• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Topicstarter
Mijn vader wil een nieuwe camera kopen, en hij heeft besloten om digitaal te gaan. Tot zover niks aan de hand. Nu wil hij een kleine, compacte camera maar wel met een goede, "sterke" flits. Het cameraatje dat hij nu heeft is wat dat betreft echt bagger.
Omdat ik al een Sony digicam heb, heb ik het eerste gekeken bij Sony (hoeven we geen geheugen dubbel te kopen enz.). Ik dacht aan de DSC-P9, P71 of P5. Hebben die een goede flits, of kan dat uberhaupt niet met zo'n kleine camera? Anyway wat denken jullie, wat is de beste keuze.

(heb natuurlijk al bij DPReview gekeken, maar kwam niet veel verder ;) )

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:11
Hier: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Zet ff alle camera's die je wat lijken op een rijtje en kijk dan hoe sterk de flitser is ?

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 10:46
Als het echt om de flitser gaat doe je er denk ik het verstandigst aan te kijken naar een camera waar een externe flitser op past. Zo hoef je het toestel niet slechts op de flitser te selecteren. Enige nadeel is dat een externe flitser vaak niet te rijmen valt met een 'kleine, compacte camera'...

• Killkees

Killkees

Topicstarter
Phreak schreef op 23 januari 2003 @ 20:03:
Hier: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Zet ff alle camera's die je wat lijken op een rijtje en kijk dan hoe sterk de flitser is ?
Dat heb ik al wel gedaan, maar als ik die waarden niet kan interpreteren heb ik er zo weinig aan... :+

• Killkees

Killkees

Topicstarter
sjroorda schreef op 23 januari 2003 @ 20:56:
Als het echt om de flitser gaat doe je er denk ik het verstandigst aan te kijken naar een camera waar een externe flitser op past. Zo hoef je het toestel niet slechts op de flitser te selecteren. Enige nadeel is dat een externe flitser vaak niet te rijmen valt met een 'kleine, compacte camera'...
Het gaat er eigenlijk vooral om dat de camera klein is. Met die camera moeten dan bijvoorbeeld in een cafe of restaurant ('s avonds) fatsoenlijke foto's gemaakt kunnen worden. Het gaat er niet om dat er fantastische fotoreportages gemaakt moeten worden maar gewoon lekkere vakantiekiekjes enzo.

Verwijderd

ik weet in ieder geval wel, dat ik helemaal para wor van die flitsen van die sony!
2 luitjes die ik ken hebben er 1tje dus wij met ze alle uit eten hij natuurlijk foto's maken.
dat ding flitst naar mijn idee een stuk of 4 keer voordat ie pas echt "flitst" zwaar brak om in te kijken dus.
MAAR toen we 's nachts bij de auto stonden heeft hij ook nog een mooie foto gemaakt terwijl er echt 0.0 aan verlichting aanwezig was zat het er wel mooi uit.

• Positron
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Mijn ouders hebben een sony dsc-p1 (? dacht ik, 3.1 Mpixel) en dit toestel maakt buiten perfecte foto's. Zodra je binnen foto's maakt gaat de kwaliteit echt hard achteruit, en ik verdenk daar onder andere de flitser van. Ik heb zelfs sinds kort een Ixus V2 en die heeft duidelijk een stuk betere flitser. Volgende camera hier in huis wordt dan waarschijnlijk ook geen Sony meer, hoewel we van Sony niet anders dan kwaliteit gewend zijn. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Positron

Positron

Killkees schreef op 23 januari 2003 @ 21:49:
[...]

Het gaat er eigenlijk vooral om dat de camera klein is. Met die camera moeten dan bijvoorbeeld in een cafe of restaurant ('s avonds) fatsoenlijke foto's gemaakt kunnen worden. Het gaat er niet om dat er fantastische fotoreportages gemaakt moeten worden maar gewoon lekkere vakantiekiekjes enzo.
In dat geval zou ik eens gaan kijken naar de Ixus V2/3, ik ben er erg tevreden mee, vooral doordat 'ie erg klein en handzaam is. De kwaliteit van mijn V2 is voor wat jij en ik er mee willen ruimschoots voldoende. :) Ixus V2 is ongeveer 400 euro.

