Een thuisservertje, wat een onzin....

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-08 20:32
Waarom hebben de meeste tweakers een servertje thuis staan? Ik neem aan dat er alleen ICS [internet delen] op draait?

Dat werkt ook wel op je computer waar je normaal dagelijks opwerkt. Of draaien jullie webservers enzo?

Verwijderd

Webservers? Welnee. Dat mag van de meeste providers niet.
Maar hypotethisch draai ik een server met NT4 IIS om mijn hypotethische webapagina's op te draaien met asp.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

uuh, tja......

altijd handig om een Linux Freesco server te hebben draaien (met Firewall)

En het is ook gewoon leuk om je eigen netwerk te hebben draaien

En ICS? das van MS toch? ppppft, laat maar :)

met papier mache kun je alles maken!!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Tja, ik heb 2 compu's in een netwerk. Dan staat er nog een aparte inetservertje bij (24/7 aan) en een printerservertje (24/7).
De hardware had ik al, gewoon extra functionaliteit toegevoegd.
BTW, de inetserver draait een ander OS

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
ICS, of een ander handig programma als WinRoute zou je, in het hypotetische geval dat je een server hebt staan, daar ook voor kunnen gebruiken.
Lijkt me dat je bij je client juist zoveel mogelijk resources vrij wilt hebben en het daarom op een aparte server zet.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat nou onzin? Ik heb hier een servertje met daaraan 2 'workstations' die regelmatig rebooten en van OS switchen. Als ik op een van die 2 ICS installeer zit die andere telkens zonder internet (en dat kan soms best lang zijn aangezien ik graag experimenteer met V2Os etc.). Nu zijn ze niet meer van elkaar afhankelijk, veel beter toch?
Bovendien draait er een webserver op om wat te experimenteren en via fetchmail en imap kan ik via die server ook op allebei de computers dezelfde mailbox benaderen.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Sorry hoor,

Ik heb hier zowel een linux firewall staan met mailserver, dns, proxy en dat soort rommel als een Win2k server met daarop filestorage, een DLT voor backups, en VM-ware met wat experimenteer linux doosjes..

staan netjes apart in de kelder ni een 19" raack, stil, koel, en goedkoop..

Ik vind het prima zo, bevalt me best. Alles staat stabiel op die bakken terwijl ik hier lekker kan klooien en tweaken met mijn amd bakkie en mijn laptopje..

IP Rocks

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Mijn server is 10x stiller dan mijn vaste bak (486 met extreem stille voeding uit een ouwe server, mijn normale kast hangt een 18cm fan vol op de proc te blazen, heeft geen cover en nog 3 extra fans.), staat ergens lekker in de kast zodat ik er nooit aan hoef te komen en draait een DHCP server zodat ik mijn laptop op 3 verschillende netwerken kan gebruiken zonder elke keer mijn IP in te hoeven voeren en/of mijn vaste bak aan hoef te zetten.
Daarbij willen mijn huisgenoten ook graag kunnen internetten en daarvoor hoeft mijn systeem dus ook niet aan te staan.
Dan hebben we nog het firewall gedeelte. Op mijn server kom je misschien nog wel binnen, maar om op mijn eigen bak te komen moet je wel erg veel moeite gaan doen.

Heerlijk zo'n server (o ja, als ie plat gaat om wat voor reden dan ook is een HD van 512 MB iets makkelijker te imagen dan een 11GB schijf...)

Kan ik ophouden?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik kan niet meer zonder me server. (PIII-500 256MB RAM) ik draai daar natuurlijk geen http/ftp server op en natuurlijk geen quake servers want dat mag niet ;). Het is alleen maar een firewall/proxy. Dat ga ik toch niet allemaal op een client pleuren???
Ik gebruik hem ook nog als applicatie server en bestands opslag.
Conclusie... een thuisserver is verrekte handig! :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wij hebben een server in de keuken staan waar meteen wordt ingevoerd / bijgehouden hoeveel iedereen heeft uitgegeven aan maaltijden, algemene inkopen, kratjes bier inkoop en gedronken flesjes, berichtenbord, boodschappenlijst etc. etc. Hoef je niet meer 1x per maand zo'n hele lijst over te typen in Excel.
Handig? Ja.
Onmisbaar? tsja, dat niet.
(jaja, studentenhuis)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

onmisbaar een beetj, omdat er 5 mensen vrij regelmatig gebruik van maken intern en de quake servers zijn ook goed bezocht i.v.m. het sluiten van quakeservers door UPC.

• Bigs
  • Niet online
Kortom, thuisservers roeleren en wrc moet niet zeuren ;)

• Tefflar
  • Laatst online: 09-05-2025
Mijn dual PII 333mhz met 384mb U2W SCSI RAID 0 :) server gebruik ik:

Domain controller
File server, ik heb 3 clients, ieder een eigen "home" met dagelijkse backups.
Software installatie server.
MP3 Server (valt eigenlijk onder files)
Print server, stuurt Intel printserver aan. (2 printers)
Intranet (IIS) voor oa. makkelijk bij de installatie software te komen.
Test omgeving voor mijn homepages
MS Exchange 5.5 mail server.
MS SQL server (Net mee begonnen)
Dedicated Counter-Strike server.
Lightwave 3D screamernet client.

