Toon posts:

[Maxtor] Na 4 dagen doorgebrand.. en nu? (garantie e.d)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Sinds maandag heb ik een Maxtor DiamondMax Plus 9 120gb 2mb cache.
Leuke schijf, ben er tevreden over. Correctie: was.

Ik zet vanmorgen mijn PC aan, enorme rookwalm, flinke vonk (vond ik dan) kwam van mijn HD vandaan. Ik als een gek blazen en de stroom eraf.
En ja hoor, een chipje op de printplaat is doorgebrand.

Nu staat er in de FAQ:
Probeer het printplaatje te vervangen.
Als alleen het printplaatje kapot is (door kortsluiting etc), dan heb je dikke kans dat je de data terug kan halen door slechts het printplaatje te vervangen. Kijk hiervoor eens rond op bijvoorbeeld Tweakers.net Vraag&Aanbod, Marktplaats.nl, PC Dumps en/of de lokale PC boer. Let er wel op dat het afkomstig is van dezelfde merk/type harddisk. De schijfgrootte van de donor doet in principe niet veel toe, maar er zijn gevallen bekend dat het niet wil lukken wanneer het printplaatje afkomstig is van een donorschijf dat kleiner is dan je schijf. Die van de identieke of de grotere schijven werken over het algemeen zeker wel.
Nu komt dus het probleem. Ik moet echt de data terughebben. Dat probeer je altijd wel, maar goed. Ik zou deze schijf omruilen voor een 8mb cache omdat deze ook geleverd had moeten zijn.

Wat is nou het risico als ik de printplaat van mijn nieuwe schijf overzet op de doorgebrande? Werkt dit wel i.v.m. verschil 2mb <-> 8mb?
Of heeft dat niet veel met de printplaat te maken.
En als het kan werken, hoe doe ik dit dan makkelijk?
Ik wil alleen de data van de oude 120gb overzetten naar een 40gb, en dan de printplaat weer terug op de nieuwe 120gb, en die blijven gebruiken.

Dan komt vraag 2.
In hoeverre ben ik verplicht om die oude harde schijf in te leveren bij mijn pc-boer.
Ze willen natuurlijk bewijs dat hij ook echt stuk is. En hun moeten hem ook opsturen naar hun leverancier voor een nieuwe.

Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alvast bedankt voor alle reacties :)

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:29

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Als je dat printplaatje wilt gaan vervangen, ben je volgens mij direct je garantie kwijt, dus dat kan je beter nog even niet doen.

Neem in ieder geval contact op met je computerboer, want die zal inderdaad deze HD terug willen hebben. Misschien willen ze nog wel helpen met het terughalen van je data (tegen een vergoeding misschien zelfs wel).

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat is nou het risico als ik de printplaat van mijn nieuwe schijf overzet op de doorgebrande?
Eigen ervaring (heb erg veel Quantums thuis): hij doet het of hij doet het niet :) De data raakt niet verloren oid. Maar de aansluiting tussen printplaatje en HDD moet wel identiek zijn.
In hoeverre ben ik verplicht om die oude harde schijf in te leveren bij mijn pc-boer.
Om de schijf in te ruilen, bedoel je? In dit geval: altijd.

Je zou ook gewoon een nieuwe schijf kunnen kopen en dan de kapotte pas achteraf inruilen voor een nieuwe. Kost achteraf wel geld, maarja.. Dan heb je ook 2 schijven; kun je gelijk met RAID1 aan slag :+

Een andere optie is om bijvoorbeeld de V&A af te struinen naar printplaatjes..

Edit:
Twee Dee schreef op 24 January 2003 @ 11:54:
Als je dat printplaatje wilt gaan vervangen, ben je volgens mij direct je garantie kwijt, dus dat kan je beter nog even niet doen.
Hier zit wat in.. Ik zou idd eens overleggen met de PC boer..

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 24-01-2003 11:59 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 16:39

Tjark

DON'T PANIC

Ik moet echt de data terughebben.
tja, je moet ook nooit onvervangbare data op een nieuwe HD zetten, is gewoon niet slim.

Maar 't is gebeurd. Ik zou nog een 120GB kopen, printplaat netjes overzetten, bidden dat het werkt.

Werkt 't: data copieren EN BACKUP MAKEN!

Als het niet werkt dan printplaats weer terug zetten, de oude & kapotte terugbrengen, de nieuwe houden (heb je iig nog hd ruimte). en als je de oude geretourneerd krijgt proberen te verkopen. Je verliest dan iets, maar is wel 't netste.

Je zou ook de nieuwe kunnen terug brengen en kijken of je je geld terug kan krijgen, de HD opsturen naar Maxtor en dan krijg je na 2 weken ook je drive en kost het je niks (maar heb je 2 weken geen 120GB).

*insert signature here

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist get data back gedraaid, en een partitie is al terug :D
25gb aan Isoz en foto's e.d. al terug, nu nog de documenten.
Iedereen bedankt voor de reply's, ik denk dat het er naar uit gaat zien dat ik gewoon de schijf om kan gaan ruilen, en dat ik alle data terugkrijg. *D

Ik blijf alleen koppijn houden van die brandlucht :+

Edit:
De pest is dat ik net gisteravond Netware 6 op de oude schijf heb gezet. Hier heeft alle data dus 4 dagen nog op gestaan....
4 dagen de nieuwe HD gestressed, ATTO meerdere keren gedraaid, hele dagen aan laten staan. Hij draaide perfect, geen kuren.
Ik had met wisselen van CD-rom de aansluiting verwisseld, dus primary en secondary omgedraaid, even goed gezet, ik boot, en pats.
Feest voorbij :/

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 12:16 ]