Toon posts:

[lfs]performance problemen met tv-kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Pinnacle pctv rave draaien onder gnome2. Op zich draait de kaart goed (met zender zoeken etc.), maar het opstarten van tv programma's als zapping en xawtv duurt lang (bijna één minuut). Ook het verplaatsen van het venster van het tv-programma gaat traag. Hierna beweegt de muis bijvoorbeeld een tijd lang heel schokkerig. Met andere toepassingen heb ik geen performance problemen. Hoe kan ik uitvinden waar de bottle-neck zit?

Verder gegevens:
Kernel 2.4.19 met de bttv driver
Video Gforce2 GTS met Nvidia driver
WM Ik heb fluxbox en enlightenment geprobeerd
CPU Athlon Xp 2100 + 512 geheugen

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26
Geeft top op dat moment een hoge load voor een programma of niet?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Gebruik je de Xv extension? (xvinfo). Gebruik je uberhaupt overlay? (rechtermuisklik op xawtv -> grabdisplay of overlay?). Heb je een juiste tuner geselecteerd en de juiste card=X optie voor bttv.o? Geeft de kernel meldingen (dmesg)?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Is de bttv module al geladen als je xawtv probeert te starten? Maakt dat uit?
probeer anders eens een tail -f /var/log/messages in de ene term, en een modprobe bttv in de andere term, en kijk in de eerste welk gedeelte lang duurt.

[ter info]
ik heb zo'n beetje dezelfde config, maar niet de probs: slackware /
pinnacle pctv rave / 2.4.18 + bttv 0.7.102 / gforce2 (xfx) met 4191 driver
kde / XP2000 + 512 / wel Xv extension / gebruik grabdisplay / modules.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias char-major-89     i2c-dev
options i2c-core        i2c_debug=1
options i2c-algo-bit    bit_test=1

alias char-major-81     videodev
alias char-major-81-0   bttv
pre-install bttv        modprobe -k tuner
options bttv            card=39 radio=0 pll=1
options tuner           debug=0 type=33

edit:

bttv versie

[ Voor 4% gewijzigd door pinball op 25-01-2003 11:13 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Als je Xv gebruikt gebruik je geen grabdisplay. Grabdisplay is "capture naar een X11 SHM buffer en blit die op mijn screen", oftewel, het is het meest onaantrekkelijk qua performance vanwege een capture-to-RAM en een RAM-to-AGP. Directe overlay (PCI-to-AGP) of (via Xv) naar de scaler (ook PCI-to-AGP) is veel sneller - Xv doet ook nog scaling (fullscreen is dus echt fullscreen).

Maargoed, zegt weinig over de problemen van de topicstarter. ;).

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties.

Ik had de optie: pll=1 niet in modules.conf staan. Ik heb geen idee waar deze voor is, maar alles werkt perfect nu.

:) :)

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Mooi dat het werkt, dan kan ik met een gerust geweten offtopic wat vragen aan Bé-jèl-ze-bú-bú :)

hoewel ik geen performance-probs heb met grabdisplay, vermoedde ik al dat overlay beter zou zijn. Dat werkt alleen niet, ik denk omdat ik (volgens xvinfo) alleen PutImage heb, maar geen PutVideo. ..en geen flauw id hoe ik dat 'aan' zou kunnen zetten. Wat lukraak zoeken levert alleen een verwijzing naar de Videoadaptor Section in de XF86Config man page:
"Nobody wants to say how this works. Maybe nobody knows ..." (wel humor trouwens),
en ook de nvidia readme meldt (vrijwel) nix over Xv.

Hints over waar (en vooral welke keywords) ik dan wel moet zoeken? Want voorlopig weet ik niet eens of het een probleem in de nvidia driver, Xfree module, xfconfig section of nog iets anders is.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

PutVideo - zet
code:
1
Load "v4l"
in de Modules sectie van je XF86Config. Maakt enig verschil in performance, maar ziet er vooral mooier uit voor het oog omdat window moves syncronous worden (namelijk server-side-driven). Klinkt vast vaag, maar de X server doet nu alles zelf, xawtv niks. Dus gaat alles direct altijd goed. :).

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 12:19:
Ik had de optie: pll=1 niet in modules.conf staan. Ik heb geen idee waar deze voor is, maar alles werkt perfect nu.
uit /usr/src/linux/Documentation/video4linux/bttv/Insmod-options
pll=0/1/2 pll settings
0: don't use PLL
1: 28 MHz crystal installed
2: 35 MHz crystal installed
nog bedankt trouwens voor de tip, ik had zelf dezelfde problemen (maar dan alleen als ik eerst windows had geboot) en die heb ik nu kunnen oplossen door pll=2 te gebruiken.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Beelzebubu: zenks voor de tip :)
(kwam er net achter dat dit vrij uitgebreid in de xawtv readme staat, maar daar had ik natuurlijk niet gekeken :D )

Ik heb nu plots 3 adaptors:
Xvideo: video4linux: input video, ports 75-75
Xvideo: NV10 Video Overlay: input image, ports 76-76
Xvideo: NV05 Video Blitter: input image, ports 77-108
die overigens geen van 3en beeld opleveren met overlay (behalve paars en zwart)

ik ga ooit nog wel eens proberen dat aan de praat te krijgen, maar omdat ik in diezelfde readme dit:
drawbacks
---------
capturing images/video doesn't work if xawtv runs using the Xvideo extention.
zag staan staat dat helemaal onderaan mijn TODO lijstje.

Verwijderd

:D. Dat paars/groen is een vage known issue... Ik snap het zelf echt niet, kan het niet reproduceren met mijn eigen Xv, wel met SDL overigens, maar da's volgens mij weer een andere bug... Mjah, sorry, ik weet echt niet hoe je dat kan oplossen. :o.
Pagina: 1