Toon posts:

[XP] Is het mogelijk Win98 te installeren na XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om Windows 98SE te installeren nadat je windows XP heb geinstalleerd? Zo ja, kan iemand me uitleggen hoe stap voor stap?

Alvast bedankt!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Dus je wilt ze naast elkaar draaien?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op 24 January 2003 @ 10:47:
Dus je wilt ze naast elkaar draaien?
Yup klopt

Verwijderd

met een partition magic kun je de winxp schijf eerst hidden maken.......dan kun je windows 98 installeren...hierna maak je de schijf weer unhidden en dan voeg je windows98 toe aan de bootloader van windows xp (boot.ini)

Verwijderd

Als je de win98 cd erin zet maakt hij dan niet gwn een dubbel-boot aan. En waarom doe je het niet gwn andersom. Dus eerst 98 en dan XP. Dat werkt zeker. Heb ik vaak zat gedaan.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 17:10

bille

Don't call me Buff

werkt dus niet he.. als je win98 na winXP installeert ben je je winXP installatie kwijt. Win98 schrijft namelijk zonder pardon over je bootsector heen. Misschien dat je met Partition Magic naderhand nog een soort restore kan laten uitvoeren? Of je zou JosJansen's advies op moeten volgen :)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 10:49:
met een partition magic kun je de winxp schijf eerst hidden maken.......dan kun je windows 98 installeren...hierna maak je de schijf weer unhidden en dan voeg je windows98 toe aan de bootloader van windows xp (boot.ini)
Is dat nodig dan?
Behalve dat de bootloader (verkeerd) wordt veranderd, installeert Win98 zich gewoon toch naast XP? :?
Of heb ik dat nou mis? :?

Overigens deed ik het zelf altijd zo, ivm de bootloader:
WinXP stond er al op.
- Win98 installeren
- WinXP repair install doen.
- klaar
Maar dat moet idd wel makkelijker kunnen lijkt me :+
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 10:53:
Als je de win98 cd erin zet maakt hij dan niet gwn een dubbel-boot aan. En waarom doe je het niet gwn andersom. Dus eerst 98 en dan XP. Dat werkt zeker. Heb ik vaak zat gedaan.
Dat is inderdaad een eitje, maar dat wil de topicstarter dus niet.

[ Voor 11% gewijzigd door kamerplant op 24-01-2003 11:02 ]

🌞🍃

Verwijderd

Ow jij gaat mij erg dankbaar zijn. Gratis
Au revoir _/-\o_

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:26
als je 2 harde schijven hebt is het nog makkelijker.

trek de datakabel van je XP schijf eruit en regel evt in je bios dat ie boot vanaf de andere hdd. Installeren, datakabel weer aansluiten.... bootsequence terugzetten, (en dan XP een bootmenu laten maken??),

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
volgens mij is hidden maken of kabel uittrekken
GEEN goed idee
dan installeert ie win 98 op c:
na unhidden of kabel inpluggen staat ie dan op d:
dat is NIET op te lossen door boot.ini effe aan te passen:
1) opstartbestanden van win 98 horen op c: zelfs als win98 op d: staat
2) alle verwijzingen wijzen naar c:\windows(98) terwijl het nadien d:\windows(98) wordt

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 21:32

Dennahz

Life feels like hell should.

1. Je maakt gewoon met partition magic (o.i.d) een 2de primaire partitie aan.
2. Je maakt deze actief.
3. Je maakt de huidige primaire partitie 'hidden'
4. Je installeert Win98.
5. Je installeert een pakket als bootmagic die er voor zorgt dat je bij het booten een menuutje krijgt.. :)

Voilla..

[ Voor 18% gewijzigd door Dennahz op 25-01-2003 00:45 ]

Twitter

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:26
ajouin schreef op 25 januari 2003 @ 00:33:
volgens mij is hidden maken of kabel uittrekken
GEEN goed idee
dan installeert ie win 98 op c:
na unhidden of kabel inpluggen staat ie dan op d:
dat is NIET op te lossen door boot.ini effe aan te passen:
1) opstartbestanden van win 98 horen op c: zelfs als win98 op d: staat
2) alle verwijzingen wijzen naar c:\windows(98) terwijl het nadien d:\windows(98) wordt
bij mij werkt het anders prima, maar ik heb geen xp- boot menu. hij start standaard op als win98 maar als ik xp wil dan druk ik op f8 (->bios bootmenu) om te booten van de andere hdd

c blijft c voor win98 omdat ie ntfs niet ziet

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 17:25

DarkSide

theres no place like ::1

Wat je kan doen is gewoon win 98 installeren.
Na de installatie van 98 krijg je GEEN bootmenu.
Dus de pc start automatisch 98 op.
Sluit nu de pc af en stop de winXP cd in je cdrom speler.
Start op van de winxp cdrom.
En kies de optie R van repair als die mogelijkheid door voor komt.
Log in, en je krijgt een dosprompt.
Als het goed is heeft XP al het een en andere gescanned en gevonden.
Sluit nu af en reboot de machine.
Nu heb je als het goed is wel een bootmenu.

