Alternatief om permanent een word document te beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 724 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 11:45

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
En dan heb ik het niet over de gewone beveiliging in Word.
Die is namelijk te kraken.

Ik wil een beveiliging die niet te kraken is. Eigenlijk dat je er een soort van PDF bestand van maakt. Probleem alleen met PDF is dat het met Adobe Acrobat wel aan te passen is. Dat mag dus ook niet.

Ik heb geprobeerd om er een JPGtje van te maken maar als je die dan uitprint wordt het er niet echt duidelijker op.

Voor de duidelijkheid: Ik ben dus op zoek naar een programma dat een Word document kan beveiligen zodat het alleen leesbaar wordt. Maar het mag dus niet meer aanpasbaar zijn. De beveiliging hoeft niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden.

Iemand een id??????????

Het is net een flipperkast als ik mijn hoofd schud met die 2 hersencellen!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit is _niet_ voor 100% mogelijk. Je kunt er namelijk gewoon OCR overheen gooien ;)

Een PDF is volgens mij wel zo te beveiligen dat de tekst niet gekopieerd kan worden. Alleen heb je hier ook weer de OCR optie ;)

fout uit titel gehaald, het is om .. te en niet voor :P

[ Voor 14% gewijzigd door SH007 op 24-01-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
SH007 schreef op 24 January 2003 @ 13:54:
Dit is _niet_ voor 100% mogelijk. Je kunt er namelijk gewoon OCR overheen gooien ;)

Een PDF is volgens mij wel zo te beveiligen dat de tekst niet gekopieerd kan worden. Alleen heb je hier ook weer de OCR optie ;)

fout uit titel gehaald, het is om .. te en niet voor :P
Jah ok die OCR optie sluiten we ff uit ;)
Daar is idd niets aan te doen, maar ik wil gewoon een document alleen leesbaar kunnen maken. en dus niet kopieerbaar.

Is het met PDF niet zo dat je met Acrobat (volledige versie, dus niet alleen de reader) het PDFje wel aan kunt passen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Met VBA en protect optie kom je toch een aardig eind.., maar ja.. das dus ook niet 100% goede beveiliging.....
btw waarom zo paranoia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 19:46

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Kijk anders eens naar .png plaatjes. Dat is een compressiemethode, speciaal voor text als ik me niet vergis, zodat de boel nog duidelijk leesbaar blijft, i.t.t. jpg

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biedzjee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-04-2024
Het ligt er maar net aan hoe goed je beveiliging moet zijn. Vaak moet je een aantal afwegingen maken, waarbij gebruiksvriendelijkheid aan de ene kant van de weegschaal hangt, en veiligheid aan de andere kant. Om maar een paar gedachten te noemen:

1. Het document mag niet aanpasbaar zijn. Mag het wel ge-exporteerd of gerenamed worden (save as ?)
2. Als je het binnen word niet mag renamen, mag je het wel in Windows renamen ?
3. Mag je het document printen ? (men kan vervolgens het document OCR'en inderdaad)
4. Als je een beveiliging hebt voor het document wanneer iemand het in Word inleest, werkt die beveiliging dan ook als ik hetzelfde document importeer in een andere tekstverwerker ?
etc. etc.

Als het erom gaat dat de afkomst van het document altijd duidelijk moet zijn, dus dat je altijd weet dat JOUW document van JOU afkomt, dan moet je eens kijken bij de volgende websites:
http://www.sealedmedia.com
http://www.authentica.com

Overigens ben je niet de enige die hier behoefte aan heeft. Microsoft is met Intel en een aantal andere clubs bezig met Trusted Computing, en aspecten van wat jij wil zitten daar ook in: http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

Trying to establish voice contact... please yell into keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Uiteindelijk is alles wel te kraken ook pdf bestanden en if all else fails, kunnen ze het ook nog handmatig overtikken.

