Aardstralen kastjes ... suggestie of werkelijkheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit nou in w&l of in sg moet, maar ik probeer het hier. :)

Een kennis van me heeft in haar huis een aardstralen kastje geplaatst. Ze gelooft heilig in het bestaan van aardstralen en ze heeft er baat bij. Bepaalde klachten als slecht slapen en andere dingen heeft ze niet meer.

Nu twijfel ik uiteraard aan de werking van dit kastje. Het kastje is eigenlijk niets anders dan een plat metalen doosje (4cm hoog, 25cm breed en lang) met een draad eruit die je aan de aarde draad van je huis moet knopen. Vervolgens zou dit kastje schadelijke aardstralen moeten ombuigen of afweren.

Nu is het bestaan van aardstralen opzich wetenschappelijk bewezen volgens mij, maar de werking van zo'n doosje?

Ik ben erg nieuwsgierig wat er in zo'n doosje zit, ik kan hem helaas niet openen omdat het doosje gewoon dicht is. Het zal mij niets verbazen als er niets inzit.

Enfin, op internet zoeken kom ik slechts een paar nuttige links tegen die het een en ander vertellen over deze kastjes. De inhoud is erg verschillend, maar er zijn kastjes waar een koperendraad en wat stro in zou zitten, een metalen spiraal, spiegels, stukjes metaal of zelfs weerstandjes, diodes en andere electrische printplaat spul.

Zou zo'n kastje inderdaad aardstralen kunnen ombuigen, afweren, neutraliseren of wat dan ook, of is de werking gewoon suggestie? Als iets niet bewezen is wil het natuurlijk nog niet zeggen dat het niet waar is, maar ik heb toch echt mijn twijfels bij dit soort dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Ik vraag me ook wel eens af wat er nou allemaal waar is van die aardstralen theorie.

waar ik wel zeker van ben is de psychologische werking van zo'n doosje.
de meeste mensen die zoiets kopen geloven er in.
alleen al het geloof kan klachten oplossen.
je geest kan meer dan je denkt, dit is ook bewezen met double blind placebo proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een geopathische corrector heet zo'n kastje
Aardstralen' is een verzamelbegrip voor verschillende soorten negatieve energiebanen die mede veroorzaakt worden door waterlopen in de aarde. Ook olie, gas en metalen in de aarde spelen een rol. Deze negatieve energiebanen, die ik verder aardstralen zal noemen, hebben een negatieve invloed op mens en sommige dieren en planten. Paarden, koeien en honden b.v. kwijnen weg, terwijl katten, uilen en mieren ze juist opzoeken. Mensen die op aardstralen leven, krijgen vroeg of laat problemen. Het is niet zo dat aardstralen ons direct ziek maken, maar wel dat ze onze weerstand aantasten. Uiteindelijk zullen we dan last krijgen op ons zwakste punt.
Dat verschillende gesteenten en lagen in de bodem straling veroorzaken is al langer bekend; elke voorwerp zendt straling uit. Maar dat dit per se negatieve straling is, met kanker tot gevolg vind ik erg onwaarschijnlijk.

Wat voor straling zou er dan nog moeten zijn die niet opgemerkt is met de hedendaagse gevoelige meetapp.? Grote onzin als je het mij vraagt, maar zo'n gek kastje zal allicht een placebo-effect hebben: als je denkt dat het werkt, dan werkt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor energie is een aardstraal dan en wat moet zo'n kastje doen om dit op te vangen en vervolgens te absorberen danwel om te leiden?

DAT aardstralen bestaan en enigzins invloed kunnen hebben op mensen en dieren vind ik niet eens zo ongeloofwaardig, hoewel ik het best interessant zou vinden als iemand een stelling daarover zou kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 00:50:
Nu is het bestaan van aardstralen opzich wetenschappelijk bewezen volgens mij, maar de werking van zo'n doosje?
Aardstralen zijn niet alleen niet wetenschappelijk bewezen, aardstralen zijn niet eens wetenschappelijk gedefinieerd. Het begrip 'negatieve energiebaan' heeft geen enkele mij bekende betekenis binnen de wetenschap. Het betekent simpelweg niets.

