Toon posts:

Stroomstoring brandt pc door terwijl deze uit staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs (met kerst) is zo'n beetje alle apparatuur doorgebrand die bij mijn schoonfamilie in huis te vinden was (ik was het niet) Er kwamen letterlijk rookwolken uit de TV, Printer en PC. De hoofdschakelaar is niet omgeklapt waardoor dit heeft kunnen gebeuren denk ik.

Nu echter het volgende:

De tv en printer stonden standby, dus voor mij redelijk logisch dat die kapot kunnen gaan. Maar de pc stond uit.

Hoe kan het zijn dat een pc die uit staat, door zo'n 'stroomklap' compleet doorbrand? (zit hier geen beveiliging op?). De pc is naar een computerzaak gegaan (monitor doet het overigens wel, terwijl die op hetzelfde stopcontact zat.) en daar werd verteld dat de kosten om de boel te maken rond de 600 euro lagen (pentium 4, 'standaard user model' ).

Morgen ga ik er zelf eens naar kijken maar is bovenstaande mogelijk? en is het mogelijk dat alle hardware dan naar zijn grootje is? (zoniet dan begrijp ik ook niet waarom het 600 euro's kost) en kan de data van de harde schijf nog gered worden?

Ik hoop dat jullie mij enige voorinformatie kunnen verschaffen? Dan ben ik zeer geholpen.

Alvast bedankt.

Ps. Ik weet niet of dit het goede forum is, maar kon niet iets anders vinden waar dit beter onder zou kunnen vallen.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

welkom in de wondere wereld van de atx. er staat áltijd stroom op je moederbord met ATX... Het enige wat je kan doen om te checken of alles nog werkt, is testen testen en nog eens testen...

(het lijkt me stug b.t.w. dat álles kapot is. de pc winkel die dat zegt moeten ze gelijk een schop naar het faillissement verkopen)

[ Voor 29% gewijzigd door SchizoDuckie op 23-01-2003 22:51 ]

Stop uploading passwords to Github!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 16:18

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

ja pecies zoalang jij dat knoppie achter op je ATX voeding niet hebt omgezet dan brand er ook nog een led in je PC als het goed is. dus daarom kan je zien dat i op een soort van standby staat.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Er zit geen standaard beveiligng op PC's om stroompieken op te vangen..
Meer antwoorden kan ik je niet geven, dat moet de elektro-tweaker maar doen.

Voor €600 kan ik een nieuwe PC kopen (pricewatch) ik zou hem dus niet laten maken..
Trouwens waarom is dat ding naar de computerboer gebracht? Hebben je schoonouders geen vertrouwen in je ;) De echte tweakert doet het zelf

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Lijkt mij idd stug als je hele PC naar de klote is. Ik zie in dat soort gevallen meestal dat alleen de voeding defect is. En dan ben je voor +/- €40 (of zoiets) klaar.

Maar waardoor werd die spannings/stroom piek veroorzaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Doordat de remu bezig was met de stoppenkast en de hoofdschakelaar door hun niet uitgezet was. Maar ja, door de verzekering wordt het niet vergoedt, maar hoe bewijs je dat de remu nalatig is geweest (lijkt mij wel tenminste)

Tevens nog een vraag:

Hoe test ik of mobo en processor het nog doen? is het verstandig eerst alleen een nieuwe voeding erin te gooien en dan eens te kijken wat het nog doet? of alles testen door eerst in te bouwen in bijvoorbeeld mijn eigen computer (voor videokaart en hd is dit eenvoudig maar derest?)

Alvast bedankt!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg zoveel applicatie c.q. computer ellende over me heen, dat ik daar soms niet aan toekom, en ja de prijs om het te laten maken gaf de doorslag over mijn kunde!!! Ahum...

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 23:09:
Doordat de remu bezig was met de stoppenkast en de hoofdschakelaar door hun niet uitgezet was. Maar ja, door de verzekering wordt het niet vergoedt, maar hoe bewijs je dat de remu nalatig is geweest (lijkt mij wel tenminste)

Tevens nog een vraag:

Hoe test ik of mobo en processor het nog doen? is het verstandig eerst alleen een nieuwe voeding erin te gooien en dan eens te kijken wat het nog doet? of alles testen door eerst in te bouwen in bijvoorbeeld mijn eigen computer (voor videokaart en hd is dit eenvoudig maar derest?)

