Bandbreedte verdelen/QoS programma gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Ik heb al meerdere malen een topic als dit geopend, zie search. In het verleden is hier niet echt een oplossing voor gevonden, vandaar dat ik nog een keer een topic open. Ik ben op zoek nar een programma a la winroute, alleen dan met de volgende features:
  • Quality of service per poort/programma, dus bijvoorbeeld KaZaA als laagste prioriteit instellen en counterstrike als hoogste
  • Bandbreedte instellen per IP
  • (eventueel)Loadbalancing/down takeover van 2 verbindingen
Nu zijn er wel oplossingen voor, denk aan een FreeBSD bak die erop geconfigged is. Ook Linux kan dit met Ipchains. Dit zijn echter oplossingen waar je verstand van zaken van OS moet hebben (dus ***BSD of Tux kennen). Nu is dit geen probleem, (ik ben zeker niet te beroerd om te leren), alleen ik wil niet uren en uren investeren in het opzetten van een bak die alleen dat kan. Mijn kennis zit bij windows, en daar wil ik mijn kennis uitbreiden, net als veel andere tweakers denk ik ook zo.

Er bestaat een programma die dit doet, en nog veel meer, alleen dit programma kost om en nabij de $4000. Het heet Total traffic control. Dit geld haal ik er nooit uit, daar ik slechts met 20 users een verbinding deel. Ook zijn er hardwarematige oplossing, zoals een Cisco (ik dacht) 39XX series. Maar dit gaat ook in de duizenden euro's of dollars lopen, geld wat ik er niet voor heb.

Het gaat er dus om dat ik een windowspakket vind, die 2 van de 3 features heeft, en niet te duur of te omslachtig is. Een linux oplossing waar je niet heel linux voor hoeft te kennen is ook een serieuze optie.

TweakBlog

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit heet (imho) voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Dit is het grote nadeel van linux, met linux kun je dit meer dan goed dan, voor windows is er een oplossing die goed te betalen is. (4000 dollar is geen geld voor een serverpakket).
Er is dus niemand die dit voor een habbekrats gaat maken.

Mijn enige oplossing is:
Linux, kernel met traffic shaping, en gaan met die banaan.

Daarnaast vind ik de opmerking
Mijn kennis zit bij windows, en daar wil ik mijn kennis uitbreiden, net als veel andere tweakers denk ik ook zo
een beetje dom.
Alsof je echt iets leert over windows als je dat installeert.

Het is Of dokken, Of linux leren. En als je in beide dingen geen zin hebt dan is er weinig hoop.

* TheGhostInc heeft het gevoel dat hij de topicstarter niet te serieus hoeft te nemen, zusje afknijpen zou ook een mogelijk doel kunnen zijn.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan ook eens kijken naar Packeteer. Dat zijn hardware oplossingen met een kastje die packetshaping doen. Ze zijn niet zo erg duur, minder als een Cisco dacht ik.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

• Ruudjah
Daarnaast vind ik de opmerking

Mijn kennis zit bij windows, en daar wil ik mijn kennis uitbreiden, net als veel andere tweakers denk ik ook zo

een beetje dom.
Ik niet. Er is zouden bijvoorbeeld open-source initiatieven kunnen zijn, of freeware initiatieven. Daarnaast zoek ik niet iets waarbij ik alleen maar 6 keer hoef te klikken, en dan kan gaan. Zoals ik al zei, ik ben zeker bereid te leren. Ik wil alleen niet eerst heel linux uit mijn hoofd willen kennen, vervolgens 3 boeken lezen over IPchains, en dan proberen of het werkt. Dan lees is liever drie boeken over windows, en probeer het dan aan de praat te krijgen.

* Ruudjah denkt dat hij niet helemaal wordt begrepen.
Als ik me zusje wil afknijpen, installeer ik wel Sygate Office. Dat wil ik dus niet. Overigens zou je oook wat aan dit topic kunnen toevoegen door een inhoudelijke reply te schrijven.

[ Voor 20% gewijzigd door Ruudjah op 23-01-2003 20:19 ]

TweakBlog

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Hier alvast een linkje naar de 30 dagen versie van Total Traffic control, kan je het alvast uitproberen....... ;)

ftp://download.lightspeed...lTrafficServer_030010.exe

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• Ruudjah
Topic heb ik inderdaad gelezen, jah. Die trial heb ik al, anders kon ik moeilijk erover beginnen :).

TweakBlog

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 20:40

schroevendraaier480

certified prutser

Packetshaper --> duur, maar errug goed
overstappen naar IPv6 --> QoS maakt deel uit van de standaard

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

schroevendraaier schreef op 26 January 2003 @ 19:17:
overstappen naar IPv6 --> QoS maakt deel uit van de standaard
Heeft iemand intern een echt goed IPv6 netwerk voor elkaar gekregen wat echt goed werkt ? Dus verbindingen naar IPv4 netwerken en de normale dingen ?

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
reddog33hummer schreef op 26 January 2003 @ 20:37:
[...]

Heeft iemand intern een echt goed IPv6 netwerk voor elkaar gekregen wat echt goed werkt ? Dus verbindingen naar IPv4 netwerken en de normale dingen ?
een vriend van mij heeft die boel flitsend draaien.. Echt perfect..

|>

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26
Aangezien er een paar mensen replyen zoiets thuis werkend te hebben.
Zouden jullie de configs met ons kunnen delen en zeggen wat het allemaal doet.
Met een paar voorbeelden moet toch wel wat voor je eigen in elkaar te knutselen zijn.

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 20:40

schroevendraaier480

certified prutser

en natuurlijk een goed boek lezen over IPv6 :P

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Ruudjah
IPv6 = geen optie. Dat wordt dan Client [=IPv4] ---> server [IPv4 <--> IPv6] ---> Provider. Moet je ook nog geluk hebben dat je provider dat onderstunt, want dat doen denk ik nog lang niet all ISP's hier in Nederland.

TweakBlog

• Ruudjah
Beter laat dan nooit: Ik heb m0n0wall nu draaien. m0n0wall is een perfecte distro hiervoor. Gebaseerd op FreeBSD, de link: www.m0n0.ch/wall

TweakBlog

Pagina: 1