Hij draaid Windows NT 4.0 server SP6a

Ik heb nog een simpele Compaq Deskpro 2000 voor internet sharing.

Aangezien ik IT-er ben kan ik met deze setup ook lekker klooien...

Het is dat hier in Zoetermeer geen "goede" permanente verbindingen te krijgen zijn (Wanadoo of tikken betalen) anders draaide ik al mijn homepages op mijn eigen server en een eigen FTP server.

(Ik speel CS dus tikken dokken...) :(

• Ropniko
  • Laatst online: 31-03-2021
Tja is wel een trend aan het worden thuisservertjes.. het is zeker makkelijk.. vooral met Win2k Advanced Server is het wel genieten.. Webserver.. Multimedia server.. enz enz.. echt uitgebreid en makkelijk..

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

• noshit
  • Laatst online: 20-06 16:16

noshit

Hier staan 2 servers:

Linux als router / firewall op een 486
NT4/Server als PDC voor het LAN met een webserver, mailserver, FTP server en meer van die ongein.

Aan het LAN hangen 3 werkstations, 1 laptop en de PC van de buurman. Da's weer handig voor Internet ;) ;)

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom hebben de meeste tweakers een servertje thuis staan? Ik neem aan dat er alleen ICS [internet delen] op draait?[/quote]Ik heb thuis nog niet eens internet (naja, via de kabel dan), maar wel een netwerk... Is meer omdat ik me ook op me werk bezig hou met netwerken. Zo kan ik thuis nog es wat expirementeren.
In het studentenhuis hebben we nu dus ook een gedeelde (laser)printer, een centrale plek voor de Reisplanner en cd-foongids en een intranet (met huisfeest foto's!)
offtopic:
Check www.papenpand.com

Dus: Thuisserver onzin? Dacht het niet.
Ik sluit me aan bij Bigs. Wrcveen moet gewoon niet zeuren.

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-08 20:32
Ik zeur ook niet, maar een PIII-500 256MB RAM of een dual PII 333mhz voor servers waar je dan 2 clients voor hebt [die je zelf bent, dmv. het heen en weer rollen met je bureaustoel] vindt ik zelf een beetje overdreven.
Uiteraard is het leuk om er mee te klooten.

Heb zelf ook hier 3 compu's op een netwerk, maar mijn "dagelijkse" computer draait hier als "de server".
Ik heb geen extra compu nodig om mijn internet te delen of voor DHCP. Dat draait allemaal lekker op een PII 350. Dat was meer de strekking van mijn vraag...

• Tefflar
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb ook wel internet sharing op "mijn" workstation gehad. Maar als die aan het Divxen, Lightwave Renderen of WorldCraft compilen is reageert hij niet echt vlot meer.
Ik ben trouwens echt niet de enige client in mijn netwerk. Zitten hier heel vaak met 3 a 4 man.
(LAN party's en zo...)

Als je met meer man in een LAN zit is een server ook lekker, kan je alles goed afschermen zodat niemand mijn orgineele serial.txt kan lezen/gebruiken.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:11
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 november 2000 15:24 schreef wrcveen het volgende:
Waarom hebben de meeste tweakers een servertje thuis staan? Ik neem aan dat er alleen ICS [internet delen] op draait?

Dat werkt ook wel op je computer waar je normaal dagelijks opwerkt. Of draaien jullie webservers enzo?[/quote]Ik ben het helemaal met je eens, zo'n ding slurp alleen maar stroom

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Wat is dat een kortzichtige opmerking zeg. En nog eens niet waar ook. Een server is juist bedoelt om er voor te zorgen dat er niet constant zo'n grote compu (P3-800@1100 met 256 MB geheugen ofzo) aan hoeft te staan zodat iemand anders zijn post kan ophalen.

Dit gebeurt nu door een 486/P5 met zonder extra's. (Bijvoorbeeld geen HD, geen Fan, geen monitor, geen videokaart, geen CD-speler.
DUS HET SCHROEFT HET ENERGIEVERBRUIK TERUG! Domme mensen hier zeg.

Zet liever die KOE af. Dat ding kost bij een gemiddelde tweakers-compu ook 50 Watt. Nog een tip voor de windowsgebruikers onder ons: Wil je je energieverbruik meer terugschroeven, installeer dan zo'n temperatuurproggie als rain op je compu. Dat scheelt ook weer een Watt of 40. Werkt alleen op Win-9x.

