[Win 98] Compleet afschermen

Pagina: 1
Acties:

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 07:28
Is er een tool/app waarbij je een Windows '98 system compleet kan afschermen?

Ik ben haast radeloos, wanneer ik op mijn werk achter een zogenaamd compleet afgeschermd systeem ga zitten, vind ik altijd wel een manier om explorer of command.com te starten (meestal vanuit Word of Notepad, etc.)

We gebruiken nu poledit i.c.m. policies vanuit Novell.
Het grootste probleem is bijv. de menu optie "Bestand" Dat is compleet weg te halen, maar dat is niet de bedoeling aangezien de leerlingen (ik werk op een school) wél nieuwe folders moeten kunnen aanmaken op hun home-dir.

Wanneer leerlingen wél een nieuw tekst-document aan kunnen maken bijv. dan maken die ettertjes :+ er een bat-file van die enkel c:\command.com draait en klaar zijn ze!

Is er een fantastiche applicatie waarbij je '98 echt GOED dicht kan gooien?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Er, 98 is nooit waterdicht te maken, mischien overstappen naar Windows 2000? :?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

ehm, mag ik vragen op wat voor school je dan werkt dat zoiets nodig is? bij ons op school wordt er natuurlijk wel gewerkt met usernames en wachtwoorden enzo, en voor internetten moet je ook officieel toestemming vragen enzo. maar dat is alleen maar om mensen te laten weten wat de bedoeling is.

in de praktijk kan je met een beetje moeite doen en laten wat je wilt, maar zolang je niets om zeep helpt is dat niet erg. sociale controle is er niet veel, (school van 1500-2000 leerlingen). het werkt toch omdat de systeembeheerder ervoor zorgt dat hij met iedereen goede maatjes is, en bovendien:

als je betrapt wordt op vandalisme mag je alles dokken, en je krijgt een computer ban voor minstens een jaar. als je betrapt wordt op rommelen op het netwerk volgt een goed gesprek (en echt goed), en gratis internetten wordt gedoogd (is op veel scholen toch al gratis).

edit: geen enkel netwerk krijg je helemaal veilig. kwestie van het standaard mobo wachtwoord opzoeken, en de cd (daar kun je een hoop opzetten btw) of diskette vooraan in de bootsequense zetten. even opstarten met netwerkondersteuning en je kunt je gang gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 18:49 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gewoon overal lenten safety cards inzetten, werkt perfect, ze kunnen dan slopen wat ze willen, zodra ze opnieuw booten is alle schade ongedaan gemaakt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Hmmm een tool.... tsja ik gebruik zelf af en toe security administrator.
http://www.softheap.com/secagent.html

Maar ja het blijft klooien, maar een echt goede oplossing is alles gewoon open zetten en dan een Reborn kaart erin....... >:) :P :9

www.reborn.nl

Ik ben er weg van werk zelf ook op een school....en dit is de oplossing voor alle besturingssysteemen die je wilt beveiligen tegen die %$#@ kinderen op school.
Ze weten niet wat hun overkomt.... })

Verwijderd

1 Optie: upgraden naar iets nieuwers, bijv. 2000 of xp. En je hoort mij niet beweren, dat die WEL 100% waterdicht zijn, maar in ieder geval een stuk beter...

Zo'n kaarjte is inderdaad ook een optie. Reborn, en ik heb ook weleens een Winschool safetycard gezien.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 18:52 ]

• Ye Greate'96
Het is toch niet mogelijk om te zien wie er nou als laatste ingelogd is geweest op een werkstation? Het is ook iets dat in de praktijk niet blijkt te werken, het "afschrikken" met maatregelen.

De bedoeling is gewoon dat het voor de leerlingen niet mogelijk is om iets niet gewensts uit te vreten.

• MALobert
Ye Greate'96 schreef op 23 januari 2003 @ 18:52:
Het is toch niet mogelijk om te zien wie er nou als laatste ingelogd is geweest op een werkstation? Het is ook iets dat in de praktijk niet blijkt te werken, het "afschrikken" met maatregelen.

De bedoeling is gewoon dat het voor de leerlingen niet mogelijk is om iets niet gewensts uit te vreten.
Echt geloof me met een hardwarematige oplossing zoals een rebornkaart kunnen ze klooien wat ze willen, effe reboot en alles, maar dan ook echt alles staat weer terug zoals jij hem hebt geinstalleerd :) :) (een soort hardwarematige ghost zeg maar die binnen minder dan 1 seconde de ghost terugzet) })

Verwijderd

Ye Greate'96 schreef op 23 januari 2003 @ 18:52:
Het is toch niet mogelijk om te zien wie er nou als laatste ingelogd is geweest op een werkstation?
ik zie in je profiel dat je hiervoor gestudeerd hebt??? met zo ongeveer elke administrator kan dat
Het is ook iets dat in de praktijk niet blijkt te werken, het "afschrikken" met maatregelen.

tja, zie mijn vorige post, maar waarom gooi je niet meteen een slotje op de cd en diskette, en natuurlijk een houder om het toetsenbord die alleen de noodzakelijkste toetsen bereikbaar laat, zoals je in de bibliotheek wel eens ziet?

