lompe omgang met kill, killall of he reset knopje,
kill of killall kunnen dat niet veroorzaken. Filesystem access gebeurt door de kernel; als een process sterft dat sluit de kernel gewoon de openstaande filedescriptors van het process in kwestie. Filesystem integrity bewaren is dus honderd procent in de handen van de kernel, daar kunnen kill en killall niks aan veranderen.

(uitzonderingen zijn de programma's die direct, buiten de kernel filesystem layer om, het filesystem bewerken, maar dit zijn sowieso al programma's waar je wat voorzichtiger mee moet zijn. Voorbeelden zijn fsck, tune2fs en debugfs.)
Pagina: 1