.oisyn schreef op 24 January 2003 @ 15:27:
[...]
Het zijn helaas niet de fransen die het hebben uitgevonden, of iig niet als betekenis op het woord "byte" (en ik betwijfel of het uit het frans komt). Het woord octet bestaat al veel langer, en heeft nog veel meer
betekenissen. Het komt imho gewoon uit het grieks, zoals bijna alle woorden die een aantal aangeven (denk bijvoorbeeld aan de benaming van stoffen in de scheikunde). Octet zou ook geen goede vertaling zijn van byte, aangezien een byte niet 8 bits hoeft te zijn, zoals al eerder gezegd is. Het lijkt me dus sterk dat het uit het frans komt met de reden die jij zojuist hier gepost hebt
Als oud-gymnasiast weet ik ook echt wel dat "octet" zijn wortels in de klassieke talen heeft, maar probeer maar eens een Frans woord te vinden dat dat niet heeft (behoudens recentere leen-woorden uit talen die weer hun "roots" hebben in het Germaans, Keltisch of roept U maar ...). Maar je wou toch niet suggereren dat Plato of zo bedacht heeft om "byte" te vertalen tot "octet"
Echter, het is wel degelijk zo dat de Fransen in hun pathetische zoektocht naar een vertaling van "byte" op het idee zijn gekomen om er dan maar "octet" van te maken. Die vertalingen worden bedacht door professionele taal-zuiveraars, die echt niet voldoende achtergrond hebben door te hebben dat elk octet wel een byte, maar niet elke byte altijd een octet is (zolang zelfs tweakers daarover niet altijd 100 % duidelijk zijn moeten we ze dat maar vergeven). Voor zover ze daarbij experts inroepen, moet je er ook maar vinden die lang genoeg in het vak zitten om de exotische afwijkingen te kennen (en die dan met dit soort gefrustreerde idioten willen samenwerken).
Ik ken te weinig Frans om te weten of er een Frans woord is voor "hapje" dat op dezelfde manier is te "verbasteren" als "bite" tot "byte" is omgevormd, waarbij je dan ook nog de relatie "bit" -> "bite" in de gaten zou moeten houden (en "bit" is weer een samentrekking van "
binary
digit"). Om nog maar te zwijgen over de in de Commodore 64 en verwanten veel gebruikte 4-bits informatie-eenheid de "nybble", afgeleid van "nibble", knabbelen, dus ook weer aan "bite" gerelateerd. Arme vertalers
Het probleem blijft dat als je computer-termen wil gaan vertalen, er vaak
geen echte betekenis aan de termen kleeft, en de betekenis vaak associaties heeft die niet te vertalen zijn, of erg met het Angel-Saksische taalgoed en bijbehorende cultuur is verweven. Bijkomend is het probleem dat Angel-Saksisch een zeer kern-achtige taal is, de betekenis komt in relatief weinig woorden goed door (bekijk maar eens hetzelfde boek in Engels, Nederlands en Frans, en je ziet dat die een woorden-aantal in een verhouding van iets van 100 : 120 : 140 hebben), dit soort kortaffe woorden klinkt vaak in het Frans bijzonder gekunsteld.
Zou dit topic, of tenminste deze discussie, ergens anders thuishoren, we gaan wel leuk, maar ook erg off-topic zo.
[
Voor 7% gewijzigd door
mvdejong op 24-01-2003 20:35
]