Verwijderd

Ik werk ook op een school(de 3e user hierzo al ;) ), wij hebben windows 98 ook op veel pc's draaien omdat het maar K*T pc's zijn, 250mhz ofzo.

Er zijn 2 opties, ik gebruik zelf de 1e op school:
http://www.deepfreezeusa.com/
http://www.reborn.nl/

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Als je MS IEAK installeert is het ook mogelijk. Je maakt dan een IE6.0 installatie waarmee je tevens enorm veel kunt beveiligen. Niet alleen aan IE (zoals de internetopties) maar ook aan windows. Zoals het start menu en welke schijven er gebruikt mogen worden. Ik zou zeggen download het eens een keer en maak een mooie installatie, gooj die op ieder systeem en het is iig al een stuk veiliger.

Downloaden? Google ff en je hebt hem.

• MALobert
//opfopic/
verdienen jullie nu ook zo slecht in het onderwijs ???
als ik het zo zie zijn de systeembeheerders in het onderwijs degene die het meeste uit moeten vogelen op het gebied van veiligheid en werkbaarheid van computers maar krijgen niet betaald hiernaar
//oftopic/

hmm moet ook een keer gaan kijken naar die deepfreeze interessant :P

[ Voor 12% gewijzigd door MALobert op 23-01-2003 19:06 ]

• Ye Greate'96
Debian-User schreef op 23 January 2003 @ 19:05:
//opfopic/
verdienen jullie nu ook zo slecht in het onderwijs ???
als ik het zo zie zijn de systeembeheerders in het onderwijs degene die het meeste uit moeten vogelen op het gebied van veiligheid en werkbaarheid van computers maar krijgen niet betaald hiernaar
//oftopic/

hmm moet ook een keer gaan kijken naar die deepfreeze interessant :P
Nou, ik verdien precies hetzelfde als toen ik in de detachering werkte, dus voor mij gaat dat niet op! En verder heb ik nu een reis-afstand van 3 minuten i.p.v. anderhalf uur _/-\o_

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Windows2000 draait anders best wel goed op een Pentium 1 166Mhz met 32MB ram :) Dus het zou een optie kunnen zijn :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op 23 January 2003 @ 19:18:
Windows2000 draait anders best wel goed op een Pentium 1 166Mhz met 32MB ram :) Dus het zou een optie kunnen zijn :)
Wie zegt er dan van niet?
Computer/Processor 133 MHz or higher Pentium-compatible CPU.
Memory At least 64 megabytes (MB) of RAM; more memory generally improves responsiveness.
Hard Disk 2 GB with 650 MB free space.
CPU Support Windows 2000 Professional supports single and dual CPU systems.
Bron: http://www.microsoft.com/...ation/sysreqs/default.asp

Verwijderd

Hoi.
Ik werk ook op een school.
Wij gebruiken sinds een jaar ILLUSION99.
http://www.educationaltools.com/text_eng.html of even op google zoeken naar de nederlandse versie.
Dit werkt op basis van een kopie van de FAT.
Het is af te schermen met een wachtwoord. Je kunt zelfs de Programs Files weghalen. Na een druk op zelfs de reset knop van de pc, staat alles weer terug!
Werkt goed alleen hebben we de laatste tijd wat problemen met blauwe schermen. Vermoed dat het door Norton komt.

Daarom gaan we nu over naar XOSL bootmanager waarbij het image op een hidden partitie staat. Je kunt dan binnen 3 minuten het systeem weer terugzetten.
Werkt ook goed.

Windows XP zou ik zeker niet inzetten op school. Hoe ga je dat oplossen met herinstallaties??? Bovendien draait de meeste educatieve software op Win9x en nog lang niet op Windows 2000 (NT40 hebben we tijdeje ingezet maar is lastiger met upgraden van werkstations en image uitrollen of terugzetten..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 22:24:
Windows XP zou ik zeker niet inzetten op school. Hoe ga je dat oplossen met herinstallaties??? Bovendien draait de meeste educatieve software op Win9x en nog lang niet op Windows 2000 (NT40 hebben we tijdeje ingezet maar is lastiger met upgraden van werkstations en image uitrollen of terugzetten..
Nee, idd.
Wij draaien voor de kinderen 'Babage' en 'Basis Bits'.
Dit draait nie op NT systeenen, dus daarom zitten we er aan vast. Ook spelletjes voor ze werken voor geen meter, en voor installaties moet je ook admin zijn, op NT.

Verwijderd

Windows 98 is niet waterdicht te maken. Ik heb het zelfde geprobeerd. Je kan het beste overstappen op Windows 2000, die kan je echt helemaal dichtspijkeren!

Verwijderd

Inderdaad, win98 kun je niet afdichten zonder dat iemand via via alsnog instellingen kan omzeilen. (netwerkinstellingen kunnen in win 98 eerste editie zelfs via de help functie benaderd worden terwijl de policie dit niet toestaat)

Reborn of winschool safetycards zijn goede oplossingen. Leerlingen kunnen alles doen wat ze willen op je PC (zelfs formatteren van de C schijf) na een herstart is alles weer bij het oude.

Nadeel is dat als je ghost gebruikt je geen gebruik kan maken van de ghost console om pc's van afstand te updaten (zult het admin wachtwoord in moeten tikken op de betreffende pc)
Pagina: 1