Videocamera: DV-in of DVD?

Pagina: 1
Acties:

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 20:14
Ik wil een nieuwe digitale videocamera kopen. Ik heb de volgende mogelijkheden:
JVC GD-DVL 160 zonder DV-IN voor € 530
JVC GD-DVL 167 met DV-IN voor € 630
Afgezien van de DV-IN zijn de camera's identiek. De widget werkt niet met deze camera's.
Ik wil ook een nieuwe PC aanschaffen. Kan ik die € 100 verschil niet beter besteden aan een DVD writer? Is er veel kwaliteitsverschil tussen DVD en DV?

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 20:00
Hmm, denk dat er meer dingen zijn om over na te denken: een film op DV bandje toon je minder makkelijk dan een film op DVD. Of je moet je camera meenemen als je het aan iemand wilt laten zien.
Verder kan je met een DVD leuke menuutjes e.d. maken.

Veel kwaliteitsverschil zal er niet zijn tussen DVD en DV, maar dat ligt eraan hoe je je DVD codeert. Het wordt namelijk wel naar MPEG-2 geconverteerd.

• Poecillia
Ik zag op http://www.vcdhelp.com/dvd dat DVD een datastroom heeft van 3000-8000 kbit/s en DV van 25 Mbit/s. Je verliest dus altijd kwaliteit als je DV omzet naar DVD?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:33

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Poecillia schreef op 28 januari 2003 @ 23:12:
Ik zag op http://www.vcdhelp.com/dvd dat DVD een datastroom heeft van 3000-8000 kbit/s en DV van 25 Mbit/s. Je verliest dus altijd kwaliteit als je DV omzet naar DVD?
Dat is niet helemaal waar. De meest gebruikte datarate van DV is inderdaad 3,5Mbyte/sec, dus 28Mbit/sec, alleen MPEG2 codeert stukken efficienter dan DV aangezien DV on-the-fly moet gebeuren zonder al te veel inspanning.
MPEG2 daarentegen gebruikt ook keyframes, zodat er voor de opvolgende frames veel minder data gebruikt hoeft te worden.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Poecillia
In Studio 8 van Pinnacle zie ik bij de DVD codec 6000Kbit/s. De DV video encoder (AVI) heeft een datastroom van 3750 kilobytes/sec = 30Mbit/s. Is de kwaliteit van die codecs goed in Studio 8?
Blijft de vraag of de kwaliteit van een eigen gebrande DVD te vergelijken is met DV.
Kan overigens het DVD formaat weer gebruikt worden om te bewerken in Studio 8?

Verwijderd

Je kan op DVD natuurlijk ook de orginele DV file branden. Dan heb je in iedergeval geen verlies maar kan je'm ook niet op de tv afspelen. Gezien de kosten van DVD schijven en die van DV bandjes, zou ik voor de DVD optie gaan. Heb zelf een camera met DV-in maar maak daar eigenlijk geen gebruik van.

Verwijderd

Ik heb van mijn JVC GRDLV camera mijn DV in zelf geactiveert, dat is namelijk mogelijk!!
De dv in is door de fabrikant op uit gezet maar is dus eenvoudig te kraken.
Met een communicatiekabeltje op de com-poort van de pc en een programmatje van internet is dit zo gefixt.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Het is inderdaad zo dat je iets aan detail/sherpte kwijt raakt wanneer je je DV-materiaal op DVD opslaat in Mpeg2. Een conversie levert namelijk in dit geval altijd verlies op.
Het is echter de vraag of je het verschil ziet.
Mpeg2 comprimeert de beelden per reeks, oftewel een beeld is vaak afhankelijk van de voorganger.
Wanneer je veel bewegingen in je film hebt zul je bij DVD eerder blok-artefacten zien.
Als het gaat om het eindresultaat op DVD (of DV) te zetten, dan hebben we het vrijwel altijd over < 1 uur aan video. Dat zal dus met een (VBR) bitrate van ruim 9 Mbit/s opgeslagen kunnen worden. (dat is trouwens ook het max wat de stand-alone DVD-speler (officieel) aan kan)
Oftewel dat is de max-haalbare kwaliteit van de geperste DVD's.
Tot zo'n 90 minuten op een DVDtje zou ik me geen zorgen maken over het kwaliteitsverlies van DVD tov DV.
Binnen die marges komt het eerder aan op de rest van de montage stappen en op de beeld-fouten die de camera zelf al heeft.
Bijvoorbeeld de hoeveelheid ruis binnen de camera zelf of het aantal bits waarmee elke kleur opgenomen is (dat gaat meespelen als je je beelden wat wilt bijstellen qua tint enzo)
DV-in lijkt me wel handig als je je camera ook als backup gaat gebruiken om de tussentijds gemonteerde stukken te backuppen.
Maar dan kun je beter wat meer schijfruimte nemen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Poecillia
Tsja, als je DV op DVD brand past er maar hooguit 20 minuten op. Dan is een schijfje weer duurder dan een bandje.

Ik heb even een testje met (goed) analoog materiaal gedaan tussen DV en DVD. Ik zie eigenlijk geen verschil op de monitor, maar ik vind het beeld ook niet erg goed. Zal het op de TV beter zijn?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
De TV filtert meestal de scherpe overgangen wel weg, dus dat zal voor het ook wel een rustiger beeld geven.
Rip anders eens een stukje van een DVD en zet dat om naar DV (dus niet via een divx-codec ofzo) en dat weer naar mpeg2 (4800 kbit ~ 2 uur @DVD)
Dan heb je een idee wat voor soort verliezen je krijgt tussen DV en Mpeg2.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Altijd gaan voor een camera MET dv-in. Vroeg of laat ga je het missen als je het niet hebt en dan baal je als een stekker. Videocamera zonder dv-in -> NIET DOEN.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1