Debian op een hppa machine ervaringen ?

Pagina: 1
Acties:

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
Wij hebben op school een hppa machine gekregen met een terminal. Nu is het de bedoeling dat er Debian op deze machine komt te staan omdat Debian deze architectuur goed ondersteund. Alleen het zal een net install vanaf cd worden voor deze jongen omdat er geen diskette station in zit. Mijn vraag is nu:

Wie heeft er ervaring met zo'n machine ?
En waar moeten we opletten als er problemen zijn ?

Deze hppa heeft een 64 bit risc architectuur met een processor van 160 Mhz en 380 Mb geheugen! Dus dat is wel leuk.

Deze jongen ga ik samen met _JGC_ installeren :P

Alleen jammer dat ik die k*t trein vanochtend gemist heb!!!!! :(

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Xiphalon
  • Laatst online: 08-05 15:10
linkjes:

www.parisc-linux.org
www.open-pa.net

bovendien heeft ondergetekende meegeholpen met het porten van linux naar de PA-risc architectuur.

Maar wat is het typenr van de bak? kan ik meer info geven over het hoe en wat van de installatie :)

Verwijderd

darkmage schreef op 24 januari 2003 @ 12:03:
linkjes:

www.parisc-linux.org
www.open-pa.net

bovendien heeft ondergetekende meegeholpen met het porten van linux naar de PA-risc architectuur.

Maar wat is het typenr van de bak? kan ik meer info geven over het hoe en wat van de installatie :)
dan weet je dus veel van de PA-RISC.....wat is er zo goed aan PA-RISC en de HP unix bakken in algemeen? (en dat hij 64bit is weten we al....)

wat is er slecht aan een PA-RISC?

Is het porten lastig?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 13:22:
[...]

dan weet je dus veel van de PA-RISC.....wat is er zo goed aan PA-RISC en de HP unix bakken in algemeen? (en dat hij 64bit is weten we al....)

wat is er slecht aan een PA-RISC?

Is het porten lastig?
Niet alle PA-RISC's zijn 64 bit , alleen de HP-PA 8xxx zijn dat.
Alle 7000 serie hppa's zijn 32 bit.
En er zijn niet zoveel 64 bits hppa op 160 Mhz , dus als het echt een
64 bit machine (en CPU) is , gok ik dat het een C160 is.

Wat er slecht aan is ? Niet zoveel. Ik weet dat HP maar weer nieuwe HP-PA chips
is gaan leveren , bijvoorbeeld in hun SuperDome machines , omdat de Itanium
bij lange na de performance niet haalde. Overigens is dat geloof ik meer een itanium probleem......
Vergeleken met een PC uit die tijd zul je veel meer io bandbreedte hebben...
Bovendien is die hardware oerdegelijk , maar wel erg saai :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

saaie hardware ? :? :)

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 24 January 2003 @ 16:04:
[...]

Niet alle PA-RISC's zijn 64 bit , alleen de HP-PA 8xxx zijn dat.
Alle 7000 serie hppa's zijn 32 bit.
En er zijn niet zoveel 64 bits hppa op 160 Mhz , dus als het echt een
64 bit machine (en CPU) is , gok ik dat het een C160 is.

Wat er slecht aan is ? Niet zoveel. Ik weet dat HP maar weer nieuwe HP-PA chips
is gaan leveren , bijvoorbeeld in hun SuperDome machines , omdat de Itanium
bij lange na de performance niet haalde. Overigens is dat geloof ik meer een itanium probleem......
Vergeleken met een PC uit die tijd zul je veel meer io bandbreedte hebben...
Bovendien is die hardware oerdegelijk , maar wel erg saai :)
de ALPHA cpu's halen die IA64's ook al in.....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Schijnt dat in vergelijkingen met de Intel P3 een P3-500 ongeveer gelijk aan dit beestje stond.
Met 4 of 5 U(2?)W SCSI controllers en 8x4GB SCSI disken is dit wel een aardig beestje voor een server uit 1998. Trekt overigens wel een hele groep voor zichzelf: zit een UPS onderin die een rating heeft van 16 Ampere, niet een ding om 24/7 thuis te hebben staan dus.