Alvast bedankt!!!
Tja ik zou er eerst een nieuwe voeding ingooien en dan stap voor stap gaan afwerken in een andere PC.
Wanneer je er bijvoorbeeld je eigen voeding inzet en alles werkt weer dan is het probleem toch opgelost.

voortaan zou ik er zelf nog ff zo'n speciale stekkerdoos tussen hangen
http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=265&cat=9
Geeft toch iets meer beveiliging

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

sus

is druk :+

Hier idem:

Bij ons heeft een te hoge spanning (of was het stroom) over de contactdozen er voor gezorgd dat er een PC in rook opging. Er stond 250V op.

Het verhaal:
Ik was aan het knutselen aan de server, hd vervangen dat soort ongein. Op dezelfde groep hing ook de PC van mijn ouders (p2 350, ATX). Ik zet de server weer aan, en met een rotklap en een gigantische flits ging daar de pc van pa&ma. ALLES is kapot. PCI-Chipset lag op de bodem van de kast, letterlijk helemaal van mobo af. Alle kaarten zijn kapot, HD = dood (net nieuw, 3 mnd, 40 GB), dvd, fikker, noem het maar op, het is kapot.

's avonds gingen er ook ineens 6 lampen kapot, binnen 10 mins. FF een voltmeter in stopcontact gaf 253V. Monteur gebeld.

We hebben Delta Nuts (lokale energieboer) aansprakelijk gesteld, maar die beweren dat het niet mogelijk is door een fout van hun. Terwijl de monteur in een rapport heeft gezet dat er minimaal 248V en max 267V is gemeten door ze. Wordt dus een rechtzaakje :)

In ieder geval, ik zat me dus al af te vragen waarom nou DIE pc. Maar het is de enige ATX-pc die we hier hebben. De rest is AMD-K6@AT. Nu weet ik waarom :)

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 06:59

WhiteDog

met zwarte hond

Nou na alles hier gelezen te hebben:

Wat kan je doen zodat dit niet kan gebeuren :?
Wat voor stekkers heb je daarvoor nodig?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik wilde ook graag zo'n overspanningsbeveiligende stekkerdoos aanschaffen. Die dingen kosten immers geen klap (6 euro). Maar: 'nooit aansluiten op ongeaard stopcontact, is nl. zeer gevaarlijk'. Tja, laat ik nu geen geaard exemplaar in de buurt hebben..

Weet iemand ook een oplossing die geen geaard stopcontact vereist?

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

volgens mij heeft een stroomstabilisator geen aarde nodig maar das een beetje overkill en het kost een vermogen aan stroom. Om nog maar te zwijgen over het magnetisch veld.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• WhiteDog
  • Laatst online: 09-08 06:59

WhiteDog

met zwarte hond

zoiets?

SurgeArrest Personal

Reliable surge protection for home or office computers and electronic equipment.
Lightning and power surges can permanently ruin your electronic equipment. Changes in voltage cause lockups and loss of work. This unit will protect your equipment from the threat of bad power. The Personal SurgeArrest series offers affordable surge protection ideal for small office and home equipment such as home PCs, printers and modems.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Hééél simpel:

Koop zo'n stekerdoos met overspanningsbeveiliging,
die ook een aan/uit schakelaar heeft.

Zo ben je bij een draaiende PC enigszins gezekerd tegen stroompieken - NB moet toch ook werken zonder aarding ? - en door de schakelaar is dan toch de spanning van je ATX af.

eagle

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

sus

is druk :+

maar inderdaad, er wordt gezegd: Nooit op een ongeaard stopcontact.

Die hebben we helemaal niet in huis, alleen in de keuken...

Ik heb mijn pc maar geaard via de CV......

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Birdie schreef op 24 januari 2003 @ 01:13:
Ik wilde ook graag zo'n overspanningsbeveiligende stekkerdoos aanschaffen. Die dingen kosten immers geen klap (6 euro). Maar: 'nooit aansluiten op ongeaard stopcontact, is nl. zeer gevaarlijk'. Tja, laat ik nu geen geaard exemplaar in de buurt hebben..

Weet iemand ook een oplossing die geen geaard stopcontact vereist?
het probleem met die goedkopere spanningsbeveiliginge is dat ze na de eerste klap niet meer werken.
Maar wanneer zie je dat de eerste klap er is geweest?
mijn menning is: koop een duurdere die meer klappen kan overleven en je systeem is dan zeker te weten tegen piekspanning beveiligd.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die dingen niet aansluiten op een geaard stopcontact kan inderdaag gevaarlijk zijn, voor de apparatuur die eraan hangt, omdat hij dan gaat aarden via de kortste manier, en dat is je comp.