Het gaat erom om het degene die het wil kopieren zo lastig mogelijk te maken. En dan heb je de volgende mogelijkheden:
- pdf (bestaan veel extract programma's voor)
- flash (bestaan ook extract programma's voor)
- windows helpfile (.chm)
- plaatjes, zoals:
a .png
b .tiff
c. .gif
- .gif

Je kan het natuurlijk ook DES encrypten e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door slm op 24-01-2003 14:23 ]

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
henkleerssen schreef op 24 January 2003 @ 14:00:
Met VBA en protect optie kom je toch een aardig eind.., maar ja.. das dus ook niet 100% goede beveiliging.....
btw waarom zo paranoia?
Ach het is niet voor mezelf bedoeld. Hier op het werk zijn ze zo para. Desnoods door helemaal niemand meer. Heb al redelijk wat gezocht maar nog niet het gewenste resultaat dus vandaar dit draadje opgestart :)
Biedzjee schreef op 24 januari 2003 @ 14:11:
Het ligt er maar net aan hoe goed je beveiliging moet zijn. Vaak moet je een aantal afwegingen maken, waarbij gebruiksvriendelijkheid aan de ene kant van de weegschaal hangt, en veiligheid aan de andere kant. Om maar een paar gedachten te noemen:

1. Het document mag niet aanpasbaar zijn. Mag het wel ge-exporteerd of gerenamed worden (save as ?) De naam mag aangepast worden maar de inhoud in geen geval
2. Als je het binnen word niet mag renamen, mag je het wel in Windows renamen ? Bij voorkeur in windows wel maar in word niet. desnoods niet eens te openen in word (dus er een totaal ander bestand van maken
3. Mag je het document printen ? (men kan vervolgens het document OCR'en inderdaad) Dat mag dan weer wel
4. Als je een beveiliging hebt voor het document wanneer iemand het in Word inleest, werkt die beveiliging dan ook als ik hetzelfde document importeer in een andere tekstverwerker ?
etc. etc. De inhoud mag niet aanpasbaar zijn in geen geval dus hij mag ook niet in een andere tekstverwerker aanpasbaar zijn

Als het erom gaat dat de afkomst van het document altijd duidelijk moet zijn, dus dat je altijd weet dat JOUW document van JOU afkomt, dan moet je eens kijken bij de volgende websites:
http://www.sealedmedia.com
http://www.authentica.com

Overigens ben je niet de enige die hier behoefte aan heeft. Microsoft is met Intel en een aantal andere clubs bezig met Trusted Computing, en aspecten van wat jij wil zitten daar ook in: http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html
ik heb trouwens ff nagevraagd wat nou precies de reden is voor dit gedoe.

Dit is nou het geval: Wij maken rapporten over beveiligingen van gebouwen. Deze rapporten worden gemaakt als er bijvoorbeeld is ingebroken. Dan wordt er in het rapport opgenomen of bijvoorbeeld het alarm wel goed gewerkt heeft en of het alarm wel aangestaan heeft.
Maar de klant kan (om de verzekering in zijn voordeel te laten spreken) het rapport aanpassen omdat dit via E-mail naar de klant wordt gestuurd. (E-mail is naar mijn mening niet de slimste manier maar dat kan blijkbaar niet anders). In ieder geval willen we proberen om het niet mogelijk te maken dat de klant het document dus kan aanpassen.

Misschien dat het zo iets duidelijker is wat ik zoek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Misschien is het een ideetje om iets van een CRC check (file checksum of iets dergelijks) code te generen, en dan de titel van het word document online te posten (natuurlijk wel iets cryptisch of zo or een volg nummer) met de crc code ervoor. Dan een linkje naar een CRC check proggie, zodat een verzekerings maatschappij het document titel kan opzoeken en de bijbehorende CRC code, en dan zelf kan nagaan of het document verandert is of niet.

De preciese methode is waarschijnlijk wel wat anders, daar ik niet 100% bekend ben met CRC check programmas, maar ken ze een beetje van het downloaden van ISO images van Linux (ben meer een Windows gebruiker). Maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Dit is niet een makkelijk iets om toe te passen, maar lijkt mij wel extreem moeilijk om te 'kraken'.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

McFizban

Hackito ergo sum.

Je kan ook je document met PGP signen. Het is dan wel uit te pakken en aan te passen, maar dan klopt de signature niet meer. Decontrolerende partij moet dan wel de opdracht krijgen om alleen het PGP beveiligde bestand te accepteren.

[ Voor 9% gewijzigd door McFizban op 24-01-2003 15:31 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50345

McFizban heeft gescoret. Ondertekenen met PGP of GPG en dan de verzekeringsmaatschappij vertellen dat het document alleen waarde heeft als het (correct) ondertekend is. Gooaaaaaaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Een PDF bestand kun je in Acrobat met een wachtwoord beveiligen tegen editten/kopieren-plakken etc.... Dan kan het zowel met de Reader als met Acrobat zelf niet worden aangepast...

