Toon posts:

Asus A7N8X meldt "CPU Fan Failed"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar heb wel veel gelezen alvorens dit topic te openen.

Allereerst heb ik een Asus A7N8X Deluxe moederbord, een Athlon XP 2200, een TYI 2700 ddr geheugen en een Artic Copper Silent TM cooler.

Als ik mijn pc opstart dan krijg ik de melding: CPU Fan failed, terwijl die wel draait.
Als ik de Bios inga, dan krijg ik cpu temperaturen te zien van 80 t/m 100 graden Celsius. Met Asus Probe zegt die zo tussen de 47 en 50 graden. Verders staat in de bios bij CPU fanspeed: 0 rpm.

Als ik bij Asus Probe kijk dan zie ik dat de cpu fan meestal onder de 1500 rpm zit.
Internetten gaat, ICQ ook, maar zo gauw ik wil gaan encoderen(met Tmpeg) dan gooit hij het systeem er helemaal aan. Gebruik ik dvd2dvd-r dan reboot hij elke keer bij dvd2avi.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is.

Alvast bedankt!!

Hans

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

is je koeler goed aangesloten :?
dus de goede aansluiting op het bord.
is ie goed geplaatst op je processor met koelpasta ertussen :?

heb je het al geprobeerd met een bios update :?
ftp://ftp.asuscom.de/pub/...set/nForce2/A7N8X_Deluxe/

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

heb je de cpufan niet aangesloten op de plaats waar een chassis fan moet? dit is maar net iets verder van de cpu verwijderd. links van de cpu is het voor het chassis, rechts erboven voor de cpukoeler normaalgezien

• procyon
eerste scherm van je bios, halt on >> No errors :P

Niet elke fan geeft zijn rpm door, probeer een andere koeler.. het vastlopen lijkt toch echt een warmteprobleem... voeding stabiel op 5, 3.3 en 12 volts lijn?

[ Voor 65% gewijzigd door procyon op 24-01-2003 00:03 ]

Verwijderd

kheb even de manual van de a7n8x online bekeken, je moet je cpufan aansluiten rechtsboven de geheugenslots, niet in het midden van het moederbord waar er 2 fanaansluitingen naast mekaar zijn

edit: ff link erbij zetten
ftp://ftp.asus.com.tw/pub...a7n8x/u1177_a7n8x_qsg.pdf

edit:
oeps, geheugenslots ipv geheugensockets 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb coolpasta gebruikt en ik heb bios 1001.e en 1001.g geprobeerd, maar dezelfde problemen.
Ik heb de connector van de cooler aangesloten waar staat: cpu fan.

Naar mijn weten heb ik goed de pasta uitgesmeerd,maar in het midden zat wel een punt(van die pasta) Mar ik neem aan als je de cooler erop doet dat ie toch helemaal vlak en egaal is. Maar ik ben echt een rookie op dit gebied en misschien zit ik toch wel fout en misschien geleid het toch wel niet goed:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die connector van de fan aangesloten bij de derde geheugenbank.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 00:07:
Ik heb die connector van de fan aangesloten bij de derde geheugenbank.
aarg niet nog zo een
ok waarschijnlijk zit het zo
jou bios meld waneer een fan onder een bepaalde speed komt
aangezien de bios dit meestal niet 100 % zuiver uit kan lezen heb je kans dat hij 1500 rpm ziet als 0 rpm
en dan boot hij niet
als je nu eventjes de optie cpu fan failure uit zet dan zal hij 90 % zeker door starten ;)

wat zijn je voeding waardes ?
wat voor voeding heb je ?

het kan namelijk zijn dat je voeding niet sterk genoeg is om alles stabiel te laten draaien

[ Voor 18% gewijzigd door Shunt op 24-01-2003 00:18 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Eh, hij start we gewoon op hoor, dat is geen probleem. Hij begint alleen te rebooten als ik wil gaan encoderen bijv. Dan zal die de processor wel flink aan het werk zetten en dan gaat het verkeerd. Ik heb een 350 watt voeding die bij de Aopen HD600B zat. Daar zal het probleem zeker niet in zitten. Voeding waardes zijn de standaard waardes van de bios.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:45

Ankh

.Howdy

vaag probleem. Hoeveel rpms gok jezelf dat ie maakt want als hij dus die 1500RPM maakt dan zalhet opzich wel kloppen wat shunt zegt. En dan klopt ook zeker dat je een temp van 80-100 in de bios leest.
(ik heb zelf ook een XP2200+ (a core) daarbij een globalwin wbk38. Ding maakt bijna 7000rpm maar heeft mijn cpu wel op een mooie 32c hangen :) (idle that is)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat die 1500rpm misschien wel klopt. Maar dat hoorde zo volgens de winkelier.
Mijn oom had precies hetzelfde probleem met de Gigabyte 7VRXP. Constant rebooten tijdens het encoderen. Toen heeft ie zijn processor en cooler laten overzetten naar een Asus A7V8X en toen was die zo stabiel als de pest. Alles liep perfect. Waarom dan niet op die Gigabyte toen? Meest voor de hand liggende reden is dat er toch de cooler toen mischien niet goed geleidde. Misschien zou ik mijn processor en cooler op die Asus A7V8X eens moeten proberen. Maar zoals ik al zei, ik ben heel onervaren met het monteren en demonteren van cpu's. Ik gok dat als ik hem wil proberen op die A7V8X, dat ik niet zomaar cooler en cpu er zo bij mij kan afhalen en hem zo weer op die andere moederbord monteer.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens deze Duitse site hoort jouw fan op 2500 rpm te draaien, ongeveer, dus ik denk dat je echt wat verkeerd aan hebt gesloten ofzo, want 1500rpm is dan veeeeel te weinig om jouw Athlon XP koel te houden :)