Die piekspanning beveiliger moet gewoon zijn stroom kwijt kunnen, daar is de randaarde voor, is die er niet dan kan hij zijn stroom niet kwijt als er een piekspanning is en gaat je apparatuur alsnog naar de klote

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie zeer voor de reacties.

Het is dus aan te raden om (indien die hele pc afgebrand is) een amd aan te schaffen i.p.v. atx. ik zou ook wel willen weten wat de remu precies heeft gedaan? is dat nog te achterhalen als ik de stoppenkast aan een grondig onderzoekje onderwerp (of iemand die er wat meer verstand van heeft dan ik?) of kan dit uberhaupt niet?

Alles bij elkaar loopt dit grapje toch in de duizenden euro's?

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 12:06:
Dank jullie zeer voor de reacties.

Het is dus aan te raden om (indien die hele pc afgebrand is) een amd aan te schaffen i.p.v. atx. ik zou ook wel willen weten wat de remu precies heeft gedaan? is dat nog te achterhalen als ik de stoppenkast aan een grondig onderzoekje onderwerp (of iemand die er wat meer verstand van heeft dan ik?) of kan dit uberhaupt niet?

Alles bij elkaar loopt dit grapje toch in de duizenden euro's?
AMD ipv ATX?? www.beginnersweb.nl ;)
Laat ff een elektricien komen die de boel doormeet en ga ff knutselen met die PC, nix geen duizenden euro's :D
met een beetje mazzel ben je met 100 euros klaar (nieuwe voeding en de kosten voor de monteur/elektricien)

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval, ik zat me dus al af te vragen waarom nou DIE pc. Maar het is de enige ATX-pc die we hier hebben. De rest is AMD-K6@AT.

Duizenden euro's is: PC (hopelijk zoals u reeds aangeeft 100 euro), TV, Kabelontvanger,videorecorder,overige huishoudelijke apparatuur en niet te vergeten de kerstboomlampjes!

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

Zeg roetje22 kan je er niet achterkomen of er werkzaamheden waren ten tijde van jouw electronische bbq?
Bijvoorbeeld informeren bij het energiebedrijf welke installateur in de omgeving bezig is geweest?

lijkt er verdacht veel op dat iemand ergens in een schakelkast een foutje heeft gemaakt...
dus dan heb je een kans van 1 op 3 om rookwolken te krijgen (3fasen 380 volt)
Vraag maar eens rond of er een aantal huizen verder geen werkzaamheden zijn geweest.
Zijn er niet meer mensen in de omgeving die er last van hebben gehad?
Ook is het mogelijk dat de 0 is weggevallen, bij sommige installatie's krijg je dan ook 380 ipv 220 volt.

In beide gevallen is de schade te verhalen (al dan niet med behulp van een advocaat)
succes

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 13:29:
In ieder geval, ik zat me dus al af te vragen waarom nou DIE pc. Maar het is de enige ATX-pc die we hier hebben. De rest is AMD-K6@AT.

Duizenden euro's is: PC (hopelijk zoals u reeds aangeeft 100 euro), TV, Kabelontvanger,videorecorder,overige huishoudelijke apparatuur en niet te vergeten de kerstboomlampjes!
lol @ kerstboomlampjes & u, nee sorry ik was de rest ff vergeten, ik d8 dat het alleen om de PC ging, maar tja das mooi klote..
Suc6 verder, ik kan je dr ook niet meer mee helpen.
(en ik ben geen u)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de tip, dat ga ik eens achterhalen. Ik geloof wel dat de stroom die erdoorheen ging rond de 350 of 380 lag. Ga het allemaal eens checken dit weekend.

Ik laat na het weekend nog wel even horen over hoe en wat.

Bedankt voor de reacties tot dusver!!!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51
Ehh ik hoop dat je 250/280 bedoeldt anders is het echt goed fout daarzo :?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50

n00bs

Het is weer Zomer!