Probeer maar eens tekst te kopieren uit deze pdf bijvoorbeeld: http://www.ers.org/otsp/onsamepage7.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm

slm

Cpt.Morgan schreef op 24 januari 2003 @ 17:07:
Een PDF bestand kun je in Acrobat met een wachtwoord beveiligen tegen editten/kopieren-plakken etc.... Dan kan het zowel met de Reader als met Acrobat zelf niet worden aangepast...
[hier stond een link]

Voor uitleg zie onder. Ik vind het zelf niet zo'n foute link maar ja... Als nieuweling op een forum kan je je niet zo veel permiteren.

Anyway, bovenstaand bericht is dus complete onzin. Er bestaan programma's die deze "beveiligingen" kunnen omzeilen.

Back on topic: je kunt idd pgp gebruiken alleen lijkt me dat vrij omslachtig aangezien je de verzekeringsmaatschappijen ook nog zover moet krijgen om pgp te gebruiken / herkennen / erkennen etc.

Denk dat je sneller af bent met een png of een .tiff file (laatste wordt ook gebruikt voor faxen e.d.)

[ Voor 54% gewijzigd door slm op 24-01-2003 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 31-05 19:46

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

slm schreef op 24 januari 2003 @ 18:50:
[...]

<knip hele foute link>
Als ik jou was zou ik die maar weghalen, ik gok namelijk niet dat ze dit willen hebben hier.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
slm schreef op 24 januari 2003 @ 18:50:
[...]Anyway, bovenstaand bericht is dus complete onzin. Er bestaan programma's die deze "beveiligingen" kunnen omzeilen.
DUS? Zoals hierboven al is aangegeven is bijna alles te kraken en is er altijd nog de OCR optie... Het gaat er om een drempel in te bouwen....
En zoals je zelf al zegt:
Back on topic: je kunt idd pgp gebruiken alleen lijkt me dat vrij omslachtig aangezien je de verzekeringsmaatschappijen ook nog zover moet krijgen om pgp te gebruiken / herkennen / erkennen etc.
Probeer een verzekeringsmaatschappij hier inderdaad maar van te overtuigen... staan niet echt bekend om hun soepele omgang met regels e.d.

Waren we off-topic trouwens? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

ik zou in jou geval dus ook sowieso je email mbv pgp beveiligen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
Krul schreef op 25 januari 2003 @ 21:00:
ik zou in jou geval dus ook sowieso je email mbv pgp beveiligen...
Mja.

Probleem is dus dat de andere partij dan met pgp akkoord moet gaan. Ik ben bang dat dat niet gaat lukken....

Op zich vindt ik de optie tot beveiligen in acrobat wel leuk. Kijk dat bedrijf gaat echt niet naar programma's zoeken om die code te kraken. Het gaat er gewoon om dat ze er op het eerste gezicht niet bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
slm schreef op 24 January 2003 @ 18:50:
[...]

Anyway, bovenstaand bericht is dus complete onzin. Er bestaan programma's die deze "beveiligingen" kunnen omzeilen.
Serieus? Het lijkt me toch best lastig om de 128bit RC4 encryptie die PDF gebruikt te omzeilen. Daar heb je volgens mij een forse Brute Force Attack voor nodig.

Of heb ik iets gemist?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

Polar Encrypt - For archiving confidential files, sending encrypted
e-mails or wherever secure information with unbreakable protection is needed!

• Encrypts your files using 256 bit standard AES (Rijndael) encryption algorithm.
• Ability to create self-extracting encrypted files.
• Compression using standard ZIP algorithm.

Download Polar Encrypt (Free)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 31180 op 27-01-2003 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:44
Dan kan je imho nog beter gaan voor een PGP signature.

BTW: op http://www.polarsoftware.com/products/index.html staat dat Polar Encrypt 15 dollar kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

Kijk maar op de homepage van Polar Software
Polls
What software solution do you need?
(Submit your needs and get Polar Encrypt FREE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm

slm

MauritsvanBaerle schreef op 27 januari 2003 @ 16:19:
[...]
Serieus? Het lijkt me toch best lastig om de 128bit RC4 encryptie die PDF gebruikt te omzeilen. Daar heb je volgens mij een forse Brute Force Attack voor nodig.