Heb het ook zo bij me pa gedaan.
Werkt makkelijker vindt ik dan met PM aan de gang gaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

ik heb 2 20Gb partities (c en d) allebei NTFS.

3e partitie aanmaken FAT32 en die primair maken en andere 2 NTFS partities hidden

win98se installeren en dan :? wat gebeurt er dan :? moet ik dan in win98se met partition magic die andere 2 hidden partities weer actief maken en dan :? wat gebeurd er dan als ik opstart, welke os boot dan :?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2003 22:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 22:36:
ik heb 2 20Gb partities (c en d) allebei NTFS.

3e partitie aanmaken FAT32 en die primair maken en andere 2 NTFS partities hidden

win98se installeren en dan :? wat gebeurt er dan :? moet ik dan in win98se met partition magic die andere 2 hidden partities weer actief maken en dan :? wat gebeurd er dan als ik opstart, welke os boot dan :?
Iemand :?

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

mischien dat t wel werkt als dje de 3e partitie fat32 maakt en primair, zoals jij zegt.
ik heb t laatst nog geprobeerd en w98 kwam met de melding dat de partitie waar de MBR op staat fat32 moest wezen, of zo. ik had ntfs.
nog wezen kloten met boot.ini maat heb niet geholpen.
toen had ik er geen zin meer in :(
ik geloof niet dat je ze hidden hoeft te maken. w98 kan geen ntfs lezen.(dus ook geen mbr schrijven)

[ Voor 14% gewijzigd door bratos op 28-01-2003 01:40 ]

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Zelf heb ik het ook geprobeerd. WinXP op E: en Win98 op C:

Mijn ervaring:

Sommigen beweerden een backup te maken:
- boot.ini
- ntdetect.com
- ntldr

Na de installatie van Win98 werkte de bootloader nimeer. Ook niet na de backup van de startup files terug te plaatsen.

search gebruikt:

Dus heb ik WinXP-cd erin gestoken, booten vanaf cd > repair optie. Maar toen vroeg hem achter het administrator passwoord!
(En als je het vergeten bent, mag je hier niet vragen hoe je het kan vinden of verwijderen denk ik :'( ) Toen eerst gezocht om het administratorpasswoord te wissen. Vervolgens lukte het me om de repair verder te zetten.

terug search gebruikt:

Ik kreeg toen mijn bootmenu terug. Maar nu werkte mijn win98 installatie nimeer! (gelukkig wél mijn XP-installatie). Kgebruikte toen de search en bleek dat ik moest proberen door eens boot.ini aan te passen. Nadat dit gedaan te hebben, kreeg ik (na het selecteren van Win98 op bootmenu) terug mijn opstartscherm. Maar nu kreeg ik terug bestandsfouten en uiteindelijk een BSOD.

Uiteindelijk heb ik mijn Win98 installatie terug gewist ;(

Hopelijk dat, met jullie tips terug, ik nu een beter resultaat zal bekomen! :)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 21:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

als je er gewoon voor zorgt dat de XP partitie niet zichtbaar is voor de installatie van Windows 98 (maak de partitie waar Win98 op moet komen van tevoren actief --> C:) dan gaat dat prima. XP en Win98 staan dan allebei op hun eigen C: partitie.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Mijn vraag blijft dan nog steeds onbeantwoord. Ik snap nu wel dat je een c-partitie Fat32 moet maken en dan die andere (NTFS/WINXP-partities hidden), maar daarmee krijg je dan win98se geinstalleerd, maar hoe krijg je dan, een bootmenu en die NTFS-WINXP-partities weer bereikbaar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 12:30:
Mijn vraag blijft dan nog steeds onbeantwoord. Ik snap nu wel dat je een c-partitie Fat32 moet maken en dan die andere (NTFS/WINXP-partities hidden), maar daarmee krijg je dan win98se geinstalleerd, maar hoe krijg je dan, een bootmenu en die NTFS-WINXP-partities weer bereikbaar?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 21:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik gebruik zelf niet de bootmanager van winxp, maar ik gebruik BootMagic van PowerQuest.
Uiteraard zijn er ook alternatieven zoals System Commander en XOSL.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.