Gewoon de energiemaatschappij aansprakelijk stellen en voortaan een beveiligde (tegen overspanning) aansluiting gebruiken voor dure electronica

• U-96

U-96

update:

er schiet me ineens iets te binnen, het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat één van je buren een thuiskwekerijtje heeft en illegaal stroom aftapt.
als hij/zij dan bij het aansluiten de 0 (nul) losmaakt heb je ook 380 volt, dus als het geb en niemand anders in de straat van iets weet, zou ik toch eens overwegen om bij de politie aangifte te gaan doen...

p.s. dat van die hennep kwekerij heb ik zelf meegemaakt...(via m'n werk uiteraard)

• mcb1
  • Laatst online: 06-08 17:29
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar het is mogelijk dat 220V ineens 380Volt wordt.
Komt wel vaker voor er is dan ergens een fout in 1 of ander iets dat de stroomvoorziening regelt. Heb wel eens in de krant gelezen dat dit gebeurt was bij iemand.
Weet wel dat die personen niets vergoed kregen, maar het is alweer enkele jaren geleden dat ik dit gelezen heb dus ik weet het allemaal niet meer zo zeker.
ik zou dus zeker effe contact opnemen met een erkend installateur en de situatie uitleggen!

Denk niet dat je een hennep kwekerij hebt zitten die illegaal stroom pikt, dan zouden er meer mensen in de wijk moeten zijn met 380V. Tenzij dat de directe buurman met de draden geknoeid heeft. Maar dat is erg moeilijk en bijna niet uitvoerbaar!

Heb een uitleg gevonden!

http://www.sale.nl/support/techdocs/article.asp?ID=49

Volgende keer niet meer alle gourmet stellen strijkbouten tv's enz. enz. op elkaar aansluiten!

[ Voor 11% gewijzigd door mcb1 op 24-01-2003 16:28 ]

mcb1

• U-96

U-96

inderdaad drie fasen en een 0, dus als de 0 wegvalt krijg je de volle mep (380)
en zeer zeker de moeite om er wat werk van te maken, heb je geen rechtshulp/bijstand verzekering o.i.d.?

oh ja, en zonder goed advies teken je natuurlijk niks, en je laat je ook niet met een kluitje in het riet sturen he?
ze zullen zichzelf er wel proberen uit te bluffen (tenminste dat probeert eneco hier in rotterdam altijd)

Damn, zie nu pas dat je schrijft dat de remu bezig was |:( 8)7 dus toch gewoon een HEEEEEEEEEEEEELE grote beginners fout.

bel gewoon maar eens een plaatselijke installateur op en vertel het verhaal, over de werkzaamheden, en dat alles gebraden is, hij zal je eenzelfde verhaal vertellen.

[ Voor 28% gewijzigd door U-96 op 24-01-2003 20:59 . Reden: post over het hoofd gezien ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
marquis schreef op 24 January 2003 @ 10:08:
[...]

het probleem met die goedkopere spanningsbeveiliginge is dat ze na de eerste klap niet meer werken.
Maar wanneer zie je dat de eerste klap er is geweest?
Dat heb ik niet (meer) gezien. Ik vroeg me dat ook af, maar op de (toch ook goedkope) modellen die ik heb gezien springt er bij (beperkte) problemen altijd een beveiliging uit, waardoor het apparaat niet meer werkt. Meestal kun je die beveiliging er weer indrukken (resetten) en doet het geheel het weer, een enkeling zal nog wel eenmalig zijn, maar je weet dus wel degelijk wanneer die ene keer geweest is.

Bij gigantische pieken knalt het hele apparaat naar het hiernamaals (maar de aangesloten spullen niet). Ook dat is bij goedkoop en duur eigenlijk hetzelfde.

Wat is er, naar ik vond, dan wel anders?
- Sommige duurdere apparaten kunnen beperkte pieken even opvangen: een 250 volt spike filteren ze dan weg. Een goedkoop ding kan er alleen uitknallen; fijn dat alles heel blijft, maar dan staat je pc dus wel ineens zonder stroom.
- 'Gigantisch' heeft ook altijd een bovengrens, waarboven de aangesloten apparatuur de piek als nog te verwerken krijgt (en dus geschiedenis is). Bij een goedkoop ding is dat pakweg 6000 volt, bij duurdere staat soms 10.000V of nog meer (vrijwel directe blikseminslag)
- Ondanks die verschillen betaal je fors voor het merk; het is tenslotte een zekerheidsproduct en daarom betalen mensen makkelijk veel bij voor het goede gevoel dat een A-merk geeft ("Dat MOET wel goed zijn" idee).

• mcb1
  • Laatst online: 06-08 17:29
Wat is er nu gebeurt?
Lijkt me sterk dat de energiemaatschappij er voor gezorgd heeft dat de computer en de rest overleden is. Zou namelijk bij meerdere mensen in de buurt iets overleden moeten zijn!

Dus wat was nou de oorzaak en is het opgelost? Als je dit nog niet weet zou ik het maar eens snel uitzoeken.

mcb1

Pagina: 1