• Killkees

Killkees

Topicstarter
Positron schreef op 23 januari 2003 @ 21:52:
Mijn ouders hebben een sony dsc-p1 (? dacht ik, 3.1 Mpixel) en dit toestel maakt buiten perfecte foto's. Zodra je binnen foto's maakt gaat de kwaliteit echt hard achteruit, en ik verdenk daar onder andere de flitser van. Ik heb zelfs sinds kort een Ixus V2 en die heeft duidelijk een stuk betere flitser. Volgende camera hier in huis wordt dan waarschijnlijk ook geen Sony meer, hoewel we van Sony niet anders dan kwaliteit gewend zijn. :)
Is de kwaliteit van de foto's binnen dan ook een stuk beter? Ik heb namelijk al een sony camera met een berg memorysticks, waardoor de keuze voor weer een sony camera nogal voor de hand ligt. Is het de extra investering waard?

• Positron

Positron

Tsja, het is natuurlijk wel prettig om hetzelfde medium te gebruiken, die keuze zal je zelf moeten maken, maar als ik de keuze had tussen mijn Ixus V2 (2mp) en de sony (wel de oudere generatie van die series) van mijn ouders (3.1mp) dan zou ik zeker de Ixus nemen. Mijn motivatie daarvoor is vooral het formaat. Ik neem erg graag mijn camera in mijn jaszak of whatever mee, en daar is zo'n Ixus gewoon een heel stuk lekkerder mee. Het is dus een echte meeneem-en-maak-kiekjes camera.

De kwaliteit is gewoon goed en laat binnen inderdaad duidelijk betere foto's zien dan de sony, maar zoals al gezegd: ik ben niet op de hoogte van de kwaliteit van de huidige sony camera's. Volgens mij is compactflash, wat ik dus gebruik, ook een stuk goedkoper dan memorycard.

Ixus macroshot van dino
Ixus macroshot van Morpheus
Ixus normaal shot in Fiddler

Ik heb zo gauw even geen foto's van de sony of buitenfoto's van de Ixus, maar misschien kun je hier wel wat mee.

• Killkees

Killkees

Topicstarter
Ik zit wat geconcentreerder te lezen en te zoeken op dpreview.com en daar geven gebruikers ook al aan dat de performance van de P9 binnenshuis allerbelabberdst is. Denk dat ik dan toch maar eens moet gaan kijken naar die Canon V3.

BTW: lekker spul, warme chocolademelk met slagroom :*)

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Canons zijn ook niet al te best binnenshuis hoor, voornamelijk de kleinere toestellen niet (de G lijn dus wel). Ik heb zelf een s40, maar de lichtopbrengst van de lens is niet je van het. Ik neem aan dat dit voor de a40 en ixus modellen ook zo is.
Zowieso bereidt je voor op rode ogen hell, doordat de flitser zo dicht bij de lens is geplaatst is dit bijna onoverkomelijk.

Verwijderd

Zelf zit ik te denken aan een simpel slave flitsertje vanwege de brakke flitskwaliteit van de toestellen. Zie ook http://www.defotopagina.nl/Studio%20mini%20slaves.htm. Biedt dat geen oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 23:51 ]

• Killkees

Killkees

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 23:50:
Zelf zit ik te denken aan een simpel slave flitsertje vanwege de brakke flitskwaliteit van de toestellen. Zie ook http://www.defotopagina.nl/Studio%20mini%20slaves.htm. Biedt dat geen oplossing?
Niet echt, omdat mijn vader dan alsnog met allerlei dingen moet gaan lopen sleuren (al is zo'n mini flitsertje nog niet eens zo groot/zwaar)

Misschien dat ik maar eens naar een winkel moet gaan om een aantal van die kleinere modellen uit te proberen. Is er in het zuiden van het land eigenlijk een winkel moet een hoop digitale camera's in de vitrines? (en waar ze er nog verstand van hebben ook ;) )

Verwijderd

Positron schreef op 23 January 2003 @ 21:52:
De Sony P1 staat bekend om zijn zwakke flitser. Dat was voor mij de reden om m na 2 dagen weer om te ruilen. Voor de rest een prima camera maar een aantal camera's verder bleek dat de Sony kleuren wel erg overdreven waren.
Pagina: 1