Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM/EL] "Piezo" schakeling voor metaalplaatje

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
In mijn zoektocht naar de ultieme resetknop ben ik gestuit op piezobuttons (diegene die je alleen hoeft aan te raken om te schakelen). Zelf zat ik te denken om een kleine (~ 5 mm) versie als resetbutton te gebruiken, iets verzonken gemonteerd. Helaas kan ik ze alleen vinden met een minimale diameter van 18mm:

Afbeeldingslocatie: http://www.rs-components.nl/images/C665629-01.jpg

Nu begrijp ik dat er schakelingetjes bestaan om van elk willekeurig stuk metaal een switch te maken. Kan iemand mij hieraan helpen :?

Verwijderd

`bestaat er niet iets met een lichtcel, wat je ook wel eens in fotocamera's ziet voor de flits als je je hand erop houd dat ie schakeld ? is dat geen idee

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Klinkt als een mogelijke oplossing. Maar zal dat niet wat storingsgevoelig zijn? Als er een vlieg langsvliegt reset je pc... >:)

Verwijderd

daar dacht ik ook al aan,. of een klepje ervoor maken als in een vliegtuig of wat je wel eens in films ziet bij een Ontsteking bij Explosieve :)

:X sorry niet geqoute :X

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 09:40 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 09:38:
daar dacht ik ook al aan,. of een klepje ervoor maken als in een vliegtuig of wat je wel eens in films ziet bij een Ontsteking bij Explosieve :)

:X sorry niet geqoute :X
Hmmmm thx, toch niet helemaal wat ik zoek op die manier. Zo'n piezo schakelingetje zou toch echt DE oplossing zijn. Ik hoop dat ze bestaan...

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Yes, dat is 'm!! Thx sleeper.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000045.gif

Deze schakeling kost ongeveer € 1,75 (!)

"Deze schakeling kan gebruikt worden als een schakelaar. Je kunt de schakelaar bedienen met je vingers. Er zijn twee setjes van twee contactvlakken. Er is een setje voor "aan" en een setje voor "uit".
De 2N1613 eindtransistor kan gebruikt worden voor vermogens tot 800 mW. Wil je grotere vermogens schakelen, gebruik dan een relais (vergeet de vrijloopdiode niet!) of een grotere transistor"

Als reset button zou ik alleen een pushbotton variant moeten hebben...

[ Voor 18% gewijzigd door Beun_de_Haas op 24-01-2003 09:49 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

Mmm, moet je voor elke reset op 2 knoppen drukken, is nou niet echt handig.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 09:57 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 09:56:
Mmm, moet je voor elke reset op 2 knoppen drukken, is nou niet echt handig.
Precies, ik zou de pushbuttonvariant moeten hebben. Is dat te realiseren :?

Verwijderd

ik zit nog steeds te denken aan iets van een IR lichtsluisje soort poortje waar je met je vinger bijkom, maar kan niet echt iets vinden op GOOGLE, of zoiets wat je wel eens bij douchejes in een Zwembad of een moderne waterkraan ziet " Aanraak schakelaars "

Verwijderd

Zoiets werkt wel goed, alleen moet je wel in een omgeving met 230V velden wezen, in een gebouw ofzo dus.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/aanrakschakelaar.gif

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 10:07:
ik zit nog steeds te denken aan iets van een IR lichtsluisje soort poortje waar je met je vinger bijkom, maar kan niet echt iets vinden op GOOGLE, of zoiets wat je wel eens bij douchejes in een Zwembad of een moderne waterkraan ziet " Aanraak schakelaars "
Die in douces zijn volgens mij piezo's (kleinste dia te verkrijgen 18 mm), maar weet het niet 100 % zeker...

[edit] hoe bedoel je exter "in een omgeving van 230V" ??

[ Voor 8% gewijzigd door Beun_de_Haas op 24-01-2003 10:16 ]

Verwijderd

is dit nix ? :?

http://www.bytecraft.com/touchsw.html

of

Afbeeldingslocatie: http://www.e-insite.net/articles/images/ECN/20010201/ec11sd517a.jpg

Touch-Sensitive Switch

:X 20mm dik

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 10:34 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Ziet er mogelijk goed uit. Alleen gebruiken ze nu een microprocessor :?

Wat zou er eigenlijk voor schakeling binnenin zo'n "standaard" piezoschakelaar zitten??

