Radeon 9700 Pro - Heatsink verwijderen gaat niet

Pagina: 1
Acties:

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 21:32

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Topicstarter
Ik ben al een week of wat in het bezit van zowel een Club 3D Radeon 9700 Pro als een Zalman ZM80a-HP. Nou had ik nog niet eerder de tijd om deze 2 dingen te combineren tot aan vandaag.

Ik ben dus vol enthousiasme begonnen aan dit 'project' maar dat enthousiasme was vrij gauw over. De fan van de heatsink halen was geen probleem maar de heatsink zelf vormt wel een probleem.
Deze zit heel netjes vast met 2 'pinnen' die de heatsink op de kaart houden en die vormen het probleem. Ik krijg geen beweging in de pinnen behalve dat ik ze rond kan draaien (beide kanten op).

Grootste probleem is dat ik het niet erg vind om ergens wat meer kracht op te zetten maar met € 400,- in mijn handjes ben ik toch iets voorzichtiger.

Search bied alleen maar uitkomst in de vorm van de vrieskist oplossing en dat is (nog ;)) niet mijn probleem, zolang die pinnen er nog inzitten krijg ik hem sowieso niet los.

Via google kom ik niet veel verder dan mensen die zeggen "just remove the heatsink".

Of ik ben dom, of ik ben bang of ik heb een probleem, wie zou mij willen helpen?

Verwijderd

Kan je die 2 pinnetjes niet door knippen???

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die pinnetjes hebben een 'gespleten' uiteinde waardoor het als een soort vishaakje werkt. Je moet het topje dus met je nagels (of een tangetje oid) inknijpen waardoor het wel precies door het gaatje in je kaart past :)

Verwijderd

met een kniptang de "bolletjes" doorknippen, kan weinig gebeuren dan maar ze schieten er wel uit door de veer :-)

Verwijderd

Is dit een serieus topic? :X

I really hope not !!

Reageer nuttig of reageer niet :X

[ Voor 33% gewijzigd door Pollewob op 23-01-2003 19:43 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05

Maximus

PhD i.o.

hijs net zo aangeloten als een SouthBridge heatsink. Gewoon onder dicht knijpen en dan kun je hem er zo af tillen. Dat was tenminste bij mijn ATI 9700Pro zo :)

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
bij mij ook, maar het kan nogal lastig zijn ( khad een leadtek GF 4 TI 4400 en daar kwamen ze bijna niet van los ben er maar mee gekapt en heb nu een 9700 @ 9700rpo 350 core :) )

en tja, als garantie niet uit maakt gewoon door knippen dat liever dan met een tangetje aan de onder kant van de kaart teknippen / knijpen meer risico

[ Voor 33% gewijzigd door Pollewob op 23-01-2003 19:44 . Reden: Ff in 1 post gezet voor je :) ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
gewoon een tang pakken en KNIJPEN maar,
moest ik laatst ook doen met mn geforce 4...
dacht ff dat die dingen vast zaten gelijmd :) (zaten echt super vast)
gewoon hard (heel hard) knijpen en niet uitschieten (anders mol je je kaart nog)

(owhja, niet bang zijn :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 23-01-2003 20:35 ]

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Iig hartelijk dank voor de tips, nou weet ik iig zeker wat ik moet doen :P Grootste probleem is idd het 'bang zijn' om de simpele reden dat het toch veel geld was :).

Als knijpen niet lukt kan grof geweld ook altijd nog, die schroeven hoeven niet heel te blijven, ik ga er van uit dat die Zalman prima voldoet.

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:46
hoord dit niet in doc ;)

maar goed , ben zelf niet in het bezit van een 9700. 't is idd ff klooien als je het de eerste keer doet (ervaring met de 8500). Als je gewoon voorzichtig bent kan er weinig misgaan.

maar na een week al niet snel genoeg :P

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Icestorm kan je ons straks na jouw mod aangeven wat je resultaten zijn. Ik ben zeer benieuwd namelijk. Hier maakt mijn Gigabyte maya II 9700PRO teveel herrie, hij komt gewoon boven alles uit.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01
niet knippen maar knijpen dus. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn hercules radeon pro 9700. Zelfde temperatuur, maar STIL!