Kan het niet zijn dat die koeler te stroef loopt? Voel dat eens, wat doet hij op 12V van je molex connectors die aan je voeding zitten?
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 00:53:
Ik denk dat die 1500rpm misschien wel klopt. Maar dat hoorde zo volgens de winkelier.
Zie boven, lijkt mij wat weinig als de specs 2500 rpm zeggen :) Staat er iets op het doosje of wat dan ook wat erbij zat toen je het kocht?
Mijn oom had precies hetzelfde probleem met de Gigabyte 7VRXP. Constant rebooten tijdens het encoderen. Toen heeft ie zijn processor en cooler laten overzetten naar een Asus A7V8X en toen was die zo stabiel als de pest. Alles liep perfect. Waarom dan niet op die Gigabyte toen? Meest voor de hand liggende reden is dat er toch de cooler toen mischien niet goed geleidde. Misschien zou ik mijn processor en cooler op die Asus A7V8X eens moeten proberen. Maar zoals ik al zei, ik ben heel onervaren met het monteren en demonteren van cpu's. Ik gok dat als ik hem wil proberen op die A7V8X, dat ik niet zomaar cooler en cpu er zo bij mij kan afhalen en hem zo weer op die andere moederbord monteer.
Tsja, je zult toch wel moeten als je dat wil testen. Zonder de koeler te verwijderen kun je echt je Athlon XP niet overbouwen :)

[ Voor 78% gewijzigd door Grrrrrene op 24-01-2003 01:12 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Op het doosje staat alleen Fan speed: 1000-3500 rpm

• procyon
Dit was oftopic

[ Voor 92% gewijzigd door procyon op 24-01-2003 10:46 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel fixed.. Je hebt helemaal niet "veel Asus a7n8x problemen" :+

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 01:31:
Op het doosje staat alleen Fan speed: 1000-3500 rpm
Probeer is die 3500rpm te selecteren, zit er geen potmetertje ofzo aan de koeler vast waar je dat mee kan verhogen/verlagen? Zoals Grrrrrene zegt lijkt het mij ook niet goed dat ie maar op 1500 rpm draait, dat is nooit genoeg voor een 2200+
Weet je ook zeker dat de koeler er recht op zit? Dus niet scheef (das het tegenovergestelde :p) en dat ie goed contact maakt met je core?

[ Voor 4% gewijzigd door JaY- op 24-01-2003 11:28 . Reden: foutje ;) ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
zit je cooler ook goed gemonteerd, dus niet achterste voren (ja je weet het tegenwoordig niet meer heh met sommige mensen :P )

Is je fan zelf nog wel goed? zwengelt hij niet uit, als je nou gewoon een andere fan probeert/koopt. Die dingen zijn heus zo duur niet

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je gaf aan dat in het midden een bubbel / drup koelpasta zat... Hoeveel heb je er in totaal opgedaan, want een druppeltje kan een kleine oneffenheid zijn, maar ook een te grote heoveelheid... Heel vaak komt dit door niet goed genoeg uitgesmeerde koelpasta / teveel koelpasta... Vrees dus toch dat je de koeler weer los zult moeten halen en het nog een keer proberen (heel klein drupje en dan goed over de heele core (niet de heel cpu) uitvegen...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wat heb je eigenlijk voor cooler? een die standaard met de proc mee kwam? of heb je de PC gekocht als een geheel en weet je dat nie?

edit: heb je ook casefans?
dat is bij een AMD PC ook wel aan te raden omdat een AMD veel verse lucht nodig heeft om goed afgekoeld te worden.

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2003 11:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

op je fan staat dus 1000-3500 rpm. Dus het kan zijn: of dat die met een potmeter geregeld wordt, of dat hij dit auto. doet via de CPU Temp waardes die die uit het BIOS uitleest. Als de mogelijkheid bestaat, zou ik hem op MAX fan speed zetten, alhoewel je CPU temp. mij laag genoeg lijkt, hoeft deze waarde natuurlijk niet correct te zijn. De connector van je FAN heeft als het goed is 3 draden... 1 voor RPM, 1 +12V en 1 groound. Je zou kunnen proberen om je RPM uit de connector te halen en zo aan te sluiten. Wel moet je in je BIOS van te voren uitzetten dat die controleerd of er een CPU fan gemonteerd is en RPM meting.

Verder controlleer of je koelblok werkelijk goed gemonteerd staat. En check je Voltages stabiel zijn in Windows.

Download de laatste BIOS en stel je BIOS settings goed in.

Verwijderd

Topicstarter
FireWurx, ik heb een Artic Copper Silence TM cooler erbij en 1 case fan die in de AOpen HD600B tower zat.

Dank jullie wel voor alle suggesties! Vanavond komt een kennis me helpen die er veel verstand van heeft en dan kijken we alles goed na en gaan wat suggesties proberen die hierboven werden vernoemd. Ik zal een verslag uitbrengen of het gelukt is. :p
Nogmaals bedankt voor het meehelpen naar een oplossing!
Pagina: 1