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 10:07:
Zoiets werkt wel goed, alleen moet je wel in een omgeving met 230V velden wezen, in een gebouw ofzo dus.

[afbeelding]
Deze gebruik ik voor mn eigen project nu... tip: die 5,6M maak daar maar 20M van om je bereik te vergroten ;)

System specs

Verwijderd

Bestaat er geen aan/uit schakelaartje (geen drukknop dus) met heel kleine maten, het moet namelijk in mijn nokia 3310 geraken... Kent iemand een site? _/-\o_

Verwijderd

Beun_de_Haas schreef op 24 januari 2003 @ 10:09:
[...]

Die in douces zijn volgens mij piezo's (kleinste dia te verkrijgen 18 mm), maar weet het niet 100 % zeker...

[edit] hoe bedoel je exter "in een omgeving van 230V" ??
Je lichaam moet het elektromagnetische veld dat in ieder gebouw aanwezig is, afkomstig van leidingen en apparaten, wel kunnen doorgeven aan het aanraakplaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 12:20 ]

• Silentpuma
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Een piezo-element (spreek uit: pie-jee-zoo) is een materiaal dat een stroompje opwekt als er een kracht op wordt uitgeoefend. Net gehad op school, boek even niet bij de hand.. :P

Wordt in de praktijk gebruikt oa om het zwaartepunt van een as te bepalen... Piezo-element tegen de as, slingert, stroompje verandert, wordt uitgelezen op de computer :)
Ik zal het nog eens precies opzoeken hoe dat werkt, boek ligt thuis...

Use the Search Luke...

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik dacht dat het een soort condensator is, als je er op drukt, wordt de afstand tussen de twee platen kleiner, en dus de spanning groter... iet in die trant.

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 12:18:
[...]

Je lichaam moet het elektromagnetische veld dat in ieder gebouw aanwezig is, afkomstig van leidingen en apparaten, wel kunnen doorgeven aan het aanraakplaatje.
Ah, got it! Geen enkel probleem dus, angezien m'n pc (zoals de meeste) binnen staat.

Kan ik met dat schema dus een willekeurig (klein) stuk metaal gebruiken als "drukschakelaar"??

Verwijderd

Ja, ik heb dat dingetje uitgeprobeerd met gewoon een draadje, toe deed ie het al.
Ik zat natuurlijk wel tussen hevig zoemende trafo's.. ;)

Bij mijn weten is piezo een kristal, als je er druk op uitoefent ontstaat er een spanning, wordt ook wel gebruikt in aanstekers enzo.
Omgekeerd, als je een (wissel)spanning toevoert gaat het materiaal in trilling, voorbeeld is de piezo tweeter.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 13:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 13:53:
Ja, ik heb dat dingetje uitgeprobeerd met gewoon een draadje, toe deed ie het al.
Ik zat natuurlijk wel tussen hevig zoemende trafo's.. ;)
Met je haren ook steil overeind of niet ;) (En bent zeker ook niet voorzien van een pacemaker? :+ )
Bij mijn weten is piezo een kristal, als je er druk op uitoefent ontstaat er een spanning, wordt ook wel gebruikt in aanstekers enzo.
Omgekeerd, als je een (wissel)spanning toevoert gaat het materiaal in trilling, voorbeeld is de piezo tweeter.
Klopt helemaal. Als je 't materiaal ook nog eens in een klap comprimeert loopt de gegenereerde spanning helemaal de pan uit (Voor een aansteker zo'n 600-800V)

Hier nog een schakelingetje(de linker) voor een aanraakschakelaar, en dan meer een 'maakcontact' dan een aan/uit. Dus uitstekend geschikt voor reset en (ATX)-aan/uitknop

Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/touch.gif

Afkomstig van Bill Bowden's homepage _/-\o_

Ik heb 'm zelf geprobeerd, werkt uitstekend, zij 't dat ik ipv die IRF510, een 2N7000 N-FETje hebt gebruikt (TO-92), omdat voor een reset-schakelaar lang niet zoveel vermogen geleverd hoeft te worden. Schakelingetje hoeft zelfs op een gatenprintje niet meer dan 0,5 bij 1 cm te worden.