'Energiebaan' betekent al niets, en om er dan ook nog een negatieviteit in te leggen betekent een stap terug in de tijd van bijna 400 jaar - toen mystieke en animistische natuurbeschouwingen nog hoogtij vierden.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

M'n huis is ook afgescherm van aardstralen. M'n moeder geloof er heilig in de de blokjes die geplaatst zijn de aardstralen afbuigen en zo een betere sfeer in het huis veroorzaken. Tot op heden nog niet veel succes trouwens. :X

Een man heeft ze geplaats. Hij kwam ongeveer 1 keer per week langs om te kijken en meten of ze echt wel goed zaten en na een maand of twwe was dit uiteindelijk het geval. Na drie maand is er echter een ander bedrijf in gehuurd die alle blokjes weer opnieuw geplaatst heeft. Nu is het wel goed.....

Zelf heb ik sinds de plaatsing van de blokjes nog geen verschil gemerkt en het is volgens mij dus allemaal onzin. Zij zegt zich er echter prettiger door te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lord Daemon schreef op 24 January 2003 @ 02:50:

[...]
Aardstralen zijn niet alleen niet wetenschappelijk bewezen, aardstralen zijn niet eens wetenschappelijk gedefinieerd. Het begrip 'negatieve energiebaan' heeft geen enkele mij bekende betekenis binnen de wetenschap. Het betekent simpelweg niets.

'Energiebaan' betekent al niets, en om er dan ook nog een negatieviteit in te leggen betekent een stap terug in de tijd van bijna 400 jaar - toen mystieke en animistische natuurbeschouwingen nog hoogtij vierden.
Ik dacht dat er bewezen was dat er inderdaad bepaalde vormen van energie uit de aarde stralen waar mensen en dieren onbewust op reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023

kvdveer

Z.O.Z.

Heineken schreef op 24 January 2003 @ 03:03:
Een man heeft ze geplaats. Hij kwam ongeveer 1 keer per week langs om te kijken en meten of ze echt wel goed zaten en na een maand of twwe was dit uiteindelijk het geval. Na drie maand is er echter een ander bedrijf in gehuurd die alle blokjes weer opnieuw geplaatst heeft. Nu is het wel goed.....
Hoe mat hij dat dan? Wichelroede oid?

Localhost, sweet localhost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:34
Wat zijn aardstralen precies? is het meetbaar? wat voor een straling is het?

Of die aardstralen nou bestaan of niet, ik denk niet dat een kastje werkt!

Zoals al geschreven is hebben de kastjes nogal een wat verschillende inhoud van stro tot elektronica. Geeft mij toch direct het gevoel dat de hele zaak over aardstralen kastjes gewoon nep is!

Hoe het zit met die stralen zelf.
BEWIJS HET MAAR!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 00:50:
Ik weet niet zeker of dit nou in w&l of in sg moet, maar ik probeer het hier. :)
[...]
Wetenschap is het (imnsho) niet, maar het zou onder levensbeschouwing kunnen vallen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 11:13:
Ik dacht dat er bewezen was dat er inderdaad bepaalde vormen van energie uit de aarde stralen waar mensen en dieren onbewust op reageren?
Wat voor 'vormen van energie' dan? Er komt een magnetisch veld uit de aarde - dat is zonder meer waar natuurlijk. Dat zou ik niet direct 'stralen' noemen, en door zijn homogeniteit lijkt het me ook niet dat je er op de ene plaats in Nederland wel en op de andere plaats niet last van kan hebben. Verder komt er natuurlijk licht uit de aarde, vooral infraroodstraling, maar daar heb je zeker geen last van. Iets anders kan ik zo snel even niet bedenken - het lijkt me niet dat iets in de richting die jij noemt bestaat, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:51

TheDane

1.618

Wat ik me afvraag ... zou je de mensen die zich er beter door zeggen te voelen kunnen foppen door stiekem die kastjes net iets anders neer te zetten, waardoor ze 'niet meer -zo goed- werken' !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lord Daemon schreef op 24 januari 2003 @ 13:43:

