Toon posts:

W2K Server en Win9.x clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op groups.google.com heel veel gevonden over deze combinatie, maar helaas spreken de berichten elkaar tegen. Ik schat het kennisnievau hier hoger in ;-) en hoop eigenlijk dat iemand hier praktijkervaring mee heeft.

1 oude Windows NT server (PDC), alleen een paar shares, verder buiten gebruik.

1 nieuwe Windows 2000 Server met ADS, DNS en DHCP enabled. DHCP geeft o.a. primairy ip adres van w2k ads mee. DHCP werkt prima. WINS draait niet. W2k server draait native mode. Dit is overigens off topic want dat heeft niets met de clients te maken.

de Windows XP clients hebben geen problemen met de w2k server.

alle Windows 9.x client hebben problemen met inloggen op de w2k domain controller. Konden eerst de domain controller niet vinden. Na een host file wel. Pingen lukt dan wel, inloggen lukt alleen met "domein.nl" i.p.v. "domein" en geeft onderstaande melding.

Melding bij inloggen: "No Domain Controller is available to validate your password. Some network resources might be unavailable. The PC then maps network drives with the server and the PC appears to function normally. I can browse the server from Explorer. This does not effect all PCs at the same time but does effect all PCs at one time or another. Occasionally network drives do not get mapped but if I browse through Explorer I can see the server. Occasionally, once into Windows, I cannot browse the server but if I log off then log on again I am able to browse.

vraag 1: klopt er iets niet in de opzet, heb ik iets over het hoofd gezien.
vraag 2: die hosts file is toch overbodig als dns naar ads wordt meegeven door DHCP
vraag 3: Is WINS nu wel of niet nodig, volgens mij niet of is een lmhost file als alternatief voldoende.
vraag 4: Is de ADS client software nu wel nodig of niet. Biedt hoe dan ook extra functionaliteit, maar kan volgens mij ook zonder.

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Ik neem aan dat je praat over 2 verschillende domeinen. Het oude NT4 en het nieuwe W2K domein. WINS is nodig op het moment dat je pre-win2k clients wilt laten aanmelden op een domein met meerdere IP-Subnetten. Dit gaat nog via NetBIOS (staat dat wel aan op de W2K server btw?). Dus NetBIOS aan op W2k server en WINS als het een gerouteerd netwerk is.

Windows XP clients discoveren hun DC met DNS, dus die hebben dat probleem niet.

Verwijderd

Topicstarter
NetBIOS staat uit op de W2k server en WINS ook; het is geen gerouteerd netwerk. Alle systemen (clients & servers) staan in hetzelfde subnet.

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Als NetBIOS niet aanstaat op de W2K server, zullen Windows 9x en Windows NT4.0 clients nooit een DC vinden, deze gebruiken enkel en alleen NetBIOS om hun DC te vinden. WINS is dus niet nodig, maar NetBIOS enablen is een must!

Verwijderd

zet bovenstaande aan en je probleem is opgelost. Hier uit voor de gein eens uitgezet, niemand kon nog op de server komen behalve win2k gebruikers

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf ook nog een quote gevonden.
You don't have to have the Directory Services Client installed to use a
Windows 95 computer with a Windows 2000 domain. The Directory Services
Client adds some functional capability, but it is not required for file
and print sharing.

The Windows 95 computer can use NetBIOS over TCP/IP to interact with a
Windows 2000 Domain, just like it does with a Windows NT 4 domain.

Also, there should not be any need to manipulate "hosts" files. Windows
95 uses NetBIOS name resolution and the Windows Browser service to
locate other computers. If the Windows 2000 computers and the Windows
95 computers are on the same LAN, they should be able to locate and
communicate with each other automatically. If they are on different
LANs (e.g. separated by routers), use WINS, just like you would for the
NT 4 situtation.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt, ga het proberen volgende week. Bij zo'n migratie ga je snel dingen door elkaar halen en netbios had ik idd even niet aan gedacht.

Verwijderd

Topicstarter
Netbios stond toch al aan. Alleen met Netbios blijkt het niet te werken. Toch maar besloten om WINS op w2k server te installeren. Via DHCP WINS server meegeven en nu kunnen de windows 9.x clients de server en domain controller zien. Active Directory client software is idd niet noodzakelijk.
Pagina: 1