Tis trouwens een D series HP server, weet niet of het je wat zegt, had vandaag andere dingen te doen dan HP servertje bekijken (samba + LDAP opzetten)

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
Het is een hp 9000

En het type nummer wat mij op viel dat er op stond is D370.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ah een D 370 he ?
Ik heb geen ervarin met linux op HP maar die hardware ken ik vrij goed,
dat is een van de "dikkere" D series. Dual CPU capable !

En saai , tja , zet maar eens zo'n hp naast een sun of alpha of sgi server uit die tijd,
dan zie je wat ik bedoel. Begrijp me niet verkeerd , het is prima hardware, ik beheer
een stuk of 8 D-serie's en dat is echt prima stabiel spul hoor !

Die disken zijn overigens waarschijnlijk (high voltage)differential dus niet geschikt voor
een normale scsi pc :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 24 januari 2003 @ 19:08:
Ah een D 370 he ?
Ik heb geen ervarin met linux op HP maar die hardware ken ik vrij goed,
dat is een van de "dikkere" D series. Dual CPU capable !

En saai , tja , zet maar eens zo'n hp naast een sun of alpha of sgi server uit die tijd,
dan zie je wat ik bedoel. Begrijp me niet verkeerd , het is prima hardware, ik beheer
een stuk of 8 D-serie's en dat is echt prima stabiel spul hoor !

Die disken zijn overigens waarschijnlijk (high voltage)differential dus niet geschikt voor
een normale scsi pc :)
Yep klopt ik heb die bak zelf van de binnenkant gezien. En die scsi disken zijn differential that's also right. Het is jammer genoeg alleen geen dual. Er moet dan nog een processor bij. Maar volgens een paar mensen in mijn omgeving zou dat ding een p!!! 500 voorbij. Dus ik wil dat ding wel aan de praat helpen met linux!

• u_nix_we_all
  • Niet online
active2 schreef op 24 januari 2003 @ 19:25:
[...]

Yep klopt ik heb die bak zelf van de binnenkant gezien. En die scsi disken zijn differential that's also right. Het is jammer genoeg alleen geen dual. Er moet dan nog een processor bij. Maar volgens een paar mensen in mijn omgeving zou dat ding een p!!! 500 voorbij. Dus ik wil dat ding wel aan de praat helpen met linux!
Je vergelijkt appels met peren 8) , waarschijnlijk is die pentium sneller qua cpu , maar
als het om I/O doorvoer gaat , draait die HP achtjes om die P3 _/-\o_ :)

Verwijderd

Waarom wil je er Linux op hebben? Het leuke van zo'n HP is juist dat er HP-UX op draait... Doe je daar ook gelijk ervaring mee op!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
apt-get? :D

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Xiphalon
  • Laatst online: 08-05 15:10
feiten over de D370 (* Xiphalon heeft technical manual :) )

1x PA8000 160 MHz processor
basic single-ended scsi-2 adaptertje aan boord (wordt ondersteunt)
standaard 1x Fast/wide/differential scsi-2 controller aan boord (of ie hvd of lvd is staat niet vermeld :( laat staan of ie ondersteunt wordt door linux)
12x speed cdrom
ethertwist lan adapter (zou in linux moeten werken)
PS/2 Keyboard + muis (beter dan de 'oude' hp-eigen muis en toetsenbordaansluiting, werkt ook in linux)
Extra hardware (niet on-board) wordt soms wel en soms niet ondersteunt.
Geheugen moet je per paar insteken, en de banken zijn als volgt genummerd:
0a
3a
0b
3b

1a
4a
1b
4b

2a
5a
2b
5b

banken vullen van 0 tot 5, en de grootste eerst.

heeft een SPECint_rate95 van 93.9 :P
en een SPECfp_rate95 van 135

werkt met HP-UX 10.20 of later (zit een 2-user licentie bij de machine (=hardware :) dus die zou je er ook op kunnen zetten :P )

De harde schijven zitten op de FWD controller, en misschien wordt het dus nog lastig linux daarop te installeren.

heeft een UPS-rating van 930 VA
Trekt nominaal 635 (!) Watt uit je stroomnet
trekt maximaal 930 watt uit je stroomnet
en is dus rated voor 4.1 ampére.

en het meest interresantste feitje: de 1e is verscheept in 10/96

maar het is dus niet een pc'tje wat je thuis zou willen neerzetten zonder veel voor je stroomrekening te willen lappen :)