Verwijderd

Sterke met eraf halen van de Heatsink en laat ff weten hoe die zalman koelt ik heb zelf namelijk ook die 9700 en op mijn cpu de cu6000 van zalman die werkt top.

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Ok, na wat grof geweld gingen de pinnen er wel uit, ze zijn bij dit proces wel allebei uhm, overleden :P. Heatsink eraf was daarna geen probleem (beetje draaien en net niet uitschieten :)).

Die Zalman erop zetten ging in principe prima hoewel het wel een tijdje duurt voordat alles klaar is. De handleiding was uberduidelijk (als je tenminste de engelse helft neemt ipv de chinese ;)) en er zit in het pakket een zakje reserverschroevjes.
Ik vond persoonlijk de "thermal grease" die ze er bij leveren wat weinig, ik heb allebei de tubetjes (incl. de reserve) gebruikt.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van rustig aan doen en goed kijken.

Eindresultaat is een stille videokaart die prima werkt (ik heb hem nog niet uren kunnen testen maar een loop van 10x 3D Mark 2001 SE ging prima). Temperatuur in kast blijft redelijk gelijk (en dat is zonder casefans ;)).

Al met al, een geslaagde aankoop imho en ik ben af van de sporadische hoge pieptoon die mijn Radeon nog wel eens produceerde.

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 11:00
Netjes bedankt voor de info gaat me kast ook weer stiller maken

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
inderdaad ik heb sinds een dag een thermaltake crystal orb maar dat ding maak op een takke herrie, heel m'n kast resoneert :(
er is dus maar een oplossing :) EEN ZALMAN ZM80A-HP
hmmzz ik weet alleen niet of die koelblok in combinatie met mijn geheugen koelblokjes gaat passen

[ Voor 28% gewijzigd door taz3d_nl op 24-01-2003 16:03 ]

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
taz3d_nl schreef op 24 januari 2003 @ 16:01:
inderdaad ik heb sinds een dag een thermaltake crystal orb maar dat ding maak op een takke herrie, heel m'n kast resoneert :(
er is dus maar een oplossing :) EEN ZALMAN ZM80A-HP
hmmzz ik weet alleen niet of die koelblok in combinatie met mijn geheugen koelblokjes gaat passen

Het kan zijn dat het elkaar net iets in de weg zit (hangt nogal af wat voor koelblokken je hebt ;)) maar ik heb al 2 mensen gehoord die gewoon een heel klein hoekje van hun Zalman afgezaagd hebben zodat alles toch past.

Verwijderd

Hoe zet je 3D Mark in een loop dan?

Dat van die pinnetje, had je vast ook wel zelf kunnen bedenken als je even goed had gekeken.
Maar het is inderdaad veel geld. Ik heb de huge Leadtek koelplaat ook al van mijn GF Ti4400
gehad, is ook leuk om te doen, moet in 2 stappen enzo... Ach :*

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

je had bij plastic pennetjes ook altijd je soldeerbout er tegen aan kunnen zetten werkt meestal prima.

Als je klaar bent PICS!!!!!! plz

Meh ...

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

Convoy

g44p

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 17:13:

Dat van die pinnetje, had je vast ook wel zelf kunnen bedenken als je even goed had gekeken.
Maar het is inderdaad veel geld. Ik heb de huge Leadtek koelplaat ook al van mijn GF Ti4400
gehad, is ook leuk om te doen, moet in 2 stappen enzo... Ach :*
Afbeeldingslocatie: http://home-3.tiscali.nl/~freekweb/3DMark.JPG

zo dus ;)

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
[nohtml]
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 17:13:
Kijk, dat is eenzelfde niveau vraag als mijn vraag over die pinnen met het verschil dat ik dit wel weet en jij niet :+
Twarp schreef op 24 januari 2003 @ 17:16:
je had bij plastic pennetjes ook altijd je soldeerbout er tegen aan kunnen zetten werkt meestal prima.
Als je een soldeerbout hebt (die heb ik dus niet ;))
Als je klaar bent PICS!!!!!! plz
Ik ben klaar maar ik kan helaas geen pics laten zien want ik heb geen cam :) Misschien van het weekend even een lenen bij vriend en dan komen er uiteraard pics.

