Toon posts:

[oc] DIE hard overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDE5
Without a single performance issue, we decided to make a bigger jump…a jump to 4.2GHz to see if in fact the processor would even boot. To my surprise, the processor not only booted, it ran a complete set of SiSoft benchmarks:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/104317361585CkZAmyBz_1_7_l.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/104317361585CkZAmyBz_1_8_l.gif
While booting the machine up for another round of testing, I heard an audible *POP* come from the inside of the open VapoChill PE case, and the monitor went black. Anyone who has ever overclocked their processor knows the horrible feeling you get when this particular combination of events happens.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/104317361585CkZAmyBz_1_12_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/104317361585CkZAmyBz_1_15_l.jpg

De processor begaf het uiteindelijk: de heatspreader vloog eraf door het extreem overclocken :D Die hard overclocking _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben dus geen benches kunnen draaien. Dan vind ik het eigenlijk ook geen die hard overclock iedereen kan wel net zo ver gaan tot het stuk ismet een vapochill. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

Dit is echt te ziek voor woorden 8)7 !

Gewoon een p4 3,06 naar de maan... ;(

Had hem dan maar aan mij gegeven, ik weet er wel een leuk plaatsje voor ;)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een pic toegevoegd van SiSoft Sandra. Check die (bug?) rating :D

Id jammer dat 3DMark results ontbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Die van durondude gaat nog harder toch :o

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is wel bruut, maar niet dat ik zeg jippie ja jeej, je ziet wel mooiere oc's voorbij komen die wel stabiel draaien. en dan dat ie ploft. och pech gehad, is het risico toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 10:16
ShotGun schreef op 23 januari 2003 @ 22:48:
Die van durondude gaat nog harder toch :o
durondude

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:51

Chakotay

Lick here to continue

Sja, das ook een manier op je heatspreader eraf te halen... :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben blij dat de mijne er op blijft zitten met een open kast naast mijn hoofd! ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 22:43:
Ze hebben dus geen benches kunnen draaien. Dan vind ik het eigenlijk ook geen die hard overclock iedereen kan wel net zo ver gaan tot het stuk ismet een vapochill. :D
Telt sisoft niet als bench :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe zit het dan met de ingebouwde clock throtteling ? Dit zou toch niet kunnen gebeuren met een Intel ? Merkwaardig... Iemand zinnige suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Dat heeft te maken met de temperatuur (onderklokken als hij te heet wordt), hoogstwaarschijnlijk lag dit niet aan de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

*POP*

...en 2 voor de prijs van 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
SNDS *kuch kuch*

Toch wel heel erg jammer :/ maarja Died Hard OC is mssn meer op zijn plaats >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals je kan lezen is de processor dood gegaan doordat de heatspreader er afplofte en weer met een smak terug kwam op de core, als je goed kijkt zie je dat de core gebarsten is op div. plaatsen. Doodsoorzaak had dus duidenlijk voorkomen kunnen worden met een airbag en gordels en die zitten standaard wel in een Prometeia. Ik geloof zelfs dat een prometeia is uitgerust met een goede kreukelzone en SIPS. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuronDude
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07-2019

DuronDude

Crazy Belgian

snap niet hoe die heatspreader omhoog kan (of hoe hij zelfs maar de core kan raken bij het neerkomen) , maar ik weet dat PCMark P4's spectaculair kan mollen bij zeer hoge snelheden, dus mogelijk is het blijkbaar wel

XP 1700+ 1466 MHz@ 3016 MHz, EP-8RDA,2 x 256MB Twinmos 3200 Winbond CL2.5, Prometeia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wel heel extreem grenzen opzoeken, goeiendag zeg :)

Ik vraag me idd ook af of het per se door een te hoge temperatuur kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dikke sjeeeeez is wel op z'n plaats denk ik.. :/

Maar ben ik nu de enige die zich verwondert over 't feit dat:

1. De core zo verschrikkelijk (mooi) gepolijst is :>

2. De onderkant van de heatspreader dat niet is

3. Hoe dan in hemelsnaam een goede warmteoverdracht tussen de core en heatspreader mogelijk is (ik zie geen thermal transfer pad/paste)

4. Hoe zich nu druk op heeft kunnen bouwen aangezien zowel ín de heatspreader, als aan de zijkant er een gat zit om de drukverschillen op te kunnen vangen

5 En al zouden die gaten dicht zitten, hoe de uitermate kleine hoeveelheid lucht die zich onder de heatspreader dan voldoende druk op heeft kunnen bouwen(enkele 10tallen kilo's druk? - er zit ook nog een koeler bovenop...)