Linuxinstallatie in het kort:
ISOs downloaden bij Debian, bakken
cd 1 (echt? je gelooft het niet he? :P ) in de cd-speler

nu wordt het leuk: als er een grafische kaart in zit, die gebruiken + ps/2 muis-keyboard
anders ps/2 muis en keyboard lostrekken (!) en met terminal op de seriele poort gaan werken (wat eig wel aan te raden is, de grafische kaarten worden nog niet goed ondersteunt onder linux).

tijdens booten (voor/tijdens zoeken naar hardware) op <esc> drukken
je komt dan in de rom terecht
type je 'sea' (zonder quotes) van search
krijg je een lijst met bootbare apparaten te zien
bv:
scsi.0.2.0 HP CD-ROM
scsi.0.1.0 IBM DTLA....
scsi.0.0.0 IBM DTLA....
enz

type je 'boot <hier scsi.?.?.? van je cd-speler invullen>' + enter

en dan is het aan debian om je bakkie te installeren

lees voor (of tijdens :) ) de installatie wel de partitioneringsdocumentatie.

succes

[edit]
damp, lijkt wel een W&L-reply :P
+ fixje

[ Voor 3% gewijzigd door Xiphalon op 25-01-2003 10:35 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
darkmage schreef op 25 January 2003 @ 10:33:
feiten over de D370 (* u_nix_we_all heeft technical manual :) )

1x PA8000 160 MHz processor
basic single-ended scsi-2 adaptertje aan boord (wordt ondersteunt)
standaard 1x Fast/wide/differential scsi-2 controller aan boord (of ie hvd of lvd is staat niet
HP kende in die tijd maar 2 smaken: Narrow SE (SCSI1) en FastWide Differential is altijd
HVD , lvd kenden ze toen nog niet :)
werkt met HP-UX 10.20 of later (zit een 2-user licentie bij de machine (=hardware :) dus die zou je er ook op kunnen zetten :P )
Maar als je 64 bit wil draaien moet je HP-UX 11 erop gooien, 10.20 is 32 bits.

Overigens weet ik niet hoe het nu met de 64 bit linux is , een jaartje geleden was het
nog zo dat dat alleen nut had als je erg veel geheugen had ( > 4GB) , 32 bit was allemaal
veel stabieler. Dat kan verbeterd zijn ondertussen .....

• deadinspace
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

active2 schreef op 24 January 2003 @ 09:06:
Alleen het zal een net install vanaf cd worden voor deze jongen omdat er geen diskette station in zit.
Netinstall! Netinstall! :P

Je kunt als het goed is die bak over het netwerk booten. Dan haalt hij dus de Debian installer van het netwerk, en vervolgens de .debs e.d. van een Debian mirror. Zo heb ik al een paar machines geinstalleerd.

Cdrom install is waarschijnlijk wat makkelijker, maar wel minder gaaf ;)
Ik heb een hppa machine thuis, een HP9000 712/60 "gecko" workstation. Ik heb er Debian opgezet over het netwerk (zoals ik boven beschreef dus) omdat hij geen cdrom heeft en ik alleen 2.88 MB install flop-images kon vinden (en alleen 1.44 MB flops had).

De installatie ging pijnloos, en het draaide vrij aardig, op wat rare dingetjes na: als je /proc aanraakte panicte hij, en gtk was brak (merk wel op dat het Unstable was, er nog geen officiele Debian hppa port was en dat dit al een behoorlijke tijd geleden is).
De hardware support was best goed... Ethernet en beeld enzo werkten prima. Het enige wat ik niet aan de praat heb gekregen is het geluid.

Er staat op het moment overigens geen Debian meer op (maar HP-UX 9.03).
u_nix_we_all schreef op 25 January 2003 @ 14:53:
Overigens weet ik niet hoe het nu met de 64 bit linux is , een jaartje geleden was het
nog zo dat dat alleen nut had als je erg veel geheugen had ( > 4GB) , 32 bit was allemaal
veel stabieler. Dat kan verbeterd zijn ondertussen .....
Bij mijn weten zijn de UltraSparc ports toch al lange tijd stabiel, en de Alpha ports ook (Mips en IA64 volgensmij ook redelijk), of bedoelde je de 64 bits hppa port? Daar weet ik niet zoveel van.

• u_nix_we_all
  • Niet online
deadinspace schreef op 25 januari 2003 @ 22:24:
[...]

