Toon posts:

Packets send/received achterhalen en omrekenen naar KB's ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik dit hier mag/kan vragen.

Ik zoek een zo snel mogelijke manier om in m'n programma een DU-meter(download/upload) onder te brengen. Een echte standaard API ofzo vind ik niet direct en ik dacht ook niet dat ik deze echt nodig had.

Want het is heel makkelijk mogelijk om het aantal verzonden en ontvangen pakketten op te vragen, maar kan ik op de één of andere manier met zekerheid zeggen dat een pakket een bepaalde grote heeft ? of is dat helemaal niet mogelijk ?

De pakketten die verzonden en ontvangen werken kan je zien in het venstertje van je Netwerk of internet verbinding overal in windows dus.

Zit ik er nu compleet naast of kan het gewoon ?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan die packets omzetten naar kb's, zit standaard in windows. Weet alleen niet meer hoe 8)7
Terug van B)

Het schijnt met de drivers te maken te hebben, officiele drivers geven bytes aan en alles-in-een drivers van windows geven packets aans.

[ Voor 45% gewijzigd door jadjong op 23-01-2003 21:40 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
welk os ? welke taal ? wel zo relevant he.

Met "netstat -e" kun je op command prompt in win98 deze stats opvragen

Verwijderd

volgens mij kan je van de LAN het niet veranderen of het packets of KB's zijn, misschien ergens diep in de jungle van het registry. maar niet door een vinkje ergens. (niet 100% cker) kweet wel dat het bij LAN packets zijn en bij inbelverbindingen bytess zijn.

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja, zijn idd packets voor LAN en bytes voor inbelverbinding. Das minder leuk natuurlijk

Ik probeer het te maken in VB.NET, heb ooit code gebruikt om dit te doen in VB6, maar was veels te veel code om zoiets simpels vond ik.

Kan me er niet echt bij neerleggen dat ik idd via nedstat -e HEEL simpel die data kan tezien krijgen maar dat ik ze niet zomaar uit een API kan halen... dat moet toch ergens mogelijk zijn ?
maar dan word het wel een topic voor in P&W ..

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een pakketje heeft bij de meeste netwerk-protocollen een lengte die varieert van een minimum van enkel de header (enkele tot enkele tientallen bytes) tot een maximum van de MTU (Maximum Transfer Unit), die voor Ethernet rond de 1500 ligt. Er zijn fixed-packet netwerk-protocollen, zoals ATM (elk pakketje, daar cel geheten, heeft een vaste lengte van 53 bytes).

Ben je veel aan het pingen, dan zijn je pakketjes gewoonlijk 56 of 64 bytes, maar doe je aan up-of downloaden, dan zijn veel van de pakketjes gelijk aan de MTU, zodat de meest efficiente overdracht plaatsvindt. Web-surfen houdt meestal in dat kleine pakketjes verstuurd worden (1 pakketje met 1 instructie) en grote pakketjes ontvangen worden (een pagina bestaat al snel uit meerdere pakketjes van de maximale grootte).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
ahzo, ik zal dus echt op een andere manier moeten tewerk gaan
zat blijkbaar compleet verkeerd met die pakketten ...

Verwijderd

Topicstarter
en bij octets gaan we ook weer dezelfde weg op dacht ik ?
1 Octet = 1 byte
maar een octet is altijd 8 byte en een byte is niet altijd 8 lang ...
was de uitleg die ik vond en is nogal dubbelzinnig :p

• mvdejong

mvdejong

Een byte is de naam voor de kleinste manipulatie-eenheid boven 1 bit voor een processor op een gegeven systeem.

Voor de meeste tegenwoordig gebruikte systemen geldt 1 byte = 8 bits, en met name in het Frans worden 8 bits dan een octet genoemd (de stam oct- = acht). Tegenwoordig geldt dus gewoonlijk wel dat 1 byte = 1 octet.

