Toon posts:

UNIEK ? CV-radiator als CPU-koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eerste postje dataman.

Ben al poosje bezig met autodiedakt overklokken, tot op heden vooral bij Hardware central fori.

Maar goed. Huidige setup is abit kt-7 Raid, duron 700@1000 (1,80v), (hoogst gehaald 700@1070, 2,0 v, niet erg stabiel) gekoeld met Swiftech MC371/4 heatsink, 78w peltier en 33 cfm Pabst. Mobo is aan geprutst, voltage kan tot 2.05.

Waar ik tegen aan loop is dat rond de 950 de heat dissipation te veel wordt voor de peltier. Eigenlijk is een 78w peltier te klein voor durons, zeker als je boven de 1000 wil (ik heb gemerkt dat rond de 950 de Tcpu sterk oploopt, en dat ik boven de 1000 lagere temperaturen haal zonder peltier)

Mijn idee: een watergekoeld systeem bouwen, met een vette peltier (drift of zo, 120 w of zo), en nu komt het:

Doorgekoppeld aan de CV-radiator !!!

In mijn werkkamer staat zoveel watts te zagen, dat de CV toch nooit aan staat, dus ik denk ik installeer twee kleppen in de CV-leiding zodat ik kan switchen tussen verwarmen of koelen van de PC.

Ik denk zelfs dat een reservoir overbodig is, gezien de grote inhoud van de CV-radiator (een ding van 2 m breed met 3 panelen en convectielamellen).

In de zomer, als CV toch uit staat, zou ik zelfs het gehele CV-systeem kunnen gebruiken !!

Volgens mij moet dit werken als een trein, en je hebt geen fans meer nodig, dus ook stil.

Heeft iemand dit al eens gedaan en derhalve de mogelijkheid mij van tips te voorzien ?

Alle opmerkingen & suggesties zijn welkom.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Tja, klinkt goed. Foto's zien!!!
Maar wordt wel een probleempje als je je kast wil verplaatsen / meenemen naar LAN :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Je kan bij veel tweedehandswinkels wel zo'n ouwe radiator op wieltjes kopen... Dat staat wel stoer, denk ik, op een LAN-party.

:)

Goed idee trouwens.. dat niemand daar ooit eerder op gekomen is.. :)

Bloed, zweet & koffie

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 10:05

mutsje

Certified Prutser

een radiator verbouwen klinkt goed. is alleen nadeel aan. een radiator staat onder druk je moet dus zorgen dat als je de kleppen plaatst dat die de druk kunnen hebben die in een radiator staat. Ten tweede zou ik gewapende slangen nemen met ijzer erom heen dus(rvs in dit geval) ook moet het zaakje verdomd goed afgemonteerd worden op je mb anders heb je straks 1 malig erg warm en daarna kun je van alles nieuw aan gaan schaffen wegens kortsluiting.

greatings
mutsje

Verwijderd

Vergeet je niet je circulatie te regelen. Bij je cv-ketel zit wel een pomp. Om je water vanuit je PC door de CV te laten circuleren, moet je wel even een goede (lees krachtige) pomp ertussen zetten. Aan natuurlijke circulatie heb je NIET genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Druk zou probleem kunnen zijn.

Oplossing zou kunnen zijn: eerst kraan/klep dicht zetten (voor zowel CV als Computer). Dan ontluchting open zetten tot druk weg is (emmertje eronder, keurig). Dan doorschakelen naar Computer. Sowieso uiteraard stevige slangen en perfecte uitvoering.

Of gewoon hele radiator loskoppelen, maar dan is het lastig als het eens een keer zeer koud is.

Uiteraard pomp nodig. Ik gebruik oude Eheim aquarium pomp, is lekker stil, zit ook nog een reservoir in van 2 l. Kan je leuk volgooien met koelelementen voor ultimaatjes.

In geval van zomeropstelling: als de CV uit is draait de pomp gewoon door.

Een ding op wieltjes lijkt ook ijzig cool. Kan ik in de winter op het balkon zetten voor ultimaatjes. Nadeel is dat dan win/win situatie niet meer is (koeling cpu + verwarming werkkamer).

-------------------
I dissipate, therefore I am

Verwijderd

Waarom gebruik je 's winters je PC niet als CV-pomp? Is ook wel lekker warm, zolang je maar genoeg overklokt. Als ik het koud heb, duw ik snel ff mijn voeten onder mijn kast (staat op een paar latten). Lekker warm :)

Verwijderd

Topicstarter
Vilenin

Iemand is van plan zijn state-of-the-art electronica, jaren voor gespaard, winkelwaarde +/- 8000 te verbinden met een cv-installatie, en jij vind het vreemd dat niemand dat eerder bedacht heeft ?