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
IceStorm schreef op 24 januari 2003 @ 17:06:

[...]

Het kan zijn dat het elkaar net iets in de weg zit (hangt nogal af wat voor koelblokken je hebt ;)) maar ik heb al 2 mensen gehoord die gewoon een heel klein hoekje van hun Zalman afgezaagd hebben zodat alles toch past.
als ik de de beelden op de ondertaande url's moet geloven zou het net moeten passen
hmmmmz.....

http://www.chip.de/artikelbilder/3101546_f8efb7f0c6.jpg

http://www.zalman.co.kr/images/0208/80Ab-4.gif

Verwijderd

IceStorm schreef op 24 January 2003 @ 17:22:
[nohtml]
[...]
Kijk, dat is eenzelfde niveau vraag als mijn vraag over die pinnen met het verschil dat ik dit wel weet en jij niet :+
Wie kaatst... :X :)

Maar goed... Beide te lui om het zelf uit te zoeken dan maar? :+

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hmm wat is een tweakert zonder soldeerbout nou.........

Nou ja je kan ook niet alles hebben he, iedereen heeft zo zijn prio's

Meh ...

• D2DM
  • Laatst online: 17:29
ik wilde die pinnetjes hergebruiken en niet mollen.

Methode: met een kleine schroevedraaier op de achterkant van de kaart de pinnen (de plug binnen de plastic koker) doorgedrukt zodat ze aan de HS kant naar boven kwamen.

Kijk wel uit dat als het uitschiet je niet de pcb doorboort. (duh 8) )

Een groter probleem is het verwijderen van de metalen shim.
Idee hoe dat veilig kan?

[ Voor 16% gewijzigd door D2DM op 26-01-2003 00:56 ]

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• _mARCO_
  • Laatst online: 04-08 15:17

_mARCO_

Hier staat niks

Ik heb zelf met een schilmesje een paar keer rustig 'gezaagd' tussen de shim en de keramiek van de core. Na een paar keer laat een hoekje los, en van daar uit is het geen probleem meer.

Het lijkt mij iiig een stukje minder gevaarlijk dan het eraf slopen van je GPU koeler. Pas alleen wel op dat je tijdens het 'zagen' niet opééns doorschiet en de core echt beschadigt.... :)

sigloos

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

CopyCatz schreef op 24 januari 2003 @ 00:18:
niet knippen maar knijpen dus. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn hercules radeon pro 9700. Zelfde temperatuur, maar STIL!
Hoe meet jij de temperatuur, ik heb namelijk hetzelfde gedaan als jou maar 3D tweaker van Hercules zelf doet het dus niet meer.

Verwijderd

Een groter probleem is het verwijderen van de metalen shim.
Idee hoe dat veilig kan?
Op

http://www.ipkonfig.com/Reviews/Video/Radeon9700Pro/Page2/

staat een beschrijving:

After placing the heatsink back onto the video card, I got the feeling that it was resting on the shim, and not the GPU. Removal of the heatsink showed exactly that: the paste on the GPU was untouched. Well, a dull pointy knife fixed that. Once the shim was removed--Huston, we have contact! Anyway…

Heb zelf ook de Zalman ZM80A-HP op een Radeon 9700, heb alleen nog niet de ballen gehad om die shim los te peuteren...

BTW: Ik gebruik de koeler in combinatie met een extra (stille) fan.

Verwijderd

IceStorm,... waar blijven de pics ??

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 09:44:
IceStorm,... waar blijven de pics ??

Ik ben bang dat die er niet inzitten of het worden scans ;)

Wil nog wel melden dat ik tot nu toe geen enkel probleem heb gemerkt dus de Zalman voldoet prima.
Pagina: 1