Toon posts:

[TFT] werkt niet samen met Rage 128 Pro onder Win2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: ik vond het moeilijk te kiezen voor het juiste forum, maar omdat het er op lijkt dat de videokaart het meest dwars ligt, is mijn keuze op VB gevallen.

Configuratie:
P4 1,6
Ati Rage 128 Pro GL
Adi Microscan S710 (17" TFT monitor)
Win2k

Bovenstaand systeem draaide eerst als uitzondering op Win98, omdat we hier (=werk) normaal met NT werkten maar er USB-ondersteuning voor andere randappartatuur nodig was.

Ondertussen zijn we de diverse systemen aan het opwaarderen naar Win2000, zo ook dit systeem. In plaats van een schone install heb ik een upgrade over Win98 gedaan; of dat achteraf wijsheid was, laat ik even in het midden.

Probleem doet zich nu voor dat de combinatie videokaart - monitor niet lijkt te werken. Het beeld dat ik krijg ziet eruit als 640x480, terwijl in instellingen 1024x768 wordt aangegeven. Als ik dit wil aanpassen, krijg ik de melding:
het onderdeel beeldscherm van het configuratiescherm kan de instellingen niet wijzigen; het videostuurprogramma heeft een onverwachte fout gestuurd

Alleen als ik de videokaart (sofwarematig) verwijder, krijg ik 800x600 beeldscherm, maar nog steeds is dat te weinig voor een 17" TFT (moet naar 1200x1024 kunnen, maar die optie is er dan niet).

Ik heb de nieuwste drivers die ik kon vinden al gebruikt voor zowel monitor als videokaart;
Ik heb alles al verwijderd gehad en in verschillende volgorde weer opnieuw geinstalleerd;
Ik heb standaard drivers die in Windows zitten voor beeldscherm geprobeerd;

Ik ben uitgepuzzeld; is nu de enige optie nog een andere videokaart er in te zetten? Probleem is dat ik die niet op voorraad heb en als het niet werkt, schiet het ook niet op.

Wie heeft er nog een ander idee?

Verwijderd

Topicstarter
En weer een probleem waar op GoT geen antwoord te vinden is?
Hmz... doe ik het zelf toch niet zo slecht met mijn eigen oplossingen....

Verwijderd

Het lijkt me dat de Windows drivers zijn vervuilt, eerst win 98 drivers, dan win 2000 er overheen, dan weer eens nieuwe andere drivers eroverheen. Ik heb dit ook eens gehad met een voodoo 3, hij was niet meer geinstalleerd te krijgen. Na een format werkte het met dezelfde drivers wel perfect. Is er dus een mogelijkheid om hem te formateren, dan een clean install van 2k, en dan de juiste driver te instaleren?

• NvE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

NvE

kijkt

Win opnieuw installeren?

Ja doe maar.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich is die optie er wel, als ik dan zeker weet dat het wel werkt, want anders moet er daarna alsnòg een nieuwe videokaart in.

Krijg door je suggestie wel het idee om een gelijk systeem op te zoeken waar wel win2k schoon op is gezet, en die monitor daar aan te hangen.
Tnx, maandag eerst maar eens proberen. (had ik ook wel eerder aan kunnen denken :o)
NvE schreef op 25 januari 2003 @ 11:34:
Win opnieuw installeren?
Dat wilde ik dus eigenlijk voorkomen :) Maar als het de enige optie is...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 11:38 ]

Verwijderd

Ik zou onder Aparaatbeheer beginnen met de relevante hardware te verwijderen en een standaard VGA driver te installen.

Dan herstarten en de boel laten detecteren, nieuwste drivers installen. Het kan toch haast niet anders dan dat je juiste resolutie beschikbaar zou moeten zijn.

Overigens is het noodzakelijk dat het ding op de native en dus hoogste resolutie draait. Elke lagere resolutie zal een min of meer wollig beeld tot gevolg hebben. 800x600 en 1024x768 zullen er belabberd uitzien in vergelijk met 1280x1024.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 11:44:
Dan herstarten en de boel laten detecteren, nieuwste drivers installen. Het kan toch haast niet anders dan dat je juiste resolutie beschikbaar zou moeten zijn.
Kijk, en dàt kan dus wel anders. Zo niet, dan had ik dit topic niet hoeven te openen ;)
Overigens is het noodzakelijk dat het ding op de native en dus hoogste resolutie draait. Elke lagere resolutie zal een min of meer wollig beeld tot gevolg hebben. 800x600 en 1024x768 zullen er belabberd uitzien in vergelijk met 1280x1024.
Ook dat dacht ik. Maar als je die native resolutie niet kan instellen, wordt het toch verrekt lastig :/

Verwijderd

Topicstarter
/me Oplossing:
Het was dus wel degelijk de combinatie video-kaart / TFT-scherm.
Op een vergelijkbaar systeem met schoon geïnstalleerde Win2k deed hetzelfde probleem zich voor.
Rage 128 Pro verwijderd en vervangen door een doodsimpel pci S3 kaartje en de monitor liet zich gewoon intellen zonder rare meldingen.

Verwijderd

Dat zegt niks. In dit geval gooi je er een compleet andere videokaart in natuurlijk die werkt dan wel aangezien het een compleet andere kaart is met hele andere drivers. Dit noem ik een duidelijk geval van knoeien installeer win2000 helemaal clean en installeer dan de drivers gegarandeerd dat deze werkt.

overbodige troll verwijderd, niet meer doen aub

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Courage.

Voor JustNuts: Die 'compleet andere videokaart' heb ik in een vergelijkbaar systeem (dus ook p4 1,6, Rage 128 Pro etc.) gezet, nadat ook op dit systeem wat schoon geïnstalleerd was dezelfde problemen optraden.

Imho zegt het dus wel degelijk wat.

Verwijderd

ik heb hier een 15'', ruilen?

oww probleem is dus opgelost?

mooi
Pagina: 1