Now that's what I call strange.

Alles is een kwestie van perspectief , zullen we maar zegge.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>autodiedakt[/quote]Huhuhhu

Verwijderd

Topicstarter
huhuhu ?

Is dat geheime tweaktaal ?

Wel erg grappig. Dat leer ik nooit.

• Koffie
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie denkt dat Dataman stiekum een jap is ... :)
Doen wel vaker dat soort rare dingen daar in Japannie.

Het klinkt wel goed, maareuh ik zet hier ook standaard de kachel uit in de comp.kamer wegens warmte zat, maareuh ... zet af en toe toch stiekum de kachel aan.
Denk dat je beter een aparte kachel kan neerzetten idd.

* Koffie is eigenlijk een kouwkleumpje, vandaar

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Koffie,

Ik neem uw overwegingen mee.
Heb kaggel nooit aan,
maar dat komt omdat ik moet sparen
voor mijn harde waren

Het gaat plusminus om 1kw geinstalleerd vermogen, das bijmekaar een ventilatorkaggel.

Kamer is 2 bij 3, dus dat hooou ik wel warm.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen id. hoeveel 1Kw is, maar op dit moment staan hier 3 servers te brommen, een externe SCSI case en wat HUBjes.
Kachel staat uit (de vrouw is al naar bed he). Maareuh 'k heb verdomd koude voeten op het moment hoor!

* Koffie moet ook sparen hoor ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Koffie

Je zou ook diverse pelters in je sokken / schoenen / sloffen kunnen doen, warme kant naar boven.

Zou moeten kunnen.

Weer zo'n goed idee van mij.

• KeeP IT ReaL
  • Laatst online: 17:06
lekker onhandig blijft het bij een lan :(

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34
en wat dacht je er van om een ouwe airco op de kop te tikken voor een scherp prijsje , heb je veel meer aan :)

Soms weet ik het ook niet meer.........

Verwijderd

ik heb een 650@1000 met een paupere CoolerMaster cooling van een geeltje :) Misschien moet je het gewoon eenvoudig aanpakken :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmzz .. valt er nix te regelen met de oude koelribben van een koelkast (die grote zwarte grill aan de achterkant) ??

Dataman: copyrights van de peltier-sokken liggen bij jou neem ik aan?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Heb wel gedacht aan oude airco, maar gewoon het idee van een CV als koeler is gewoon helemaal nieuw en van mezelf. Ik noem het bij deze dan ook:

DACS-koeling

(Dataman Advanced Cooling System) copyright

Airco gebruikt veel stroom, oude airco's hebben vaak geen ontvochtiger (condens), maken lawaai, en zijn ook lastig op LAN.

Trouwens, over LAN-parties gesproken, ik wordt daar met mijn leeftijd waarschijnlijk niet eens binnengelaten. Niemend nodigt me trouwens ook uit.

Ik ben moe, ga slapen.

Het was weer een fijne dag,

Welterusten.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dataman is ook al van de juigdpuistjes af ??
Als je in de winter nou je PC op het balkon ofzo zet, en dat met een switch met lange kabels je PC bedient, heb je toch een goede koeling ;)

* Koffie verontschuldigd zich, het lukt hier voor geen meter dus wordt beetje melig.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Sorry, niet origineel..
Daar bne ik al een tijdje mee aan het prutsen in mijn server rackje..

Heb een 19" rack met 2 machientjes, een switch en wat grut die aan het voorzien ben van waterkoeling. Om de hitte kwijt te raken gebruik ik ook een CV radiator (plus een tank van 65 liter)..

Sterker nog, ik gebruik ook een CV pomp !! Pompt als een beest dat ding !

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Das bout balen, al weer niet de eerste.

Misschien was ik wel de eerste met CO2-vapeur koeling ? (zie latere post).

Zeg redguy, ben zeer benieuwd naar aansluitingen, koppelstukken, slangen etc, kortom de technische details van je werkje. Kan mij aardig wat denkwerk schelen.

Heb je pics ? anders nadere specs ?

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

De koppelstukken en shit ??

dat is van alles door elkaar, ik heb een grote speciekuip met een schroefaansluiting, die zit aan de pomp, de CV pomp zit met een 40mm schroefmof van pvc, via een verloop aan een dikke slang voor vijvers aan de radiator en vanaf daar met een zelfde slang naar een ringleiding van 25mm PVC in mijn rack, daar zitten zijstukken op waar ik kleine kraantjes in heb gelijmd, daar zitten weer gasnippels op voor de slangen naar de systemen.. ik heb echt van alles door elkaar..\

maar een tripje naar een goede aquariumzaak doet wonderen !! een grote heeft echt vanalles op dat gebied..

foto's heb ik niet helaas, ben nog aan het bouwen, zoek iemand die een koelblokje kan frezen etc..

wil verder de kast nog van een soort "airco" voorzien daar ik koelcapaciteit zat heb met dit spul :-))))

IP Rocks

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik werd attent gemaakt op deze posting, dus zal ook even wat neerkrabbelen (in volgorde van wat ik tegenkom)

Peltier:
Je hebt nog krachtiger peltiers, vraag bij Melcor een boek/catalogus aan. Erg verhelderend.

