Het is inderdaad zo dat je iets aan detail/sherpte kwijt raakt wanneer je je DV-materiaal op DVD opslaat in Mpeg2. Een conversie levert namelijk in dit geval
altijd verlies op.
Het is echter de vraag of je het verschil ziet.
Mpeg2 comprimeert de beelden per reeks, oftewel een beeld is vaak afhankelijk van de voorganger.
Wanneer je veel bewegingen in je film hebt zul je bij DVD eerder blok-artefacten zien.
Als het gaat om het eindresultaat op DVD (of DV) te zetten, dan hebben we het vrijwel altijd over < 1 uur aan video. Dat zal dus met een (VBR) bitrate van ruim 9 Mbit/s opgeslagen kunnen worden. (dat is trouwens ook het max wat de stand-alone DVD-speler (officieel) aan kan)
Oftewel dat is de max-haalbare kwaliteit van de geperste DVD's.
Tot zo'n 90 minuten op een DVDtje zou ik me geen zorgen maken over het kwaliteitsverlies van DVD tov DV.
Binnen die marges komt het eerder aan op de rest van de montage stappen en op de beeld-fouten die de camera zelf al heeft.
Bijvoorbeeld de hoeveelheid ruis binnen de camera zelf of het aantal bits waarmee elke kleur opgenomen is (dat gaat meespelen als je je beelden wat wilt bijstellen qua tint enzo)
DV-in lijkt me wel handig als je je camera ook als backup gaat gebruiken om de tussentijds gemonteerde stukken te backuppen.
Maar dan kun je beter wat meer schijfruimte nemen
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)