[...]
Wat voor 'vormen van energie' dan? Er komt een magnetisch veld uit de aarde - dat is zonder meer waar natuurlijk. Dat zou ik niet direct 'stralen' noemen, en door zijn homogeniteit lijkt het me ook niet dat je er op de ene plaats in Nederland wel en op de andere plaats niet last van kan hebben. Verder komt er natuurlijk licht uit de aarde, vooral infraroodstraling, maar daar heb je zeker geen last van. Iets anders kan ik zo snel even niet bedenken - het lijkt me niet dat iets in de richting die jij noemt bestaat, eigenlijk.
Ik weet ook niet hoe men aardstralen definieerd.... daarom dit topic... ;)
TheDane schreef op 24 January 2003 @ 14:27:
Wat ik me afvraag ... zou je de mensen die zich er beter door zeggen te voelen kunnen foppen door stiekem die kastjes net iets anders neer te zetten, waardoor ze 'niet meer -zo goed- werken' !?
Daar had ik ook al aan zitten te denken, nadeel is dat ik niet zo makkelijk in haar meterkast kan zitten schroeven, maar dat zou natuurlijk wel een perfecte test zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 14:38:
[...]

Daar had ik ook al aan zitten te denken, nadeel is dat ik niet zo makkelijk in haar meterkast kan zitten schroeven, maar dat zou natuurlijk wel een perfecte test zijn...
ohja, meterkast .. nog zoiets. .. waarom daar ?

meterkast ligt voor zover ik weet nogal een eind van je 'normale' leefomgeving vandaan. Is de invloed van ZO'N klein kastje dan ZO groot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 14:38:
Ik weet ook niet hoe men aardstralen definieerd.... daarom dit topic... ;)
Ik zou zeggen: ga er maar van uit dat het pseudowetenschappelijke onzin is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheDane schreef op 24 januari 2003 @ 14:42:
[...]

ohja, meterkast .. nog zoiets. .. waarom daar ?

meterkast ligt voor zover ik weet nogal een eind van je 'normale' leefomgeving vandaan. Is de invloed van ZO'N klein kastje dan ZO groot ?
Omdat volgens haar dat kastje met een draad aan de aardedraad verbonden moest worden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 16:00:
[...]
Omdat volgens haar dat kastje met een draad aan de aardedraad verbonden moest worden.... ;)
euh ? via de verwarmingsbuis in je slaapkamer heb je ook aardeverbinding
en in wat modernere woningen ook via ieder willekeurig stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:34
Ach, het zal allemaal wel tussen de oren zitten!

Iemand die een kastje wil moet dat vooral doen, iedereen geeft wel eens nutteloos geld uit dus waarom niet aan zo'n kastje?

Wat kost zo'n kastje eigenlijk?

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mcb1 schreef op 24 January 2003 @ 16:37:
Ach, het zal allemaal wel tussen de oren zitten!

Iemand die een kastje wil moet dat vooral doen, iedereen geeft wel eens nutteloos geld uit dus waarom niet aan zo'n kastje?

Wat kost zo'n kastje eigenlijk?
De prijzen schijnen nogal te verschillen, op een site die iemand hierboven noemde kost zo'n kastje 80 euro (!).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders hebben wel eens zo'n man ingehuurd die met wiggelroedes die stralen opzoekt - Ik geloof er dus ook niks van, het zijn vooral veel sterke verhalen. Hij wil absoluut NIETS van je weten, pakt z'n wiggelroede en gaat rondlopen. "Jij zou last moeten hebben van je rug" zei ie tegen m'n pa. Klopt wel, maarrr daar had ie al last van vóór we hier woonden. Tegen m'n ma zei ie iets over eierstokken/baarmoeder enz. Ja, ze had wel es buikpijn.. en na wat meer nadenken klonk het steeds logischer.
Komt ie op mijn kamer: "Jij hebt zwakke benen, last van je knieëen, gaat snel door je enkels." Hij ziet wat voetbalspullen op m'n kamer: "Voetballen kun je over een paar jaar wel vergeten als je zo blijft liggen." Nergens last van, maar goed.

We gaan naar beneden.. hij loopt door de huiskamer. "Degene die hier zit, is altijd erg onrustig. Mocht je met z'n vieren kaarten, dan verliest degene die hier zit. Als je hier een vis neerzet, is ie binnen 3 dagen hartstikke dood."

