Toon posts:

Cpu koelen met voeding ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Had ff klein vraagje, heb momenteel een duron 1000 mhz processor (producceert volgens mij niet al te veel warmte) en wil mijn systeem zo stil mogelijk krijgen...
Ik moet binnenkort een nieuwe voeding hebben en dacht er aan zo een model met twee fans te nemen. Ik heb momenteel een zalman cu 6000 zitten, nu vroeg ik mij af... is het mogelijk de zalman fan gewoon weg te laten en te laten koelen door het suckhole (of hoe dit ook mag noemen, onderste gat van de voeding 8) ) van de voeding? Weet niet of dit veel zal uitmaken want die zalman is toch wel erg stil maar mn voeding maakt te veel kabaal en is toch aan vervanging toe, dus... weet nooit he!
Thanx

PS: Ik weet dat er al veel topics zijn over stille voedingen ed, maar heb search gebruikt en vond nergens terug over cpu koelen met voeding dusseh... :+

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ik denk niet dat dat gaat lukken. De luchtstroom is aan de blaas kant van de fan namelijk veel sterker (beter gericht) als aan de zuigkant. Ik denk dat de voeding te ver boven het zalmankoelblok zit om er echt lucht langs te laten stromen.
Wat wel goed kan werken is een 120mm fan in de zijkant van je kast. Zo'n fan is @5 volt heel stil, en blaast rechtstreeks koude lucht van buiten de kast recht op de cpu.

Geen inspiratie

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Zal moeilijk gaan, en vaak zitten de ribben van de heatsink parallel met de voeding.. Ook is de afstand fan - heatsink meestal te groot.

Ik zou gewoon zeggen "give it a try" :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk niet dat dit zal werken maar je kan het natuurlijk altijd proberen.. Misschien een ronde pijp ofzo van bij die fan naar de koeler richten nog ofzo dat de luchtstroom wat gerichter wordt..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

had dat laatst bij de Compraq van een maat van me gezien.
niet echt critisch gekeken ofzo, maar het is een oudje hoor(Intel 100 Mhz ding ofzo).
en damn wat zijn die dingen klein zeg! 8)7 . Ik denk niet dat het met je durontje kan, Intel zijn een stuk koeler. Dus denk het helaas niet :X

edwindijkstra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 24 January 2003 @ 16:47:
Zal moeilijk gaan, en vaak zitten de ribben van de heatsink parallel met de voeding.. Ook is de afstand fan - heatsink meestal te groot.

Ik zou gewoon zeggen "give it a try" :)
Wel in mijn geval heb ik ff geluk :9 de zalman is horizontaal geplaatst en de lucht kan dus door de ribben stromen... wat de afstand betreft, mn kast is niet zo heel groot en ik denk dat dit een 5 a 7 tal centimeter moet zijn... is dit te veel?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

apen-nootjes schreef op 24 januari 2003 @ 16:51:
Ik denk niet dat dit zal werken maar je kan het natuurlijk altijd proberen.. Misschien een ronde pijp ofzo van bij die fan naar de koeler richten nog ofzo dat de luchtstroom wat gerichter wordt..
Zoek eens op 'fanduct'.

Maar 1 fan op cpu en 1 in voeding lijkt mij beter. Desnoods een grote met een fanadapter.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
TïáR_PíTä87 schreef op 24 January 2003 @ 16:57:
had dat laatst bij de Compraq van een maat van me gezien.
niet echt critisch gekeken ofzo, maar het is een oudje hoor(Intel 100 Mhz ding ofzo).
en damn wat zijn die dingen klein zeg! 8)7 . Ik denk niet dat het met je durontje kan, Intel zijn een stuk koeler. Dus denk het helaas niet :X
Zijn die nieuwe Dell systemen ook niet op een dergelijk systeem gebaseerd? dit zijn 2,4 Ghz beestjes of zo (maar zoals je zegt pentium 4 is idd koeler als amd) die gekoeld worden via een soort koelvin en dan hitte afgevoerd via de voeding, zo leek het mij althans toen ik zo een systeempje zag, mooi stukje werk van dell vind ik _/-\o_

• SLipEdd
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 17:02:
[...]

Zijn die nieuwe Dell systemen ook niet op een dergelijk systeem gebaseerd? dit zijn 2,4 Ghz beestjes of zo (maar zoals je zegt pentium 4 is idd koeler als amd) die gekoeld worden via een soort koelvin en dan hitte afgevoerd via de voeding, zo leek het mij althans toen ik zo een systeempje zag, mooi stukje werk van dell vind ik _/-\o_
En nu moete ze nog (goed) werke... ;)

maar wel goed werk ja :)

[ Voor 4% gewijzigd door SLipEdd op 24-01-2003 17:08 ]

edwindijkstra.nl

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 17:02:
[...]

Dat is dus een heatpipe.

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02
hier lukt het wel (een OC'ed P4 2.667 @ 3.2) en een q-tec dual fan boven een zalman 6500B Alcu.. :) owja en de voeding fans ook nog @ 7V

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op 24 January 2003 @ 17:07:
[...]

Dat is dus een heatpipe.
Enne is zo een "heatpipe" ook te koop in normale computerwinkeltjes? :P
Heb dit toch nog nergens te koop aangeboden gezien (zal mss niet goed gekeken hebben :+ )

Verwijderd

Topicstarter
jazz schreef op 24 januari 2003 @ 17:10:
hier lukt het wel (een OC'ed P4 2.667 @ 3.2) en een q-tec dual fan boven een zalman 6500B Alcu.. :) owja en de voeding fans ook nog @ 7V
Zelfs OC'ed doet ie het zo nog? Knap werk _/-\o_

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 17:11:
[...]

Enne is zo een "heatpipe" ook te koop in normale computerwinkeltjes? :P
Heb dit toch nog nergens te koop aangeboden gezien (zal mss niet goed gekeken hebben :+ )
We hebben hier ook een search: alstu
Ik heb geen topics gelezen, dat mag jij gaan doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op 24 January 2003 @ 17:14:
[...]

We hebben hier ook een search: alstu
Ik heb geen topics gelezen, dat mag jij gaan doen ;)
Thanx ! Inderdaad ja... de search... ffie niet zover gedacht 8)7
*Ramrod51 is naarstig aan het lezen* :*)

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 17:13:
[...]

Zelfs OC'ed doet ie het zo nog? Knap werk _/-\o_
ja hij werkt super.. alleen is wel het probleem dat boven de 3.1 GHz de onboard AC'97 ermee kapt, maar dat hebben we opgelost door die in het bios te verwijderen en een Audigy te plaatsen :)

Verwijderd

Ik kan mij herinneren dat er ongeveer een jaar geleden iemand hier iets postte over een mod die hij had uitgevoerd met een zelfgemaakte fanduct naar zijn voeding.. Werkte goed, maar ging om een Duron 600/700 volgens mij...

• snooze
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

das een spitfire core volgens mij een duron 1Ghz is denk ik al morgan core en dus waarschijnlijk een stuk koeler

correct me if i'm wrong

weet iemand nog een leuke signature?

Pagina: 1