Er waren echter vroeger systemen met andere eenheden, de oudere Cyber-systemen van Control Data Corporation gebruikten processor met 60-bits brede registers, en de kleinste eenheid waarin dat werd onderverdeeld was 6 bits. Er was een apart tekenset, die geen kleine letters kende (nieuwlichterij dat, ponskaarten kenden die ook niet), van 2^6 = 64 tekens, en in de Pascal-versie voor NOS/BE (een van de O.S.'s voor die dingen) had je zelfs een apart string-type dat een array van 10 tekens was, snel te behandelen, precies 1 processor-woord. Hier zouden de Fransen dus 1 byte als 1 sextet aanduiden (de stam sex- = 6).

Wilde je wel verschil tussen hoofd- en kleine letters, en bijv. ook control-characters om terminals aan te kunnen sturen, dan was er nog een tekenset die 5 tekens van 12 bits in een processor-woord stouwde.

De latere Cybers gingen naar processoren met 64-bits brede registers, en die gebruikten inderdaad bytes van 8 bits zoals ons allen vertrouwd is, en die hanteerden dus ook een vrij normale versie van de ASCII-tekenset.

O ja, de Commodore 64 had nog wat speciale instructies voor het manipuleren van nybbles van 4 bits, maar goed ...

[ Voor 18% gewijzigd door mvdejong op 24-01-2003 01:51 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > PW + titel edit

Braaikamer - Smoke&BBQ

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:18

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wat hebben de fransen hiermee te maken :?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 21:21:
Ik hoop dat ik dit hier mag/kan vragen.

Ik zoek een zo snel mogelijke manier om in m'n programma een DU-meter(download/upload) onder te brengen. Een echte standaard API ofzo vind ik niet direct en ik dacht ook niet dat ik deze echt nodig had.
De IP Helper API niet gevonden? Want daarmee doe ik het in LCDInf.

Das dan 20 euro voor advies ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Geen korting creep?

• Creepy

Creepy

Ahh.. ok.. 14.50 als ie binnen 15 minuten reageert ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• mvdejong

mvdejong

.oisyn schreef op 24 January 2003 @ 10:47:

[...]

wat hebben de fransen hiermee te maken :?
De meeste landen doen niet zo moeilijk over het gebruik van computer-termen die oorspronkelijk uit het Engels komen.

Nederlanders gebruiken voor sommige termen beide (file -> bestand, memory -> geheugen), maar we gebruiken ze aardig door elkaar heen (soms zelfs in dezelfde zin), en niemand kijkt daarvan op.

Duitsers gaan daarin wat verder (file -> Datei, memory -> Speicher, maar ook computer -> Rechner), maar hebben voor zover mij bekend ook nooit een alternatief voor "byte" opgehoest, en de tijdschriften hebben de laatste tijd wat vaker de neiging te kiezen voor de buitenlandse termen.

Voor Fransen in het moreel, en soms zelfs juridisch, noodzakelijk om alle buitenlandse woorden te vertalen (de overheid heeft al een paar keer geprobeerd om onder andere het woord "hamburger" te verbieden), en die zijn de bedenkers van "octet" voor "byte".

Verwijderd

Mr Chronom : gebruik je WMI om de packetstroom te meten? Want dan kun je geloof ik ook de package size opvragen als ik me nieyt vergis.
Andere tip : als je voor NT systemen ontwikkeld kun je eventueel ook gebruik maken van de counters (zoals in perfmon), deze kunnen wel bytes weergeven.

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 11:37:
Mr Chronom : gebruik je WMI om de packetstroom te meten? Want dan kun je geloof ik ook de package size opvragen als ik me nieyt vergis.
Andere tip : als je voor NT systemen ontwikkeld kun je eventueel ook gebruik maken van de counters (zoals in perfmon), deze kunnen wel bytes weergeven.
Het gebruik van de IP Helper API is een stuk simpeler. Ennuh.. 1 octet is 1 byte...