Ik, nog steeds zo ongelovig als wat, mocht toen zelfs de helft van z'n wiggelroede vasthouden. "Gewoon concentreren" zegt ie. Dat doe ik dus.. En warempel! Het ding gaat alsof er een aardstraal inkomt omhoog. M'n broertje mocht ook - maar bij mij ging het soepeler. "The force" was dus sterker bij mij :P
Maar goed, toen mocht ik dus alleen. Ik doe precies hetzelfde als de vorige keer - en niks gebeurd. Goh, misschien komt et omdat die zakkenwasser dat ding nu niet omhoog draait.

Sindsdien hebben m'n ouders een plak lood onder het bed liggen ("Wel 18 ponds, want 12 ponds houdt de straling niet tegen") waar je U tegen zegt, en het ging een stuk beter zeiden ze. 2 weken lang, en toen ging het weer minder.

Moraal van het verhaal: Het is vooral geloven in die dingen. Ik geloof er niet in, heb er geen last van en geen plezier. M'n ouders geloven, en die hebben er iig 2 weken plezier van gehad..
Zo'n man kost trouwens dik geld - Omgerekend zo'n 40-50 euro per uur volgens mij, voor een beetje rondlopen en voorlezen uit een "wetenschappelijk" boekje onder het genot van flink wat koffie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ehm ik heb een ander verhaal. Mijn overbuurmeisje sliep nooit goed, ze was 0,5 jaar ofzo. Wij hebben iemand in 't dorp, ze is tachtig jaar, (ze heeft een half jaar terug in de telegraaf gestaan geloof ik, Nellie heet ze :)). Ze is paranormaal begaafd.

De overburen zijn dus naar haar toe gegaan met hun dochtertje. Nellie vertelde, nadat er iemand met een wichelroede bij hun was geweest, dat ze er plastic vuilniszakken onder moesten leggen, en die in het begin met water moesten afnemen.

Dat hebben ze gedaan, en sindsdien slaapt ze. Jullie gaan me niet vertellen dat dat kindje zich realiseerd dat er een tas onder ligt. Het slaapprobleem zat dus in de aardstralen, en er lag een ondergronds beekje onder haar slaapkamer door.

Ikzelf had ook slaapproblemen, dus ik dacht, ik ga haar ook eens opzoeken. Ik moest rijksdaalders onder m'n laken leggen. Dat heb ik gedaan, en ook ik slaap nu goed.
Nellie heeft overigens alle namen van mensen die ze helpt in een schrift staan, die omcirkelt ze een keer per dag.

Het helpt, en of het nu aardstralen zijn bij mij of niet, er is dus wel iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze is paranormaal begaafd.
Laten we paranormaal in dit geval dan maar definieren als "niet werkelijk".
Het slaapprobleem zat dus in de aardstralen, en er lag een ondergronds beekje onder haar slaapkamer door.
Dat moet dan wel ja i.d.d., blijft weinig anders over dan he.
Ikzelf had ook slaapproblemen, dus ik dacht, ik ga haar ook eens opzoeken. Ik moest rijksdaalders onder m'n laken leggen. Dat heb ik gedaan, en ook ik slaap nu goed.
Nee, tjesus, nou als het nou niet waar is zeg.
Het helpt, en of het nu aardstralen zijn bij mij of niet, er is dus wel iets...
Tja, i.d.d eenduidig en logisch, alles wijst in die richting.

p.s. ja sorry hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 18:32:
[...]

Laten we paranormaal in dit geval dan maar definieren als "niet werkelijk".

[...]

Dat moet dan wel ja i.d.d., blijft weinig anders over dan he.

[...]

Nee, tjesus, nou als het nou niet waar is zeg.

[...]

Tja, i.d.d eenduidig en logisch, alles wijst in die richting.

p.s. ja sorry hoor.
Oké, dan geloof je het niet. Ik sta het heus niet te verzinnen, en iets geloven van een ander wat mag mij betreft ook wel, maar 't zal weer aan mij liggen :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 21:30
Waterstromen hebben wel degelijk invloed op het 'gevoel' van de mens.