6. Waarom we nu waarschijnlijk weer dezelfde premier met ontzettend foute scheiding krijgen :P

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 14:38 . Reden: Tiebvautjessss ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gecondoleerd HardOCP met jullie verlies ;(

:D

Zow, echt vet zeg!

(Komt er nou snel 3,26GHz op de markt ofzo?)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 14:37:
Een dikke sjeeeeez is wel op z'n plaats denk ik.. :/

Maar ben ik nu de enige die zich verwondert over 't feit dat:

3. Hoe dan in hemelsnaam een goede warmteoverdracht tussen de core en heatspreader mogelijk is (ik zie geen thermal transfer pad/paste)

4. Hoe zich nu druk op heeft kunnen bouwen aangezien zowel ín de heatspreader, als aan de zijkant er een gat zit om de drukverschillen op te kunnen vangen

5 En al zouden die gaten dicht zitten, hoe de uitermate kleine hoeveelheid lucht die zich onder de heatspreader dan voldoende druk op heeft kunnen bouwen(enkele 10tallen kilo's druk? - er zit ook nog een koeler bovenop...)
3. Als de contactoppervlakken volkomen vlak/glad zijn, is dat niet nodig want thermal paste is een matige geleider vergeleken met gewoon metaal. Het voordeel van pasta is dat het altijd contact maakt (ook al is het oppervlak niet volkomen vlak). Dus in dit geval had er eigenlijk wel pasta tussen gemoeten (door de niet 100% vlakke/gladde heatspreader), maar het hoeft niet altijd.

4 + 5. Niet alleen lucht kan druk opbouwen door tempverschillen, sterker nog, ongeveer alle materialen zetten uit bij tempverhoging. Een materiaal zet altijd in alle richtingen uit dus kan de core ook naar boven uitzetten en de heatspreader optillen, zelfs met een koelblok ed erop. Ooit wel eens op de middelbare school "De Proef van Tyndall" gezien? Bij deze proef breek je een metalen staaf (liefst eentje die zo stijf is dat ie niet kan buigen, slechts breken) dmv tempverschillen. Ander proefje: pak een gloeiend hete koekepan van het vuur (liefst zonder iets erin) en plaats hem onder de koude kraan: dag pan! (hij staat dan helemaal krom)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het is zeker nodig.. Voor het oog is het misschien vlak, maar er zitten allemaal minuscule gaatjes in, waardoor je erg veel oppervlakte verliest.. Ik veronderstel dat Intel weet wat het doet :?

Overigens is het gewoon zo dat de core van een P IV mooi gepolijst is.. Bijna een spiegel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het er wel mee eens dat Intel hier de heatspreader ook even had mogen polijsten.
Daarnaast: dat artikeltje (kookcursus) van die gast die zijn 1.6P (klinkt als een opel kadett) doormidden zaagde; die gozer moest de kaugum van de core afschrapen, zei hij. Of heb ik het nu mis?

Wat die core betreft: wat verwacht je dan? die 300mm wafers zijn spiegels. Dat geldt waarschijnlijk voor elke tegenwoordig geproduceerde core.. Misschien dat processoren van meer dan 15 jaar oud er nog enigszins ruw uit kunnen zien (65nm+), maar deze niet meer!

Probeer de core van een Athlon/Duron eens bloot te leggen??
Ik wil die spiegel ook wel eens zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ken jij een Athlon/Duron waarbij de core niét bloot is dan? :)

En dan bedoel ik natuurlijk niet de Slot A processors, deze zijn al oud..

[ Voor 39% gewijzigd door Steve op 24-01-2003 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 12:56
Jupiler schreef op 24 January 2003 @ 18:57:
Ken jij een Athlon/Duron waarbij de core niét bloot is dan? :)

En dan bedoel ik natuurlijk niet de Slot A processors, deze zijn al oud..
Ja want op de core van een Athlon/duron zit een dun laagje metaal.
Want anders zou je tijdens het opzetten van de koeler en klein kragje zetten en dan kan je meteen je CPU weggooien. >:)
Op dit laagje zetten ze onderandere de teksten.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:19

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Dit doe je gewoon niet. Ga dan met de lego spelen ofzo, maar voor de lol 500 piek weggooien is gewoon ziek...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

beetje onbelangrijke vraag: is P4 3.06 met HT een socket 478 of 479?
want op de foto linksonder staat er ..pga 479.