Bij mijn weten zijn de UltraSparc ports toch al lange tijd stabiel, en de Alpha ports ook (Mips en IA64 volgensmij ook redelijk), of bedoelde je de 64 bits hppa port? Daar weet ik niet zoveel van.
Indeed , ik bedoel de 64 bit hppa port :)
Als alpha gebruiker kan ik melden dat 64 bits linux "an sich" geen probleem is :)

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 21:59
Ik heb hier thuis een 400Mhz Hp machine staan maar ik krijg er alleen HPUX op. Grootste probleem bij mij is dat er geen ps2 poorten op zitten en Debian tijdens de install geen usb ondersteund.

Als er iemand is met een oplossing hoor ik het graag...

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• deadinspace
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Henneo schreef op 26 januari 2003 @ 15:33:
Daar heb je ook een topic voor geopend. Maar op BackSlash32's antwoord heb je nooit gereageerd ;)

Verwijderd

Henneo schreef op 26 January 2003 @ 15:33:
Ik heb hier thuis een 400Mhz Hp machine staan maar ik krijg er alleen HPUX op. Grootste probleem bij mij is dat er geen ps2 poorten op zitten en Debian tijdens de install geen usb ondersteund.

kan je er geen terminal aan hangen? (zoals bij sun's)

• MissingDog
  • Niet online
Ik heb vandaag een HP Apollo/710 binnengekregen, ook PA-RISC dus. Nieuwste Debian 'woody' port voor dit beestje gedownload, alles gaat goed, installcd booten...prima. Heb het bijbehorende HP HIL (RJ-45) keyboard aangesloten, niks aan de hand....

Totdat ik in het installatiemenu kom, want daar gaat het mis. De keymap is compleet over de zeik, dit terwijl ik gewoon een US indeling (met natuurlijk een HP tintje) heb en die ook geselecteerd heb.

vb:

Als ik op 'Z' druk krijg ik 'Enter'
Als ik op 'Delete char' druk gaat hij een regel omhoog
Als ik op het linker witte knopje druk aan de rechterkant van het keyboard gaat hij een regel naar beneden
Als ik op 'J' druk lijkt dat een tab toets te zijn.

Wie o wie kan mij helpen? Ik heb al gegoogled, bij HP gekeken en hier het forum doorgezocht, maar niks gevonden wat mij hier verder bij helpt. In google alleen maar oplossingen voor X11 met deze keyboards.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Bij ons op de RuG, hebben ze zeer recentelijk die HP-zooi ook eruit gegooid.
Ik weet nog wel dat wanneer de HP-servers (in de volksmond hier ook wel "wings" genoemd, vermoedelijk naar "Wiskunde en Informatica Netwerk Groningen") eens down gingen, dat je echt een flinke tijd nodig had om ze weer te booten.
De hdd's die erin zaten schenen ook echt fatsoenlijk uit gezet te moeten worden. Een van de hdd's was namelijk al eens overleden door een grote stroomstoring in Groningen, een aantal jaar geleden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op 28 februari 2003 @ 01:19:
Bij ons op de RuG, hebben ze zeer recentelijk die HP-zooi ook eruit gegooid.
"Waar heen?" vroeg alexvandenzel geinteresseerd.

Verwijderd

active2 schreef op 24 januari 2003 @ 09:06:
Ik heb een HP9000 715/33 met 32MB geheugen. HPUX 10.20 met CDE in beeld was niet vooruit te branden. Toen maar Steve Jobs' speledingetje* er opgezet. Dat is tenminste handelbaar op dat systeem. (Overigens zit er een 3GB harddisk in)

* NextStep 3.3 RISC voor mensen die het niet in een keer door hebben

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Inmiddels staat ie nog steeds op dezelfde plaats in dezelfde staat: geen stroom :(
Damn, wat kan het soms lang duren om iets voorelkaar te krijgen op school. Is het monteren van een contactdoos nou zo moeilijk als de draadjes er al zittem?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 19:53:
[...]
"Waar heen?" vroeg alexvandenzel geinteresseerd.
Waar de servers heen zijn gegaan weet ik niet.
De bijbehorende terminals (kastje + 21") zouden met het grof vuil mee gaan, maar terwijl ze stonden te wachten (ongeveer 9 dagen) in de gang tot het grof vuil langs zou komen (is nog niet gebeld ;) ) zijn er toch de nodige dingen "verdwenen".

* TD-er is blij met z'n autotje ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1