Toon posts:

[Alg] Fuzzy Logic....kom er niet echt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben (in Java) een soort van afstandshouder tussen 2 auto's aan het maken, waarbij de ene de andere volgt qua snelheid

de 'volger' heeft alleen kennis over de afstand tussen de 2 auto's

dit alles is heel leuk grafisch weergegeven van bovenaf

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wim1957/gerwin/fuzzy.jpg

Nou weet ik dat je met behulp van een fuzzyset met membership functions (in dit geval close, good, far --> fuzzy afstand) je een "snelheidsverandering hoeveelheid" kan bepalen (slower, normal, faster ?)

Kan iemand mij in de goede richting schoppen hoe dit te programmeren in Java, het is redelijk specifiek dus een algemene en meer complexe oplossing is niet nodig ;)

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 19:42
Het rekenprogramma Matlab heeft een zeer uitgebreide FL toolbox waarmee je gemakkelijk een werkend systeempje inelkaar kan zetten. Dit kan je naar C code laten exporteren, wat je als leidraad kan gebruiken voor je applicatie.

Een andere manier kan zijn alle fuzzy membership functies, operaties etc zelf te programmeren.

class fuzzy ;)

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

Topicstarter
_Arnie_ schreef op 23 januari 2003 @ 18:16:

Een andere manier kan zijn alle fuzzy membership functies, operaties etc zelf te programmeren.

class fuzzy ;)
naaah, maar dat Matlab lijkt me wel wat...ff googlen

c -> java is niet zo'n probleem gelukkig

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

offtopic reactie, maar is dat een Cossie uit GTA1? >:)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 19:42
...ff googlen
http://www.mathworks.com als ik het goed heb. Het is een aardig groot programma (ook aardig prijzig als je het wilt kopen )

\edit: volgens mij kan je niet echt gemakkelijk aan een demo versie komen, installatie bestand is zowieso groter dan 300 Mb.
Aangezien Matlab vooral in de wetenschappelijke wereld gebruikt wordt : vraag het eens aan een student aan een TU, die weten er wel aan te komen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door akoster op 23-01-2003 19:01 ]

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op 23 januari 2003 @ 18:52:
offtopic reactie, maar is dat een Cossie uit GTA1? >:)
*beeeeep* helaas u gaat niet door voo.... nee het is een VW Beetle maar dan nog kleiner :)

een GTA autootje is geen slecht idee natuurlijk ;)

maareh jammer van dat Matlab, dat het zo groot is....ik kijk nog wel even

btw, als ik er vanuit ga dat de normale snelheid (algemeen) 50 is kan ik vanuit daar wel een megabasic membership function maken....de afwijking bij het veranderen van de afstand is dan niet zo groot
maar het wordt pas moeilijk als er dynamische snelheden zijn

Verwijderd

Wellicht is dit een interessante pagina: http://www.timestocome.com/javaai/nnfuzzy.html

Enjoy :)

Verwijderd

Topicstarter
bijna wel, maar de zip files zijn corrupt :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 20:09:
bijna wel, maar de zip files zijn corrupt :(
Verdomd .... da's vervelend ....

Maar je kan natuurlijk altijd een sprong in het diepe nemen en de C++ versie downloaden en omzetten naar Java ;)

Verwijderd

Topicstarter
*kuch kuch*

oops, dan lees je het en dan neem je het niet op.... :O

thx :)

Verwijderd

Topicstarter
hier is, in dit geval, het applet te vinden :
fuzzy...

kijk en lach ;)
het werkt nog niet echt naar behoren, wat al wel te zien is...is dat m'n methode beter is dan de boolean methode :P

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

whehe, als je veel met die sliders speelt vliegt die bovenste gele VW de hele tijd door het beeld heen :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1