wrcveen schreef op 24 January 2003 @ 14:09:
Wat houd FCA function (Fan On/ Off Controlled by M/B & Adjustable) in van mijn Enermax voeding? Die fan staat altijd aan, ook al staat mijn kast open. Ik dacht dat hij alleen aansprong als het te heet werd in de voeding?
Die 'FC' in 'FCA' betekent dat, let wel,
wanneer je mobo er toe in staat is, dat hij de fan in de voeding aan/uit/ kan zetten of 't toerental kan regelen, mits je 'm dan ook op 't mobo aansluit.
Zodra je 'm los haalt van 't mobo zorgt je voeding dat je fan wél gewoon stroom blijft krijgen. (Dat is ook de truuk: op je mobo aangesloten, krijgt hij spanning van je mobo, en anders van je voeding)
Die 'A' in 'FCA' houdt gewoon in, dat je zelf de achterste fan met een knopje achter op de voeding langzamer of sneller kan laten draaien(als bv je mobo dat dus niet voor je doet)
Verder heb ik ook mijn casefan aangesloten op mijn moederbord, deze staat ook altijd te draaien, wat regelt het moederbord precies aan deze fan?
gr Wilko
Nogmaals, je mobo doet er niets aan als hij 't niet ondersteunt. Als je een optie in je BIOS hebt om de fanregeling aan de temperatuur van je system aan te passen, dan zou je die moeten aanzetten, ik vermoed echter, dat jij die niet hebt.
Download anders 't programma
Speedfan eens, en kijk eens of je daarmee je fans kan regelen.