Verwijderd

en ik dacht dat WMI al simpel was... :p
Dat 1 octet 1 byte is snap ik ook wel ja, maar ging het hier niet over packages?

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 13:03:
en ik dacht dat WMI al simpel was... :p
Dat 1 octet 1 byte is snap ik ook wel ja, maar ging het hier niet over packages?
TS wil een metertje voor z'n netwerk verkeer.. m.b.v. de IP Helper API is heel makkelijk op te vragen hoeveel octets (bytes) een bepaalde netwerk interface heeft verzonden. Dan heb je volgens mij alle info die je nodig hebt en hoef je niet met packets te rotzooien. En als je nou elke seconden die info opvraagt dan heb je binnen no-time een KB/s metertje. En m.b.v. de maximale snelheid (die wederom op te vragen is m.b.v. de IP Helper API) en a.d.v. half/full duplex van je netwerk kaart is dus een % meter of DU meter erg simpel te bakken.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:18

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mvdejong schreef op 24 January 2003 @ 11:25:
[...]

De meeste landen doen niet zo moeilijk over het gebruik van computer-termen die oorspronkelijk uit het Engels komen.

Nederlanders gebruiken voor sommige termen beide (file -> bestand, memory -> geheugen), maar we gebruiken ze aardig door elkaar heen (soms zelfs in dezelfde zin), en niemand kijkt daarvan op.

Duitsers gaan daarin wat verder (file -> Datei, memory -> Speicher, maar ook computer -> Rechner), maar hebben voor zover mij bekend ook nooit een alternatief voor "byte" opgehoest, en de tijdschriften hebben de laatste tijd wat vaker de neiging te kiezen voor de buitenlandse termen.

Voor Fransen in het moreel, en soms zelfs juridisch, noodzakelijk om alle buitenlandse woorden te vertalen (de overheid heeft al een paar keer geprobeerd om onder andere het woord "hamburger" te verbieden), en die zijn de bedenkers van "octet" voor "byte".

Het zijn helaas niet de fransen die het hebben uitgevonden, of iig niet als betekenis op het woord "byte" (en ik betwijfel of het uit het frans komt). Het woord octet bestaat al veel langer, en heeft nog veel meer betekenissen. Het komt imho gewoon uit het grieks, zoals bijna alle woorden die een aantal aangeven (denk bijvoorbeeld aan de benaming van stoffen in de scheikunde). Octet zou ook geen goede vertaling zijn van byte, aangezien een byte niet 8 bits hoeft te zijn, zoals al eerder gezegd is. Het lijkt me dus sterk dat het uit het frans komt met de reden die jij zojuist hier gepost hebt

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Creepy schreef op 24 januari 2003 @ 13:18:
[...]

TS wil een metertje voor z'n netwerk verkeer.. m.b.v. de IP Helper API is heel makkelijk op te vragen hoeveel octets (bytes) een bepaalde netwerk interface heeft verzonden. Dan heb je volgens mij alle info die je nodig hebt en hoef je niet met packets te rotzooien. En als je nou elke seconden die info opvraagt dan heb je binnen no-time een KB/s metertje. En m.b.v. de maximale snelheid (die wederom op te vragen is m.b.v. de IP Helper API) en a.d.v. half/full duplex van je netwerk kaart is dus een % meter of DU meter erg simpel te bakken.
Ok, duidelijk! :)
Ik ga eens wat info zoeken mbt. die IP Helper API voor VB, lijkt me heel interesting! :9

• mvdejong

mvdejong

.oisyn schreef op 24 January 2003 @ 15:27:

[...]