In de vlakten worden al eeuwen wichelroedes gebruikt om waterbronnen op te sporen. Het menselijk lichaam is daar lichtelijk gevoelig voor.

Ik kan zelf ook waterbronnen en andere dingen vinden met een wichelroede, ook met een dubbel-blind test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
  • Laatst online: 15-08-2012
Mastermind schreef op 24 januari 2003 @ 22:18:
Ik kan zelf ook waterbronnen en andere dingen vinden met een wichelroede, ook met een dubbel-blind test.
Waarom heb je die miljoen dollar dan nog niet opgehaald bij James Randi?

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij net ff tebinnen schoot:

In een ander topic hier op Tweakers, zag ik een print voor een air-ioniser. Dit is een apparaat wat door middel van hoge spanningen stofdeeltjes kan neutraliseren. De lucht krijgt dan een bepaalde lading mee. Er zijn ook een hoop apparaten (zoals computers zelf, die dit ook doen, maar dan in heel kleine mate) Deze lading is vijwel onschadelijk voor mens, dier en apparaat, maar er zijn mensen die er erg gevoelig voor zijn. Deze mensen kunnen door een poos in een omgeving met zon apparaat te zijn, ziek worden, hoofdpijn krijgen e.d. De lucht heeft een bepaalde lading, en ik doel er even op dat deze afgeleid wordt door het metale blok wat aan de aarde vast gemaakt moet worden.

In zo'n geval is een geaarde computerkast, of een verwarming zelf net zo goed als een stalen blok wat geaard is, maar dit stale blok heeft natuurlijk ook een psycische placebo factor, wat ook voor een groot deel geestelijk meespeeld.

(mijn mening dus: Sommige mensen kunnen er baat bij hebben, maar een hoop mensen hebben last van een placebo syndroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Lord Daemon schreef op 24 January 2003 @ 13:43:
Iets anders kan ik zo snel even niet bedenken - het lijkt me niet dat iets in de richting die jij noemt bestaat, eigenlijk.
Natuurlijk ook nog *heel* veel neutrino's, maar de kans dat die interactie hebben met zo'n kleine massa als ons lichaam of zo'n 'aardstralenkastje' is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ghehe leuk topic dit, grappig om te lezen dat vele ouders zo'n kwakzalver (nofi) met een gespleten stuk hout door hun huis hebben laten lopen. ook wij hadden "aardstralen", doch de bron ervan lag precies onder de designsofa. mooie plek voor zo'n kastje, maar de stralengoeroe in kwestie had alleen zo'n ontzettend kitscherig beeldje van de Griekse God Atlas in de aanbieding, voorzien van een mooie koperen ring om de wereldbol met daaraan een fikse condensator. Waarschijnlijk om de vaagheid van zo'n ding wat te vermommen in het toen nog (jaren 80) niet echt geaccepteerde stralenverhaal. Doch dat kereltje (zo noemden ik en m'n broer het altijd) moest onder de bank staan. Was toch altijd weer moeilijk uit te leggen aan vriendjes die kwamen spelen en al kruipend met auto's en stuff lang de bank het kereltje tegenkwamen: "he wat doet dat ventje daar?!". "Ja da's het aardstralenkereltje, die haalt stralen weg ofzoiets".
Met al dat gespeel en een hond die het ook leuk vond om onder de bank te kruipen heeft het kereltje vast jaren niet op de goede plek gestaan, de arme donder viel dan om en rolde zo over de koperen ring over het onvlakke parket...
jammer van die paar honderd gulden investering...maar ja m'n ma mocht van diezelfde goeroe ook geen goud en zilver en digitale horloges meer dragen, dus dat scheelde dan weer in de portomonee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik denk dat het gewoon placebo-effect is. Dat meisje van 0,5jaar kan er gewoon 'overheen' groeien.

Lood en ongeladen (met natte doek afgenomen) plastic zakken houden natuurlijk wel wat tegen, maar ik kan mij niet voorstellen dat er een halve meter verder niets aan de hand is.

Als het zwakke straling is, zal het een stukje verder iets minder zwak zijn, maar het is er wel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1