CV:
Kan heel goed, 1 radiator is met een eenvoudig pompje te doen, bij meerdere heb je een krachtiger pomp nodig. In de zomer kan je overwegen de CV te verprutsen, zodat de pomp met de hand kan worden aangezet, en dan hoef je alleen maar de PC als xtra radiator aan te sluiten. Vergeet dan in de winter niet het ding weer af te sluiten, anders sta je je CPU te verwarmen.....
Ik denk overigens dat het een beetje overkill is om het gehele systeem te gebruiken, het is immers maar iets van 60+120 watt wat je kwijt moet. Overigens moeten alle thermostaatkranen wel open staan.

Een reservoir is overbodig, en zelfs moeilijk uitvoerbaar. Een CV systeem heeft een overdruk van 2 bar. (waterleiding 3 bar)

Kast meenemen naar LAN:
Als je niet naar een LAN gaat, en anders gebruik je daar "gewone" waterkoeling, en klokt een beetje terug. Gaat om de uitvoering.

Kleppen in systeem:
Kleppen kunnen onder druk werken, zelf heb ik een vacuumpomp ontwikkeld, waar ook kleppen gebruikt worden, en welke magneetgestuurd zijn. Kogelkranen zijn helemaal geen probleem, en makkelijk te verkrijgen.

Pomp:
Je kan een CV pomp gebruiken, maar ook een aquariumpomp, zolang deze maar de druk aankan. Wat je ook kan doen is een stevige behuizing voor de pomp maken, welke 100% waterdicht is afgesloten, waar de pomp in huist. Dan heeft de pomp geen last van de druk.

Autodiedakt:
Een autodiedakt is iemand die zelf naar de site van van Dale surft, en daar opzoekt dat het gespeld wordt als autodidact:
U heeft gezocht op: autodi

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

au·to·Ždicht·heid (de ~ (v.))

1 relatief aantal auto's in een land of streek
au·to·di·Ždact (de ~ (m.))

1 iem. die zijn kennis door zelfstudie verkregen heeft
Peltiers in sokken:
Een klant van ons is bezig met de ontwikkeling van een ski-schoen, waarin door middel van warmteopwekkend weefsel, de voeten 6 uur lang warm gehouden kunnen worden dmv een batterij/accupack. Is gepatenteerd trouwens.

Airco:
De nadelen zijn al genoemd.

Koppelstukken:
De Praxis is een bron van koppelstukken. En als die het niet hebben, dan een professionele ijzerwarenhandel, die waar de aannemers hun spullen halen. Daar haal ikook alle zooi.

Persoonlijk vraag ik me af of het alle moeite waard is om je CV overhoop te halen. Ik denk zelf dat je beter af bent met 1 of twee kachelradiateurtjes, of met een grote auto radiateur. (sloop). Vooral de druk, welke op de CV staat, bevalt me om diverse redenen niet. (alle onderdelen moeten er tegen kunnen, dit kan wel, maar levert toch redelijk veel ellende op.) Een gewoon waterkoelsysteem is nagenoeg drukloos, en daarom is de kans op lekkage nauwelijks aanwezig.

Tot zover mijn mening.

Herman

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Op dinsdag 14 november 2000 00:11 schreef dataman het volgende:
Heb wel gedacht aan oude airco, maar gewoon het idee van een CV als koeler is gewoon helemaal nieuw en van mezelf. Ik noem het bij deze dan ook:

DACS-koeling

(Dataman Advanced Cooling System) copyright

Airco gebruikt veel stroom, oude airco's hebben vaak geen ontvochtiger (condens), maken lawaai, en zijn ook lastig op LAN.

Trouwens, over LAN-parties gesproken, ik wordt daar met mijn leeftijd waarschijnlijk niet eens binnengelaten. Niemend nodigt me trouwens ook uit.

Ik ben moe, ga slapen.

Het was weer een fijne dag,

Welterusten.
naar welke lans ga je dan??

iwj hebben ook een paar "oudere" mensen in onze clan zitten, gaan ook altijd mee naar lan parties, 2 van mijn clannies nemen zelfs hun dochtertje (van nog geen jaar) mee naar lan parties, ze zat zelfs op een lan party toen ze 7 maanden zwanger was :D

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Pagina: 1