Het zijn helaas niet de fransen die het hebben uitgevonden, of iig niet als betekenis op het woord "byte" (en ik betwijfel of het uit het frans komt). Het woord octet bestaat al veel langer, en heeft nog veel meer betekenissen. Het komt imho gewoon uit het grieks, zoals bijna alle woorden die een aantal aangeven (denk bijvoorbeeld aan de benaming van stoffen in de scheikunde). Octet zou ook geen goede vertaling zijn van byte, aangezien een byte niet 8 bits hoeft te zijn, zoals al eerder gezegd is. Het lijkt me dus sterk dat het uit het frans komt met de reden die jij zojuist hier gepost hebt
Als oud-gymnasiast weet ik ook echt wel dat "octet" zijn wortels in de klassieke talen heeft, maar probeer maar eens een Frans woord te vinden dat dat niet heeft (behoudens recentere leen-woorden uit talen die weer hun "roots" hebben in het Germaans, Keltisch of roept U maar ...). Maar je wou toch niet suggereren dat Plato of zo bedacht heeft om "byte" te vertalen tot "octet" 8)7

Echter, het is wel degelijk zo dat de Fransen in hun pathetische zoektocht naar een vertaling van "byte" op het idee zijn gekomen om er dan maar "octet" van te maken. Die vertalingen worden bedacht door professionele taal-zuiveraars, die echt niet voldoende achtergrond hebben door te hebben dat elk octet wel een byte, maar niet elke byte altijd een octet is (zolang zelfs tweakers daarover niet altijd 100 % duidelijk zijn moeten we ze dat maar vergeven). Voor zover ze daarbij experts inroepen, moet je er ook maar vinden die lang genoeg in het vak zitten om de exotische afwijkingen te kennen (en die dan met dit soort gefrustreerde idioten willen samenwerken).

Ik ken te weinig Frans om te weten of er een Frans woord is voor "hapje" dat op dezelfde manier is te "verbasteren" als "bite" tot "byte" is omgevormd, waarbij je dan ook nog de relatie "bit" -> "bite" in de gaten zou moeten houden (en "bit" is weer een samentrekking van "binary digit"). Om nog maar te zwijgen over de in de Commodore 64 en verwanten veel gebruikte 4-bits informatie-eenheid de "nybble", afgeleid van "nibble", knabbelen, dus ook weer aan "bite" gerelateerd. Arme vertalers :'(

Het probleem blijft dat als je computer-termen wil gaan vertalen, er vaak geen echte betekenis aan de termen kleeft, en de betekenis vaak associaties heeft die niet te vertalen zijn, of erg met het Angel-Saksische taalgoed en bijbehorende cultuur is verweven. Bijkomend is het probleem dat Angel-Saksisch een zeer kern-achtige taal is, de betekenis komt in relatief weinig woorden goed door (bekijk maar eens hetzelfde boek in Engels, Nederlands en Frans, en je ziet dat die een woorden-aantal in een verhouding van iets van 100 : 120 : 140 hebben), dit soort kortaffe woorden klinkt vaak in het Frans bijzonder gekunsteld.

Zou dit topic, of tenminste deze discussie, ergens anders thuishoren, we gaan wel leuk, maar ook erg off-topic zo.

[ Voor 7% gewijzigd door mvdejong op 24-01-2003 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 22:12:
en bij octets gaan we ook weer dezelfde weg op dacht ik ?
1 Octet = 1 byte
maar een octet is altijd 8 byte en een byte is niet altijd 8 lang ...
was de uitleg die ik vond en is nogal dubbelzinnig :p
:+ wa ff vergeten dit topic goed bij te houden.

Dit topic stond eerst in SA en daarom was ik ook niet begonenn met code te posten wat ik eventueel als had enzo.

De quote hierboven was een vraag die ik stelde toen ik idd een DU meter gemaakt had ("maken") met de IP helper API. Op verschillende plaatsen vond ik klachten terug waar uit af te leiden wad dat de gegeven uit deze API soms tot 10% verschillen met de gegeven de status van je verbinding die je in de system tray altijd vind.

Ik zocht een verband en kwam er toen achter dat een octet niet atlijd gelijk was aan een byte. De vraag is dus al een tijdje opgelost hier in dit topic en het komt er kort op neer dat het een probleem van vroeger was...
Pagina: 1