Kan alleen nog geen mooie oplossing vinden hoe ik 'm in m'n el-cheapo taiwan-blikken, shake-at-the-rhythm-of-my-damn-harddrives, computerland fulltower-kassie kan verwerken.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Wow, dit is precies wat ik wilde horen :) Als touch contact kan ik dus gewoon een stukje rvs in het gaatje waarin mijn huidige resetknop zit plakken.

Ook zeer weinig componenten zo te zien. Ik snap eigenlijk niet dat die dingen zo duur zijn als je ze kant en klaar in de winkel koopt.

Nu moet ik dus alleen als electronoob dit nog inmekaar zien te flanzen...

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je kan een keramische (geloof ik) condensator ombouwen tot een piezo sensor...
in de elektuur stond laatst een piezo motoralarm...

die sensors die je zo kan maken zijn echt retegevoelig te maken...
op die manier reageren ze op trillingen tussen 2 stukken materiaal, dus als je een plaatje (zeer licht) als button gebruikt, die aan de ene kant van je condensatortje gelijmd word, en de andere aan je chassis van comp, heb je het signaal... het schema uit elektuur ff verwerken en ready...

Electronics development

• BaRF
  • Laatst online: 21-11 13:05

BaRF

bijna kerst

piezo dingen zijn leuk :) ik heb hier een piezo ontsteker uit een olie lamp en daar gaat een batterijtje in AAA 1,5v. maar zodra je op het knopje drukt komt er toch een ram stroom spanning uit waar je iedereen mee op zn knieen krijgt >:)

[ Voor 5% gewijzigd door BaRF op 24-01-2003 23:59 . Reden: sorry, juist weinig stroom ;) ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Silentpuma schreef op 24 January 2003 @ 12:32:
Een piezo-element (spreek uit: pie-jee-zoo) is een materiaal dat een stroompje opwekt als er een kracht op wordt uitgeoefend. Net gehad op school, boek even niet bij de hand.. :P

Wordt in de praktijk gebruikt oa om het zwaartepunt van een as te bepalen... Piezo-element tegen de as, slingert, stroompje verandert, wordt uitgelezen op de computer :)
Ik zal het nog eens precies opzoeken hoe dat werkt, boek ligt thuis...
klopt wordt ook in die klik-aanstekers gebruikt voor vonkje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 14:11:

Hier nog een schakelingetje(de linker) voor een aanraakschakelaar, en dan meer een 'maakcontact' dan een aan/uit. Dus uitstekend geschikt voor reset en (ATX)-aan/uitknop

[afbeelding]

Afkomstig van Bill Bowden's homepage _/-\o_

Ik heb 'm zelf geprobeerd, werkt uitstekend, zij 't dat ik ipv die IRF510, een 2N7000 N-FETje hebt gebruikt (TO-92), omdat voor een reset-schakelaar lang niet zoveel vermogen geleverd hoeft te worden. Schakelingetje hoeft zelfs op een gatenprintje niet meer dan 0,5 bij 1 cm te worden.
Zou dit ook werken op 5volt, of moet je dan andere componentjes gaan gebruiken? Ik wilde al een tijdje zoiets bouwen en dit schema is te simpel om het niet te doen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 02:13:
[...]

Zou dit ook werken op 5volt, of moet je dan andere componentjes gaan gebruiken? Ik wilde al een tijdje zoiets bouwen en dit schema is te simpel om het niet te doen :)
Bij mij werkte 't gewoon op m'n reset (en aan/uit) knop hoor, en ik meen dat daar ook gewoon 5V op staat (dat naar de aarde wordt getrokken om een reset te bewerkstelligen)

Ik kan 'm nu niet testen, zal morgenmiddag/avond die schakeling weer eens opzoeken of opnieuw op een breadbordje opbouwen. :)

Blijft, althans voor mij dan, nog de vraag, of iemand toevallig nog een mooi 'touch contact' weet te verzinnen. Tot nu toe heb ik maar twee punaises als contacten gebruikt. Vind ik nou niet echt een al te elegante oplossing :(

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Xndr attendeerde mij erop dat op onderstaande site kant en klare printjes te krijgen zijn om 230 V te schakelen. Zou het eenvoudig zijn om deze printjes te modden naar 12 V :?

link: http://www.futurlec.com/TouchSwitch.shtml

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/TouchSwitch.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Beun_de_Haas op 26-01-2003 18:03 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Exter, welk IC heb je nodig voor N1 en N2, en hoe moet het IC gevoed worden?? En werkt ie ook met 12 V?
Happy_On_MDMA, neem gewoon 2 heel fijne koperdraadjes (van een spoeltje uit een oude HD ofzo) en stop ze in een druppel lijm. Die kan je dan afschuren tot op het koper.

[ Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 26-01-2003 16:42 . Reden: Tiepoos ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ik ben wel geen exter, maar k heb wel het antwoord op je vraag. Die nand poortjes zijn goed, maar op deze manier kan je er maar 4 gebruiken. Ik gebruik zelf gewoon schmitt trigger inverters (net als in het schema). Deze ic heeft 6 inverter poortjes en is niet kieskeurig m.b.t. voedingsspanning, je kan een voedingsspannig van 3-15 volt gebruiken. Het type is 40106 en is verkrijgbaar bij conrad onder dit bestelnummer: 174319

K zal nog ff een webcamshotje maken van mn huidige testopstelling :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Baybus/Test1.jpg
Dat kleine stipje op die cd hoes is dus mn touchplaatje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Baybus/Test2.jpg
Het benodigde ICtje.

Oh ja ik zei eerder in dit topic dat je beter 20M kan gebruiken i.p.v. 6,8M maar nu gebruik ik dus 13,6M. Je zult voor je zelf moeten kijken wat het lekkerste werkt.

Hier kan je ook eens kijken voor meer informatie :)

[ Voor 45% gewijzigd door Tentacle1 op 26-01-2003 17:36 ]

System specs

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Dat ziet er goed uit tentacle! Hoe werkt het in de praktijk. Is het "storing" gevoelig en moet je hard drukken. Is trouwens de gevoeligheid nog af te stellen??

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Je hoeft _niet_ te drukken, als je vinger aanraakt werkt het al dus het is erg gevoelig. Storingsgevoelig is ie niet (tenminste tot nu toe dan), het enige nadeel is dat het schakelingetje een korte puls afgeeft als je er spanning op zet (de condensator moet even opladen).

Verder is de gevoeligheid te regelen met R1 (5,6M). Als je deze hoger maakt kan je verder van een 230 bron af staan, totdat hij zo gevoelig is dat ie al schakelt/occileert als je vinger in de buurt komt van het touchplaatje. Als je em lager maakt is ie minder gevoelig en moet je dichter bij een 230 bron zijn, totdat ie niet meer reageert op aanraken.

System specs

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 13:28
Beun_de_Haas schreef op 24 januari 2003 @ 13:51:
[...]

Ah, got it! Geen enkel probleem dus, angezien m'n pc (zoals de meeste) binnen staat.

Kan ik met dat schema dus een willekeurig (klein) stuk metaal gebruiken als "drukschakelaar"??
en als je naar een outdoor lanparty gaat? (campzone 2 was weer :9~)
dan moet je je pc zeker via je mobo frontpanel hotwiren :P

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

jazz schreef op 26 januari 2003 @ 19:24:
[...]

en als je naar een outdoor lanparty gaat? (campzone 2 was weer :9~)
dan moet je je pc zeker via je mobo frontpanel hotwiren :P
Als je achter de pc zit zijn er meestal wel wat snoeren of wcd's onder het bureau aanwezig waar je met je voeten dicht in de buurt zit. Dat geeft jou al voldoende spanning om het schakelingetje te triggeren. Anders zorg je er voor dat je met je voet in de buurt van een 230V snoer zit ;)

System specs

Verwijderd

Ik heb dat schakelingetje es uitgeprobeerd met een 4093, de twee nandjes zijn geschakeld als invertor en de voedingsspanning had ik op 9V, maar wat Tentacle1 al zei, voedingsspanning is niet al te kritisch.
Je kunt op de uitgang dan een transistortrapje maken om met goed fatsoen iets te kunnen schakelen.

Verwijderd

@ topicstarter
waar heb je die piezoschakelaars gevonden? ik heb echt uren op google gezocht maar kan echt niets vinden van waar je die zou kunne kopen, en bij de plaatselijke electroshop hadden ze die ook niet:?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het lijkt me nuttiger dat je de TS ff mailt; een 3 jaar oud topic voor zoiets schoppen is wat aan de onnodige kant.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.