[edit=tiepvauten]

Verwijderd

Wat is er nu mooier dan je eigen website of irc server te runnen, dan dat hij in een ruimte staat waar je toch nooit van je lang zal ze leven mag komen :)) Onder me bed draait hij lekker en voelt zich goed thuis :)

Maar ook voor schoolstuff om dingen uit te proberen met NT 4.0 bijvoorbeeld, en als belangrijkste een PDC voor mijn thuisnetwerkje

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 08:11
Thuis servertje hier, 486/66/16
Hebben hier drie desktops en een casema aansluiting. Casemaaansluiting zit ver van eerste desktop, bovendien hoeft niet iemand z'n desktop aan te doen om iemand anders te laten internetten. Scheelt een hoop gedoe.

linux rulez

Verwijderd

Reden 1: Thuis studie / bijblijven
Reden 2: Minder kans op dataverlies van Mail etc.

Daar ik nogal de wildste dingen te vroeg installeer (beta versies etc.) is een format c: of zelfs FDISK weleens noodzakelijk>:)
Mijn mailtjes en belangrijke documenten gaan dan nooit verloren, op server draait HD mirroring (2x2,1G scsi schijfjes overgehouden van upgrade klant :D)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 november 2000 15:24 schreef wrcveen het volgende:

Dat werkt ook wel op je computer waar je normaal dagelijks opwerkt. Of draaien jullie webservers enzo?[/quote]Webserver, FTP server, POP server, SMTP server, Shell server, Internet sharing...

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Dat werkt ook wel op je computer waar je normaal dagelijks opwerkt. Of draaien jullie webservers enzo?[/quote]Uuuuh ik heb thuis niet 1 maar vier 'servers' draaien. Een NT-fileserver, een NT-proxyserver, een NT-unrealserver en een Novell 4.11 server. Die laatste gaat over een maand over naar NetWare 5.
Waarom zoveel? Nou simpel, voor studie en om te experimenteren. Mensen lopen altijd te zeiken over papieren MSCE-ers? Nou deze man heeft genoeg met NT gestoeid om niet voor die titel in aanmerking te komen.
Wat het experimenteren aangaat. Het lijkt me duidelijk, dat wanneer ik iets op mijn werk (een hele grote internationale bank) ga lopen kutten met het netwerk, waardoor de hele boel plat gaat. Dat soort zaken zoek ik eerst thuis uit. Gaat het daar mis dan ben ik de enige boze gebruiker... en dat kan me iets minder boeien dan 100 of 1000 mensen, die niet meer kunnen werken.

OK ik ben dus ook mijn ei kwijt.
Ow en als derde reden, vind ik het altijd geweldig om de smoelen van mensen te zien als ze mijn huiskamer zien en vervolgens doorlopen naar mijn computerkamer! :P
Maar ach ik heb helaas maar acht PC's :'(

Ow en een Linux bak is in de maak! Ik moet alleen eerst nog ff RTFM :(

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Eigen netwerkje roelt idd.

Ik vindt het echt tof!
Ik kan niet w8'en tot ik mijn switch heb.

Verwijderd

Hiero gebruik ik een 266MMX server als inet + mail + files (mp3) + backup server en een 166MMX (linux :)) als webserver + testomgeving + lanpartyserver (frags, kills, eten dat er nog is of moet komen enzo ;))

die 2e is een beetje overbodig, maar die 1e zeker niet, want we hebben hiero in huis 'slechts' 10 computers staan ;) varieerend van een athlon 1,2GHz (die van ikke dus :):):)) tot een stoffige p75 ;)

wel de moeite waard zou ik zo zeggen :)

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 10:49
Ik heb pas geleden voor 300,- een P2-233, 64MB RAM, enz gekocht, en gebruik deze als internet-server, file-server (ook mp3), en om te "downloaden", aangezien deze veel stiller is als mn andere pc. Maar natuurlijk is zon ding niet nodig. Ik doe het ook, zoals de meeste denk ik wel hier, voor het plezier, en om er telkens wat meer mee te leren.

• shadax
  • Niet online
Ik heb er 3, 3x linux (RedHat 6.x)

1: direct aan internet
Internet sharing
Webserver
Ftpserver
Pop3/imap/mailserver
Primaire nameserver
SQL-server
Sshserver
Shoutcastserver
Irc server
Newsserver
Sambaserver
Icqbot
Router voor de 3 lokale subnetten

2:
Webserver
Ftpserver
Mail/Pop3 server alleen om mee te testen
Secundaire nameserver
Domaincontroller/Sambaserver
Sshserver

3:
Webserver (enige wat hij doet is zijn eigen systeminfo/uptime weergeven)
Ftpserver (zit een hd in van totaal 400 meg :))
Sshserver
Telnet
Ja, deze thuiserver is dus eigenlijk onzin..

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Dat werkt ook wel op je computer waar je normaal dagelijks opwerkt. Of draaien jullie webservers enzo?[/quote]ik heb alleen een workstation die ook als server dienst doet (heb nog wel andere compu's maar nog geen hub voor m'n backend)

ik draai: HTTP, FTP, SAMBA, SMTP, POP3, firewall (ipchains) , IRC botje, printerserver, SSH

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Pagina: 1