Of heb ik iets gemist?
het PDF document dat werd gepost is zonder probleem om te buigen naar een editable PDF file met een tool waarvan ik de link heb weggehaald. De shareware versie haalt overigens alleen de eerste pagina van een PDF file eruit.

het geposte PDF document had volgens mijn akrobaat lezer een 40 bits RC4 encryptie en geen 128 bits. Of dat een onneembare vesting is voor de betreffende tool : geen idee, maar het lijkt mij dat die encryptie pas nut heeft als je de PDF file password protected opslaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 20:53

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Even kort door de bocht :

Als de verzekerings maatschapij moet controleren of het document ongewijzigd is, is het dan niet een heel stuk eenvoudiger om betreffende verzekerings maatschappij op te nemen in een CC ??

De verzekeringsmaatschapij zal toch bekend moeten zijn met ivm de instructies voor de check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:20
Wat een gemekker, een Word document 'beveiligen' :/
Als je nou wil dat een bepaald persoon jouw document zonder wijzigingen krijgt dan stuur je hem toch gewoon het document en de MD5 van het document zoals je het verstuurd hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
Bud_s schreef op 27 January 2003 @ 23:43:
Even kort door de bocht :

Als de verzekerings maatschapij moet controleren of het document ongewijzigd is, is het dan niet een heel stuk eenvoudiger om betreffende verzekerings maatschappij op te nemen in een CC ??

De verzekeringsmaatschapij zal toch bekend moeten zijn met ivm de instructies voor de check.
Zit ook wat in maar probleem is dat wij niet naar de verzekeringsmaatschappij mailen. Wij hebben helemaal geen contact met die figuren.

Het was wel een id maar nadat ik het nagevraagd heb kon het niet volgens de betreffende personen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
komaki schreef op 24 January 2003 @ 13:59:

Is het met PDF niet zo dat je met Acrobat (volledige versie, dus niet alleen de reader) het PDFje wel aan kunt passen? :?
je kan die zooi een passwoord meegeven zodat het niet ge-edit kan worden.
Nadeel is dat als je't even met een andere .pdf maker bewerkt dat die encryptie verdwijnt als sneeuw voor de zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
Anoniem: 31180 schreef op 27 January 2003 @ 18:45:
Polar Encrypt - For archiving confidential files, sending encrypted
e-mails or wherever secure information with unbreakable protection is needed!

• Encrypts your files using 256 bit standard AES (Rijndael) encryption algorithm.
• Ability to create self-extracting encrypted files.
• Compression using standard ZIP algorithm.

Download Polar Encrypt (Free)
Ik heb nog niet het hele programma bekeken maar dit is volgens mij ook niet helemaal wat ik zoek. Hiermee kun je filetjes wel incrypten maar ze zijn nou ook niet meer leesbaar tenzij je ze weer decrypt.

Ik wil wel dat ze gewoon leesbaar blijven. ze mogen alleen niet aanpasbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
edit: klopt niet..

[ Voor 84% gewijzigd door axis op 28-01-2003 11:19 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komaki

komaki

The Hot Zone

Topicstarter
btw ik geloof dat iedereen een beetje buiten beschouwing laat dat de persoon die het document heeft ook de software moet hebben om het te lezen.
en ik neem ff aan dat die niet gaan investeren in een nieuw programma als het toch alleen maar in hun nadeel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:01

Milmoor

Footsteps and pictures.

Encrypten en ondertekenen zijn duidelijk verschillende zaken. In ondermeer PGP werkt het als volgt:
niet encrypted, niet signed: iedereen kan het lezen, men weet niet zeker waar het vandaan komt en of het veranderd is
wel encrypted, niet signed: alleen de geadresseerde kan het lezen, weet of er veranderingen in zitten, maar weet niet zeker waar het document vandaan komt
niet encrypted, wel signed (ook wel clearsigned genoemd): iedereen kan het lezen, het is duidelijk of er veranderingen zijn aangebracht, men weet waar het document vandaan komt
wel encrypted, wel signed: alleen de geadresseerde kan het lezen, weet of er veranderingen in zitten, en weet waar het document vandaan komt.
Voor de topicstarter is clearsignen genoeg. Het is te controleren waar het vandaan komt en of het stiekem veranderd is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1