Hey,
Sinds maandag heb ik een Maxtor DiamondMax Plus 9 120gb 2mb cache.
Leuke schijf, ben er tevreden over. Correctie: was.
Ik zet vanmorgen mijn PC aan, enorme rookwalm, flinke vonk (vond ik dan) kwam van mijn HD vandaan. Ik als een gek blazen en de stroom eraf.
En ja hoor, een chipje op de printplaat is doorgebrand.
Nu staat er in de FAQ:
Wat is nou het risico als ik de printplaat van mijn nieuwe schijf overzet op de doorgebrande? Werkt dit wel i.v.m. verschil 2mb <-> 8mb?
Of heeft dat niet veel met de printplaat te maken.
En als het kan werken, hoe doe ik dit dan makkelijk?
Ik wil alleen de data van de oude 120gb overzetten naar een 40gb, en dan de printplaat weer terug op de nieuwe 120gb, en die blijven gebruiken.
Dan komt vraag 2.
In hoeverre ben ik verplicht om die oude harde schijf in te leveren bij mijn pc-boer.
Ze willen natuurlijk bewijs dat hij ook echt stuk is. En hun moeten hem ook opsturen naar hun leverancier voor een nieuwe.
Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alvast bedankt voor alle reacties
Sinds maandag heb ik een Maxtor DiamondMax Plus 9 120gb 2mb cache.
Leuke schijf, ben er tevreden over. Correctie: was.
Ik zet vanmorgen mijn PC aan, enorme rookwalm, flinke vonk (vond ik dan) kwam van mijn HD vandaan. Ik als een gek blazen en de stroom eraf.
En ja hoor, een chipje op de printplaat is doorgebrand.
Nu staat er in de FAQ:
Nu komt dus het probleem. Ik moet echt de data terughebben. Dat probeer je altijd wel, maar goed. Ik zou deze schijf omruilen voor een 8mb cache omdat deze ook geleverd had moeten zijn.Probeer het printplaatje te vervangen.
Als alleen het printplaatje kapot is (door kortsluiting etc), dan heb je dikke kans dat je de data terug kan halen door slechts het printplaatje te vervangen. Kijk hiervoor eens rond op bijvoorbeeld Tweakers.net Vraag&Aanbod, Marktplaats.nl, PC Dumps en/of de lokale PC boer. Let er wel op dat het afkomstig is van dezelfde merk/type harddisk. De schijfgrootte van de donor doet in principe niet veel toe, maar er zijn gevallen bekend dat het niet wil lukken wanneer het printplaatje afkomstig is van een donorschijf dat kleiner is dan je schijf. Die van de identieke of de grotere schijven werken over het algemeen zeker wel.
Wat is nou het risico als ik de printplaat van mijn nieuwe schijf overzet op de doorgebrande? Werkt dit wel i.v.m. verschil 2mb <-> 8mb?
Of heeft dat niet veel met de printplaat te maken.
En als het kan werken, hoe doe ik dit dan makkelijk?
Ik wil alleen de data van de oude 120gb overzetten naar een 40gb, en dan de printplaat weer terug op de nieuwe 120gb, en die blijven gebruiken.
Dan komt vraag 2.
In hoeverre ben ik verplicht om die oude harde schijf in te leveren bij mijn pc-boer.
Ze willen natuurlijk bewijs dat hij ook echt stuk is. En hun moeten hem ook opsturen naar hun leverancier voor een nieuwe.
Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alvast bedankt voor alle reacties