Ik heb dus ook een half jaartje een raid 0 setup met 2 ibm 120gxp schijfjes. In hd tach merk ik bijna geen snelheidswinst, in sisoft sandra wel een beetje. Toch heb ik het lekker laten zitten en ben ik gewend geraakt aan de snelheid van de raid 0 setup.
Ga ik nu op een andere pc zonder raid 0 zitten dan heb ik het gevoel dat alles zo traag gaat. -Battlefield 1942 startte bij mij altijd binnen 8~9 sec op (erg handig, want dan mag je als eerste kiezen uit tanks & vliegtuigen

), terwijl op de andere pc dit toch wel wat langer duurde.
-Een backup met ghost maken gaat op mijn pc meet 900~1000mb/minuut in dos, op de pc met 1x een ibm 120gxp schijf gaat dit met 400~500mb/minuut in dos.
-Data kopieren gaat als een tierelier.
-Windows XP laadt erg snel (in het begin ging het laad balkje 1x van links naar rechts, nu 2x met SP1 erop).
Al met al is de raid 0 setup zijn geld wel waard! (zeker als je bedenkt dat het mij zo'n 20 euro meer heeft gekost dan geen raid 0 ivm met duurder moederbord).
Verder hoor ik veel mensen over de block size verhogen praten. Dit vergroot idd de lees/schrijfsnelheid, maar bedenk ook eens waarom. Ik heb het al eens duidelijk hier op GoT in een topic verteld met als conclusie: Kleinere "data pakketjes" kun je sneller lezen maar kosten ook meer cpu kracht omdat je meer pakketjes moet lezen om een zelfde hoeveelheid data te lezen. Je cpu usage gaat dus omhoog. Hierdoor zakt je framerate in spellen weer wat in. Ik zelf heb hem gewoon op 64k staan, klein zat voor mij.
Verder is data loss een groot nadeel bij raid 0. Groot is misschien wat overdreven, maar de kans op data loss moet je gewoon x2 doen. Maak een image van je partities en sla deze op een andere pc op. Dit raad ik zoiezo aan, ook al heb je geen raid 0. Ik heb hier een intel van mij en een amd van mijn broertje. Ik heb een backup van de amd op de amd en op de intel staan en een backup van de intel op zowel de intel pc zelf en op de amd -> Optimale veiligheid.
Uiteraard geld bij overklokken met je fsb dat je meestal je pci & agp bus ook verhoogd. Zoiezo gaat je netwerkkaart bij een verhoging van 15~20 % vervelend doen. Een hele oude quantum hd van mij ging over zijn nek en verloor al zijn data bij een verhoging van 7%. Overklok gewoon niet met je fsb of zorg ervoor dat je een backup hebt, of een speciale optie zoals op een abit th7-II raid moederbord: pci & agp fix. Dan veranderen die waarden niet en lopen ze asynchroom met je fsb.
[
Voor 3% gewijzigd door
dr snuggles op 25-01-2003 12:18
]