[sub] Resonantie frequentie van de poort

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik heb zelf een cheap-ass basreflex subje gebouwd. 2 14cm hifi-woofers in een kast van 16,7 liter met aan de onderkant 2 vierkanten baspoorten van 13,3cm x 3cm (l x b en geen diepte)

Nu zat ik net met een toongenerator te spelen en ik kwam er achter dat de resonantie-frequentie (heet dat zo bij een speaker?) van de sub op 160/163 Hz lag.

Hoe kan ik deze frequentie lager krijgen? Daarmee doel ik zo rond de 40/50 Hz.

Er zit een home-made DIY filter in met een dikke spoel en een elko om de hogere tonen af te kappen maar die is wat zwak, tonen tot 19kHz zijn hoorbaar :X . Probleem is dat die in de sub zit en dat de sub helemaal is dichtgespijkerd. Dit is dus echt als een tijdelijke oplossing voor een echte sub en om een beetje mee te experimenteren voor ik aan een echte begin :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mad_Demon op 24-01-2003 17:43 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

14cm.. dat is wel erg klein voor een echte sub en bovendien een rare maat. Ik had eerder 13 verwacht. Kan je wat specs van deze units posten?

• Mad_Demon
Wekkel schreef op 24 January 2003 @ 17:32:
14cm.. dat is wel erg klein voor een echte sub en bovendien een rare maat. Ik had eerder 13 verwacht. Kan je wat specs van deze units posten?
Ik heb een hele tijd terug een topic hierover geopent om naar info over deze dingen te vragen. Daar kan ik dus niet meer bij aangezien het te ver terug is.

[ Voor 9% gewijzigd door Mad_Demon op 24-01-2003 17:42 ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 08:56
Geef eens even de typenummers van de speakers, kan ik eens kijken hoe hij het doet....

[edit]
Ervan uitgaande dat je 13,3cm doorsnee hebt ligt je resonantie frequentie van de poort op 136.9 hz.
Mocht de doorsnee 3 cm zijn, dan ligt de res op 33 hz.

[ Voor 50% gewijzigd door DustMan4u op 24-01-2003 17:38 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Mad_Demon
DustMan4u schreef op 24 januari 2003 @ 17:34:
Geef eens even de typenummers van de speakers, kan ik eens kijken hoe hij het doet....

[edit]
Ervan uitgaande dat je 13,3cm doorsnee hebt ligt je resonantie frequentie van de poort op 136.9 hz.
Mocht de doorsnee 3 cm zijn, dan ligt de res op 33 hz.
De typenummers stonden dus in een topic dat ik niet meer terug kan vinden :{

Het waren iig onbekende 4 Ohm's Philips woofers van 14 cm. Er was op internet en Philips niks over deze dingetjes te vinden.

Het gaat hier in dit geval dus om vierkanten baspoorten, dus geen ronde.
Het zijn gewoon gaten die in de behuizing zitten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
 ___
|      |
|      |
|      |  13 cm
|      |
|___|
 3 cm

de code-tag werkt niet echt jovel...

[ Voor 23% gewijzigd door Mad_Demon op 24-01-2003 17:47 ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 08:56
Ik weet niet precies wat de dikte van het hout is dat je gebruikt hebt, maar bij 18mm ligt de resonantiefrequentie op ongeveer 78hz.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Gaten in de behuizing?

Denk niet dat dat een gweilde Fres voor je sub opleverd.

Als je geen typenummers weet, raad ik je aan om een in lengte verstelbare B-R buis te halen en daarmee te gaan experimenteren. Als je de juiste lengte hebt gevonden moet je hem nog wel ff vastkitten.

Zou trouwens ook ff kijken of er demping in zit (gewoon woofer eraf schroeven) zo niet toch ff aanbrengen. Scheelt ook weer een beetje ;)

• Mad_Demon
foto van m'n sub

Dit zal een hoop verklaren. Er zit (stom genoeg) geen demping in, en de woofers zitten aan de binnenkant vastgeschroeft |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Mad_Demon op 25-01-2003 15:35 ]

Verwijderd

Ik zou die gleuven dicht maken en dan met een verstelbare bus je kast proberen te tunen.

Je kan ook de poorten die er nu al inzitten proberen te tunen, maar dat is wel wat meer werk. Maak er dan in ieder geval eentje dicht, en dan met een plankje er een basspoort van proberen te maken. :)

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 14:01:
Ik zou die gleuven dicht maken en dan met een verstelbare bus je kast proberen te tunen.

Je kan ook de poorten die er nu al inzitten proberen te tunen, maar dat is wel wat meer werk. Maak er dan in ieder geval eentje dicht, en dan met een plankje er een basspoort van proberen te maken. :)
Daar zat ik ook al aan te denken ja. Ik ga er even mee experimenteren :)

Na wat geëxperimenteer heb ik 1 van de 2 poorten dicht gemaakt en heb ik de sub op z'n "poten" gezet en 1 van die 2 kanten ook dichtgemaakt. Nu ligt de resonantie frequentie tussen de 45 en 53 Hz :9

Bedankt mensen :)

Na enig luisteren naar dit brakke zelfbouw dingetje ga ik me toch afvragen hoe lekker een echt goede sub wel niet moet klinken :P

[ Voor 31% gewijzigd door Mad_Demon op 25-01-2003 15:36 ]

• Mad_Demon
Ik heb dus een SBlive 5.1, nu hoorde ik dat je de kantelfrequentie van het LFE kanaal kan veranderen. Maar waar? :?
Dit zou namelijk een stuk makkelijker zijn dan een hele filter te maken :)
Pagina: 1