Heb geen P4 pc...werkt nog steeds met P3 hiero. Dus vandaar deze vraag...

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een hard verlies . neem dan ook geen vapochill . die andere is 10x zo goed. en van te voren ff heatpreader polijsten. dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

GrittyKitty schreef op 24 January 2003 @ 20:56:

Het eerste plaatje in de thread bekijken, en je weet het :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/104317361585CkZAmyBz_1_7_l.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Op thg hebben ze een 3,06 op 4,1 ghz stabiel of is dit oud nieuws :S?
http://www6.tomshardware.com/cpu/20021216/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
ze zullen vast iets vaags/doms gedaan hebben, ze hebben wel vaker zooi uit hun duim gezogen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in al deze replies nog niet kunnen lezen hoe die P4 door een combinatie van overclocking en benchmarks zo heet kan worden dat hij letterlijk uit zijn dak gaat en dat tóch de Intel clock throtteling niet heeft ingegrepen. Zolang ik geen zinnige argumenten zie hou ik het erop dat dit artikel onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:51

Chakotay

Lick here to continue

GrittyKitty schreef op 24 januari 2003 @ 20:56:

Dat komt door de belichting, er staat gewoon 478, door de schaduw kan je linksonder een stukje van de 8 niet zien, waardoor hij verdacht veel op een 9 lijkt :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 23:12:
Ik heb in al deze replies nog niet kunnen lezen hoe die P4 door een combinatie van overclocking en benchmarks zo heet kan worden dat hij letterlijk uit zijn dak gaat en dat tóch de Intel clock throtteling niet heeft ingegrepen. Zolang ik geen zinnige argumenten zie hou ik het erop dat dit artikel onzin is.
Ik kan me voorstellen dat een vapochill de boel flink afkoelt, waardoor de lijm-laag mischien wat hard wordt.
Hierdoor is die lijm minder elastisch en zal dus eerder breken/scheuren.
De core is dus hetgeen wat echt warm wordt en zal uitzetten.
Dan nog de vraam waarom het plastic eronder dan niet buigt, maar mischien is die wel dusdanig sterk ondersteund door de socket dat dat vrij star is.
al blijft het wel een sterk verhaal, dat je onderandere die heatspreader los hoort komen terwijl de machine draait.

edit:
Het is trouwens wel een makkelijke oplossing om te zeggen dat de CPU dood is, want dan voorkom je dat men die mega-overklokbare CPU live wil zien.

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 24-01-2003 23:30 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 03:28

srblackbird

ThinkGEEK

Herr Muller schreef op 24 januari 2003 @ 21:20:
Op thg hebben ze een 3,06 op 4,1 ghz stabiel of is dit oud nieuws :S?
http://www6.tomshardware.com/cpu/20021216/index.html
Oud nieuws, maar wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:04
Misschien is er vocht onder de heatspreader gekomen?, onder nul zet water/ijs uit, en plop heatspreader loss

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bakkei: Kijk, als de onderkant heet wordt door de warmteafvoer van de core, en de bovenkant van de heatspreader wordt vreselijk afgekoeld door de Vapochill, kan dat ding best wel krom gaan staan hoor, daar hoef je geen vreselijk hoge temps voor (enkel hoge temp *verschillen*).

Clock throttling schiet enkel in actie wanneer de CPU dreigt door te fikken, en wanneer hij zichzelf daar dan ook van bewust is. Hier is de heatspreader waarschijnlijk naar beneden toe kromgebogen, met als gevolg dat alle druk de core netjes indeukt (die breuklijnen), en terwijl ook nog eens de epoxy loswringt door de krachten.

FYI, clock throttling staat niet altijd aan afaik, ik heb het bij mij onlangs aangezet via een prog van intel oid. Stond dus standaard uit op mijn Northwood 2 GHz :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01
sorry, foutje!

[ Voor 95% gewijzigd door Puppetmaster op 25-01-2003 12:44 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1